Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Mat og vin er min store lidenskap etter klokker.
Jeg samler på restaurantbesøk og prøver hele tiden å finne den ultimate restauranten til en fornuftig pris. for 3000 pr pers klarer absolutt alle å holde et toppnivå!
I Oslo syntes jeg Plah og Trancher utmerker seg med ekstrem god mat til fornuftig pris. Oscarsgate var nevnt over, spiste der forrige uke, og er like god som alltid, dog 2500 pr pers for meny med vin og kaffe avec er i øvre sjikte. Bagatelle, som jeg mener fortsatt er Norges definetivt beste restaurant, ligger i samme sjikte.

I London er Il Convivio, The Square, Bombay Brasserie, Cafe Pacifico og naturligvis The Fat Duck favoritter.

Husk at Michelin-guiden er uunværlig for folk som liker å spise godt. Alle restauranter der er gode, også de uten stjerner, og da finnes det MYE å velge imellom til en hyggelig pris.

Bord på plass neste uke hos Alain Ducasse at the Dorchester :) Gleder meg!

Det blir sikkert veldig bra, Juice! Jeg har bord om noen få små timer til Murano, gleder meg :D

I går spiste vi østers på Wright Brothers Oyster and Porter House. Hadde vurdert J Sheekey, men fikk et tips i siste liten om at det var vel så mye matglede å hente hos Wright. Det var et lite og uformelt sted, men du verden for noen østers!

Anders skrev:
Det blir sikkert veldig bra, Juice! Jeg har bord om noen få små timer til Murano, gleder meg :D

I går spiste vi østers på Wright Brothers Oyster and Porter House. Hadde vurdert J Sheekey, men fikk et tips i siste liten om at det var vel så mye matglede å hente hos Wright. Det var et lite og uformelt sted, men du verden for noen østers!

Murano høres ikke feil ut i det hele tatt. Kom gjerne med en liten review ;) Spørs vel hvor lenge Angela Hartnett blir under Gordon Ramsay Holdings paraplyen..

Nydelig mat i sobre omgivelser, og selvsagt uangripelig service. 8-retters tastingmeny for £75 er dessuten ikke så galt. Vi drakk ikke så dyre viner, og dermed ble det gold for the price of silver.

Italienskinspirert meny, høydepunktene for meg var hjorten og for en gangs skyld, dessertene. Sorbeten av basilikum og pistasjesoufleen var både overraskende og overraskende gode.

En deilig kveld! Vi er trøtte og køyer snart, muligens etter en drink i stuen.

Anders: Høres herlig ut! Vet du om det er vanskelig å få bord der om dagen?

Både ut fra bildene og noe av det som er skrevet har jeg inntrykk av at dette stedet legger seg på en ganske formell linje. Er det slik at man sitter der og føler seg skitten fordi man ikke har tatt på seg slipset, eller er stemningen litt løsere?

Juice skrev:
Anders: Høres herlig ut! Vet du om det er vanskelig å få bord der om dagen?

Både ut fra bildene og noe av det som er skrevet har jeg inntrykk av at dette stedet legger seg på en ganske formell linje. Er det slik at man sitter der og føler seg skitten fordi man ikke har tatt på seg slipset, eller er stemningen litt løsere?

Jeg booket bord for tirsdagen på fredagen før, ikke noe problem. De har online bestilling, så du kan sjekke ledige bord selv. Vi spiste på en litt upopulær tid, 18.30. Fredag kl 21 er nok vanskeligere.

Betjeningen var hyggelig og uformell, stemingen var i det hele tatt avslappet. Men det er et vakkert lokale, så litt stil passer seg. Både den ungen gutten i jeans og jeg i slips følte oss nok like velkomne uansett. Jeg synes stedet inspirerer til å kle seg pent, men det holder fint med jakke.

Interessant å lese om deres fantastiske resturant besøk. Personlig foretrekker jeg å kose meg i heimen og lage god mat. Har nettopp fortært årets fårikål og det var en herlig opplevelse.
Nå gjenstår bare desserten med hjemmelagde vafler :mrgreen:

Søndager er herlig :D

Juice skrev:
Bord på plass neste uke hos Alain Ducasse at the Dorchester :) Gleder meg!

Venter oss en kommentar når du er tilbake :) Bon appetit!

rkjersem skrev:

O ja! :D Jeg har ikke rukket å spise fårikål i år, håper på en invitasjon fra gode venner, tradisjonen tro.

Virker som det er en del jegere her inne, vil derfor anbefale denne rypesuppa:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift7205.asp

Blir meget god uten at man behøver være Gordon Ramsey. Perfekt som forrett om man har noe staseligere å by på, eller hovedrett for den som bekymrer seg for sluttresultatet ved tradisjonell tilberedning.

Anders skrev:
Venter oss en kommentar når du er tilbake :) Bon appetit!

Hadde en fortreffelig aften i vakre omgivelser. Grunnet preferansene til følget mitt, endte vi opp med å gå for 4-retters ala carte. I tillegg til restaurantens "egne" retter var det også innslag av Ducasse signaturretter. Måltidets høydepunkter var etter min mening forretten i form av ovnsstekt kylling og hummer, brissell og creamy jus samt hovedretten Fillet of Beef and seared Foie Gras Rossini
“sacristain” potatoes, “Périgueux sauce”. Absolutt en hyggelig opplevelse og tipp topp service :)

Revitaliserer denne tråden, da sesongen for å nyte litt mat ute i solen ser ut til å være i gang :)

Spist på den del bra og mindre bra restauranter siden siste post, og kan vel konstatere at nedsiden ved å interessere seg for mat er at man blir mer og mer bevisst på sine egne preferanser og hva man forventer.

Spiste på Eataly på Aker Brygge for noen dager siden, og ble positivt overrasket. Har spist der en del tidligere, da i hovedsak grunnet tilgang på Peroni og en bra beef carpaccio. Menyen ellers har vært helt akseptabel, men ikke noe å skrive hjem om. Det ser imidlertid ut til at selve gjennomføringen av rettene er endret i løpet av det siste året, og de fremstår nå som mer gjennomtenkte og i høyere grad verdt pengene. Kan anbefales som et rimelig og avslappet innslag i hverdagen :)

Oscarsgate m.m.

Var på Oscarsgate med min kjære for en uke siden, og det var strålende. Har vært der 4 ganger tidligere, men denne gangen var et foreløpig høydepunkt. Noen kroner blir det, men jeg synes at kvaliteten mer enn forsvarer prisen.

Synes generelt at det er greiest å være i det nederste eller øverste prisleiet, fordi man da som regel får hva man betaler for. Derimot blir jeg direkte irritert over mye av det som presenteres i det midterste prisskiktet - som regel kan man lage det atskillig bedre selv. Men det er noen unntak, som Restaurant Eik, hvor man - som oftest - får bra mat for en forholdsvis rimelig penge.

Hvis noen skal til New York, kan jeg varmt anbefale en tasting menu på WD50, som er restauranten til Wylie Dufresne. Molekylærgastronomi i verdensklasse!

Bollapinnsvin: Har tenkt en del på Oscarsgate selv, men syns prisene virker litt i overkant stive. Det virker ikke som om det mangler noe på ambisjonsnivået, men hva kan være årsaken til at de ikke har klart å tilegne seg flere stjerner i Guide Michelin?