Månedens HMT

PJO

Medlem
10. aug. 2016
Innlegg
313
Sted
Oslo
Etter at mit første innlegg på TS er unnagjort er spørsmålet om det finnes grunnlag for videre aktivitet. Jeg er mildt sagt dårlig til å orke og lese om klokker både i blogger og andre andre steder, og har bare vært innom noen få av hjemmesidene til den enorme mengden av merker som finnes. Det gjelder både de som produserer selv, og de som får en eske med klokker i posten. Og når jeg en og annen gang forviller meg inn på Rolex- (og Tudor-)tråden konstaterer jeg at når 5- og 6-siffrede tall slenges ut til høyre og venstre, og noen ganger topper man det hele med en bokstav eller tre etter tallene, har jeg ingen anelse hva slags klokker man snakker om. Jeg liker denne typen nerding, men er ikke der selv.

Jeg fikk uansett lyst til å prøve meg på et lite prosjekt siden jeg har lite å bidra med på annet klokkehold. Som noen kanskje har fått med seg har HMT sluttet å produsere klokker etter å ha holdt det gående siden 1961. Litt usikker på eksakt når, men tror det var nå i september, selv om beslutningen ble tatt allerede i 2014. I en artikkel i The Hindu kunne man i april lese at var det kroken på døra i Jalahalli. Samtidig nevnes de 4 andre stedene, og at en (ny?) mengde ansatte måtte gå samme måned, men det vil fortsatt være 150 ansatte igjen på nevnte 4 fabrikker.

HMT er statseid, og da de startet med klokkeproduksjon i 1961 var Citizen tungt inne med teknisk ekspertise. HMT står for Hindustan Machine Tools, og lever videre. De er visst mest kjent for sine traktorer, men lager alt fra smørpakkemaskiner til offsetpresser.

Etter det jeg kan lese meg til var en av hovedgrunnene til HMT sitt fall, i tillegg til å være en svært dårlig styrt statsbedrift, at de var trege til å starte produksjonen av quartzklokker, og da de omsider kom i gang tidlig på 90-tallet var toget allerede på vei til å gå. At design og annet fra HMT sin side ikke var en vinner gjorde ikke saken bedre. Det var Titan som var med på å sørge for at quartztoget gikk for HMT, og de er i følge dem selv verdens femte største klokkeprodusent. Og ikke overraskende er Titan en del av Tata. Og når gikk HMT Watches sist med overskudd? Jeg har ikke klart å finne ut av det, men de gikk i hvert fall med underskudd alle årene på 2000-tallet. En setning i en artikkel i Business Standard kan tolkes dithen at underskuddene begynte allerede i 1991.

Siden HMT har sluttet å produsere klokker kommer sikkert verdien på disse til å skyte i taket. Vel, med tanke på at de rakk å produsere over 115 millioner enheter er nok ikke det særlig sannsynlig. Men siden de produserte relativt få quartzklokker er det kanskje disse som kommer til å bli gull verd? Det finnes klokker for salg som jeg har kommet over som koster opptil 5000 kroner, men de fleste brukte mekaniske koster en femtilapp eller tre, og det er de jeg sikter meg inn på. Brukte quartzklokker kan man få fra et par tiere og oppover. Tanken er at jeg poster, og dermed kjøper, en klokke i måneden. Det mest spennende er hvor lenge jeg kommer til å holde på. La oss håpe at det i det minste blir en håndfull måneder for at prosjektet ikke skal bli fullstendig mislykket, såfremt ikke det blir en storm her på TS om at dette er en usedvanlig dårlig idé av et prosjekt som strengt tatt burde blitt avsluttet før det hadde begynt.

Det ligger forresten an til å bli mange restaurerte (les: nymalte) skiver da dette mildt sagt ser ut til å være det vanlige, men det er helt greit for meg. Man kan vel si at det er en del av premisset, og så slipper jeg å måtte se på slitne urskiver. Men her ligger det kanskje en mulighet til å finne fremtidens gull for dem som har ork til den slags – siden de fleste klokkene fra HMT ble mer eller mindre oppbrukt, og dermed blir restaurert (les nok en gang: nymalt), vil urestaurerte klokker i god stand øke (noe voldsomt) i pris?
 
Oktober 2016

HMT Janata
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

DSC00151a.jpg


Jeg skjønner ikke helt fonten på tallene. Er 6 og 12 i en font, og 3 og 9 i en annen? Skiva skal være nymalt, men det ser ut til å være rimelig bra gjort. Man må ha brukt sjablonger eller noe, for det er ikke snakk om at det er noen som har svingt en pensel på frihånd.

DSC00141a.jpg


Reima er av «Genuine leather». Har vel ingen grunn til å tvile på det, men kvaliteten er, ikke overraskende, ikke den beste. Men den er helt grei på hånda. En litt lei ting er at pinnen på spenna lever sitt eget liv slik at det ikke er så lett å få den gjennom hullet, og det faktum at hullene på reima er en tanke på skrå gjør det ikke akkurat lettere. Dermed er ikke dette en klokke man vipper på i farta.

DSC00148a.jpg


Siden dette er den første klokka får vi også ta en titt på selve urverket:
DSC00142a.jpg
 
Redigert:
Dette var et av de kulere prosjektene på lang tid. La HMTene strømme på. Jeg tittet litt på dem på ebay og lot meg fascinere av mengden, prisen og at de aller fleste var nymalt. Og at det i tillegg ikke så ille ut.

Men derfra til å fylle en skuff med sånne er et stykke....

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen og PJO
November 2016

HMT Pilot
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

Tenkte det kunne være greit med en utpakking siden det kjentes ut til at pakken var en slags boks.

Man har ikke vært gjerrig med tapen. Hele pakken var dekket med et par lag.
DSC00130a.jpg


Enda mer tape.
DSC00132a.jpg


Ser ikke ut til å være en originalboks.
DSC00133a.jpg


Mye sort. Store tall som seg hør og bør på en klokke man kaller for Pilot. Konstaterer at de sølvfargede tallene og markørene har mye bedre kontrast i virkeligheten enn på de litt råtne bildene jeg kjøpte klokka etter. Skiva skal være pyntet på, og nok en gang har man gjort en strålende jobb. Nesten så jeg mistenker at man i dette tilfellet rett og slett har skiftet skive.
DSC00134a.jpg


Også denne gangen er reimene av Genuine leather, men jeg vet ikke helt. Er det mulig å lage en klokkereim mindre myk enn dette uten å ta i bruk en metallplate? På den annen side er spenna bra.
DSC00135a.jpg


Klokka er knapt nær huden pga det bladfjæraktige «læret». Et av premissene på dette prosjektet er at jeg skal bruke reima som følger med klokka. Må nok jobbe litt med denne reima for at det premisset ikke ryker allerede på klokke nummer to.
DSC00136a.jpg


Oppdaget at det var en smule lume på viserne. Setter vel ikke akkurat verden i brann:
DSC00154a.jpg
 
Redigert:
1. søndag i advent

For å få opp litt volum i denne tråden tenkte jeg å bruke en del dager i desember markert i kalenderen for å legge ut en og annen klokke. Og selv om kalenderen i dag fortsatt viser november får det stå sin prøve.

For å kjede dere med mer fakta om HMT kom jeg over en artikkel i The Hindu som kan fortelle at den siste ansettelsen HMT gjorde var i 1987, noe som må bety at HMT var et synkende skip i nesten 30 år. Vel, sannsynligvis var de allerede et synkende skip da den siste ansettelsen ble gjort.

HMT Slim
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 18mm

Jeg kjøpte denne klokka pga fargen som mildt sagt var stygg på de bildene jeg så, men i virkeligheten er fargen faktisk veldig ok. Om dette er skuffende eller gledelig skal være usagt siden jeg kjøpte den basert på at fargen så stygg ut, men siden den skal brukes er det sannsynligvis greit at man ikke må myse for å orke og se hva klokka er. Nok en gang er påstanden fra selger om at skiven er pusset opp, men igjen lurer jeg på om den rett og slett er byttet.
DSC00181a.jpg

DSC00205a.jpg


Ikke noe «Genuine leather» denne gangen. Aner ikke hva den beige greia er laget av, men resten er en type gummi som ikke er alt for gummiaktig. Pinnen på spenna er litt vinglete, men skaper ingen problemer når jeg tar på meg klokka.
DSC00182a.jpg


Uansett hva reima måtte være laget av er den helt grei å ha på armen, så den vil bli en fryd å bruke.
DSC00195a.jpg


Men siden jeg sliter generelt noe voldsomt med gjenskinn, og bilder av klokka på armen er intet unntak i så måte, så det får bli to denne gangen.
DSC00211a.jpg
 
2. søndag i advent

HMT Sarathi
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 38mm, og mellom dem er det 16mm

DSC00216a.jpg

En veldig annen type klokkehus denne gang. Jeg tror faktisk at skiva er original, men er ikke villig til å banne på det. Men selv med lupe ser den riktig ut. Dette kan stemme med påstanden på en blogg for HMT der store volummodeller som Pilot, Jawan, Janata, Military og Sona for det meste er uoriginale, mens ellers er det mer original vare å finne, selv om det også her er plenty med oppussede eller byttede skiver å finne. Konstaterer forresten at det finnes to stykk relativt store støvkorn eller annet rusk på skiva, noe som ikke er det minste overraskende da HMT visstnok var kjente for å gi kundene denne typen tilleggsgoder. Sjekk spesielt ut rusket mellom H og O i "PARA SHOCK".
DSC00232a.jpg


Nok en gang «Genuine leather», og det ser ut til å være samme type reim som på novemberklokka, men denne gang uten bladfjæreffekten. Men å påstå at reima er i nærheten av noe som kan kalles for myk er å ta i. Som sist på tilsvarende reim er pinnen på spenna er litt vinglete, men like uproblematisk som sist å bruke.
DSC00235a.jpg


Selv om reima er mindre myk enn ønskelig sitter klokka bra på hånden, men en runde med bearbeiding for å få opp mykheten er nok på sin plass. Fargen på reima står ikke så verst til ytterfargen på skiva.
DSC00236a.jpg
 
Enig, artig tråd! Den brune var jo (tilsynelatende) direkte fin :)

Har du noen formening om ca hvor gamle de forskjellige klokkene er?
 
Enig, artig tråd! Den brune var jo (tilsynelatende) direkte fin :)

Har du noen formening om ca hvor gamle de forskjellige klokkene er?

Jeg synes den brune faktisk er veldig fin. Det kan skyldes at jeg trodde den skulle se forferdelig ut og ble dermed positivt overrasket da jeg fikk den med hjem og dette henger fortsatt ved, eller at den faktisk er veldig fin.

I følge opplysningene selgerne legger ut er klokkene typisk fra 70- eller 80-tallet, mens en av de jeg har kjøpt skal være fra 90-tallet, men jeg tror det er en stor sjanse for at selgerne ofte gjetter litt i øst og vest. De andre tiårene er mindre vanlig, men jeg har ikke akkurat sjekket alle 7500 klokkene som ligger ute på eBay. Men med tanke på at storhetstiden tydeligvis var over allerede på 80-tallet siden den siste nyansettelse ble gjort i 1987, og at quartz i stor grad fortrengte de mekaniske klokkene, selv om HMT produserte dette inn i det siste, kan man regne med at veldig mye av det som er til salgs kommer fra 70- og 80-tallet, men der skivene er pusset opp/byttet i det siste samt at urverket har fått seg en runde service.

Angående urverket - på veldig mange av klokkene står det 0231 nederst på klokka, og dette er modellnummeret til urverket. Jeg tipper at det var dette urverket som startet det hele i 1961, og jeg innbiller meg at det satt i de Sona-klokkene som ble produsert i 2016. Det siste finner jeg forhåpentligvis ut, for hvis jeg kommer over en 2016-klokke kommer jeg til å kjøpe den såfremt man ikke krever blod for den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og mutriakis
3. søndag i advent

HMT Jawan (ikke Jawan Military)
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

Det ligger enorme mengder HMT-klokker med "Military" i navnet ute for salg, både de som bare heter Military, men også Jawan Military. I tillegg kommer de som har symbolet på skiva, men som man i salgsteksten ikke nevner er en militærklokke – slik som dagens klokke er et eksempel på. Hele området med militærklokker fra HMT fremstår foreløpig som fullstendig kaotisk, og tas foreløpig ikke på selv med en ildtang.
DSC00246a.jpg


En grei andel av HMT-klokkene som blir pusset opp får en skive med en gild farge, eller en litt mer kjedelig en som den man kan se på oktoberklokka.Gild farge eller ikke – skiva er da ensfarget, og så har markører og eventuelle tall en annen farge, ofte sort eller hvit – men også annet. Men det ser uansett relativt sobert ut. Så da jeg kom over denne tivoliklokka måtte jeg bare kjøpe den.
DSC00260a.jpg


Hadde dette vært en militærklokke ville det, basert på hva jeg har kunnet observere, vært en mengde numre og koder gravert inn på baklokket, og det er fraværende her. Dessuten tipper jeg at mange av de militærklokkene ikke var det opprinnelig, men har fått passende skive påsatt, og baklokk gravert. Jeg kan ta fryktelig feil her, men selv om den indiske armeen er stor synes jeg at andelen militærklokker for salg er mistenkelig stor.
DSC00253a.jpg


Heldigvis er klokka "Water dust protected" som vel betyr at jeg trygt kan bruke den på en tåkefull dag som i dag.
DSC00254a.jpg


Reima er av imitert lær, er myk med en fast og fin padding, og sitter fint på hånda.
DSC00268a.jpg
 
Kul prosjekt. Kjenner HMT godt og prøvd for par år siden å skaffe HMT white Pilot (custom lagd av HMT) men de var alt utsolgt. Det var en Prateek Shujanya som tok initiativet og jeg leste dette på WUS. Lykke til med prosjektet
 

Vedlegg

  • Screen Shot 2016-12-17 at 17.03.32.png
    Screen Shot 2016-12-17 at 17.03.32.png
    345,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Usedvanlig god idé denne tråden.
Er litt usikker på om barnebarna dine kommer til å sitte på en formue etter at de arver denne samlingen, men en skikkelig god historie er jo uvurderlig.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Spidermanklokke!
Kul variasjon

Lars Birger

Spidermanklokke høres mye kulere ut enn begrepet tivoliklokke som jeg brukte.

Kul prosjekt. Kjenner HMT godt og prøvd for par år siden å skaffe HMT white Pilot (custom lagd av HMT) men de var alt utsolgt.

Det er en på vei i posten, men om den kom slik fra HMT eller om det er en fyr i en bakgate i Mombai som har byttet skive og visere tør jeg ikke si.

Usedvanlig god idé denne tråden.
Er litt usikker på om barnebarna dine kommer til å sitte på en formue etter at de arver denne samlingen, men en skikkelig god historie er jo uvurderlig.:)

Redd barnebarna sannsynligvis vil sitte på en bunke HMT-klokker som vil kreve en solid gjennomgang av en urmaker for at de igjen skal være verd 100 kroner, men historien vil de selvfølgelig ha - såfremt TS fortsatt finnes på nett. Men der skal sies at alle klokkene jeg til nå har fått går som bare det (+/- 2 minutter per døgn), og alle bortsett fra en er en fryd å trekke opp. Den siste lar seg også villig trekke opp, men må finne riktig posisjon på kronen og skru den fram og tilbake sånn cirka en halv omdreining.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Edzilla
4. søndag i advent

Siden jula nærmer seg dramatisk tenkte jeg at en presentasjon av klokker med 4 vise menn er på sin plass.

HMT Janata - Ghandi
HMT Janata – Narendra Modi
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

HMT B. R. Ambedkar (aner ikke hvilken modell som er basisen for denne)
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 18mm

HMT Jawaharlal Nehru (aner ikke hvilken modell som er basisen for denne)
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

Og nei – jeg har ikke glemt å stille klokkene, men satt viserne slik at de dekker til minst mulig av motivet.
DSC00305a.jpg

DSC00307a.jpg


Regner med at Ghandi ikke trenger en nærmere presentasjon. Om HMT noen gang produserte urskiver med Ghandi på tør jeg ikke uttale meg om, men jeg tillater meg å tvile. Tipper det er noen som har tatt en ikonisk figur og laget en populær ettermarkedsskive.
DSC00314a.jpg


Reima er av samme type som den fra 1. søndag i advent, dvs et slags ikke alt for gummiaktig gummiprodukt, og helt grei å bruke.
DSC00341a.jpg


Narendra Damodardas Modi er nåværende statsminister i India. På høyre side ser man logoen til kampanjen Make in India som ble dratt i gang i 25. september 2014 for å oppmuntre næringslivet i inn- og utland til å produsere varer og tjenester i India. Kan HMT ha produsert denne skiva? Vanskelig å si, men med tanke på at de knapt produserte mekaniske klokker de siste årene har jeg mine tvil, spesielt med tanke på at det er relativt mange tilgjengelig av denne. Men der må sies at urverket på mitt eksemplar ser usedvanlig bra ut, men regner med at jeg var heldig med klokka, og ikke at den ble laget i 2014 eller 2015.
DSC00309a.jpg


Reima påstår å være «Genuine leather», og denne gang holder jeg en knapp, om enn ørliten, på at det stemmer. Det er en svak lukt av lær av reima, men jeg er allikevel ikke ikke villig til å banne på at det ikke er imitert lær. Det er vel mulig å kjøpe lærlukt på sprayboks. Men den sitter uansett bra på hånden, og gir et solid inntrykk i forhold til andre reimer jeg har fått fra India.
DSC00333a.jpg


Bhimrao Ramji Ambedkar var en økonom og jurist som var justisminister fra da Nehru ble statsminister i 1947 og fram til 1951. Men før det gjorde han en formidabel jobb mot diskrimineringene av Dalitene, og var en motstander av hele kastesystemet. I tillegg jobbet han bl.a for kvinners rettigheter. I 2012 ble han kåret til The greatest Indian der 20 millioner deltok i avstemningen.
Kan HMT ha produsert denne klokka? Siden den ble laget hundre år etter Ambedkar sin fødsel, som var 14. april 1891, var dette på en tid da HMT fortsatt hadde grei fart i produksjonen. Det finnes en quartz-utgave som HMT helt klart produserte, så det er fullt mulig at denne klokka er original, eller original der skiven er byttet i etterkant. Det er uansett en god del av denne i markedet, så den er lett å få tak i.
DSC00317a.jpg


Reima er fra Banlon. Klarer ikke å finne noen hjemmeside, men det er i hvert fall mulig å kjøpe reimer, belter og annet fra Banlon. Den lukter veldig klart av lær, og alt ved den gjør at jeg tar sjansen på å slå fast at den er av lær. Og om reima på Modi-klokka ga et solid inntrykk (husk at lista settes fryktelig lavt på reimene jeg får fra India), så gir denne reima et formidabelt inntrykk. Og klokka sitter dermed veldig bra på hånda.
DSC00323a.jpg


Jawaharlal Nehru trenger selvfølgelig ingen presentasjon da han var Indias første statsminister fra 1947, og satt sammenhengende til sin død i 1964. HMT produserte klokker av denne typen i 1989 til minne om at det var hundre år siden Nehru ble født. Om mitt eksemplar er original, eller en med skiven byttet ut tør jeg ikke si.
DSC00321a.jpg


Siden reima er den samme som sitter på Modi-klokka får dere scrolle opp for å se hva jeg skrev der.
DSC00331a.jpg


En generell betraktning til slutt – selv om det er fullstendig umulig for meg å si om noen av disse skivene er original eller ikke tar jeg det faktisk for gitt at de er byttet ut ved en eller annen anledning. Om man har brukt skiver fra HMT (forutsetter selvfølgelig at HMT originalt produserte den enkelte modell), eller skiver produsert av noen i en eller annen bakgate har jeg absolutt ingen formening om.
 
Julaften

HMT Sourab
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Siden det er julaften er det på sin plass med en klokke som, ved å henge den i juletreet, hadde fått ethvert tre til å glitre enda mer.
DSC00346a.jpg


Litt vanskelig å få riktig inntrykk av hvor gullglitrende klokka er.
DSC00357a.jpg


Mye informasjon på baklokket. Jeg vet ikke helt dette med "water resistant". Jeg tror at klokka vil trives med utsikten over et vann, men vil komme i en eksistensiell krise hvis den kommer innenfor en meter av nevnte vann.
DSC00354a.jpg


Siden dette er den første klokka med automatisk opptrekk som legges ut er det på sin plass med en titt på urverket.
DSC00359a.jpg

DSC00362a.jpg


Uansett hva reima måtte være laget av snakker vi om den verste dritten av en reim jeg noen gang har fått gleden av å kjenne på. At paddingen er myk som skumgummi er med på å underbygge påstanden i forrige setning. Men sola skinner i hvert fall, og 12-markøren glitrer som en julestjerne.
DSC00368a.jpg
 
1. juledag

HMT Saathi
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

En litt mer sjelden klokke i dag. Av de 8436 HMT-klokkene som i skrivende øyeblikk er til salgs på eBay er det bare to stykk HMT Saathi tilgjengelig – dog dobbelt så mange som antall tilgjengelig av gårsdagens HMT Sourab.
DSC00379a.jpg


Gjenskinn og skygge om hverandre. Nok en gang har jeg fått litt støv på kjøpet. Virker som jeg må få tatt meg en kurs slik at jeg lærer hvordan jeg får ut urverk og skive slik at den kan bli støvsuget.
DSC00405a.jpg


Nok en "Water dust protected" klokke. Får ikke testet om dette stemmer da man tydeligvis har gått tom for tåke, noe som ikke er overraskende med tanke på den voldsomme mengden tåkedager det var før jul, men regner med at klokka står i mot en tåkedag eller tre.
DSC00375a.jpg


Samme drittreima som på gårsdagens klokke. Men i motsetning til gårsdagens klokke som bare har en svak, men kjip odør, oser dagens klokke så det holder. Aner ikke hva det lukter, men reima må ha ligget i en sekk med hønsegjødsel eller noe.
DSC00393a.jpg


Siden reima uansett må i søpla får vi finne ut hva den håpløst myke paddingen består av.
DSC00396a.jpg


Om det sorte ikke er skumgummi så er det helt klart en (indisk?) slektning.
DSC00399a.jpg
 
@PJO Herlige bilder, beskrivelser/historikk og innblikk i en "urverden" de færreste nok har kunnskap om :)!
 
2. juledag

HMT Sherpa
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

En av selgerne på eBay har det med å putte på en Nato-reim av denne typen på (så godt som) alle klokkene vedkommende selger, i motsetning til alle andre som setter på en reim av ekte lær, "ekte lær" eller imitert lær – såfremt det ikke sitter en lenke på klokka. Og en sjelden gang kan en brukt reim observeres. Uansett – jeg holder meg vanligvis unna de med Nato-reimene, men tenkte at på en Sherpa, som er det naturlige valget når man skal opp på fjell høyere enn 8000 meter, er en Nato-reim mer passende enn alternativene. Og la oss tro at fargene på reima ikke er tilfeldig valgt - blå skive, hvit trykk og rød sekundviser.
DSC00409a.jpg


En frisk farge på skiva som dette vil jeg tro at HMT ikke noen gang hadde som original, men designen er for øvrig en tro kopi av originalen. Dette er for øvrig den klokka jeg nevnte i en post lenger opp som man må finne riktig posisjon på kronen for å få den trukket opp.
DSC00414a.jpg


Kanskje litt dumt at klokka bare er "Water dust protected" hvis man skal opp på høye fjell, men det får stå sin prøve.
DSC00410a.jpg


Siden jeg ikke har noen Nato-reimer av noe slag aner jeg ikke hvordan en av god kvalitet er på hånden, men denne reima er helt grei å bruke. Ikke noe ubehag å spore noe sted. Men siden jeg ikke har testet den hengende i en fjellside tør jeg ikke si om man tar med seg denne godfølelsen uansett sted, tid, vær- og føreforhold.
DSC00411a.jpg