Mat og drikke (restauranter, matlaging og drikke)

Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Anders: Høres herlig ut! Vet du om det er vanskelig å få bord der om dagen?

Både ut fra bildene og noe av det som er skrevet har jeg inntrykk av at dette stedet legger seg på en ganske formell linje. Er det slik at man sitter der og føler seg skitten fordi man ikke har tatt på seg slipset, eller er stemningen litt løsere?
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Juice skrev:
Anders: Høres herlig ut! Vet du om det er vanskelig å få bord der om dagen?

Både ut fra bildene og noe av det som er skrevet har jeg inntrykk av at dette stedet legger seg på en ganske formell linje. Er det slik at man sitter der og føler seg skitten fordi man ikke har tatt på seg slipset, eller er stemningen litt løsere?

Jeg booket bord for tirsdagen på fredagen før, ikke noe problem. De har online bestilling, så du kan sjekke ledige bord selv. Vi spiste på en litt upopulær tid, 18.30. Fredag kl 21 er nok vanskeligere.

Betjeningen var hyggelig og uformell, stemingen var i det hele tatt avslappet. Men det er et vakkert lokale, så litt stil passer seg. Både den ungen gutten i jeans og jeg i slips følte oss nok like velkomne uansett. Jeg synes stedet inspirerer til å kle seg pent, men det holder fint med jakke.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Interessant å lese om deres fantastiske resturant besøk. Personlig foretrekker jeg å kose meg i heimen og lage god mat. Har nettopp fortært årets fårikål og det var en herlig opplevelse.
Nå gjenstår bare desserten med hjemmelagde vafler :mrgreen:

Søndager er herlig :D
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Juice skrev:
Bord på plass neste uke hos Alain Ducasse at the Dorchester :) Gleder meg!

Venter oss en kommentar når du er tilbake :) Bon appetit!
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

rkjersem skrev:

O ja! :D Jeg har ikke rukket å spise fårikål i år, håper på en invitasjon fra gode venner, tradisjonen tro.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Virker som det er en del jegere her inne, vil derfor anbefale denne rypesuppa:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift7205.asp

Blir meget god uten at man behøver være Gordon Ramsey. Perfekt som forrett om man har noe staseligere å by på, eller hovedrett for den som bekymrer seg for sluttresultatet ved tradisjonell tilberedning.
 
Re: Mat (Restauranter, oppskrifter, teknikker etc.)

Anders skrev:
Venter oss en kommentar når du er tilbake :) Bon appetit!

Hadde en fortreffelig aften i vakre omgivelser. Grunnet preferansene til følget mitt, endte vi opp med å gå for 4-retters ala carte. I tillegg til restaurantens "egne" retter var det også innslag av Ducasse signaturretter. Måltidets høydepunkter var etter min mening forretten i form av ovnsstekt kylling og hummer, brissell og creamy jus samt hovedretten Fillet of Beef and seared Foie Gras Rossini
“sacristain” potatoes, “Périgueux sauce”. Absolutt en hyggelig opplevelse og tipp topp service :)
 
Revitaliserer denne tråden, da sesongen for å nyte litt mat ute i solen ser ut til å være i gang :)

Spist på den del bra og mindre bra restauranter siden siste post, og kan vel konstatere at nedsiden ved å interessere seg for mat er at man blir mer og mer bevisst på sine egne preferanser og hva man forventer.

Spiste på Eataly på Aker Brygge for noen dager siden, og ble positivt overrasket. Har spist der en del tidligere, da i hovedsak grunnet tilgang på Peroni og en bra beef carpaccio. Menyen ellers har vært helt akseptabel, men ikke noe å skrive hjem om. Det ser imidlertid ut til at selve gjennomføringen av rettene er endret i løpet av det siste året, og de fremstår nå som mer gjennomtenkte og i høyere grad verdt pengene. Kan anbefales som et rimelig og avslappet innslag i hverdagen :)
 
Oscarsgate m.m.

Var på Oscarsgate med min kjære for en uke siden, og det var strålende. Har vært der 4 ganger tidligere, men denne gangen var et foreløpig høydepunkt. Noen kroner blir det, men jeg synes at kvaliteten mer enn forsvarer prisen.

Synes generelt at det er greiest å være i det nederste eller øverste prisleiet, fordi man da som regel får hva man betaler for. Derimot blir jeg direkte irritert over mye av det som presenteres i det midterste prisskiktet - som regel kan man lage det atskillig bedre selv. Men det er noen unntak, som Restaurant Eik, hvor man - som oftest - får bra mat for en forholdsvis rimelig penge.

Hvis noen skal til New York, kan jeg varmt anbefale en tasting menu på WD50, som er restauranten til Wylie Dufresne. Molekylærgastronomi i verdensklasse!
 
Bollapinnsvin: Har tenkt en del på Oscarsgate selv, men syns prisene virker litt i overkant stive. Det virker ikke som om det mangler noe på ambisjonsnivået, men hva kan være årsaken til at de ikke har klart å tilegne seg flere stjerner i Guide Michelin?
 
Kan anbefale The French Laundry ;)
Eneste nedsiden var litt tricky parkeringsmuligheter i mørket.
 
Bollapinnsvin: Har tenkt en del på Oscarsgate selv, men syns prisene virker litt i overkant stive. Det virker ikke som om det mangler noe på ambisjonsnivået, men hva kan være årsaken til at de ikke har klart å tilegne seg flere stjerner i Guide Michelin?

Som sagt koster det noen kroner der. Det lander på 2500,- per person alt i alt. Men det er etter min mening valuta for pengene . Jeg spiser heller 1 gang på Oscarsgate enn 3 ganger på de fleste steder i byen som koster en tredjedel.
Maten er definitivt på høyde med hva jeg har fått på steder med to stjerner, men jeg tror at lokalene, som er litt små og trange, har stått i veien for den andre stjernen.
 
Dettehar potensialet til å bli en spennende og muligens omfattende tråd etterhvert.
Jeg har tidligere jobbet på en av de mer velkjente husene i hovedstaden, og hadde en kort men spennende tid bak grytene der. Min matinteresse må nok regnes som relativt høy. Mitt inntrykk av hovedstadens restaurantliv er veldig blandet. Det finnes enkelte unntak som leverer topp kvalitet til høy pris men med good value for money. Så finnes det en meget stor underskog av "ymse" som kan levere god kvalitet om de har dagen, men som generellt leverer dårlig value for money. Som en grov forenkling synes jeg de fleste restaurantgjester her hjemme kan for lite, og dermed ikke klager når de skal. I enkelte tilfeller gir ukunnskap og uerfarenhet seg også utslag i at folk klager når de ikke burde klage.
Generelt er man fremdeles alt for dårlige på service i bransjen. Den norske ukulturen med å gi tips uansett burde vi også slutte med.

Jeg venter ennå på den nye trenden med toppmat til lave priser i uformelle omgivelser skal slå til her hjemme.

Ellers så har jeg veldig sansen for hva mario batali sa om Gordon Ramsay "a chef who is yelling at other is expressing frustration over his own lack of ability to predict and plan the tasks he should have known needed solving." Fritt etter hukommelsen.
 
Ellers så har jeg veldig sansen for hva mario batali sa om Gordon Ramsay "a chef who is yelling at other is expressing frustration over his own lack of ability to predict and plan the tasks he should have known needed solving." Fritt etter hukommelsen.

Ser helt klart Batali sitt poeng, og bla. Eric Ripert har uttrykt misnøye over Ramsays lederstil o ghar kommet med en del argumenter ala de vi fikk fra Bent Stiansen ift. Hellstrøm her hjemme. Tidligere Ramsay protege Marcus Wareing har visstnok også forandret sin lederstil vesentlig - fra å være en Ramsay kopi til å være mer lyttende og rolig.

Du som har bransjeerfaring.. hvilke spisesteder foretrekker du i Oslo?
 
Spiser veldig mye på de små asiatiske bulene for tiden, billig og utrolig godt. Ellers så går det i palace og røkla. Avisanmelderene tar ikke ofte feil.
Kanskje vi skulle begynne med ts.no matklubb private dining?
 
Spiser veldig mye på de små asiatiske bulene for tiden, billig og utrolig godt. Ellers så går det i palace og røkla. Avisanmelderene tar ikke ofte feil.
Kanskje vi skulle begynne med ts.no matklubb private dining?

Godt forslag! Jeg er med!:cool:
 
Spiser veldig mye på de små asiatiske bulene for tiden, billig og utrolig godt. Ellers så går det i palace og røkla. Avisanmelderene tar ikke ofte feil.
Kanskje vi skulle begynne med ts.no matklubb private dining?

I likhet med Frodo synes jeg dette var et flott forslag, og stiller meg meget positiv til å delta!
Forresten, er det noen her med erfaringer fra Palace Grill? En liten mini-review hadde vært supert!
 
I likhet med Frodo synes jeg dette var et flott forslag, og stiller meg meget positiv til å delta!
Forresten, er det noen her med erfaringer fra Palace Grill? En liten mini-review hadde vært supert!

Palace er min absolutte favoritt. Mer er det ikke å si.
Du spiser og drikker deg gal ved hjalp av et meget hyggelig og sympatisk personale.:mrgreen: