Omegakafe – Løst og fast om, ja dere vet...

Jeg vet jeg bane i kirken nå men...:rolleyes: Co—axial er den første 100% in house til Omega.
Da ser det litt dumt ut at de sendes til swatch gruppen for service.
Eller vill Omega følge etter sin R fienden og danne nye Omega servicesenter rundt i verden?
Tenk at inhouse 8500 få service på samme sted som Tag, Breitling og Swatch:eek:
 

God artikkel. Har sine mangler etter min mening men sier mest av alt.
På min side tror jeg ikke på den "service stunt" greie med den skifting fra 28800 til 25200v/t.
De har vært mange klager med de 2500A og B angående uventet stop fra urverket: Disse Co-axial escapement tåler veldig lite på ajustering: Omega slittet seg deg der med 28800v/t og G.daniels startet med den Co-axial løsning med det som kunne karakteriseres som "low beat movement" faktisk.

Kan dette stemme? Det kan jeg ikke svare på...
"While Daniels has recognized the advantages of higher beat movements, he has also noted that they aggravate the problem of sliding friction in the escapement (at the escape teeth and pallets). Higher beat movements produce increased speed and pressure at these critical surfaces."
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Matrix
Jeg vet jeg bane i kirken nå men...:rolleyes: Co—axial er den første 100% in house til Omega.
Da ser det litt dumt ut at de sendes til swatch gruppen for service.
Eller vill Omega følge etter sin R fienden og danne nye Omega servicesenter rundt i verden?
Tenk at inhouse 8500 få service på samme sted som Tag, Breitling og Swatch:eek:

Omega har en Laaaannng in-house historie. Den stoppet med den kvarts krisen og ETA overtok.
Hva de skal gjør...Hvem vet. Men å følge etter Rolex er ikke det smarteste Omega kunne gjør.
Hver enkelte merke burde ta "sin egen vei" etter min mening.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matrix og Chronodiver
Jeg har ikke sett noen bilder av denne baksiden (enda), @adamskater.
Ut fra tidligere modeller vil jeg tippe at det blir en displayback med skrift rundt kanten. Siste modellen hadde jo antall/nummer "James Bond spesial...." etc rundt kanten.

Dette blir spennende å se!

8
 
Omega har en Laaaannng in-house historie. Den stoppet med den kvarts krisen og ETA overtok.
Hva de skal gjør...Hvem vet. Men å følge etter Rolex er ikke det smarteste Omega kunne gjør.
Hver enkelte merke burde ta "sin egen vei" etter min mening.
Helt Enig! Moon landing og bond må være regnskapsførerens våt drøm. Men desverre etter siste pris økning og avstand fra lokal AD tenke jeg at Omega vil 'position' merkevære Omega med og med møt Rolex. Men det er nok hva regnskapsføreren har regnet med?
 
Helt Enig! Moon landing og bond må være regnskapsførerens våt drøm. Men desverre etter siste pris økning og avstand fra lokal AD tenke jeg at Omega vil 'position' merkevære Omega med og med møt Rolex. Men det er nok hva regnskapsføreren har regnet med?

Hele månegreie kom til Omega som en overraskelse.
De har selvfølgelig jobbet hardt senere for å gjør Nasa fornøyd...

En liten historie med fakta jeg har plukket opp(forskellige kilder som ser ut til å stemme med hverandre)
Før 1972 Nasa misjoner, altså Apollo 16 og 17 med hver sine månelandiger, ble det planlagt ny klokketester.
På den tiden, har en del politiker i USA pushet frem den -1933 Buy American Act- som er en proteksjonisme lov angående bruk av statlige finanser i statlig kontekst: Minst 51% av klokken måte bli amerikansk.
Bulova kom på banen men feilet på Nasa testene: 4 stopp var uakseptabelt for Nasa.
Omega vant igjen med en 51% "US Made" Speedmaster.Pro.
Kassen var lagd i USA av StarWatchCase Company(Michigan) og sendt videre til Hamilton factory(USA) hvor den fikk sin sveitsisk kristall montert på og testet.
Derfra kassen var sendt til Sveits og urverket-tallskiven-viserene som var lagd i Sveits ble montert sammen.
Klokken fikk sine kvalitetskontroll i Sveits før den ble endelig sendt til Nasa i USA igjen, for de laboratorie "torture tests"...
Omega "solgte" disse til Nasa for en veldig ubetydelig summe: Egentlig med "stor" tap men de fikk gratis reklame igjen, da var det ikke en dårlig investering....Tvert imot.
Den 51% amerikansk Speedmaster.Pro er der:
http://www.omegawatches.com/news/international-news/international-news-detail/272?tx_ttnews[pointer]=44

For Bond, etter det jeg har lest, ble det sånn også: Rolex var i I.Fleming bøkene men historiene sier at noen(filmprodusent?) valgt Omega for han i 95.
Link med Bond sine klokker under:
http://www.jamesbondwatches.com/the-list-eon-movies.htm

Ja, det ser sånn ut: Alle siste trekk pekker på det... Omega er på "Rolex tokt".
Men de sier at alle AD er velkommen, så lenge de fullfører Omega kravene på verksted...Som faktisk er ikke små.
Omega og Rolex er nok hovedkonkurenter i den klasse.
Jeg synes ikke at en "replikering" er smart: Omega har sin historie, de er nå en "gruppe" og ikke en familliebedrift og kan ikke spiller så atskilt fra Swatch-Group som de kunne ønske.
Da strategien må bli forskellige.
Og ikke minst, de burde forstå at pris/prestisje spillet har en smertegrense...Som alt.
 
Redigert:
Hvor mange "Snoopy" er til slutt blitt fordelt til lille Norge?

6 var svaret jeg fikk hos Håkon Lian i Trondheim. De fikk forsåvidt ingen inn.

Måtte spørre først når jeg var innom AD i helgen og fikk vite at det var 8, husker ikke igjen om det er totalt fordelt eller totalt hittil.. :)
Spent mest på hva disse vil gå for etterhvert, har vel andre viktigere planer fremover :rolleyes::rolleyes:
 
Pitcher inn et vintage-synspunkt:

Jeg synes de nye Omegaene med 9300 (SM300 og Speedyene) blir for tykke, men tror det er mest fordi jeg er vant med 321 og 552 i samme, men eldre modeller. Men egentlig skulle de ikke være noe problem, jeg har jo ganske tykke vintage-saker i samlingen også. Tror det har noe med forventingene og ikke minst hva man er vant med å gjøre.

Eneste jeg sliter med er den j... herjinga med skjortekanten disse tykke klokkene driver med. Men h... heller. Det finnes da dressklokker. Og det er en grunn til at det heter dressklokker. :)
 
Pitcher inn et vintage-synspunkt:

Jeg synes de nye Omegaene med 9300 (SM300 og Speedyene) blir for tykke, men tror det er mest fordi jeg er vant med 321 og 552 i samme, men eldre modeller. Men egentlig skulle de ikke være noe problem, jeg har jo ganske tykke vintage-saker i samlingen også. Tror det har noe med forventingene og ikke minst hva man er vant med å gjøre.

Eneste jeg sliter med er den j... herjinga med skjortekanten disse tykke klokkene driver med. Men h... heller. Det finnes da dressklokker. Og det er en grunn til at det heter dressklokker. :)

Hovedaskelig er det kristallene på den Speed.9300 som forårsaker sin 16mm høyde.
Kassen er 10mm inkludert sin bezel og bakdelen som er skrudd inn, toppkristallen er 3,5mm(inkludert buen som er 1mm), bak kristallen er flat og nærmere 2,5mm.
Da er klokken mer som 15mm på sin base(ikke inkludert buen)
Man kunne si at uten noen kristall bak og uten bue kunne klokken bli 13mm maks.
Safirkristallen er en imitering av bøyd hesalite(some den Pro.) og er nødvendig høy fordi klokken er ikke en tricompax, men egentlig en bicompax med samme mengde viser som en tricompax: Den kronometer timeviser er over den minuteviser og gjør at klokken sin timeviser starter seg høyere enn den tricompax Speedy.Pro.
Bicompax konfigurasjon gir plass til et datovindu og når man samler sammen time og minute viserene blir det også tillegg med en GMT komplikasjon.
Den toppsekundviser på selv klokken havner da ganske høy sammenlignet med en tricompax.
Men urverket er vakkert å se på og jeg synes at klokke bærer seg veldig bra sånn den er.

 
Redigert:
Ingen som har en lur side med informasjon om hvilken vei man skal legge sine respektive Omega-ur for jevnest gange over natten? Virker som både PO'en min (8500 2012) og DSOTM (9300 2014) går noe for fort per natt når de ligger med skive opp - begge mener jeg å huske drar på en rundt 5-6 sekunder over natten. PO'en går faktisk dead-on om jeg har den på armen et døgn, og jeg mener speedyen kanskje opparbeider seg et sekunds forsprang over en dag om jeg har den på armen.

De går altså perverst nøyaktig med mindre jeg tar de av - og en posisjon over natten som holder de nøyaktig ville være herlig. Paneraien min ignorerer jeg da den ikke har minuttmarkeringer og derfor bare blir en gøyal pyntegjenstand som er en øvelse i å tolerere det faktum at mekaniske ur har avvik og at disse - så gøy / nervepirrende det enn er å måle - bare er å regne med. Tøysete italienere <3
 
Da begynner ventetiden...

wNf1SFg.png