Januar 2018
HMT Shrawan
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Gullkasse med lærreim:
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm
Stålkasse med lenke:
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm
Det er ett nytt år, og dermed er det nye muligheter. Vil begynne året med et smell, noe som kan være litt dumt da det er fare for at jeg dermed begynner på toppen slik at det bare kan gå en vei etter dette. Mer senere om hva smellet består av.
Da det gjelder HMT-klokker på eBay kan man dele disse salgsmessig inn i tre grupper:
* Det er virkelige auksjoner der startprisen er lav, dvs oftest 1 EUR/USD/GBP. Vanligvis er det noen veldig få hver dag som legges ut med startpriser som dette, men i de siste par ukene har det stort sett blitt lagt ut over 10 hver dag med lav startpris.
* Fastpris, og ikke uvanlig at man kan komme med et tilbud på de litt dyrere objektene. I dette øyeblikk ligger 27% av HMT-klokkene ute med fastpris.
* Auksjon der startprisen er fra rundt 80 kroner og oppover, og der det å by i prinsippet betyr at du vinner.
Klokka med gullkasse og lærreim er det eneste innkjøpet jeg har gjort der jeg tok kontakt med selger på forhånd, og grunnen er at han/hun hadde lagt inn feil slik at man tilsynelatende bare ble sendt til USA, noe som selvfølgelig ikke stemte. Jeg la så inn et passende bud noe høyere enn vanlig da dette er en uvanlig strøken klokke for en billig penge, og regnet med å (som vanlig) vinne. Redd jeg forregnet meg kraftig der, så mens jeg spilte litt melk for å ha noe å gråte over la jeg inn et bud på klokka med lenke – og vant som sedvane strengt tatt er. Men så viste det seg at vedkommende som vant den klokka jeg tapte var av typen som ikke betaler for seg, så siden jeg hadde vært i kontakt med selger på forhånd tok han/hun kontakt meg og lurte på om jeg fortsatt var interessert, noe jeg var – ikke bare pga urskiva og gullkassa.
Her ser dere grunnen til at året starter med et smell – original lenke OG original reim. Kan det bli bedre enn det?
Litt mer dveling over det originale.
Ikke så verst skive på denne selv om den havner helt i skyggen av den andre.
Man kan selvfølgelig ikke kalle denne skiva for mint, men du verden hvor fornøyd jeg er med det jeg ser.
Vi begynner å bli godt kjent med 0231 som driver begge klokkene.
Baklokket satt noe så helt utrolig på den ene, så jeg lot klokka vinne den kampen da den ikke akkurat var så veldig viktig å vinne.
Den
forrige klokka med lenke lugget så det holdt, mens dagens lenke er veldig snill på det området. Har brukt den i en god del timer nå, og trives ikke så verst med det. Den er ikke så veldig tung, og den skrangler knapt i det hele tatt. Mye velstand med andre ord.
Hvor mange av klokkene som ligger på eBay har en reim fra HMT tør jeg ikke si, men siden det knapt er noe annet enn nye reimer som følger med klokkene må det være langt mellom dem. Selv om det er fullt mulig at denne reima ikke satt på klokka da den var ny er det utrolig kult å ha en originalreim. Kvaliteten ikke akkurat kva man kan kalle for utsøkt, men den er i hvert fall bedre enn alt det andre jeg har fått av reimer fra India, og mere skal det ikke til for at jeg kan si meg fornøyd så det holder.