Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.121
Sted
Fredrikstad
Tenkte å lage en liten tråd for oss som setter pris på et godt måltid og som kanskje også liker å eksperimentere litt på kjøkkenet.

Så...hvilket forhold har dere til mat og matlagning?
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

I'm on a seefood diet. (I see food I eat it ...)

:mrgreen:

Spøk til side, jeg er glad i mat, spise og lage. Er ikke spesielt avansert på eget kjøkken, men har skjønt gleden av gode råvarer. Glad i skalldyr og vilt!

Spiser gjerne ute i Oslo eller utlandet, høydepunktet så langt var Gordon Ramseys Petrus i London for et par år siden. En kollega som var på El Bulli gav meg ideen om å en tur dit en gang, men så langt har jeg ikke forsøkt å booke bord. Har ennå ikke spist på Restaurant Oscars gate, så kan jo starte der :)

Er ellers tilhenger av å spise veldig billig eller veldig dyrt for å få "value for money". Å bestille flere retter og vin til på en vanlig norsk restaurant er vel det minst prisgunstige man kan gjøre. Spiser heller på en billig Thai-sjappe eller noe.

Spiste på Oro i går uten å være spesielt imponert over hverken stemning eller betjening. Dårlig forklaring av mat og vin, svært lite vin i glassene på vinmenyen (selv etter at jeg høflig bemerket at det var litt slunkent i glasset til første rett), steril og litt kaldt lokale. Maten var god! Går en annen gang heller på Annen etage for en hakket hyggeligere opplevelse til samme pris.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Her i småbyen er restaurantutvalget labert, men vi har heldigvis god tilgang på fisk og skalldyr hele året. Jeg liker å lage mat, og er veldig opptatt av å lage ting mest mulig fra bunnen av. Jeg jakter endel, og spiser derfor mye vilt hele året. Her er et eksempel på hverdagsmiddag av henholdsvis and og rugde.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Artig Hopalong, akkurat den Kammer-posten har jeg bookmarket allerede. Tenkte ikke over navnet på forfatteren, og koblet den derfor ikke til deg :) Dersom jeg kommer meg på skogsfulgjakt i år hadde jeg tenkt å forsøke din oppskrift. Ser bra ut!
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Det var morsomt :) . Jeg har nettopp kommet hjem fra skogsfugljakt, og har seks orrrfugler og en røy hengende i kjelleren. Skogsfugl er sjelden vare og festmat, så de blir nok tilberedt med litt mer flid enn oppskriften jeg linket til. En god oppskrift på skogfugl fra samme side, skrevet av Sako 30.06, ligger her. Tidligere stekte jeg ryper og skogsfugl omtrent på tilsvarende måte, men etter at jeg oppdaget "posesteking" bruker jeg nesten alltid den metoden. Da blir stekingen perfekt hver gang. Jeg har forøvrig også brukt denne metoden på rådyrsteker, fisk, hele oksefileter, fasanbryst og mye annet, med like heldig resultat.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Takk for tipset, Hopalong!

I kveld skal jeg ha noen venner på besøk i anledning nylig overstått bursdag, dette er menyen:

Aperetif
Champagne, selvsagt :) Pierre Peters Cuveé De Reserve Grand Cru. Billig og god!

Forrett
Tartar av Salma-laks med aspargescreme og kapers. Mer champis :)

Hovedrett
Skinkesurret breiflabb med wokede rotgrønnsaker. Valpolicella av ennå ukjent merke.

Dessert
Min kjæres tiramisu, verdens beste! Kaffe. Litt amaretto til om noen vil ha mer mandelsmak, ellers en bløt og god Otard XO.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Hopalong: Moro med den artikkelen om sous vide du linket til. Har ikke turt å begi meg ut på å teste den teknikken ennå, men bør vel kanskje prøve snart. At jeg ikke har vakuum maskin eller thermal immersion circulator ser jo ut til å være en dårlig unnskyldning ;)

Noen som har noe tips til gode restauranter i London?

Har kikket litt på både Alain Ducasse at the Dorchester og L'Atelier Joël Robuchon, men lurte egentlig mest på om noen har noen alternativer. Noe mer i retning av "modern British"?
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Skal man steke i pose, er det klart enklest med en termostatstyrt gryte og vakuumpakker. Jeg har foreløpig ingen av delene. Luften i posen fjerner jeg med støvsuger på lav styrke, og stekingen foregår i vanlig gryte fylt med vann - enten i komfyren eller på stekeplate. Det viktigste hjelpemiddelet er et digitalt steketermometer til femti kroner.

Min favorittrestaurant i London er St. John. Med slagordet "Nose to tail eating" har kokkene revitalisert mange klassiske britiske retter, og bruker råvarer og deler av dyret som vi sjelden får servert andre steder. Hvor ellers kan man få stekt benmarg på toast til forrett, eller kalvebrissel til hovedrett i disse dager? Maten er utsøkt, lokalet stilfullt og summende stappfullt, og prisene overkommelige. Menyen skifter innimellom, men har alltid gode innslag av vilt og uvanlige retter. Slik ser den ut nå: http://www.stjohnrestaurant.com/menus/.

Skal jeg være i byen noen dager, prøver jeg ihvertfall å spise en lunsj på puber som fremdeles har et godt kjøkken med ordentlige pub meals. Eksotiske og spennede restauranter finnes over hele verden, men får jeg en beef and ale pie og et par-fem deilig lunkne bittere til, er jeg sikker på at jeg er i England.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Matlaging sous vide har jeg praktisert i flere år, med fantastiske resultater hver gang. Jeg bruker vanlige brødposer, og en stor stålgryte med vann som plasseres inne i stekeovnen. Digitalt termometer er som nevnt en selvfølge. Spesialiteten er å kjøpe en hel indrefilet av svin, la den kose seg i posen hele dagen for så å gi den stekeskorpe i glovarm panne med smør like før servering. Kjøttet blir perfekt tvers gjennom, og ingen skjønner hvordan jeg har fått det til..... Har også lykkes svært bra med tilsvarende teknikk og rensdyrstek.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Noen andre generelle restaurant-tips i London? Anything and everything, med unntak av absolutt spitzklasse. Men gode topprestauranter som gir mye matglede for pengene.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Jeg har spist noen ganger på J Sheekey. Det er en svært bra fiskerestaurant, med god, litt tradisjonell meny, høy kvalitet på maten og priser i det øvre leiet. Restauranten har eksistert i mange år, men har fortsatt fullt av gjester hver enesye kveld. De har en enestående østersbar også. Med mindre noe ille har skjedd der de siste to-tre årene kan jeg varmt anbefale et besøk dit. Husk bordbestilling.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Anders skrev:
Noen andre generelle restaurant-tips i London? Anything and everything, med unntak av absolutt spitzklasse. Men gode topprestauranter som gir mye matglede for pengene.
Selv har jeg spist på The River Café et par ganger. ( http://www.rivercafe.co.uk/ ) Restauranten ligger rett ved Themsen, ikke langt fra Hammersmith Station. Den har én Michelin-stjerne og serverer verdens beste sjokoladekake: Chocolate Nemesis. Nam, nam!
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Mat og vin er min store lidenskap etter klokker.
Jeg samler på restaurantbesøk og prøver hele tiden å finne den ultimate restauranten til en fornuftig pris. for 3000 pr pers klarer absolutt alle å holde et toppnivå!
I Oslo syntes jeg Plah og Trancher utmerker seg med ekstrem god mat til fornuftig pris. Oscarsgate var nevnt over, spiste der forrige uke, og er like god som alltid, dog 2500 pr pers for meny med vin og kaffe avec er i øvre sjikte. Bagatelle, som jeg mener fortsatt er Norges definetivt beste restaurant, ligger i samme sjikte.

I London er Il Convivio, The Square, Bombay Brasserie, Cafe Pacifico og naturligvis The Fat Duck favoritter.

Husk at Michelin-guiden er uunværlig for folk som liker å spise godt. Alle restauranter der er gode, også de uten stjerner, og da finnes det MYE å velge imellom til en hyggelig pris.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Bord på plass neste uke hos Alain Ducasse at the Dorchester :) Gleder meg!
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Det blir sikkert veldig bra, Juice! Jeg har bord om noen få små timer til Murano, gleder meg :D

I går spiste vi østers på Wright Brothers Oyster and Porter House. Hadde vurdert J Sheekey, men fikk et tips i siste liten om at det var vel så mye matglede å hente hos Wright. Det var et lite og uformelt sted, men du verden for noen østers!
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Anders skrev:
Det blir sikkert veldig bra, Juice! Jeg har bord om noen få små timer til Murano, gleder meg :D

I går spiste vi østers på Wright Brothers Oyster and Porter House. Hadde vurdert J Sheekey, men fikk et tips i siste liten om at det var vel så mye matglede å hente hos Wright. Det var et lite og uformelt sted, men du verden for noen østers!

Murano høres ikke feil ut i det hele tatt. Kom gjerne med en liten review ;) Spørs vel hvor lenge Angela Hartnett blir under Gordon Ramsay Holdings paraplyen..
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Nydelig mat i sobre omgivelser, og selvsagt uangripelig service. 8-retters tastingmeny for £75 er dessuten ikke så galt. Vi drakk ikke så dyre viner, og dermed ble det gold for the price of silver.

Italienskinspirert meny, høydepunktene for meg var hjorten og for en gangs skyld, dessertene. Sorbeten av basilikum og pistasjesoufleen var både overraskende og overraskende gode.

En deilig kveld! Vi er trøtte og køyer snart, muligens etter en drink i stuen.