Nomos og opplevd kvalitet

Seamaster GMT white, Black Bay rød og Frederique Constant Slimline Moonphase. Bruktpriser på de dog :p
Aha, er brukt et alternativ så er utvalget straks større og billigere, ja!
@Todda. Sinn er jo ikke dårlige ur, men skulle til å poste "De har vel ikke akkurat elegante, mindre av samme type", men så så jeg at de har noen relativt dressy modeller. Det visste jeg faktisk ikke. Men så tenker jeg uansett at ting som inneholde ETA ikke er interessant i samme prisklasse som noe som inneholder inhouse, selv om smaken er som baken der. De bruker jo definitivt top of the line-ETA i flere klokker.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har de siste dagene kjørt en liten uhøytidelig test av nøyaktigheten på min Nomos Ahoi, med Epsilon urverket.
Synkronisert og sjekket opp mot klokka.no
Dag 1: Glemte hele greia, fikk ikke sjekket
Dag 2: Klarte ikke å se noen som helst forskjell på de to, litt vanskelig å lese tiendeler på den lille sekundviseren. Maks 0,5 sek avvik.
Dag 3: Nomos ca 1 sekund bak klokka.no

-1 sekund over 3 dager må anses som godkjent.
 
Aha, er brukt et alternativ så er utvalget straks større og billigere, ja!
@Todda. Sinn er jo ikke dårlige ur, men skulle til å poste "De har vel ikke akkurat elegante, mindre av samme type", men så så jeg at de har noen relativt dressy modeller. Det visste jeg faktisk ikke. Men så tenker jeg uansett at ting som inneholde ETA ikke er interessant i samme prisklasse som noe som inneholder inhouse, selv om smaken er som baken der. De bruker jo definitivt top of the line-ETA i flere klokker.

Jeg tror at i Nomos urverkets valg er det bare Epsilon, Zeta, Xi og en del DUW som er riktig in-house.
Resten er basert på ETA (Peseux): Alpha og vartianter Beta, Gamma, Delta.
Den DUW4301 er en Alpha(ETA Peseux base) med Nomos sin egen escapement. Resten ser in-house ut.

Noen har en andre mening?
http://www.nomos-glashuette.com
 
Redigert av en moderator:
Det er vel bare i Lambda og Lux modellene det sitter "ekte in-house"?

De andre er som du sier basert på ETA/Peseux 7001. Men det er visstnok gjort endringer ift det verket. Man kan visstnok ikke bruke ETA7001 deler i Alpha-verket.

Edit: Uten at det betyr at jeg har noe mindre lyst på en Nomos handwind en gang snart.
 
Jeg tror at i Nomos urverkets valg er det bare Epsilon, Zeta, Xi og en del DUW som er riktig in-house.
Resten er basert på ETA (Peseux): Alpha og vartianter Beta, Gamma, Delta.
Den DUW4301 er en Alpha(ETA Peseux base) med Nomos sin egen escapement. Resten ser in-house ut.

Noen har en andre mening?
http://www.nomos-glashuette.com

Etter det jeg har forstått er Alpha basert på Peseux, men delene (unntatt spiralfjæren) produseres av Nomos. Alpha ble tidligere modifisert fra Peseux, men dette er flere år siden.
 
Etter det jeg har forstått er Alpha basert på Peseux, men delene (unntatt spiralfjæren) produseres av Nomos. Alpha ble tidligere modifisert fra Peseux, men dette er flere år siden.

Enig der.
Over tiden har Nomos tatt in-house veien for deler produksjon.
Men teknologien på den Alpha er opprinnelig fra Peseux.

Resumert som : Delene er in-house produsert JA. Teknologi basen NEI
 
Redigert:
Resumert som : Delene er in-house produsert JA. Teknologi basen NEI

Jepp, og jeg liker det.

Dersom Nomos i sin tid hadde brukt ressurser på å finne opp hjulet på nytt er det stor risiko for at de hadde gått dukken for lengst. Ved å bygge sten for sten har de klart å komme seg opp til et nivå hvor de fra neste år skal kunne skilte med 100% egenproduserte komponenter. Det er svært imponerende, spesielt når man ser prisnivået de fortsatt ligger på.

Jeg har forøvrig en Orion på vei inn, og gleder meg til å poste mine egne erfaringer om opplevd kvalitet når den kommer til uken. :)
 
Jepp, og jeg liker det.

Dersom Nomos i sin tid hadde brukt ressurser på å finne opp hjulet på nytt er det stor risiko for at de hadde gått dukken for lengst. Ved å bygge sten for sten har de klart å komme seg opp til et nivå hvor de fra neste år skal kunne skilte med 100% egenproduserte komponenter. Det er svært imponerende, spesielt når man ser prisnivået de fortsatt ligger på.

Jeg har forøvrig en Orion på vei inn, og gleder meg til å poste mine egne erfaringer om opplevd kvalitet når den kommer til uken. :)

Ja, jeg tror at opprinnelig det var mest finansbasert: Utvikling av 100% in-house "teknologi" på et helt ny urverk tar mellom 3 til 5 år av arbeid i gjennomsnitt og koster cojones...
Etter det, blir det vel minst 5 år av hard roing på markedet for å "bevise" at urverket er bra og starte å få seg litt annerkjennelse...
Det kan bli 10 år uten stor inntekt for å si det sånn...Og pengene kommer tilbake etter kanskje 10 år av salg.
Da har man kanskje 20 år å vente med et hull i lommeboken før man kan snakke om en suksessfull eventyr...
Derfor er det klok å starte med ETA eller velprøvde baser og senere utvikle seg in-house hvis pengene kommer inn.
Grattis med din Orion!
 
Jepp, og jeg liker det.

Dersom Nomos i sin tid hadde brukt ressurser på å finne opp hjulet på nytt er det stor risiko for at de hadde gått dukken for lengst. Ved å bygge sten for sten har de klart å komme seg opp til et nivå hvor de fra neste år skal kunne skilte med 100% egenproduserte komponenter. Det er svært imponerende, spesielt når man ser prisnivået de fortsatt ligger på.

Jeg har forøvrig en Orion på vei inn, og gleder meg til å poste mine egne erfaringer om opplevd kvalitet når den kommer til uken. :)

Hvilken utgave da?

Jeg kikker på Orion selv. Enten den med hvit skive og blå visere, eller den nye med grå-tonet skive og gullindekser.
 
Hvilken utgave da?

Jeg kikker på Orion selv. Enten den med hvit skive og blå visere, eller den nye med grå-tonet skive og gullindekser.

Det ble 35 mm med hvit skive og blå visere. Valget var vanskelig. Både hva gjaldt størrelse, farge og ikke minst internkonkurranse fra Tangente og Ludwig.

Størrelsen var kanskje det vanskeligste, men jeg har testet Rodina R0005 og for meg opplevdes både skive og lugs som for stort. Kanskje ikke et like stort issue på Orion pga. den buede formen, men er uansett komfortabel med mindre klokker. Har pr. i dag kun én klokke over 40 mm. Det er til gjengjeld en vintage Navitimer på 49 mm:mrgreen:

Skal forsøke å lage et grundig innlegg i denne tråden etter at jeg har hatt Orion på armen en stund, og hvis du vil prøve den en dag får vi selvfølgelig til det.
 
Kort oversikt over Nomos urverkene

Alpha
Eta/Peseux 7001 clone, 3/4 bridge, stop-second mechanism, ca 75 % of the parts made by Nomos

Beta
Alpha + date module

Gamma
Alpha + power reserve indicator/floating barrel

Delta
Alpha + date module and power reserve indicator/floating barrel

Epsilon
Alpha + automatic winding module

Zeta
Alpha + date and automatic winding module

Xi
Alpha + worldtime module and automatic winding module

DUW 4301
Alpha + power reserve indicator/floating barrel and inhouse escapement (Nomos swing system)

DUW 4401
Alpha + date module, power reserve indicator/floating barrel and inhouse escapement (Nomos swing system)

DUW 5201
Alpha + worldtime module, automatic winding module and inhouse escapement (Nomos swing system)

All modules developed and produced by Nomos


DUW 1001
Inhouse, double barrels and 84 hours power reserve, swan neck regulator, power reserve indicator

DUW 2002
Inhouse, double barrels and 84 hours power reserve, swan neck regulator, tonneau
 
Alpha
Eta/Peseux 7001 clone, 3/4 bridge, stop-second mechanism, ca 75 % of the parts made by Nomos

Beta
Alpha + date module

Gamma
Alpha + power reserve indicator/floating barrel

Delta
Alpha + date module and power reserve indicator/floating barrel

Epsilon
Alpha + automatic winding module

Zeta
Alpha + date and automatic winding module

Xi
Alpha + worldtime module and automatic winding module

DUW 4301
Alpha + power reserve indicator/floating barrel and inhouse escapement (Nomos swing system)

DUW 4401
Alpha + date module, power reserve indicator/floating barrel and inhouse escapement (Nomos swing system)

DUW 5201
Alpha + worldtime module, automatic winding module and inhouse escapement (Nomos swing system)

All modules developed and produced by Nomos


DUW 1001
Inhouse, double barrels and 84 hours power reserve, swan neck regulator, power reserve indicator

DUW 2002
Inhouse, double barrels and 84 hours power reserve, swan neck regulator, tonneau

Takk for info! Nå at jeg ser på det, ser det ut til å stemme... En del plate modifisering og tilsetning av moduler kan bli en god mask på en kjent urverk base.
Klart nok er disse 1001 og 2002 kaliber ikke nær på de andre i konstruksjon.
Men da helle oppspinn med Nomos og sine billig 100% in-house urverk faller fullstendig sammen:(
Synd at alle kaliber er presentet on annonsert som in-house fordi det er egentlig urettferdig foran andre aktører som har selv utviklet helle urverk.

Og når jeg tenker at Tag Heuer sin 1887 kaliber ble slaktet fordi den ble først annonsert in-house(egentlig Seiko basert): Det ser ut som Nomos kan bare bli glad for at de ikke har en så lang historie eller verdensover fans mengde som Tag...Nådeløse fans.
Fordi feil annonsering på høy nivå kan koste dyrt...Spør Tag Heuer.
 
Men da helle oppspinn med Nomos og sine billig 100% in-house urverk faller fullstendig sammen:(
Synd at alle kaliber er presentet on annonsert som in-house fordi det er egentlig urettferdig foran andre aktører som har selv utviklet helle urverk.

Det er ingen som påstår at de rimelige Nomos-kalibrene er 100% egenprodusert enda.

Gikk inn på Nomos sine sider for å se hva de selv sier:

"Between 75 and 95 percent of the value added to a NOMOS caliber is done directly in Glashütte—an extremely high amount, since the law only stipulates a minimum of 50 percent in order to qualify for the Glashütte label. It is only certain specific pieces, such as the rubies used as jewel bearings or the Incabloc shock protection, which our watchmaking workshops must obtain from third parties."

De er altså rimelig åpne om sin egen produksjon. Kan ikke se at det blir riktig å kalle Nomos sine påstander for oppspinn. Dette er langt fra Bremont-nivå.
 
Det er ingen som påstår at de rimelige Nomos-kalibrene er 100% egenprodusert enda.

Gikk inn på Nomos sine sider for å se hva de selv sier:

"Between 75 and 95 percent of the value added to a NOMOS caliber is done directly in Glashütte—an extremely high amount, since the law only stipulates a minimum of 50 percent in order to qualify for the Glashütte label. It is only certain specific pieces, such as the rubies used as jewel bearings or the Incabloc shock protection, which our watchmaking workshops must obtain from third parties."

De er altså rimelig åpne om sin egen produksjon. Kan ikke se at det blir riktig å kalle Nomos sine påstander for oppspinn. Dette er langt fra Bremont-nivå.

Du forstår ikke helt der...
Cirka ingen manufaktur "100% in-house" produserer sine rubiner, sjokkbeskyttelse og veldig få produserer sin escapement&spring. Som ingen varemerke produserer sine egne kristaller etc...
Fortsatt: Når man bruker importert rubiner, incablock, spring og man tegner/utvikler selv helle urverk og produserer alle andre deler selv også...Fortsatt man kan kalle seg in-house som de største huser gjør. Som Patek for eks.
Nomos gjør (På noen av sine urverk bare) sånn at de produserer sin escapement(swing system) men jeg tror ikke at de produserer den spring(spiralen)...
De kan kalle riktig in-house de urverk som er designert(fullstendig) og bygget i sin manufakture: Som DUW1001 og DUW2002.
Ikke resten.
Men de gjør det uansett med en vri "IN-HOUSE BUILT CALIBER" som de sier på alle Alpha kaliber baser.
Ja det er bygd in-house men er det skapt in-house? Nei.
 
Redigert:
Du forstår ikke helt der...

Jeg reagerte på ordet 'oppspinn', da Nomos vitterlig er åpne om hva de selv utfører. Ja, med en vri, men langt i fra påstandene vi har sett fra en rekke andre som påberoper seg status som in-house-produsent.

Nomos sin progresjon som produsent fascinerer og det blir spennende å se hva de er kapable til om noen år.
 
Jeg reagerte på ordet 'oppspinn', da Nomos vitterlig er åpne om hva de selv utfører. Ja, med en vri, men langt i fra påstandene vi har sett fra en rekke andre som påberoper seg status som in-house-produsent.

Nomos sin progresjon som produsent fascinerer og det blir spennende å se hva de er kapable til om noen år.


Når jeg snakket om "oppspinn" sagt jeg "Men da helle oppspinn med Nomos og sine billig 100% in-house urverk faller fullstendig sammen"
Og med alt respekt til Nomos, det de har oppnådd med hardt arbeid og det de gjør i 100% in-house: Disse urverk som er ekte in-house er ikke billig i helle tatt.
Klart at gullkassen hjelper ikke men uansett.
Ja de er åpen og ærlig på det de gjør: Ingen tvil.
Jeg bare mener at "IN-HOUSE BUILT CALIBER" på presentasjon av de Alpha caliber versjoner kan bli misvisende for de begynner og jeg tror at du kan bli enig med meg.
 
Kudos til Nomos! "inhouse"debatten finnes det sikkert en egen tråd for. Tråden her gjaldt vel egentlig opplevd kvalitet,og der synes jeg Nomos ligger veldig bra an ;)
 
Jeg har de siste dagene kjørt en liten uhøytidelig test av nøyaktigheten på min Nomos Ahoi, med Epsilon urverket.
Synkronisert og sjekket opp mot klokka.no
Dag 1: Glemte hele greia, fikk ikke sjekket
Dag 2: Klarte ikke å se noen som helst forskjell på de to, litt vanskelig å lese tiendeler på den lille sekundviseren. Maks 0,5 sek avvik.
Dag 3: Nomos ca 1 sekund bak klokka.no

-1 sekund over 3 dager må anses som godkjent.


Nå har jeg kjørt 1 uke. Epsilon har nå tapt totalt 3 sekunder på 7 dager.
Det kan jeg leve fint med.