Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Tok meg selv i å la være å handle en ferdigburger i kveld, og laget heller min favorittburger ;)

Kjøttdeig uten vann og salt + to-tre spiseskjeer Dale's Meat Seasoning (den må man nok hente selv i USA er jeg redd), litt dijonsennep, (frisk) timian og oregano, salt og pepper, hvitløkspulver. Bland og form.

På bunnbrødet litt Hellman's majones og på toppbrødet et tynt lag dijonsennep. Tomat, isbergsalat etter egen preferanse. På topp to skiver bacon og noen skiver vellagret Jarlsberg.

I dag blir det DJM burger! Noe forslag til hva som kan erstatte Dale`s meat seasoning?
 
I dag blir det DJM burger! Noe forslag til hva som kan erstatte Dale`s meat seasoning?

Gordon Ramsay bruker Dijonsennep, Worchestershire sauce, tabasco, hakket løk, hakket hvitløk og hakkede soltørkede tomater i sin oppskrift. Smaker bra om man liker den typen burgere.
 
Som en burgerpurist synes jeg man skal holde ingrediensvolum og antall til et minimum ;)
Burger handler primært om kjøtt, ikke grønnsaker.

Biter av hvitløk er ikke noe særlig IMO, og pulver fungerer utmerket. Det kan også være så som så med kvaliteten på tørket og fersk hvitløk i butikken. Pulveret er lett å dosere og meget smaksrikt.

Dale's kan du erstatte med litt salt soyasaus og kanskje Worcestershire sauce samt litt balsamicoeddik. Cluet er likevel å ikke ha så mye væske i.
 
Suksess!

DJM burgeren ble en smaksfest! Jeg er en av de som har trodd at karbonadedeig alltid er bedre enn kjøttdeig. I stand corrected. Burgeren ble saftigere og lettere å forme. Dijonsennep, frisk timian og oregano tok hjemmelaget burger til et helt annet nivå! Hadde ikke Worcestershire, men brukte HP-saus i stedet. Funket kjempebra. Takk til DJM for glimrende mattips! :D:D:D

PS. Er glad i mat, men har fantasi som en trestaur, så hvis andre skulle finne på å poste sine favorittoppskrifter blir ikke det tatt dårlig imot fra denne kanten;)
 
Jeg prøvde også burgeren til DJM idag sammen med en god kompis som er helt rå til å lage mat. Brukte en dæsj hjemmelavet BBQsaus i kjøttdeigen istedet for Dale's. Dette i kombinasjon med hjemmebakte burgerbrød og en kald GT er ett av de beste måltidene jeg har hatt så langt i sommer.
Kan forresten annbefale "Tøff Mat" av Jan Vardøen. Morsom kokebok

Og til dere som liker å lage mat, i morgen eller i overimorgen skal jeg lære dere hvordan man griller en hjemmelavet pizza. Great Success!
 
PS. Er glad i mat, men har fantasi som en trestaur, så hvis andre skulle finne på å poste sine favorittoppskrifter blir ikke det tatt dårlig imot fra denne kanten;)

Ikke akkurat en samling egenkomponerte oppskrifter, men mange artige varianter av cheeseburgeren:

Cheese and Burger Society

Jeg er stortsett tilhenger av å gjøre det så enkelt som mulig, pleier derfor holde meg til salt, pepper og en liten dæsj Worcestershire (muligens litt tabasco hvis madamen tillater det).
 
Når vi først er inne på burgere: Hvor serveres byens beste burger?
Tenker først og fremst på Oslo, men forslag fra andre byer er også greit :)
 
Når vi først er inne på burgere: Hvor serveres byens beste burger?

Liker godt burgeren på Friday`s på KJ.

Frister med burger

homer_simpson.jpg
 
Har kjøpt meg pizzastein til grillen, men har ikke fått brukt den enda så blir spennende å se hvordan du gjør det!

Jeg bruker ikke pizzastein.. Men det kommer en oppdatering med bilder ikveld :)


Og når det kommer til byens beste burger så synes jeg at Beach Club sine burgere er helt sinnsykt gode, men har også hørt mye bra om burgerene på Nighthawk Diner.
 
Hvor får man kjøpt slikt?

Jeg kjøpte min på Plantasjen, men du får de nok de fleste steder som har litt utvalg av Weber tilbehør :)

Har forøvrig gode minner om burgeren på Elm Street, begynner å bli noen år siden jeg var der så er nok på tide å sjekke ut om den er like god som jeg husker.
 
Imponerende, DJM!

Hvordan var det?

Har glemt å svare på denne :)

Jeg er ikke egentlig noen fan av så veldig fine restauranter som serverer slike langttrekkende menyer med utallige retter, men The French Laundry var i alle fall en svært hyggelig opplevelse.

Jeg betalte ikke av egen lomme, så mitt intrykk må tolkes i lys av det!

Betjeningen var avslappet og hyggelig, lokalet og det øvrige klientellet likeså. Inntrykket var ikke av et stivt og jålete etablissement, tvert imot.

Valget stod mellom en kjøttmeny og en grønnsaksmeny. Jeg var litt tradisjonell og kjedelig og valgte kjøttmenyen. Den inneholdt blant annet biter av ribeye, fisk, deriblant stør, og mye annet godt. Totalt stod tolv retter på menyen, men det ble nok noe mer enn det.

Jeg tror vi satt ved bordet fra kl 21 til 0030, og hadde i prinsippet ikke mye dødtid. Det kom stadig noe nytt på bordet. Sågar den gode loffen vi ble servert til en av rettene ble byttet ut underveis, for å hele tiden svare til kokkens krav om sprøhet, varme og smak ;)

Jeg var sjåfør og drakk ikke vin, et lite offer for meg, da jeg strengt tatt aldri drikker vin. Her gikk jeg sikkert glipp av mye, og nøyde meg med et lite glass champagne før maten og en smak av den første hvitvinen. Når jeg tenker meg om drakk jeg også noen glass av et eller annet mindre kjent belgisk øl.. Hadde nesten glemt at jeg var sjåfør... ;) Men veiene i USA er jo relativt brede.

Vi var innom flere gode restauranter i Napa Valley. The French Laundry var helt klart den med best mat, men det var utvilsomt mest trivelig og nesten like velsmakende på Press, en mer uformell og høylytt restaurant i en moderne ombygget låve langs hovedveien i St. Helena. Her smakte det ufattelig godt med en USDA prime aged ribeye, stekt medium rå i vedfyrt ovn.
 
Gratulerer DJM med ett meget populært bidrag i denne "hvit duk" tråden. Klart at vi "gutter" liker burger (fordi det er enkelt å lage) og da vil vi prøve selv. Takk...

Dale's Meat Seasoning (den må man nok hente selv i USA er jeg redd)

OK, da gjør vi det. Konen ble meget glad for en langhelg og hotellet ville gjerne ta imot og oppbevare en eske for meg. :D

This message was sent to you at the request of Dale's Sauces to notify you that the electronic shipment information below has been transmitted to UPS.
 
Gratulerer DJM med ett meget populært bidrag i denne "hvit duk" tråden. Klart at vi "gutter" liker burger (fordi det er enkelt å lage) og da vil vi prøve selv. Takk...



OK, da gjør vi det. Konen ble meget glad for en langhelg og hotellet ville gjerne ta imot og oppbevare en eske for meg. :D

Haha.. Herlig :)

Den er også jævlig god som marinade til kyllingfilet som skal grilles. Jeg pleier å legge noen fileter og et par store spiseskjeer Dale's en times tid i en ziplocpose.

Til biff er den også utmerket.
 

Takk for svar! :)

Thomas Keller virker som en knakende allright kar med hodet på rett plass når det kommer til matfilosofi. Håper på å kunne få oppleve The French Laundry eller kanskje Per Se engang i nær fremtid.

Dette klippet kanskje ikke så interessant for deg som har vært der(?), men kanskje noen andre vil få et kick av å se Anthony Bourdain, Eric Ripert og Scott Bryan på The French Laundry: http://www.youtube.com/watch?v=3xB7V8I94mY&feature=related
 
Takk for svar! :)

Thomas Keller virker som en knakende allright kar med hodet på rett plass når det kommer til matfilosofi. Håper på å kunne få oppleve The French Laundry eller kanskje Per Se engang i nær fremtid.

Dette klippet kanskje ikke så interessant for deg som har vært der(?), men kanskje noen andre vil få et kick av å se Anthony Bourdain, Eric Ripert og Scott Bryan på The French Laundry: http://www.youtube.com/watch?v=3xB7V8I94mY&feature=related


Artig å se videoen. Kjente igjen blant annet utvalget av salter. Passelig sært spør du meg. Kanskje det eneste virkelig jålete. Jeg tror man må smake på mye salt for å virkelig kjenne forskjellene... Det er jo tross alt snakk om omtrent samme kjemiske stoff/stein ;) Morsomt likevel.

Her er noe til deg Juice, fant menyen liggende i en mappe.

SCAN0034.jpg