Nomos og opplevd kvalitet

Ja det kan man si, men for mange er ikke alltid smak helt objektivt vurdert heller. Jeg uttaler meg ikke om Hamilton versus Nomos, men om to spesifikke klokker. Når det gjelder å vurdere finnish og kvalitet har jeg over 20 år som børsemaker på baken og vil påstå at jeg har en viss idè om hva jeg uttaler meg om. Det skulle være morsomt å kjørt en del blindtester her på forumet, der tror jeg nok mange hadde fått seg en overaskelse... :) Når det gjelder reimen til passaroundklokken fra Nomos var den omtrent herpet etter at runden var ferdig, om det er en mandagsutgave vet jeg jo ikke, men igjen har jeg kun referert til en spesifikk reim. Og den fikk pes av omtrent samtlige som var med i runden.

Nei, smak er vel sjeldent objektivt:) Men nå var det vel i denne tråden snakk om opplevd kvalitet, og da blir det fort veldig subjektivt.
Men siden du bringer inn din erfaring som børsemaker, har du noen objektive vurderinger ang. Nomosen? Er det noe med kassen og finish som trekker ned objektivt sett (dårlig metallarbeid osv)? Etter min mening (subjektivt) så står ikke kassen tilbake for noen av de andre klokkene jeg har hatt (eks. Hamilton, Omega, Tudor osv osv).
Hehe, ja, hadde vært morsomt å hatt blindtest (da gjerne med flere merker), men kan vel være vanskelig å gjennomføre.
At remmen skal være herpet etter en runde syns jeg er litt rart, ettersom min har fått noen år på baken, og den viser lite tegn til slitasje (etter forrige eiers bruk, og min egen). Kan godt hende dere var uheldig med akkurat den remmen da.

Jeg har ikke prøvd akkurat den Hamiltonmodellen du har hatt, så jeg skal ikke være for bombastisk med å sammenlikne disse to. Men jeg må si at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på Nomosen all over, og jeg var ikke like fornøyd med kvaliteten på Hamiltonen jeg hadde (dog syns jeg det var en fin klokke).
 
@ Pippen

Som Gert skriver, så er det ikke vanskelig i dag å lage nesten perfekte kasser i et billig prissegment. Jeg har lite å utsette på noen av kassene, men Nomos Club har en veldig enkel utforming som er lettere å polere. Hamiltonen har flere overflater og jeg mener å huske at den har noen flater med børstet finnish også.(jeg er på jobb i havet uten tilgang på klokken). Av det jeg har sett holder Hamilton et langt høyere nivå på kassene enn de andre Swatchmerkene i samme segment, som Certina og Tissot, og denne Slim'en er av de beste.
Hele greia med Nomos'en er jo urverket, har man ikke innsyn til det, oppfattes ikke klokken som verdt 5 ganger prisen av Hamilton.

Det er eksklusiviteten vi betaler for, det er klart at Nomos'en er dyrere å produsere enn Hamilton'en. Men vi ville være ganske naive om vi ikke var klar over at det spekuleres i denne eksklusiviteten også - vi betaler mer for merket enn for kvaliteten - her også.

F.eks Submariner viser jo det med en prisstigning på nærmere 300% på ganske få år. Jeg vil gjerne se noen komme med kvalitetsbegrunnede argumenter for at en Submariner koster 20.000 mer enn en Seamaster. :)
 
@ Pippen

Som Gert skriver, så er det ikke vanskelig i dag å lage nesten perfekte kasser i et billig prissegment. Jeg har lite å utsette på noen av kassene, men Nomos Club har en veldig enkel utforming som er lettere å polere. Hamiltonen har flere overflater og jeg mener å huske at den har noen flater med børstet finnish også.(jeg er på jobb i havet uten tilgang på klokken). Av det jeg har sett holder Hamilton et langt høyere nivå på kassene enn de andre Swatchmerkene i samme segment, som Certina og Tissot, og denne Slim'en er av de beste.
Hele greia med Nomos'en er jo urverket, har man ikke innsyn til det, oppfattes ikke klokken som verdt 5 ganger prisen av Hamilton.

Det er eksklusiviteten vi betaler for, det er klart at Nomos'en er dyrere å produsere enn Hamilton'en. Men vi ville være ganske naive om vi ikke var klar over at det spekuleres i denne eksklusiviteten også - vi betaler mer for merket enn for kvaliteten - her også.

F.eks Submariner viser jo det med en prisstigning på nærmere 300% på ganske få år. Jeg vil gjerne se noen komme med kvalitetsbegrunnede argumenter for at en Submariner koster 20.000 mer enn en Seamaster. :)

At den har en enkel utforming er for meg noe av det som gir et godt helhetsinntrykk av klokka. For meg symboliserer Nomosen enkelhet og renhet uten noe ekstra dilldall. Hvis de skulle begynt med flere overflater og både børstet og ikke børstet hadde det brutt med resten av klokke etter min mening.
At Hamilton holder et høyere nivå enn andre merker i samme prissegment skal jeg ikke nekte for. Jeg liker veldig godt Hamilton klokkene, så uenigheten min her lå bare på Hamilton vs. Nomos:)
Selv om man ikke ser urverket til Nomosen, så gir det meg ekstra glede at det faktisk tikker et inhouse urverk inni kassen, og ikke et standard ETA. Det gjelder vel nesten for alle klokker hvor man ikke har innsyn til urverket. Vissheten om hva som er inni kassa gir nesten like mye glede som faktisk det å se det (ok da, skulle gjerne hatt innsyn da:)).

Selvfølgelig spekuleres det i eksklusiviteten, og der er jeg helt enig med deg. Det er jo det nesten alle kvalitetsleverandører lever av. At forbrukerne er villig til å betale mer for økt kvalitet (eller opplevelsen av økt kvalitet), enn hva det faktisk koster for dem å øke kvaliteten.
 
Jeg ser på sidene til Nomos at prisene oppgitt er ink tax, kan noen bekrefte at det stemmer, oppgitt pris er ferdig levert ink mva og fortollingsgebyr til Noreg?
 
Jeg ser på sidene til Nomos at prisene oppgitt er ink tax, kan noen bekrefte at det stemmer, oppgitt pris er ferdig levert ink mva og fortollingsgebyr til Noreg?

Jeg har vært i kontakt med Nomos tidligere, og kan bekrefte at ja dette er tilfellet. Hvis du får problem med ettermomsing så er det bare å ta kontakt med Nomos så ordner de opp.
 
Noen som vet hvem som leverer og når? Kjekt å vite om man skal bestille til jobben eller hjem. EMS-levering med posten f.eks. kjøres jo bare ut på dagtid.
 
Noen som vet hvem som leverer og når? Kjekt å vite om man skal bestille til jobben eller hjem. EMS-levering med posten f.eks. kjøres jo bare ut på dagtid.

Jeg fikk en forrige uke.

@gert
Nomos sendte med Fedex, men det var Posten som sto for endelig levering. Ble levert hjem på døren, på dagtid.
Jeg vet ikke hva Fedex har av egne ressurser i Norge.
Det tok ett døgn fra Glashütte til Gardermoen og ett døgn fra Gardermoen til Sarpsborg. 45 timer dør til dør

@mushkin
Prisene hos Nomos inkluderer alt (frakt, fortolling, moms) ferdig levert på døren.
 
Redigert av en moderator:
Jeg kikker fortsatt på Nomos sine sider, liker Orion modellen godt også. Den kommer i både 35 og 38 mm og jeg vurderer faktisk den første. Til 1400 euro (med helt baklokk) må det være en usdevanlig bra deal? Jeg har stort sett sportsur, men kunne tenke meg noe til de (få) mer formelle anledningene. For meg er nok denne fargen den aktuelle i såfall, bilde fra Nomos:

cQXJKXi.png
 
Ser at Nomos nå lager escapement selv også, dette skal på sikt benyttes i alle urverkene deres, føler det er verdt å vente på. Noen tanker?
 
Jeg synes det er såpass kult at jeg ville ventet, hvis det er snakk om at det rulles ut i løpet av neste år. Forrige gang jeg leste om det var det imidlertid ingen info om akkurat når det skjedde.
 
Jeg synes det er såpass kult at jeg ville ventet, hvis det er snakk om at det rulles ut i løpet av neste år. Forrige gang jeg leste om det var det imidlertid ingen info om akkurat når det skjedde.

Vil vel anta at prisen hopper også en del hakk oppover.

Er også blitt interessert i Nomos Orion. Er det noen som har en slik? 38mm er kaaaanskje litt knapt, men det er jo muligheter for at den bærer stort/større. Er også skeptisk til den lave bphen på 18k. Erfaringer?
 
Nå er det vel en stund siden man egentlig så noen sammenheng mellom bph og nøyaktighet, ettersom materialer og finish/nøyaktighet er i en annen liga enn tidligere. Så akkurat det ville ikke bekymret meg så lenge klokken har sekundviser på subdial. Da ser det jevnt og fint ut uansett. Smal bezel gjør også at klokken bærer større enn man tror, men det greieste er jo selvfølgelig å få prøvd en på hånden.
 
Vil vel anta at prisen hopper også en del hakk oppover.

Er også blitt interessert i Nomos Orion. Er det noen som har en slik? 38mm er kaaaanskje litt knapt, men det er jo muligheter for at den bærer stort/større. Er også skeptisk til den lave bphen på 18k. Erfaringer?

Jeg var også veldig interessert i Orion, og var egentlig klar til å kjøpe da jeg gikk inn i en Wempebutikk i Berlin. Da jeg fikk den på armen, ombestemte jeg meg imidlertid med en gang. Klokken er tynn, veldig tynn, quartzklokketynn. For noen er dette bare en fordel, for meg var det en skikkelig turn off.

Prøv en på armen før du evt. kjøper en.
 
Jeg var også veldig interessert i Orion, og var egentlig klar til å kjøpe da jeg gikk inn i en Wempebutikk i Berlin. Da jeg fikk den på armen, ombestemte jeg meg imidlertid med en gang. Klokken er tynn, veldig tynn, quartzklokketynn. For noen er dette bare en fordel, for meg var det en skikkelig turn off.

Prøv en på armen før du evt. kjøper en.

Ja, det blir jo ikke så lett all den tid vi ikke har AD har i landet, men kan jo hende jeg treffer en på GTG en gang.

Nomos har jo også 30 dagers returrett så vidt jeg kan se, så om jeg virkelig vil prøve en er det alltids mulig.
 
Jeg var også veldig interessert i Orion, og var egentlig klar til å kjøpe da jeg gikk inn i en Wempebutikk i Berlin. Da jeg fikk den på armen, ombestemte jeg meg imidlertid med en gang. Klokken er tynn, veldig tynn, quartzklokketynn. For noen er dette bare en fordel, for meg var det en skikkelig turn off.
Prøv en på armen før du evt. kjøper en.
At Tangenten min er så tynn er noe av det jeg digger med den. Men Orion er jo litt mindre dressy, så kanskje det ikke passer like godt på den?

Ja, det blir jo ikke så lett all den tid vi ikke har AD har i landet, men kan jo hende jeg treffer en på GTG en gang.
Nomos har jo også 30 dagers returrett så vidt jeg kan se, så om jeg virkelig vil prøve en er det alltids mulig.
Dersom dette ordnes uten noe tollkluss og klokken virkelig frister, ville jeg gjort det.
 
At Tangenten min er så tynn er noe av det jeg digger med den. Men Orion er jo litt mindre dressy, så kanskje det ikke passer like godt på den?

Dersom dette ordnes uten noe tollkluss og klokken virkelig frister, ville jeg gjort det.

Ja, det kan vurderes. Skal visstnok ikke være noe tollkluss. Nomos tar seg av alt. Visstnok...

men jeg har flere ur i samme prisklasse i kikkerten. Blir antagelig bursdagsgave til meg selv på nyåret en av de jeg titter på. Gjelder bare å få bestemt seg.
 
Alt er i hvertfall inkludert og problemfritt ved levering. men så er det typisk retur som er vanskeligst. Men når de klarer å sørge for at alt av mva og fortollingstll ordnes av dem ved innførsel, gjelder sikkert det samme ved retur (dersom de sier at så er tilfelle). Av nysgjerrighet: Hvilke konkurrenter ligger i samme prisklasse?
 
Seamaster GMT white, Black Bay rød og Frederique Constant Slimline Moonphase. Bruktpriser på de dog :p