Månedens HMT

Som opptil flere har sett har jeg ved et par anledninger påpekt et tilleggsgode som HMT visstnok er kjent for å gi sine kjøpere - støv. Her er en liten epistel som en selger på eBay har skrevet:

Even the new HMT watches do not come with any tags. HMTs production methods are labour intensive involving a lot of hand operations for case polishing, lume application and watch assembly. No two watches are alike due to the minor variations in hand work and operator skills. HMTs are designed and sold as rugged, long lasting mechanical watches for the working man/woman that gets the timekeeping job done, their attention to details and fit and finish is not as high. Buyers kindly note that the Newer HMT watches are expected to have a harder than usual crown movement due to improved sealing towards water resistance in the crown area. Pls expect some dust specks on the dial/inside the watch, HMT is not very fastidious about cleanliness.
 
Desember 2016

HMT Kohinoor
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 37mm
Inklusive krone er den 39mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 19mm

Kom på at jeg ikke har lagt ut noen desemberklokke. Skulle tatt seg ut om jeg skulle glemme det slik at "Månedens HMT" havarerte allerede i måned nummer 4.
DSC00417a.jpg


Skiva på denne klokka er muligens original. Jeg er ikke villig til å holde pusten inntil det er bekreftet, men alt virker i hvert fall riktig med original design og det hele. Hvis skiva er byttet har det skjedd for en del år siden med en som er, eller ser ut som, en original skive.
DSC00421a.jpg


For første gang har det fulgt med noe som ligner en skikkelig reim. Veldig overraskende, for man forventer ikke noe spesielt med tanke på hva klokkene koster. Aner ikke hva USA har med reima å gjøre (dere får holde øynene åpne etter en tilsvarende reim ved en senere anledning), og om den er antiallergisk har jeg ingen formening om, men det både kjennes og lukter som lær, Litt synd bare at den ikke er 19mm. Aner ikke hva en reim som dette koster i India, men med tanke på at jeg hanket inn klokka for 48 kroner og 30 øre kan det ikke vært noen god handel for selgeren, Men heldigvis for meg var budmotstanden av det slappere slaget. Dette er uansett den billigste klokken jeg til nå har kjøpt.
DSC00419a.jpg


Reima gjør at dette er den, til nå, beste klokka å bære.
DSC00423a.jpg
 
Siden jeg ikke har noen Nato-reimer av noe slag aner jeg ikke hvordan en av god kvalitet er på hånden, men denne reima er helt grei å bruke. Ikke noe ubehag å spore noe sted. Men siden jeg ikke har testet den hengende i en fjellside tør jeg ikke si om man tar med seg denne godfølelsen uansett sted, tid, vær- og føreforhold.
Vis vedlegg 22654
Så ut til å ha det litt trangt, den NATO-remmen :)
 
Fantastisk tråd!
Her er det ekte klokkeglede uten fokus på pris og status!
Håper denne tråden fortsetter.
 
Januar 2017

HMT Franken
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Siden jeg var veldig nær fadesen i desember ved å nesten glemme månedens klokke, tar jeg ingen sjanser nå i januar ved å være kjapt ute med januarklokka.
@Suften brukte ordet "klokkeglede" i posten over. Må innrømme at ordet "klokkefrustrasjon" til tider er mer beskrivende. Det er naturlig at den enkelte modell fra HMT over tid har kommet i forskjellige urkasser, og at man har jobbet seg gjennom opptil mange varianter av urskiven, men jeg sliter med å finne ut hva som er hva. Men selvfølgelig - hadde jeg brukt litt mer tid på dette hadde jeg sikkert funnet ut av dette. Uansett, jeg har ikke hatt problemer med å kjøpe klokker med en farge som ikke er original, og heller ikke der skiva er fri fantasi, men generelt sett vil jeg gjerne ha klokker som i det minste har en urskive lik en av originaldesignene, og at urkassa stemmer med modellen. Dagens klokke det motsatte av alt dette.
DSC00425a.jpg


Det er veldig sjelden jeg ser frankenklokker som dette, og derfor kjøpte jeg denne. Vel, hadde ikke dagen vært på hindi hadde jeg styrt klar av den.
DSC00429a.jpg


Dagene ligger annenhver gang på hindi og engelsk. Man stiller dagen til det ene eller det andre, og så spretter dagen to hakk fram rundt kl 24. Og dag og dato skifter overraskende presist og kjapt når tiden er inne.
DSC00432a.jpg



Nok en gang genuine leather. Det lukter faktisk lær av reima, så la oss tro at det stemmer. Og la oss tro at baklokket er originalt slik at det i det minste er noe som kommer fra HMT.
DSC00427a.jpg


Men hvis det er lær snakker vi om et syltynt lag. På det første bildet i denne posten, rett før første hull, er det ingen misfarging, men lærlaget er slitt bort. Mellom lærlagene er det en litt seig gummiaktig masse. Og som dere ser ligger løkkene (hva kalles de egentlig på norsk?) løse. De falt av da jeg tok på meg klokka. Endene på løkkene var ikke sydd sammen, men limt. Søpla neste.
DSC00445a.jpg


Hva kan man si om urverket? Det er i hvert fall en annen enn den som var i den D/D jeg la ut tidligere. Og for ordens skyld – jeg har en D/D til liggende, og den har samme urverket som den forrige jeg la ut. Kan HMT virkelig hatt to så forskjellige urverk for å fylle samme funksjon? Jeg aner ikke, men synes det er veldig rart.
DSC00441a.jpg

DSC00440a.jpg


Reima er stiv og kjip. Heldigvis falt løkkene av da jeg tok på meg klokka slik at jeg med god samvittighet kunne slenge hele dritten i søpla.
DSC00438a.jpg


Edit: Klarte å legge inn nærbilde der begge klokkene viste dagen på hindi, mens hindi og engelsk var det jeg håpet på fra start.
 
Redigert:
Februar 2017 (tiden går fort her på Vestli)

HMT Chirag
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 18mm

Etter foregående måneds mellomspill av en tulleklokke er det igjen tid for skikkelig vare. Det eneste ikke skikkelige ved denne klokka er at den er litt treg å trekke opp.
DSC00446a.jpg


Skiva har ikke akkurat mine favorittnyanser av brunt, men merker at jeg liker den veldig godt. Mulig jeg har blitt veldig ukritisk da jeg liker påfallende mange av HMT-klokkene jeg har kjøpt, men jeg lever fint med det. Det er en veldig stor sjanse for at skiva er original, men er som vanlig ikke villig til å holde pusten på det.
DSC00454a.jpg


Er ikke klokkene fra HMT "Water dust protected" så er de "«Water resistant" som dagens klokke, men som vanlig tror jeg det er veldig greit å ikke teste den påstanden. Dagens reim er av typen «Genune leather», og kjennes veldig grei ut. Lukter også svakt av lær. Men hvis man ser ved lugsene ser man noe grått. Hvis det er lær er det syltynt med et lag av grå masse mellom lærlagene. Får se hvor lenge reima varer før den går i oppløsning. Enda en grunn til å holde klokka unna vann.
DSC00450a.jpg


Nok en klokke som sitter bra på hånden. Litt stiv reim dog, men et par minutter med bearbeiding, og den vil være som en drøm. Såfremt den ikke går i oppløsning under prosessen...
DSC00455a.jpg

DSC00456a.jpg
 
Jeg turoperatører denne til den hittil kuleste HMTen!

Fortsett med dette er du snill

Lars Birger
 
Dette er veldig artig lesing!
Det er mye glede i en rimelig klokke!

Det blir gøy å følge med å fortsettelsen!

8
 
Mars 2017

HMT Trisul
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Nok en klokke som ikke er så vanlig på eBay. Av de 9655 HMT-klokkene som er listet akkurat nå er det ingen av HMT Trisul. 9655 klokker er for øvrig det klart høyeste antallet jeg har sett.
DSC00457a.jpg


Lys og skygge om hverandre. Har stor tro på at skiva er original. Kan faktisk ikke skjønne annet, men på den annen side er det helt umulig for meg å vite hva de finner på i en bakgate i Mumbai. Det er dessuten fullt mulig at klokka er fra 2000-tallet. Og på tross av at gull ikke helt er min greie synes jeg den er fin som få.
DSC00468a.jpg


At reima er ny er det liten tvil om, men jeg vet ikke dette med Nagata og Spania. Man får kjøpt reimer fra USA for USD 7,99 med samme lappen på, så kanskje det er mulig å plukke dette opp i India for halvparten av dette? Problemet er at selv om det lukter noe i retning av lær får jeg ikke den store lærfølelsen av yttersiden av reima. Innersiden virker bedre, men jeg tror det lukter imitert lær lang vei.
DSC00461a.jpg


Klokke er litt treg å trekke opp, og konstruksjonen av kassa rundt kronen gjør det mildt sagt vanskelig å trekke opp klokka. Må faktisk bruke neglene for å få det til.
DSC00471a.jpg


Et, i hvert fall det man kan se før man eventuelt demonterer det, rent og pent urverk.
DSC00462a.jpg


Som vanlig en klokke som sitter bra på hånden. Og som vanlig en litt stiv reim, men medisinen mot det er som alltid et par minutter med bearbeiding i godstolen.
DSC00470a.jpg
 
April 2017

HMT Tareeq
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

På tide med en klokke med dato. Nå har jeg ikke akkurat lagt ut så mange klokker med D/D, men når det kommer til stykket har HMT laget en god del flere modeller med D/D enn bare med dato. På min liste over HMT-modeller (kun mekaniske) er det per i dag ca 180 modeller. Av dem er 18 D/D, og kun to har bare dato.
DSC00473a.jpg


Som i forrige måned har jeg også denne måneden stor tro på at skiva er original, men som vanlig lurer bakgatene i Mumbai slik at jeg ikke klarer å være kategorisk. Skiva har noen småslitasjer, men jeg synes uansett at den er veldig innenfor. Time- og minuttviserne er ikke helt enige om hva klokka er, så nå er det ikke bare støv som gjør at jeg må finne ut hvordan man får urverk ut av kassa.
DSC00478a.jpg


Vi har sett denne typen reim før, nærmere bestemt 2. søndag i advent, og jeg har ikke noe nytt å melde på den fronten. (Jeg begynner virkelig å gå tom for ting å si!)
DSC00474a.jpg


Hva kan man si om urverket? Det ligner da veldig på 0231-verket vi så forrige måned? På urskiva står det 1809. Google er min venn, og jeg fant noen bilder av den andre date-modellen, og det står 1809 der også, så jeg antar at dette betyr at det er forskjellige urverk når det kommer til stykket, men forskjellen ligger litt lenger ned i urverket.
DSC00476a.jpg


Det er april, vår og strålende sol, klokka er behagelig på armen og alt ser lysegønt ut, men snøen ligger fortsatt.
DSC00479a.jpg
 
Mai 2017

HMT Yuvak
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 12mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 16mm

På begynnelsen av 90-tallet da de fleste klokkekjøpere var på quartzkjøret, og spesielt de unge, lanserte HMT denne modellen med forhåpninger om at den skulle appellere til den unge klokkekjøper. Forhåpningene ble ganske grundig knust.
DSC00485a.jpg


Noen ute på nett spekulerer i om kassa er av glassfiber, men det kan være et komposittmateriale av ett eller annet slag. Det som er sikkert er at det ikke er noe olje- eller gummibasert. Klokka kom i fire varianter – sort, hvit, grå og gul skive. Må innrømme at jeg i et svakt øyeblikk etter at jeg hadde pakket ut klokka tenkte at jeg må skaffe meg alle fire variantene, men fornuften traff meg 0,34 sekunder senere. Vi får se hva fremtiden bringer hvis jeg ikke har gått lei av dette prosjektet, men sliter med å finne nye modeller å kjøpe.
DSC00492a.jpg


Reima er av gummi, og spenna er sannsynligvis av plast.
DSC00487a.jpg


Jeg vet ikke om spenna har overlevd 20 år eller om den er byttet, for jeg kan tenke meg at pinnen lett kan brekke, men la oss håpe at det er en overlever slik at jeg ikke risikerer at pinna brekker ved en upassende anledning.
DSC00498a.jpg


Urverket er det sedvanlige 0231-verket. Det (mer enn) litt rare er at det står 0230 litt nede i urverket på bildet, så man kan trygt si at jeg skjønner fint lite da det komer til urverkene til HMT. Men jeg lever fint med det slik at jeg ikke kommer til å bruke tid til å finne ut av dette.
DSC00495a.jpg


Denne klokka var generelt sett en pine å ta bilder av da jeg fikk gjenskinn, refleksjoner og alt annet negativt man kan oppleve når man prøver å ta bilder. Og den er relativt kjip å ha på hånden. Swatch var, og er, helt klart flinkere til å lage gummireimer enn det HMT var.
DSC00500a.jpg
 
Redigert:
Juni 2017

HMT Suraj
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

For noen måneder siden la jeg ut det jeg trodde var en skikkelig Frankenklokke, men bare noen dager senere dukket denne månedens klokke opp. Kan nå konstatere at det eneste som er franken på nevnte frankenklokke er den generiske skiva som var puttet på. Skuffelsen er til å ta og føle på.

Dagens klokke er bare en av to HMT Suraj jeg har sett for salg. Den andre er per i dag tilgjengelig, men den skal man holde seg langt unna da den bl.a har feil kasse. Det hele er faktisk så ille at jeg tror det er en HMT Rajat med generisk skive som man har skrevet Suraj på.
DSC00503a.jpg


Skiva er (forhåpentligvis) original, og den er i mer enn akseptabel stand. Dag og dato skifter som de skal og er bra sentrert, så det er bare velstand å spore.
DSC00507a.jpg


Her med dag på Hindi. Konstaterer at bildene er dårligere enn på lenge. Jeg får skylde på dårlig lys. Fotografen er det ikke noe feil med...
DSC00508a.jpg


Nok en klokke som er "water resistant", men som vanlig blir det ikke snakk om at jeg kommer til å sjekke om dette stemmer. Nok en reim med påstanden om at det er snakk om ekte lær. Ikke hatt denne typen før. Reima er uvanlig hard i kantene, men det kjennes ut som det sorte ytterlaget er lær. Det er en svak lærlukt, så jeg tar sjansen på at vi i dette tilfellet har noen gram med lær.
DSC00505a.jpg


La oss tro at nummeret på rotoren er modellnummeret til urverket – 8205. Urverket er det samme som i den ikke-lenger-så-veldig frankenklokka, og min spekulasjon den gang om det var et urverk fra HMT eller ikke er gjort til skamme.
DSC00509a.jpg


Jeg ikke kan noe som helst teknisk om urverk, men dagens med D/D og to språk på dag kontra vanlig D/D med ett språk på dag ser så veldig forskjellig ut. Burde ikke varianter sett mer like ut? Dårlig underbygget spekulasjon: siden urverket i dagens klokke ser mer klumpete ut er dette kanskje en gammel konstruksjon, mens det jeg kaller for det vanlige utverket er en nyere variant, og den erstattet den gamle?
DSC00511a.jpg


Vanligvis er det bare å jobbe noen få minutter med en reim og den blir grei å bruke, men denne er så tørr og hard at jeg er usikker på om det er noen håp. Dessuten – mens jeg skrev denne teksten spratt pinnen på innsiden av spenna, så jeg tar dette som et tegn på at søpla er det eneste riktige stedet for denne reima.
DSC00512a.jpg
 
Juli 2017

HMT Priya
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 32mm
Inklusive krone er den 35mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 16mm

Dagens klokke er bare 2-3 mm mindre enn stort sett alle de klokkene jeg tidligere har presentert, men den fremstår virkelig som knøttliten.
DSC00515a.jpg


Nok en gang har jeg store forhåpninger om at skiva original, og nok en gang liker jeg det jeg ser. Kassa er vel den kjipeste jeg har hatt til nå da tid og slitasje ikke har vært helt snill mot belegget på kassa, men heldigvis ser man ikke det så godt med det blotte øye.
DSC00524a.jpg


Dagens klokke er "Water dust protected" noe som er veldig passende med tanke på all tåke som har vært denne uken, og dagen i dag er i så måte ikke noe unntak.
Reima er av imitert lær, men virker helt grei. Baksiden ser ikke all verden ut, mens forsiden er faktisk, visuelt sett, en av de finere reimene jeg har fått fra India.
DSC00516a.jpg


Vår gamle venn 0231 i dag også, og den ser ut til å være innenfor på alle måter.
DSC00519a.jpg


Uvant med en så liten klokke på hånden, men det skyldes nok at jeg ikke har brukt denne så veldig ofte. Det viser seg at de er nøyaktig like store. Da det kommer til reima ser den som sagt ok ut, og er helt grei å bruke.
IMG_0419[1].JPG
 
August 2017

HMT Abhishek
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Er inne i en fin stim av klokker der jeg har stor tro på at skiva er original, og månedens utvalgte er intet unntak.
DSC00531a.jpg


Skiva er småsliten, men ikke verre enn at jeg lever fint med det og at klokka vil bli brukt på lik linje med de fleste andre jeg har fra HMT. De vertikalene stripene forsvinner litt på dette bildet, men som man kan se på bildene nederst tar de seg bra ut.
DSC00534a.jpg


Denne typen reim har vi sett før. Og siden også dagens har en kjip odør, som tydeligvis er USP for disse reimene, er det søpla neste. Og det er ikke snakk om å prøve den på håndleddet, for da jeg brukte den første klokka med denne reima fikk jeg en litt kjip følelse i huden etter et par timer som om det var noe utslett på gang. Klokke nummer to med denne reima havnet også der klokker vanligvis havner, om enn bare i noen få minutter, men jeg har lært nå.
DSC00532a.jpg


Dagens urverk er som ofte før 0231. Og mer fant jeg ikke på å si.
DSC00535a.jpg


Selv en kjempebillig NOS-reim fra Hirsch er overlegent bedre enn alt jeg til nå har fått fra India.
DSC00537a.jpg

DSC00538a.jpg
 
Redigert:
September 2017

HMT Pragathi
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 38mm, og mellom dem er det 18mm

Tiden flyr. Nok en måned har gått, men det føles bare som om det har gått en uke.
DSC00542a.jpg


Sekundviseren hadde falt av under frakt, så den måtte på plass. Heldigvis gikk det an å vippe av øverste del av klokka. Klokka 1, 5 og 6 kan man se hvite lapper stikke frem, og det ser ut til å være tape man har festet skiva fast med.
DSC00541a.jpg


Allerede her blir narrativet jeg la opp ødelagt, for de opprinnelige nærbildene jeg tok ble håpløst dårlige slik at nye måtte tas – etter at reimene ble byttet, men dere får late som at de gamle fortsatt er på.
Kan ikke skjønne noe annet enn at klokka er fra 2000-tallet, og at skiva er original. Men ellers er det mye som er feil her. Det virker som det var en som konstruerte skiva, og en annen som sørget for glass og ytterring, men de gjorde ingen justeringer da man oppdaget at de ikke akkurat gikk sømløst sammen.
DSC00561a.jpg


Videre så klarte man å feste skiva skeivt på kassa/urverket, og for at det ikke skal se fullstendig dust ut må glass og ytterring også settes like skeivt på. Og etter bilder på nett å dømme er ikke dette den eneste klokka der ting er på halv tolv.
DSC00562a.jpg


Hva kan man si om reima? Flunkende nytt, men mer skrukkete enn et skrukketroll. Og i tillegg holder den allerede på å revne på den ene siden. Nok en gang er det bare å slå fast at hvis det er noe lær å finne snakker vi om et syltynt lag.
DSC00543a.jpg


Nok en gang er det vår venn 8205 som driver klokka, noe som ikke er overraskende siden dagen også denne gang er på to språk. Og det hele ser rent og pent og pyntelig ut.
DSC00552a.jpg

DSC00553a.jpg


Det er bare å slå fast at dette er en skikkelig drittreim, og siden den allerede holder på å gå i oppløsning er det bare å bytte den først som sist.
DSC00555a.jpg


Og var det lett å bytte reim? Man har klart å bruke "bandstift" (svensk – hva heter dette egentlig på norsk?) som er greit å bruke hvis det er hull i lugsene, så her må sterkere lut til.
DSC00556a.jpg


Jeg vant til slutt.
DSC00557a.jpg


Nok en gang er det bare å slå fast at kjempebillig NOS fra Hirsch slår alt som inderne til nå har vartet opp med.
DSC00558a.jpg

DSC00559a.jpg
 
Hadde engang en turkis pilot. Den var nydelig. Artig sak.
Har opplevd både papirlapper og deleklokker selv.
Artige klokker og lesning. Fortsett slik.
 
Oktober 2017 - ettårsjubileum

HMT Avinash
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassene er 35mm (sølv), 36mm (korte og lange markører) og 37mm (like lange markører)
Inklusive krone er de 37mm, 38mm og 39mm (samme rekkefølge som over)
Tykkelsene er 10mm
Lug til lug er den 42mm, 43mm og 41mm (samme rekkefølge), og mellom dem er det 18mm

Det ble bestilt en god del klokker i romjula da det plutselig var mye interessant til salgs for rundt hundrelappen per klokke. Av grunner jeg ikke kan gjøre rede for bestilte jeg tre stykk HMT Avinash – dog forskjellige urskiver. Vel, tilfeldighetene gjorde at disse tre variantene dukket opp samtidig der kvaliteten var innenfor, og prisene var like innenfor. Hadde strengt tatt tenkt å kjøpe en fjerde variant – den vanligste, men der var det ingen originalskiver å finne. Som dere skjønner har jeg tro på at det også i dag er originalvare på urskivefronten.
DSC00568a.jpg


Mye søppel på reimfronten i dag. Den i midten har vi sett flere ganger før – løs og kjip padding, og lukter lett hønsemøkk. Da det gjelder de to andre klokkene finner man samme type reimer som på desemberklokka. Den gang var USA greia, mens nå er det UK for alle pengene. Den øverste UK-reima er på alle måter lik USA-reima, mens den nederste er helt lik den som jeg bl.a 1. søndag i advent, dvs lite lær men desto mer gummiaktige greier. Kort oppsummering:
* Hønsemøkkreima er søppel på alle måter.
* Den gummiaktige reima var visst sammen med desemberklokka en «fryd å bruke», men det må ha vært et snev av romjulseufori i bildet, for i dag ble reima byttet rimelig kjapt.
* Den som er tilsvarende USA-reima er noe av det bedre jeg har fått fra India, så den får leve videre inntil videre, men nå som jeg har fått kjøpt mengder med NOS Hirsch-reimer, om enn både kjedelige og/eller uraffe, lever enhver India-reim farlig.
DSC00573a.jpg


Det ble mye snakk om reimer, men like greit da jeg har lite å melde om selve klokkene. Blått:
DSC00569a.jpg


Sølv:
DSC00570a.jpg


Blått:
DSC00571a.jpg


Tre blad 0231 som ser rene og pene ut.
DSC00574a.jpg


De første håndleddsbildene ble underkjent, så nye ble tatt etter at to av klokkene hadde fått nytt lær. Konstaterer at heller ikke de nye bildene vil vinne noen priser i prestisjetunge fotmagasiner, men det får stå sin prøve.
Sort kjedelig Hirsch, men bedre enn alt annet India til nå har vartet opp med.
DSC00586a.jpg


Ikke kjedelig, men uraff Hirsch (som jeg har opptil flere av liggende – kan ikke være alt for kresen siden jeg klarte å hanke dem inn for rundt en tier per stykk).
DSC00587a.jpg


Indisk UK-reim, som kjennes ut som dritt etter at Hirsch-reimene har vært i ilden.
DSC00588a.jpg
 
Fortsatt imponert over utholdenheten din.
Og mengden av klokker selvsagt.

Har du noe å melde om nøyaktighet og presisjon på disse vidunderene?

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Fortsatt imponert over utholdenheten din.
Og mengden av klokker selvsagt.

Har du noe å melde om nøyaktighet og presisjon på disse vidunderene?

Må innrømme at jeg ikke trodde det skulle ta av på denne måten da jeg startet, spesielt at jeg fort gikk over til å jakte på originale klokker fremfor klokker der urskiva er byttet. Nå jeg har flere av den sorten liggende som ikke er lagt ut enda, og vil sikkert pådra meg flere, men de vil komme - på samme måte som de med original urskive jeg har liggende. Selv om jeg allerede har kommet til månedens HMT for oktober 2017 ligger jeg litt etter.

Jeg pleier å tenke at indisk COSC er +/- 2 minutter per døgn. Sannsynligvis er det veldig frekt av meg overfor de som har jobbet for HMT, men det får gå. Det hender dog at jeg noen ganger må dytte litt på "pinnen" med to prikker som er ca kl 13 over svinghjulet (håper jeg ikke er alt for langt på tur på hva den greia heter) for å komme innenfor indisk COSC. Uansett – +/- 2 minutter synes jeg er innenfor på alle måter.

Dessuten - alle klokkene bortsett fra en går som bare det. Den som ikke går ser ren og fin ut på alle måter og gikk som bare det etter at jeg trakk den opp, men plutselig gadd den ikke mer. Men å kjøpe billige klokker som dette er en risikosport, og jeg er strengt tatt overrasket over hvor bra de fleste av klokkene går.

@Larsnie – send meg en PM med adressen din, så sender jeg deg en klokke slik at du selv kan sjekke presisjonen. Den går som bare det, men jeg lurer på om den ikke er utenfor indisk COSC.