NOMOS Glashütte

B9CBCEB2-EC22-49E7-9624-7940DDB043CB.jpeg
E1F16100-DED4-487C-BEA4-9F2DD2A1DA8E.jpeg
 
Dette er sikkert et amatørspørsmål, men jeg har kjøpt min første Nomos, en Club Date 733 38,5 mm. Urverket er DUW 4101 in-house. Jeg har ingen erfaring med Nomos sine mekaniske klokker fra tidligere. Er det slik at kronen ikke kan skrus fast på mekaniske club modeller? Ser det står 10 ATM, men det er vel ikke helt safe uten en krone som sitter helt fast..
 
Hei. Gratulerer med fin Nomos. Nei, det er ikke slik at kronen kan skrus fast på denne. Har samme selv, men har ikke badet med den, så tør ikke uttale meg om vannresistensen. Det står «suitable for swimming» på Nomos’ nettside.
 
  • Liker
Reaksjoner: verde
Jeg har badet masse med Club 701 tidligere, nå burde den fått en service så lar den være på land frem til jeg får sendt den inn.
 
Jeg har badet masse med Club 701 tidligere, nå burde den fått en service så lar den være på land frem til jeg får sendt den inn.
+1
Jeg har badet med flere Club med 100 m wr. Ikke noe problem. De har vel noen bra pakninger. Den nye Club sport 37 har heller ikke skrukrone og 200 m wr.
 
  • Liker
Reaksjoner: verde
Hadde denne for en del år siden, og var dum nok til å selge den. Endelig har jeg funnet en igjen, Nomos Club Automat Dunkel (40mm), denne gangen skal den nok få lov til å bli :)
Vis vedlegg 310969
Gratulerer så mye! Den er veldig kul.
Jeg jakter litt på den hvite av samme modell, men det er ikke så ofte de dukker opp. Likevel vanligere enn den du har fått tak i. Den har jeg knapt sett til salg. Hold på den
 
Gratulerer så mye! Den er veldig kul.
Jeg jakter litt på den hvite av samme modell, men det er ikke så ofte de dukker opp. Likevel vanligere enn den du har fått tak i. Den har jeg knapt sett til salg. Hold på den
Ja, enig i det, og takk :) Jeg måtte ty til Chrono24 denne gangen, men var en smidig prosess:) Den hvite er også meget fresh, men skulle helst hatt lume ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: bruno47
  • Liker
Reaksjoner: kire
Var veldig fornøyd med nøyaktigheten på Alfa-urverket helt til jeg holdt på å komme for sent til et møte i dag..

28773763-0627-4C4A-BF44-DF9AB5C33398.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Uff, det der ser ikke bra ut. Jeg har to klokker med dette urverket og de går henholdsvis +5s og -1s per dag så her er det åpenbart noe som er galt. Kan det være den har blitt magnetisert? Det er i så fall en rask sak å fikse for en urmaker såvidt jeg vet.
 
Jeg har titta litt på en blå og firkantet sak :)
Jeg har den svarte saken. I likhet med den blå, så er den særdeles lekker.
Fikk for alvor opp øynene for firkantklokke etter at du @Jørgen hadde en omtale av Tag Heuer Monaco i svart/hvit utførelse for et par år siden. Den var flott som fy, men syntes den så ganske svær ut. Noe jeg fikk bekreftet på hånden på Oslo Watch Fair 2021.

Tetra Neomatik 39 derimot, har en helt perfekt størrelse for mitt håndledd. Vanskelig å unnvære, om det så er hverdag eller fest.
Når det gjelder urverket, så er jeg litt overrasket over mitt eksemplar. Siden den presumptivt skulle være på kronometernivå, så syntes jeg 20 sekunder for sakte per døgn var i meste laget.

Den ble derfor sendt på en garanti-tur til Glashütte for en sjekk. Kom tilbake med -1 sek per døgn, noe som vel er innafor. Men nå ser den ut til å sakne mer igjen, så lurer på om den må på en ny turné.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørgen