Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Tok meg selv i å la være å handle en ferdigburger i kveld, og laget heller min favorittburger ;)

Kjøttdeig uten vann og salt + to-tre spiseskjeer Dale's Meat Seasoning (den må man nok hente selv i USA er jeg redd), litt dijonsennep, (frisk) timian og oregano, salt og pepper, hvitløkspulver. Bland og form.

På bunnbrødet litt Hellman's majones og på toppbrødet et tynt lag dijonsennep. Tomat, isbergsalat etter egen preferanse. På topp to skiver bacon og noen skiver vellagret Jarlsberg.

I dag blir det DJM burger! Noe forslag til hva som kan erstatte Dale`s meat seasoning?

I dag blir det DJM burger! Noe forslag til hva som kan erstatte Dale`s meat seasoning?

Gordon Ramsay bruker Dijonsennep, Worchestershire sauce, tabasco, hakket løk, hakket hvitløk og hakkede soltørkede tomater i sin oppskrift. Smaker bra om man liker den typen burgere.

Som en burgerpurist synes jeg man skal holde ingrediensvolum og antall til et minimum ;)
Burger handler primært om kjøtt, ikke grønnsaker.

Biter av hvitløk er ikke noe særlig IMO, og pulver fungerer utmerket. Det kan også være så som så med kvaliteten på tørket og fersk hvitløk i butikken. Pulveret er lett å dosere og meget smaksrikt.

Dale's kan du erstatte med litt salt soyasaus og kanskje Worcestershire sauce samt litt balsamicoeddik. Cluet er likevel å ikke ha så mye væske i.

Suksess!

DJM burgeren ble en smaksfest! Jeg er en av de som har trodd at karbonadedeig alltid er bedre enn kjøttdeig. I stand corrected. Burgeren ble saftigere og lettere å forme. Dijonsennep, frisk timian og oregano tok hjemmelaget burger til et helt annet nivå! Hadde ikke Worcestershire, men brukte HP-saus i stedet. Funket kjempebra. Takk til DJM for glimrende mattips! :D:D:D

PS. Er glad i mat, men har fantasi som en trestaur, så hvis andre skulle finne på å poste sine favorittoppskrifter blir ikke det tatt dårlig imot fra denne kanten;)

Jeg prøvde også burgeren til DJM idag sammen med en god kompis som er helt rå til å lage mat. Brukte en dæsj hjemmelavet BBQsaus i kjøttdeigen istedet for Dale's. Dette i kombinasjon med hjemmebakte burgerbrød og en kald GT er ett av de beste måltidene jeg har hatt så langt i sommer.
Kan forresten annbefale "Tøff Mat" av Jan Vardøen. Morsom kokebok

Og til dere som liker å lage mat, i morgen eller i overimorgen skal jeg lære dere hvordan man griller en hjemmelavet pizza. Great Success!

PS. Er glad i mat, men har fantasi som en trestaur, så hvis andre skulle finne på å poste sine favorittoppskrifter blir ikke det tatt dårlig imot fra denne kanten;)

Ikke akkurat en samling egenkomponerte oppskrifter, men mange artige varianter av cheeseburgeren:

Cheese and Burger Society

Jeg er stortsett tilhenger av å gjøre det så enkelt som mulig, pleier derfor holde meg til salt, pepper og en liten dæsj Worcestershire (muligens litt tabasco hvis madamen tillater det).

Når vi først er inne på burgere: Hvor serveres byens beste burger?
Tenker først og fremst på Oslo, men forslag fra andre byer er også greit :)

Når vi først er inne på burgere: Hvor serveres byens beste burger?

Liker godt burgeren på Friday`s på KJ.

Frister med burger

homer_simpson.jpg

Har kjøpt meg pizzastein til grillen, men har ikke fått brukt den enda så blir spennende å se hvordan du gjør det!

Jeg bruker ikke pizzastein.. Men det kommer en oppdatering med bilder ikveld :)

Og når det kommer til byens beste burger så synes jeg at Beach Club sine burgere er helt sinnsykt gode, men har også hørt mye bra om burgerene på Nighthawk Diner.

Hvor får man kjøpt slikt?

Jeg kjøpte min på Plantasjen, men du får de nok de fleste steder som har litt utvalg av Weber tilbehør :)

Har forøvrig gode minner om burgeren på Elm Street, begynner å bli noen år siden jeg var der så er nok på tide å sjekke ut om den er like god som jeg husker.