Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Tranchèr på Grünerløkka.
En rendyrket entrècote restaurant
Noen vil kanskje si at de har en litt "smal" meny, men gud bedre.
De kan faget.
Også har de etter min mening et greit vinkart.


3 forretter
1 hovedrett ( 2 str. og valgfri stekegrad )
3 desserter
 
Palace er min absolutte favoritt. Mer er det ikke å si.
Du spiser og drikker deg gal ved hjalp av et meget hyggelig og sympatisk personale.:mrgreen:

Palace står høyt på listen min, men som student og bergenser er det ikke bare lett å få til.

Har vært mest fokus på steder i Oslo området til nå men tenkte jeg kunne anbefale et par steder i Bergen hvis noen skulle forville seg over
fjellet ;)

Jacobs er en veldig ok plass med god mat (fokus på sjømat), bra service og en deilig avslappet atmosfære.

Colonialen, enkelt og greit et fantastisk sted! De har en 7 retters meny som man jobber seg ut i fra. Menyen byttes derimot
1 gang i uken så faren er ikke den helt store for å få servert det samme :p
 
Har faktisk bare spist på restaurant i Oslo en gang (JEG kan kalle mcdonalds og burger king restaurant, men usikker på om så mange andre vil ;)), og det var Eik.

5-retter og masse drikke (guttetur til Oslo) havnet på ca. 1000kr. Vi var så mett etterpå at vi ikke orket å gå ut.. Maten var meget god!

Her i Bergen liker jeg sushien på nama, og til lunsj er en skalldyrsalat eller burger på Zupperia godt, evt dickens burger/dickens sandwich på Dickens.
 
CREDO i Trondheim.
De har i utgangspunktet en 5-retters meny, men ofte utvides den med noen småretter.

Spiste igår en nydelig 5(+1)-retter med vin-meny igår. Nydelig!

Uformell, men stilfull atmosfære.

Kom på 1300 per pers, mye for pengene!
 
En dag på El Bulli
Vi følger de ansatte ved den verdenskjente restauranten El Bulli. Med femti kokker i sving på kjøkkenet til enhver tid er det umulig å gjennomføre El Bulli-konseptet andre steder enn i Spania. På El Bulli er perfeksjonisme ledetråden. Alt er ekstremt velorganisert, alt har sitt faste ritual og sin faste plass i systemet, og alt er nedskrevet til minste detalj.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/643792
 
Har endelig fått testet ut Restaurant Eik. Gikk for full meny med matchende vin, men droppet osten.

Menyen bestod av blåskjell og kokossuppe, posjert laks, lammecarré og bringebærmousse. Ble i tillegg servert en amuse-bouche og en oppfriskning mellom hovedrettene. De matchede vinene var stort sett vellykkede, og spesielt de hvite vinene fungerte meget bra. Ble servert en Di Majo Norante Sangiovese til lammet, men her tror jeg man godt kunne servert en mer moden og kraftigere rødvin.

Et par av rettene fremstod som litt ufokuserte med for mange komponenter på tallerkenen. Dersom ambisjonen på sikt er å sikre en stjerne i Guide Michelin, tror jeg det er her man må rydde opp.

Dette er allikevel ingen hindring fra å gi en skikkelig "fine dining" opplevelse, og samtlige på vårt bord forlot lokalet mette og svært fornøyde :) Spesielt med tanke på prisen fremstår Eik som en av de mer attraktive fine dining alternativene i Oslo.
 
Noen som kan anbefale en eller flere gode restauranter i stavanger? Min kone og jeg kommer til å være i det området når vi feirer vår 1 års bryllupsdag i sommer og vil da gjerne ut og nyte litt god mat!

Jeg har kun spist på mcdonalds og pepes i stavanger så alle forslag tas imot med åpne armer.
 
Noen som kan anbefale en eller flere gode restauranter i stavanger? Min kone og jeg kommer til å være i det området når vi feirer vår 1 års bryllupsdag i sommer og vil da gjerne ut og nyte litt god mat!

Jeg har kun spist på mcdonalds og pepes i stavanger så alle forslag tas imot med åpne armer.

Mine anbefalinger:

De "billige og folkelige" alternativene;

N.B. Sørensen 1. etg
Bølgen & Moi

Noe mer ekslusivt;

Nero
N.B. Sørensen 2. etg

Kommer jo helt an på hva man vil ha. Det finnes gode indiske, thailandske, kinesiske, norske, etc. restauranter i Stavanger, men disse er de jeg vil anbefale til en slik anledning :)
 
Jeg kan også legge til Straen fiskerestaurant i Stavanger sentrum. Har vært kjempefornøyd de gangene jeg har vært der.
 
Tok meg selv i å la være å handle en ferdigburger i kveld, og laget heller min favorittburger ;)

Kjøttdeig uten vann og salt + to-tre spiseskjeer Dale's Meat Seasoning (den må man nok hente selv i USA er jeg redd), litt dijonsennep, (frisk) timian og oregano, salt og pepper, hvitløkspulver. Bland og form.

På bunnbrødet litt Hellman's majones og på toppbrødet et tynt lag dijonsennep. Tomat, isbergsalat etter egen preferanse. På topp to skiver bacon og noen skiver vellagret Jarlsberg.

IMG_6519.jpg


IMG_6520.jpg


IMG_6526.jpg


IMG_6528.jpg


IMG_6524.jpg


IMG_6530.jpg


IMG_6538.jpg


IMG_6539.jpg
 
Burgeren så god ut, men kjøttdeigen ville jeg byttet ut med karbonadedeig med en gang.
Da kan du også steke den medium, for en enda saftigere burger.
 
Burgeren så god ut, men kjøttdeigen ville jeg byttet ut med karbonadedeig med en gang.
Da kan du også steke den medium, for en enda saftigere burger.

Her tror jeg de fleste gourmands vil være uenig med deg ;) Rundt 15-20% fett er vel det som anses som optimalt ift. til konsistens og smak.

Denne bloggen kan være verdt å ta en kikk på dersom man ønsker ytterligere inspirasjon for den perfekte burger :) http://dmanburger.wordpress.com/
 
Burgeren så god ut, men kjøttdeigen ville jeg byttet ut med karbonadedeig med en gang.
Da kan du også steke den medium, for en enda saftigere burger.

Her er jeg også uenig. Det er meget bevisst at jeg benytter kjøttdeig og ikke karbonadedeig. Mer smak og burgeren blir saftig. Saftigheten kan forøvrig være litt problematisk, det blir mye søl med fett og vann som renner ut av burgeren, men det er jo litt av sjarmen med en god hamburger imo :) Griller som regel til medium eller medium rå, alt etter hvem som skal spise.
 
Her tror jeg de fleste gourmands vil være uenig med deg ;) Rundt 15-20% fett er vel det som anses som optimalt ift. til konsistens og smak.

Denne bloggen kan være verdt å ta en kikk på dersom man ønsker ytterligere inspirasjon for den perfekte burger :) http://dmanburger.wordpress.com/


Noen som kommer svært nær den perfekte burger er IMO Taylor's Automatic Refresher (nå Gott's Roadside) i St. Helena, Napa Valley :)

Lite kan måle seg med smak, kvalitet og generelt helhetsinntrykk.

Man finner også en filial i fergebygningen langs Embarcaderoen i San Francisco som er litt lettere tilgjengelig.
 
Hvitløkspulver?

Tok meg selv i å la være å handle en ferdigburger i kveld, og laget heller min favorittburger ;)

Kjøttdeig uten vann og salt + to-tre spiseskjeer Dale's Meat Seasoning (den må man nok hente selv i USA er jeg redd), litt dijonsennep, (frisk) timian og oregano, salt og pepper, hvitløkspulver. Bland og form.

Hvitløkspulver!?!- COME ON!