Nomos og opplevd kvalitet

Medlem
12. okt. 2011
Innlegg
820
Sted
Vinterbro
Jeg har blitt avstandsforelsket i Nomos Club og lurer veldig på å bestille en automatic i 40mm. Kan noen med hands on si litt om opplevd kvalitet på Nomos? Tidligere har jeg eid Stowa som visuelt ser bra ut, men ved trekking og "risting" føltes klokken noe simplere enn hva utseende tilsier. Opplevd kvalitet er jo åpenbart subjektivt, men håper likevel noen har noen innspill.
 
Vi kjørte jo en passaround på en Nomos her og der opplevde jeg kvalitet på ur og kasse som meget god med eneste minus på skinnreima som var veldig myk og ikke helt stod til restens kvalitet.
Vil nok ranke Nomos som både et og to hakk over Stowa - selvsagt med variasjoner i modeller, har klådd på en Stowa chrono som var veldig god
 
Har en Nomos Club Automat (på meg nå faktisk), og har hatt en Stowa Chrono.
Etter min mening er kvaliteten på Stowaen ca hva man kan forvente seg i prisklassen, kanskje finishen er litt lavere etter min mening (potensiell brannfakkel? :p). Rotoren på Stowaen bråker mye mer enn i Nomosen, men det er vel normalt for Valjoux 7750.

Ut ifra kvaliteten på Nomosen hadde jeg ikke blunket om klokken hadde kostet dobbelt så mye. Trekkingen går meget jevnt og fint, finish og feeling er meget bra etter min mening, kanskje top notch i forhold til prisen. I motsetning til en del andre liker jeg remmen godt. Shell Cordovan er veeeeldig mykt, men det gjør den bare enda mer behagelig å ha på. Kvaliteten på disse remmene skal også være veldig bra, og de skal holde seg godt, både i form og feeling. Den ene remmen min har "fliset" seg litt i tuppen (for å være pirkete), men komforten er herlig. Hvordan remmen er etter mange års bruk er vet jeg ikke (har ikke hatt min klokke så lenge), men tror absolutt ikke den er noe dårligere enn andre remmer.

Hvis du har noen konkrete spm er det bare å spørre:)
 
Har lenge siklet på Nomos, og har også testet en del av dem på turer til Tyskland. Siden jeg ikke har eid en, kan jeg ikke si så mye om "langtidskvaliteten", men de jeg har prøvd har ihvertfall virkelig gitt meg kvalitetsfølelsen. Ikke minst gjelder dette de dyrere modellene som f.eks. Zürich Weltzeit som står høyt oppe på ønskelisten min. En perfekt klokke. :)

Jeg ville imidlertid forsøkt å få prøvd en før du evt. kjøper en. Jeg tenke lenge på å kjøpe en Orion, men da jeg fikk prøvd den slo jeg det fra meg. Den var rett og slett for tynn ift. min smak. Ikke så med Zürichen. Den var, som sagt, perfekt.

Et ord om reimene. Som Pippen skriver er de Shell Cordovan fra Horween-fabrikken i Chicago. Dette er noe av det mest ekslusive skinnet som finnes. Laget av bakparten av hester. Brukes bl.a. til å lage ekslusive (og dyre) sko. Av en hest får man bare nok skinn til å lage to sko, så dette er virkelig "all that". Det er mulig at enkelte synes reimen blir for myk, men kvalitet er det virkelig tvers igjennom. I tillegg er reimene nærmest uslitelige, og blir bare finere og finere ved bruk.
 
Jeg innbiller meg at baksidebildene av Nomosen min utstråler klokkens kvaliteter til tros for fotografens mangel på sådanne i gjerningsøyeblikket. :p Jeg synes finishen på urverket er i ypperste klasse. Alt synlig er dekorert, men det er fortsatt gjort smakfullt, det blir ikke overkill, glorete eller alt for ufunksjonellt. Men samtidig vakkert. Her er en haug usorterte bilder av klokken.

Opptrekksfølelsen er den beste jeg har kjent noen gang - den slåss riktignok med min gamle Enicar-klokke etter farfar, men jeg mistenker at affeksjonsverdi er inne i bildet der. Skikkelig godfølelse gir den uansett. Min er en Tangente (38 datum), er i farten usikker på om det er samme urverk som i Club'en. Tangente er TYNN - den er veldig mye tynnere enn Tangomat-modelen som er en auto. Jeg liker det. Det er, etter mitt syn mye av det som gjør klokken så elegant som den (i mine øyne) i aller høyeste grad er. Her har jeg prøvd å ta bilde av den i "profil".

Mye av dette ble kanskje ikke kjemperelevant i forhold til spørsmålet ditt, men jeg fikk vel ihvertfall formidlet at det er en klokke det er lett å være glad i, og det er fordi den har kvaliteter som gir godfølelsen - og det er fordi den er produsert med omhu og kjærlighet og det har preget resultatet. ;)

Anbefaler forøvrig Youtube-kanalen deres. Det finnes også en video laget av et par karer fra et klokkeforum som var på besøk på fabrikken, mener jeg å huske, men fant den ikke i farten.

Til sist - si meg: Hvor ellers finner du klokker i den prisklassen, med den finishen, det nivået av dekorasjon, den graden av inhouse-produksjon, laget av en uavhengig produsent som nå til og med har begynt å lage sin egen balanse (en ikke-uvesentlig preentasjon for å si det forsiktig)? Svaret er selvfølgelig: Ingen andre steder enn hos Nomos.



(Så vidt jeg vet, i hvert fall.)
 
Nå har jeg studert de andre modellene deres iherdig også og det er mye fint, jeg synes spesielt Orion ser flott ut. Det var en bruker på forumet som foreslo å legge kjøp på is, vente noen måneder og se om lysten fortsatt er der, jeg tror det blir strategien denne gang :)
 
Jeg har bare prøvd passaroundklokken fra Nomos, men det var absolutt ingenting som tilsa at den hadde høyere finnish eller kvalitetsfølelse enn min Hamilton Jassmaster Slim. Nomos hadde en kjip lærreim, Hamilton hadde fake croc, der scorer begge dårlig men selve kassen og skiven vant Hamilton lett - til under 3000,- med ETA 2892.
 
Dette skjønner jeg ikke: nå er det flere som har klaget på remmene til Nomos. Er det Nomos som har fått tak i Horweens aller dårligste hestelær og deretter herpa det på et vis, eller er det dere som ikke har forutsetning å vurdere cordovan?

Jeg har et par Fluco remmer og et par Carmina sko i cordovan, og der er det fantastisk lær.
 
  • Liker
Reaksjoner: GreggeryP
Dette skjønner jeg ikke: nå er det flere som har klaget på remmene til Nomos. Er det Nomos som har fått tak i Horweens aller dårligste hestelær og deretter herpa det på et vis, eller er det dere som ikke har forutsetning å vurdere cordovan? .
jeg tipper ihvertfall det siste.
Synes også enhver sammenlikning med en sammenrasket ETA-klokke og et manufacture faller på sin egen urimelighet i et forum som dette. . Objektiv som jeg er. :p

Når det er sagt er læret i Nomos-remmene såpass tynt (og mykt og fint) at det er fult mulig å lage stygge merker i remmen med spennen ved overdrevent uvøren av- og påspenning. Men det gjelder jo absolutt alle remmer av lær. Det er neppe uten grunn at vi har brukere som utelukkende kjøper remmer fra Nomos til samtlige klokker.
 
Jeg har bare prøvd passaroundklokken fra Nomos, men det var absolutt ingenting som tilsa at den hadde høyere finnish eller kvalitetsfølelse enn min Hamilton Jassmaster Slim. Nomos hadde en kjip lærreim, Hamilton hadde fake croc, der scorer begge dårlig men selve kassen og skiven vant Hamilton lett - til under 3000,- med ETA 2892.

Jeg har hatt en jazzmaster (dog ikke slim) også, og jeg må ærlig si at disse kan ikke sammenliknes. At du foretrekker Hamiltonen fremform Nomos skjønner jeg ikke i det hele tatt, men godt at smaken er som baken:mrgreen: (det betyr ikke at jeg ikke liker Hamilton).

Men jeg må si meg enig med Edward at jeg ikke skjønner hvorfor så mange rakker ned på remmene til Nomos. Etter min mening er det absolutt de mest behagelige remmene jeg har.
 
Nå måtte jeg inn og se på Nomos sine klokker etter all snakken. Faen ta dere TS´ere - det var kjerlighet ved første blikk på denne:
Lambda_Collier_Start_Slide_k.jpg


Men prisen da??
 
Jeg har hatt en Nomos, og kvaliteten var det ingenting å si på. Ei heller servicen fra Nomos. Og reima? Hva baserer dere dette på? Den var jo helt fantastisk!

Bare synd jeg solgte den til @gert ;)

nomos-bak_zps58bf5312.jpg


image_zps4ccfa8f3.jpg


tangente-back_zps0ea6943a.jpg


Jeg kunne godt tenke meg en Ahoi nå.

Todda
 
Redigert av en moderator:
Jeg har hatt en Nomos, og kvaliteten var det ingenting å si på. Ei heller servicen fra Nomos. Og reima? Hva baserer dere dette på? Den var jo helt fantastisk!

Bare synd jeg solgte den til @gert ;)
Det siste der kan jeg ikke være enig i. :cool:
 
Redigert av en moderator:
Dette skjønner jeg ikke: nå er det flere som har klaget på remmene til Nomos. Er det Nomos som har fått tak i Horweens aller dårligste hestelær og deretter herpa det på et vis, eller er det dere som ikke har forutsetning å vurdere cordovan?

Jeg har et par Fluco remmer og et par Carmina sko i cordovan, og der er det fantastisk lær.

@Edward
Har både Carmina-sko og Nomos-reim i Cordovan. Absolutt ikke noe galt i læret av noen av dem.
Jeg tror heller noen misforstår Nomos-reimene fordi man er vant til stivere lærreimer. Jeg synes Nomis-reimen er svææært behagelig og lekker.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har hatt en jazzmaster (dog ikke slim) også, og jeg må ærlig si at disse kan ikke sammenliknes. At du foretrekker Hamiltonen fremform Nomos skjønner jeg ikke i det hele tatt, men godt at smaken er som baken:mrgreen: (det betyr ikke at jeg ikke liker Hamilton).

Ja det kan man si, men for mange er ikke alltid smak helt objektivt vurdert heller. Jeg uttaler meg ikke om Hamilton versus Nomos, men om to spesifikke klokker. Når det gjelder å vurdere finnish og kvalitet har jeg over 20 år som børsemaker på baken og vil påstå at jeg har en viss idè om hva jeg uttaler meg om. Det skulle være morsomt å kjørt en del blindtester her på forumet, der tror jeg nok mange hadde fått seg en overaskelse... :) Når det gjelder reimen til passaroundklokken fra Nomos var den omtrent herpet etter at runden var ferdig, om det er en mandagsutgave vet jeg jo ikke, men igjen har jeg kun referert til en spesifikk reim. Og den fikk pes av omtrent samtlige som var med i runden.
 
Redigert:
Jeg har blitt avstandsforelsket i Nomos Club og lurer veldig på å bestille en automatic i 40mm. Kan noen med hands on si litt om opplevd kvalitet på Nomos? Tidligere har jeg eid Stowa som visuelt ser bra ut, men ved trekking og "risting" føltes klokken noe simplere enn hva utseende tilsier. Opplevd kvalitet er jo åpenbart subjektivt, men håper likevel noen har noen innspill.



Venter du en drøy uke kan du få låne min Club dato 38,5mm (passaroundklokken ? ) en uke eller mer. Så kan du kjenne selv.

Er i utlandet og kommer hjem 1. september.

Om du er interessert, kan vi gjerne fortsette på PM.

-Christian
 
Ja det kan man si, men for mange er ikke alltid smak helt objektivt vurdert heller. Jeg uttaler meg ikke om Hamilton versus Nomos, men om to spesifikke klokker. Når det gjelder å vurdere finnish og kvalitet har jeg over 20 år som børsemaker på baken og vil påstå at jeg har en viss idè om hva jeg uttaler meg om. Det skulle være morsomt å kjørt en del blindtester her på forumet, der tror jeg nok mange hadde fått seg en overaskelse... :) Når det gjelder reimen til passaroundklokken fra Nomos var den omtrent herpet etter at runden var ferdig, om det er en mandagsutgave vet jeg jo ikke, men igjen har jeg kun referert til en spesifikk reim. Og den fikk pes av omtrent samtlige som var med i runden.
Tja det er vel neppe behagelig å bruke noen andres inngåtte skinnsko heller, uansett hvor god kvaliteten måtte være. Det er klart at et par slagstøvler ville vært mindre inngått (neppe utgått) i samme situasjon, uten at det kan hevdes å være noe kvalitetsstempel. Når det er sagt, byr en shell cordovan-rem på utfordringer der klokken i utgangspunktet ikke ligger godt på hånden nettopp fordi en slik rem gåes inn. Den vil la klokken ligge der det er naturlig på håndleddet etter hvert som den gåes inn, og om urkassen i utgangspunktet er en dårlig match på håndleddet, vil ikke cordovan-remmen som et stivt korsett tvinge den på plass. Det kan bsolutt hende den for noen vil være en dårlig match til enkelte klokker. Jeg tør likevel påstå at det kan hevdes, fullstendig objektivt, at shell cordovan fra Horween ER prima vare- og at slik er det rett og slett med den saken.

Nå har jeg ikke sett den aktuelle Hamilton-modellen, men jeg har klådd på andre Hamilton-modeller. God finish, bevares. Men skive og visere er etter min mening i en annen liga på Nomosen. Og når det kommer til urverket, sammenlikner vi epler og bananer. Nydelig skjønnhet av et manufacture vs kjøpt&stappet inn-ETA. Det er urettferdig mot Hamilton å engang vurdere en sammenlikning.

Må si jeg lurer litt på hva du ikke likte med kassen på Nomos Club'en - jeg regner med det er metallarbeidet du var misfornøyd med, siden du trekker inn børsemakererfaring. Jeg har ikke sett noe jeg ikke liker på min Nomos Tangente - men så er jeg også av den oppfatning at det er mulig å lage en "perfekt kasse" i prisnivået rundt Seikos SARB-serie, så jeg tviler ikke på at Hamilton (eller Nomos, for den del) kan score full pott der.
 
@gert

Tråden handler om opplevd kvalitet. Om klokkene var ukjente og kom uten logo, hvilken oppfattes som mer eksklusiv? Jeg nevner to spesifikke klokker, siden det er de jeg har erfaring med. Nomosen var passaroundklokken, som jeg fikk som en av de siste etter noen mnds bruk av mange. Det er likevel for lite til at en god reim skal oppleves som slitt og sjabby, IMO, men jeg skal innrømme at i ny tilstand vil den gi et mye bedre inntrykk - fake croc som på Hamilton'en er alltid nedtur.
Begge klokkene har forholdsvis enkle skiver og visere, og nei, jeg kan ikke si at den ene overbeviste over den andre. Når du oppfatter den ene i en annen LIGA, er det vanskelig å ikke stille spørsmål til din forståelse av produksjonsmetoder. Og ja, jeg har også sett Hamiltoner med dårligere finnish enn den klokken det er snakk om.
Urverket. Siden Club'en manglet innsyn i baklokket var det ingenting som tilsa at denne klokken skulle oppleves som mer eksklusiv, på tross av at man VET at urverket er bedre. Club'en har en veldig enkel kasse, helt grei polering men på ingen måte bedre enn Hamilton - som du også påpeker.

Jeg er ikke i tvil om at Nomos'en er en bedre klokke, bedre satt sammen, bedre komponenter, ikke minst et bedre urverk.
Men dette har likevel ingenting med hvordan klokken oppleves når man får den i hånden.

IMG_4096.jpg


nomos-glashuette-club-automat-datum-dunkel-ref-774_8188_album.jpg


Edit bilder lånt fra nettet
 
Redigert av en moderator: