Månedens HMT

Takk for at du fortsatt holder på!

Digger denne tråden! Som en eller annen tidligere sa; klokkeglede :)

Kul tråd! Er øm i kjeven av for mye smiling!

Fascinerende og morsom tråd :):)

Flott påskeklokke. Liker virkelig denne tråden.
Kjekt å lese om rimelige, spesielle ur. :)

Fantastisk tråd! leser med stor glede!

Alltid hyggelig med likerklikk og innlegg som dette som en bekreftelse på at jeg ikke lager innlegg bare for meg selv, men at det faktisk er noen som orker å jobbe seg gjennom det jeg legger ut - spesielt med tanke på at jeg ikke alltid fatter meg i korthet - noe neste klokke ut vil være et eksempel på.
 
Alltid hyggelig med likerklikk og innlegg som dette som en bekreftelse på at jeg ikke lager innlegg bare for meg selv, men at det faktisk er noen som orker å jobbe seg gjennom det jeg legger ut - spesielt med tanke på at jeg ikke alltid fatter meg i korthet - noe neste klokke ut vil være et eksempel på.
Gleder meg til å se hva som kommer neste gang!
 
Skjærtorsdag

HMT Rajat
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 12mm
Lug til lug er den 39mm, og mellom dem er det 16mm

Rajat er den klart mest vanlige day/date-modellen til HMT, men er også utrolig vanskelig å finne ut av i forhold til om den er original eller ikke. Modellen var i produksjon i veldig mange år med en mengde varianter da det gjelder urskive og visere. Som alltid er det mye nye skiver å finne på eBay, men det er alltid en bunke klokker jeg ikke er i stand til å si om er original eller ikke, samt at det alltid er en og annen som rimelig sikkert er originale. Det er lenge siden jeg har lagt ut en klokke med skive som er byttet, men i dag er dagen for et gjestespill av det slaget. Heldigvis kompenseres den hendelsen med en original klokke.
DSC00735a.jpg


Jeg hadde nok en Rajat klokke av den samme uoriginale typen som jeg kjøpte i november, og grunnen til kjøpet var at det stod Citizen på rotoren – og at jeg fikk den rimelig billig. Dagens uoriginale ble kjøpt i desember. Som en illustrasjon på hvor vanskelig dette kan være – jeg la ut Citizen-klokka på HMT-samlerforumet på Fb der jeg lurte på dette med den fremmede rotoren samtidig som jeg skrev at jeg regnet med at skiva ikke var original. Det var flere som mente at klokka var original, men jeg fikk et flott svar fra guruen over alle guruer som slo fast at den ikke var original, samt at den originale rotoren sannsynligvis hadde tatt kvelden og man tok det man hadde nærmest for hånden da den ble byttet. Et morsomt poeng er at en kunnskapsrik brite påpekte det samme som jeg la til grunn for at skiva ikke var original – det er alt for mange av den til salgs på eBay. Volum = fake.
DSC00739a.jpg


Som man kan se står det 6906 på skiva, men dette stod visstnok aldri på denne varianten av HMT Rajat. Men vanligvis er det ikke så lett som dette å slå fast originaliteten, eller mangelen på sådan. Jeg våger forresten påstanden om at HMT Rajat er den modellen med flest originale klokker for salg til enhver tid, men hodepinen er ofte å finne dem – såfremt skiva ikke er litt sliten, for da er det ofte original vare - om enn ikke alltid. Det skal ikke være lett.
DSC00738a.jpg


Jeg pleier å søke på modellnavnet på en Fb-gruppe og bruker det som en slags fasit på hva som er riktig, men denne typen skive var ikke å finne. Så jeg la den ut med spørsmål om HMT noen gang hadde laget urskiver med dette mønsteret, og bølgen ble tatt. Er visst en mindre vanlig variant, og at jeg fikk en klokke med rimelig strøken urskive for 111,38 er intet mindre enn et under – noe som kan sies å være passende i disse påsketider. Tilfeldigvis er det en tilsvarende klokke til salgs i skrivende øyeblikk – for 1100 kroner.
DSC00737a.jpg


To blad av 65-serien. (På tide å fatte seg i korthet hvis man skal klare å komme gjennom denne posten før påsken er omme!)
DSC00740a.jpg


Lignende type reim har jeg hatt æren av å prøve ved flere tidligere anledninger, og en adekvat beskrivelse av den er som følger: møkkareim!
DSC00742a.jpg


Lenka er i lengste laget, og etter det jeg kan skjønne blir det litt av en jobb å fjerne noen ledd. Mulig jeg tar feil der, men det orker jeg ikke å finne ut av akkurat nå.
DSC00741a.jpg


Nevnte samlerforumet på Fb er et fint sted å være. Jeg legger også ut de klokkene der jeg er rimelig sikker på at er originale slik at jeg ikke blir den plagsomme nordmannen som bare legger ut noe når han lurer på dette og hint. Og klokka med rotor fra Citizen ble gitt bort til en av forummedlemmene uten noen form for vederlag, og er nå tilbake i India.
 
Redigert:
Langfredag

HMT Rohit
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 38mm
Inklusive krone er den 40mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Etter gårsdagens ordgyteri satser jeg på at Langfredag ikke lever opp til navnet sitt. (Var litt tynn den der, men jeg klarte ikke å klemme ut noe som var både passende og vittig. Mulig det er et forvarsel om at dette kan bli en lang dag...)
DSC00743a.jpg


Nok en gang har jeg blitt tilgodesett med en original lenke, noe jeg alltid synes er like trivelig.
DSC00744a.jpg


Hva kan man si om skiva annet enn at den er drit kjedelig? Jeg har sett den med en raff blåfarge som gjør den uendelig mye bedre, men selv da lurer ordet «kjedelig» i buskene.
DSC00745a.jpg


Dagens baklokk er full av skriblerier. Det mest interessante er Crompton Greaves Limited 1980. Vil tro at dette daterer klokka ganske så greit.
DSC00746a.jpg


Nok en gang er det vår gamle venn 0231 som tikker av gårde. Legg merke til at også her er urverket skrudd fast til kasse med skruer ca kl 6 og 12, men i motsetning til sist vi så dette er dagens konstruksjon av det mer konvensjonelle slaget, og ikke den tredelte varianten.
DSC00747a.jpg


Barettene på dagens klokke var et sorgens kapittel. Møkkete så det holdt, og null fjæring. Deler spratt i alle retninger da jeg demonterte lenka siden den sårt trengte en runde med vann og såpe.
DSC00749a.jpg


Hvorfor kommer det noe hvitt ned fra oven? Uansett, jeg har en følelse av at en ny Rolex-lenke sannsynligvis er noe bedre enn en 35 år gammel HMT-lenke, men jeg trives godt med denne litt billigere varianten. Hundrelapper spart med andre ord. Og jammen ble det ikke spart på ordene i tillegg.
DSC00748a.jpg
 
Redigert:
Elegant kasse på Langfredagsklokken. Kasser med skjult remfeste gjør det litt mer elegant, som om klokken "flyter" over håndleddet.. Oval skive er også spesielt. På grensen til feminint, men "innafor". ;)

Crompton Greaves ser ut til å være et digert indisk firma, så i 1980 var det nok en som hadde gjort noe stort og stolt fikk overrakt denne fra sjefen.
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
1. påskedag

HMT Ashok
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Nok en helligdag i Påsken, og nok en klokke som på ingen måte har noen relevans for tiden vi er inne i. Navnet på dagens klokke henviser visstnok til en fyr fra gamle dager og betyr "painless, without sorrow". Kraftige saker med andre ord.
DSC00752a.jpg


Som på forrige klokke er også dagens klokke blitt tilgodesett med en original lenke, og jeg synes fortsatt at det er trivelig som bare det med original lenke. Jeg har ikke endret mening i løpet av de to dagene som har gått.
DSC00753a.jpg


Forrige klokke
hadde også skive av sølv, men den var mildt sagt verken feiende eller flott. Da det gjelder dagens skive kan jeg slå fast at både feiende og flott er ord som trygt kan brukes om den. Jeg har før halvkvedet mumlet noe om at finishen på HMT-klokkene ikke alltid er den beste, og dagens klokke er et godt eksempel på det. En del av de små prikkene med lume på utsiden av timemarkørene kunne med hell vært plassert litt bedre. Og for dem som lurer – det er fryktelig dårlig fart i all lumen på klokka. De har nok gått ut på dato.
DSC00760a.jpg


Dagens baklokk er tilgodesett med inskripsjonen 030791. Hvis dette er en dato er det bare å ta bølgen, men jeg tror at 03 betyr at klokka er laget på fabrikken i Chinar. 91 betyr sannsynligvis 1991, men om 07 er måneden eller noe annet er for meg ekstremt uvisst.
DSC00755a.jpg


Vi blir aldri lei av å se vår gamle venn 0231 som også dagens klokke er så heldig å ha blitt tilgodesett med. Og som dere kan se er det tilbake til normaliteten da det ikke er noen skruer som fester urverket til kassa.
DSC00756a.jpg


Jeg la ut denne klokka på HMT-siden på Fb i går da jeg var usikker på om skiva var original. Jeg fant ingen med samme kombinasjon av farge, skivedesign, skriftypen på Ashok samt logo nederst. Den fikk heldigvis tommel opp.
DSC00754a.jpg
 
2. påskedag

HMT Braille
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 18mm

Siste helligdag i årets Påske, og dagens klokke passer bra hvis man har vært uheldig og fått for mye reflekterende sol på de snødekte viddene slik at synet har fått seg en midlertidig knekk.
DSC00761a.jpg


Dagens klokke kan ikke være brukt slik det er ment at den skal bli brukt med tanke på hvor kritthvit og ren skiva er.
DSC00765a.jpg


Omsider en klokke som det er lett å fjerne eventuelt støv som er på skiva.
DSC00769a.jpg


Som sikkert flere kjenner igjen er dagens isenkram av typen strekklenke. Dagens baklokk er usedvanlig pen der informasjonen ikke ser ut til å være hamret inn som vi ofte ser på baklokkene til HMT. Tar dette som et tegn på at klokka er relativt ny.
DSC00770a.jpg


Som skiva avslørte, og som baklokket bekreftet, er det 0231 som er dagens urverk, og som klokka for øvrig er den strøken som bare det. Som dere husker hadde jeg ved en tidligere anledning en klokke der det forvirrende nok stod 0230 på urverket. Dagens urverket er også skriblet på, men heldigvis står det 0231 – jeg synes dette er vanskelig nok allerede, og trenger ikke at 0230 kommer inn fra sidelinjen.
DSC00771a.jpg


Nok en klokke med et trangt baklokk, men heldigvis har jeg ikke kvittet meg med den blå dingsen.
DSC00772.JPG


Dette er en klokke jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke – i hvert fall ikke før lenka har fått fyken. Ikke at den er så veldig ille å ha på hånden, selv om jeg ikke akkurat er villig til å anbefale den for min verste fiende, men den er rimelig kjip å ta av og på der både hud og hår forsvinner i prosessen. Skal jeg ha lenke er det en todelt sak med en passende låsemekanisme som gjelder.
DSC00767a.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og netrom71
Takk igjen for spennende og interessant innlegg. Du må ha hatt en fin påske, med en ny klokke hver dag!
 
Mai 2018

HMT Maurya
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 38mm
Inklusive krone er den 40mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Etter en liten pause fra "Månedens HMT" grunnet påskeferie er vi tilbake igjen med nok en klokke, og igjen er det en med gullfarget skive. Det kan virke som det ikke vil noen enda ta da det gjelder gullfargede skiver, og tro det eller ei – dagens klokke markerer ikke på noen måte en slutt på gullfargede skiver. Hvis jeg husker det neste måned skal jeg sørge for litt variasjon, men den tid den glede. Uansett, uheldigvis er det ikke gull alt som glimrer, for hvis så hadde vært tilfelle kunne jeg pensjonert både denne spalten og meg selv og funnet meg en passende palme jeg kunne sitte under.
DSC00773a.jpg


Skiva er sliten på opptil flere måter. Man ser masse ørsmå sorte prikker, oppskrapet skive, svette lumenprikker og annet, men ved vanlig bruk uten forstørrelsesglass er skiva heldigvis innenfor.
DSC00776a.jpg


Reimene skryter av å være av typen lær, men jeg kan ikke skjønne at det er det grann lær noe sted. Mulig de lysebrune spraglete greiene er lær, men i så fall snakker vi om en kvalitetsgrad som går under betegnelsen "det-som-er-igjen-etter-sistesortering". En positiv ting dog er at reima ikke har en kjip lukt noe som er litt for vanlig på reimer som er av simpleste sort, noe denne helt klart er et eksemplar av arten. Vanligvis lukter disse noe i retning av hønsemøkk, men kanskje den lysebrune greia kommer fra en produsent som ikke deler lokaler med en hønsegjødselprodusent?
DSC00774a.jpg


Etter mange 0231-verk i denne tråden kunne det vært hyggelig med variasjon, men ikke overraskende har også dagens klokke et 0231-verk i sitt indre. Men uansett ser urverket strøkent ut.
DSC00777a.jpg


Alle skjønnhetsfeilene lyser opp når bildet blir forstørret på denne måten, men mesteparten synes knapt med det blotte øye. Men reima er en tragedie uten like, så den må nok belage seg på å havne i skammekroken sammen med de andre søppelreimen jeg har blitt tilgodesett med.
DSC00778a.jpg


Det var bedre:
DSC00781a.jpg
 
Redigert:
Juni 2018

HMT Shreyas
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Ny måned, ny klokke. Forrige gang mumlet jeg noe om at jeg neste gang skulle prøve og huske at det kunne være innenfor å holde seg unna gullglitrende greier for en stakket stund hvis jeg husket på det, og som den observante leser kan konstatere etter å ha lest denne setningen fram til kommaet, har jeg husket på hva jeg i forrige måned mumlet om.
DSC00784a.jpg


Månedens klokke har buet glass, og redd bildene har i overkant mye reflekser. Uansett, klokken er av typen grå, men ikke i betydningen kjedelig. Selv om jeg ikke har vært påfallende flink å påpeke den slags opp gjennom månedene som har gått, er månedens klokke nok en av arten som har lume, men som vanlig er det jevnt over dårlig fart i den. Og nær sagt som vanlig er lumedottene plassert litt overalt. Med litt velvilje, stummende mørke og et skarpt syn kan man skimte noen lysende visere, men de svette lumedottene er døde – om enn ikke begravede.
DSC00786a.jpg


Denne typen reimer har vi sett før – både de med UK og USA øverst, men de har ikke blitt bedre siden sist. Og denne er allerede i ferd med å gå i oppløsning. Men som tidligere sagt er de langt i fra de verste på det indiske markedet, men nå er vi i mager-trøst-avdelingen i klokkebutikken. I påsken lærte vi at man kunne finne ut hvilken fabrikk og år en klokke var produsert, men tallene på dagens klokke gir ingen mening for meg. Og redd dere ikke kan komme meg til unnsetning på området da det er fullstendig umulig å tyde noe som helst på bildet.
DSC00789a.jpg


Igjen er det vår gamle venn 0231 som er å finne på urverkfronten, og jeg regner med at alle blir varme om hjertet over gjensynet.
DSC00790a.jpg


Mye småtterier på urskiva som viser et levd liv. Fiffig med romertallene som er intigrert i ringen ytterst på skiva, men lesbarheten står noe tilbake i forhold til det man kunne håpe på.
DSC00792a.jpg


Nok en gang fikk de påståtte lærgreiene fra India fyken.
DSC00793a.jpg
 
Redigert:
Artig å se at HMT har hentet inspirasjon hos Rolex, Rado og Omega, men likevel har en "indisk twist" som bringer tankene hen på nanbrød og restauranter med gull taklamper og rød plysj.. :)

Har HMT noengang laget en chronograph, eller noe med andre komplikasjoner?
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Har HMT noengang laget en chronograph, eller noe med andre komplikasjoner?

Jeg er ikke villig til å avlegge ed på det, men jeg tror ikke HMT har noen andre komplikasjoner enn dag og dato på sine mekaniske klokker. Da det gjelder quartzklokker har jeg veldig dårlig oversikt, men det finnes i hvert fall en modellrekke - HMT Roman. Denne finnes i en rekke varianter, og her er et eksempel som jeg har stjålet fra nettet:
HMT_RomanQuartz.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og chrgod
Juli 2018

HMT Chethan
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Etter at det forrige måned var en klokke type grå, er det igjen en klokke med noe gullaktig som skal ut i ilden. Legg merke til det fancy mønsteret på reima som også har skinnende lag med lakk på toppen.
DSC00794a.jpg


Månedens klokke har en design er av det litt mer mystiske slaget. Selv om målene ikke viser det kan man si at kassa er av den kraftige typen. I tillegg har man funnet det nødvendig å plassere en ytterring rundt skiva med det resultatet at urskiva ser rimelig knøttliten ut.
DSC00796a.jpg


Når man ser baksiden av reima kan man observere at denne typen har vi sett mang en gang før. Både de litt tykkere og bladfjæraktige, og ned til litt tynnere varianter der HMT-reimer av en grei kvalitet er en av dem. Baklokket avslører at klokken er laget på fabrikk nummer 4 som er Tumkurfabrikken i Tumkur Karnataka. Siden HMT ikke har noen fast standard da det gjelder kodene de banker inn på baklokkene kan 06 være årstallet, men jeg satser tungt på at det også denne gang er de to siste sifrene som avslører årstallet. Jeg kan ikke noe for det, for selv om jeg liker klokka kan jeg ikke fri meg fra tanken om at designen må ha vært rimelig gammeldags uten å være så mye som et snev retro da den forlot fabrikken i 2009.
DSC00795a.jpg


Nok en klokke med vår gamle venn 0231 som sørger for fremdriften, og som vanlig vil jeg tro at intet øye er tørt over gjensynet. Igjen kan man se at det står 0231 gravert inn i urverket under svinghjulet (håper fortsatt at det er det det heter), noe som igjen er en lettelse etter den litt traumatiske opplevelsen der 0230 var inngravert.
DSC00797a.jpg


Reima på månedens klokke er relativt myk og medgjørlig, så den får leve videre inntil videre, og så får vi se om den etter noen timer havner i skammekroken sammen med mange av de andre reimene fra India, eller om den faktisk har livets rett. Fortsettelse følger helt klart ikke – det får være måte på.
DSC00798a.jpg
 
August 2018

HMT Sandeep
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Skal denne tråden leve videre er det bare å gnage på selv om månedene ser ut til å komme og gå i et forrykende tempo.
DSC00800a.jpg


Dagens skive ser ut til å ha litt tekstur i seg, men den gjør ikke noe annet vesen av seg enn at skiva blir skikkelig matt og sort som kull. Jeg er helt klart skikkelig fan.
DSC00801a.jpg


Litt irriterende med nok et baklokk der jeg ikke er i stand til å si noe fornuftig om tallkodene. Jeg må tydeligvis ta et videregåendekurs på området da grunnkurset tydeligvis var i grunneste laget. Hvor var det jeg la studiekatalogen hen?
DSC00802a.jpg


Vi blir aldri lei av å se vår venn 0231 tikke i vei.
DSC00803a.jpg


Vanligvis har en klokkekasse totalt null eller fire hull i lugsene, men dagens klokke er tilgodesett med kun én. Kan det være at en arbeider rakk å drille ett hull før vedkommende fant ut at det var feil, og stille la kassa tilbake sammen med de andre og gikk plystrende derifra?
DSC00806a.jpg


Etter tre forsøk der de to første ble avbrutt av snø og kulde er våren omsider skikkelig i gang. (Litt rart å melde dette i august, men det får stå sin prøve.)
DSC00808a.jpg


Klokka med tilhørende lenke sitter veldig bra på hånda. Lenka er fast og solid og lite skranglete, så mye velstand på det området.
DSC00812a.jpg
 
Det var en av de fineste hittil.

Det er vel nesten som å banne i kirken... Men fasongen på kassen og designet på skiven minner meg om eldre IWC Ingenieur. o_O

Har kikket på eBay etter HMT, men ikke funnet noe som denne.. Dette er faktisk noe som jeg kunne gått med, hadde passet fint på mesh.

Hva betyr det "Sanskrit- tegnet" nederst på skiven? Mulig du har nevnt det før. Hvorfor er det noen ur som har det, og andre ikke?
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Det var en av de fineste hittil.

Det er vel nesten som å banne i kirken... Men fasongen på kassen og designet på skiven minner meg om eldre IWC Ingenieur. o_O
Da vet vi hvor IWC hentet inspirasjon fra da de laget den modellen. Vel, som du skrev etter at jeg hadde lagt ut HMT Shreyas hentet HMT inspirasjon fra alle mulige produsenter, og den ytterringen med romertall på nevnte HMT Shreyas er vel "lånt" fra Rolex.

Har kikket på eBay etter HMT, men ikke funnet noe som denne.. Dette er faktisk noe som jeg kunne gått med, hadde passet fint på mesh.
HMT Sandeep er absolutt ikke den vanligste modellen som ligger ute, men i motsetning til mange andre modeller ligger det stort sett alltid noen for salg, dog oftest med hvit skive.

Hva betyr det "Sanskrit- tegnet" nederst på skiven? Mulig du har nevnt det før. Hvorfor er det noen ur som har det, og andre ikke?
Det er nok ikke et Sanskrittegn, men rett og slett logoen til HMT. Men den er faktisk konstruert av to Devanagari-bokstaver og skal uttales som en "H". Og bokstavene vi snakker om er ए og च. (Jeg måtte spørre på Fb, og godeste Roshan Patel som var raskt ute med et svar.) Logoen kom visst på slutten av 80-tallet, og min HMT Ashok fra 1991 er tydeligvis et tidlig eksempel på det. Men det kan ikke være slik at alle klokker etter den tid har logoen siden jeg har flere senere klokker uten logo - selv fra 2000-tallet.
LogoHMT.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og chrgod
September 2018

HMT Natraj
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 39mm, og mellom dem er det 16mm

Som Kirsti Sparboe sa det i 1972 – «En sommer er over, men vi skal sees igjen til neste år.» Ikke spør meg hvordan jeg kom på den låten, for det fremstår for meg som fullstendig uforståelig at den på noen som helst måte skulle dukke opp. Men uansett er høsten her, så vi får varme oss på nok en klokke med gullaktig skive som i tillegg er av det småslitne slaget. Det er for øvrig lenge siden sist vi har hatt en klokke som ikke er 18mm fra lug til lug, noe mange sikkert mener er på tide.
DSC00862a.jpg


Selv om jeg synes at urskiva er innenfor designmessig sett kan jeg ikke fri meg for at designen ble hastig gjort minste motstands vei en fredag ettermiddag der designeren strengt tatt var på vei ut døra for en tidlig kveld på hytta. Den er veldig sjablongmessig, men uansett innenfor. Det er forresten lenge siden det har vært noen tall som timemarkører dersom man ser bort i fra Brailleklokka 2. påskedag.
DSC00866a.jpg


Det er bare å slå fast er at man har skvist på en reim på 18mm der noe på 16mm hadde vært mer passende. Igjen skrytes det av at det er ekte lær å finne ett eller annet sted, men jeg kan ikke helt skjønne hvor det skal være. Mulig de mørke greiene er lær, men jeg er ikke i stand til å kunne slå fast det. Uansett lær eller ikke - reima ser ikke så ille ut, men kvaliteten er av typen nest-verste-dritten-av-en-reim-man-man-tenke-seg. Vi har (u)heldigvis hatt verre varer opptil flere ganger, bl.a 1. juledag 2016.
DSC00863a.jpg


05 38 95 står det på baklokket, noe som gleder meg veldig da det ikke er noen tvil om hvor årstall og fabrikknummer står. 05 forteller oss at klokka er laget på Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og året er 1995.
DSC00864a.jpg


Skulle ønske jeg kunne si noe dypsindig om urverket, men redd det er for mye å ønske. Men vi kan uansett glede oss over nok et gjensyn av vår smågamle venn 0231 som tikker og går som bare det.
DSC00867a.jpg


Som det ble slått fast litt lenger opp så er reima kvalitetsmessig sett av typen nest-verste-dritten-av-en-reim-man-man-tenke-seg, så jeg regner med at det ikke kommer som noen stor overraskelse på noen at det er skammekroken neste.
DSC00869a.jpg


Det var bedre!
DSC00870a.jpg
 
Redigert:
Oktober 2018

HMT Gautam
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Høsten nærmer seg, og nok en gang har jeg en klokke med gullaktig skive. Mulig at noen av dere begynner å bli lei denne type skiver, men da kan jeg trøste dere med at det kommer flere. Men heldigvis vil det også komme annet framover, så selv om man er i ferd med å gå inn i den litt mer mørke årstiden er ikke alt like mørkt.
DSC00883a.jpg


I det minste kan jeg presentere en ny type kasse. Vel, vi har vel sett noe lignende før, men man har klart å plante en åttekantet ring og glass på denne klokka slik at vi i det minste kan hvile øynene på en ny form på klokka selv om skiva er velkjent gullaktig. Det litt kjedelige med nærbilder som dette er at den avslører hvor småslitt det meste er på denne klokka, men det får stå sin prøve.
DSC00885a.jpg


05 03 91 er den tallmessige informasjonen på baklokket, og dette er skikkelig hat da det er uklart om hva som betyr hva. 05 og 03 kan begge være fabrikknummer, og alle tallkombinasjonene kan være årstall, men jeg satser tungt på at klokka er fra 1991 da jeg har vondt for å tro at den kan være fra de siste årene med tanke på at den designmessig sett ikke ser "moderne" ut, men på den annen side klarte HMT å produsere klokker inn i det siste som så gammeldagse ut slik at denne typen med logikk er lite verd.
Da det gjelder reima er det bare å slå fast at det finnes bedre å få tak i, og sannsynligvis er bokstavene som opplyser oss om at det ett eller annet sted skal være «genuine leather» det eneste som har det minste med lær å gjøre.
DSC00886a.jpg


En par setninger som ønskereprise fra forrige måned: Skulle ønske jeg kunne si noe dypsindig om urverket, men redd det er for mye å ønske. Men vi kan uansett glede oss over nok et gjensyn av vår smågamle venn 0231 som tikker og går som bare det.
DSC00887a.jpg


Store muligheter for jordbær om en måned eller så, men reima kommer ikke til å oppleve at så skjer. Som selv den minst oppmerksomme blant oss kan konstatere er reima etter ett minutt i bruk allerede i ferd med å gå i oppløsning.
DSC00888a.jpg


Bortsett fra det faktum at jeg klarer å skrive en setning, noe som betyr at jeg ikke helt mangler ord, mangler jeg ord for å beskrive kvaliteten på dette makkverket av en reim.
DSC00890a.jpg


Det var bedre!
DSC00894a.jpg
 
Redigert: