Ja det kan man si, men for mange er ikke alltid smak helt objektivt vurdert heller. Jeg uttaler meg ikke om Hamilton versus Nomos, men om to spesifikke klokker. Når det gjelder å vurdere finnish og kvalitet har jeg over 20 år som børsemaker på baken og vil påstå at jeg har en viss idè om hva jeg uttaler meg om. Det skulle være morsomt å kjørt en del blindtester her på forumet, der tror jeg nok mange hadde fått seg en overaskelse... Når det gjelder reimen til passaroundklokken fra Nomos var den omtrent herpet etter at runden var ferdig, om det er en mandagsutgave vet jeg jo ikke, men igjen har jeg kun referert til en spesifikk reim. Og den fikk pes av omtrent samtlige som var med i runden.
Nei, smak er vel sjeldent objektivt Men nå var det vel i denne tråden snakk om opplevd kvalitet, og da blir det fort veldig subjektivt.
Men siden du bringer inn din erfaring som børsemaker, har du noen objektive vurderinger ang. Nomosen? Er det noe med kassen og finish som trekker ned objektivt sett (dårlig metallarbeid osv)? Etter min mening (subjektivt) så står ikke kassen tilbake for noen av de andre klokkene jeg har hatt (eks. Hamilton, Omega, Tudor osv osv).
Hehe, ja, hadde vært morsomt å hatt blindtest (da gjerne med flere merker), men kan vel være vanskelig å gjennomføre.
At remmen skal være herpet etter en runde syns jeg er litt rart, ettersom min har fått noen år på baken, og den viser lite tegn til slitasje (etter forrige eiers bruk, og min egen). Kan godt hende dere var uheldig med akkurat den remmen da.
Jeg har ikke prøvd akkurat den Hamiltonmodellen du har hatt, så jeg skal ikke være for bombastisk med å sammenlikne disse to. Men jeg må si at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på Nomosen all over, og jeg var ikke like fornøyd med kvaliteten på Hamiltonen jeg hadde (dog syns jeg det var en fin klokke).