Månedens HMT

Litt makromoro med HMT Janata raust tilsendt fra @PJO . Veldig tydelig repaint i frisk gulfarge med eksotiske timesmarkører. De skarpe vil se at stinkereima er byttet med aller kjipeste svarte perlon. Noe som passer bra på denne her.
IMG_1937.JPG


Også denne har traveren 0231.
IMG_1939.JPG


Hver gang noen skriver workhorse om urverk tenker jeg at den beskrivelsen bør reserveres for HMT 0231. Til tross for sleggemekk og manglende renhold går den likevel. Men bra går den ikke. Timegrapher målinger gir meg amplitude på 180-190 grader, ca 1,5 ms halting og gangrate som svinger mellom +/- 45 sekunder i én posisjon i løpet av få minutter. Med andre ord: Greit nok til å time lunchen etter, men ikke til å rekke bussen.

Lars Birger
 
November 2018

HMT Ajeeth
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 39mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 38mm, og mellom dem er det 18mm

Får å holde minnet om sommeren i hevd er tiden inne for en klokke med sommergrønn skive. Vel, strengt tatt er ikke fargen akkurat sommergrønn, men siden dette er den eneste klokken med grønn skive som ligger og venter på tur er jeg redd at historien jeg la opp til ble av den halmstråaktige typen. Dagens klokke blir uansett en fin kontrast til alle de gul(l)aktige klokkene som har det med å dukke opp med voldsomt jevne mellomrom, og jeg kan allerede nå avsløre at desemberklokka vil være i den øvre enden av gullglitreskalaen. Dere er herved advart.
DSC00922a.jpg


Jeg har ved flere anledninger i det siste hatt det med å mumle om at designeren har gjort det lett for seg, men på dagens klokke kan man slå fast man har gjort en solid innsats på designfronten. Mulig jeg er miljøskadd, men jeg liker dagens klokke veldig godt. Det er litt smårusk på slitasjefronten også på denne månedens klokke, men tilstanden vil jeg påstå er veldig innenfor, spesielt med tanke på alderen på klokka.
DSC00926a.jpg


Kassa er av polert stål med børstet stål på sidene.
DSC00927a.jpg


Som man kunne se på bildet har reima en asymetrisk design med to hvite sømmer. Baksiden mumler, nær sagt, som vanlig noe om ekte lær, og jeg er villig til å gi det sorte en sjanse til å bevise at vi her faktisk snakker om noe som kan kalles for lær. Uansett lær eller ikke er denne månedens reim noe som er mange ganger bedre enn hva vi ble belemret med i forrige måned, men uansett snakker vi strengt tatt om forskjellige grader av søppel. Lukten på reima er ytterst forvirrende. Ikke at den akkurat stinker, men det lukter mye og forskjellig uten at jeg har et snev av en anelse om hva det måtte være jeg lukter. Jaja.
DSC00924a.jpg


Denne gangen har vi blitt tilgodesett med et baklokk der det ikke er noen tvil om hva tallene betyr – vel, to av tre. 13 04 77 er det vi kan lese der 04 bør betyr at klokka er laget på Tumkurfabrikken i Tumkur Karnataka (det er ingen garanti for at tallkodene på 70-tallet forteller det samme som på 90-tallet og utover), og årstallet er 1977. (Og her fikk jeg problemet med narrativet da klokka i følge nevnte narrativ er 41 år siden vi er i november 2018, mens den i virkeligheten runder hyggelige 40 år.)
DSC00925a.jpg


Ingen overraskelser i at det er vår kjære venn 0231 som driver det hele framover, og som man kan konstatere ser urverket rimelig strøkent ut. Den er dessuten uvanlig myk og fin i opptrekket.
DSC00928a.jpg


Selv om dagens reim visuelt sett kan sies å være innenfor er den ikke noe særlig å belemre huden med, så dette blir nok en reim som vil havne i den etter hvert fulle skammekroken.
DSC00929a.jpg


Nok en gang - det var bedre!
DSC00931a.jpg
 
Redigert:
Desember 2018

HMT Praveen
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 38mm, og mellom dem er det 19mm

Vi avslutter året med et smell. Ikke bare fordi det er jul og gaver og nyttår og pinnekjøtt og lutefisk og alt mulig annet i desember, men månedens klokke er klokke nummer 50 som jeg legger ut i denne tråden. Det har gått en passe lang vei fra å starte med klokker med nye skiver til å konsentrere meg om original vare, men ikke minst – at jeg har klart å holde på i over to er å anse som en eller annen form for bedrift. Sakser fra min innledning på tråden der håpet var lysegrønt, men ikke noe særlig mer enn det: "Tanken er at jeg poster, og dermed kjøper, en klokke i måneden. Det mest spennende er hvor lenge jeg kommer til å holde på. La oss håpe at det i det minste blir en håndfull måneder for at prosjektet ikke skal bli fullstendig mislykket."
DSC00939a.jpg


Skiva har en teksturoverflate som jeg trodde skulle bli vanskelig å fange på bilder, men heldigvis solgte jeg både det ene og det andre før det meste ble skutt. Her har man uansett gjort en god innsats på designfronten for å skape et "tilfeldig" mønster som ikke blir rotete. For alt jeg vet er (også) dette en design HMT har "lånt" fra annen kant, men jeg er i så fall lykkelig uvitende om dette.
DSC00942a.jpg


Kassa på månedens klokke er børstet med polerte sider. Synes dette ser veldig vellykket ut med tanke på at kassa er avrundet øverst og nederst og at barettfestene er skjulte.
DSC00945a.jpg


Nok en gang er jeg tilgodesett med en original reim, men uheldigvis er den på 18 mm reim der klokka ber om en ekstra millimeter. Regner glatt med at klokka i sin tid kom med noe som var på 19 mm slik at dagens reim, som ikke er brukt i det hele tatt, har kommet til i etterkant.
DSC00940a.jpg


Informasjonen på baksiden er uvanlig tydelig og lettlest på denne klokka, men 13 55 80 som tallkode sier meg ekstremt lite. Skikkelig skuffende med andre ord. At GP betyr Gold Plated er ikke i nærheten av å være en mager trøst.
DSC00941a.jpg


Etter skuffelsen med tallkodene på baklokket er det i hvert fall ingen negative overraskelser å finne under nevnte baklokk. En rimelig strøken 0231 er nok til å døyve hva det måtte være av skuffelser.
DSC00946a.jpg


Selv om reima er én millimeter for smal er det foreløpig ikke aktuelt med et bytte. Originalreim er originalreim. Heldigvis gjøre de skjulte barettfestene det umulig i farta å se at reima er hakket for smal såfremt man ikke er usedvanlig skarpøyd.
DSC00952a.jpg
 
Redigert:
Nå som nok et år snart er omme, og en milepel på 50 klokker er nådd, får vi se hva som skjer videre – om noe. Men først litt statistikk før vi går inn i et nytt år siden en milepel er nådd. De 50 klokkene fordeler seg som følger:
1 quartz.
49 mekaniske.

39 originale skiver.
11 skiver som er byttet, og som ofte ikke har så mye med originalen å gjøre.

Av de 39 originale klokkene er det tre som har feil visere, og en som har feil kasse. Tenkte jeg skulle lage en liten konkurranse der dere kan prøve å finne disse fire klokkene. Den med feil kasse vil være lett å finne, mens for å finne de med feil visere får man avgjøre om de passer til skiva og formen på den. Uansett – send meg en PM hvis dere klarer å identifisere en (eller flere) av disse 4 klokkene. Dere trenger ikke å begrunne valgene, men jeg ser gjerne at dere ikke gjetter i hytt og pine. Premien vil være en av klokkene under, og alle vil bli gitt bort slik at man ikke trenger å være den første som finner en av synderne. Og selvfølgelig – tar man alle fire kan det bli fire klokker i din retning hvis man er tidlig nok ute. Man får uansett velge klokke(r) i den rekkefølgen svarene kommer inn. I fall dere lurer – i vinter var det en selger som hver dag la ut ett tiltalls klokker hver dag med lav startpris. For moro skyld la jeg inn passe lave bud på disse klokkene, men var ikke i nærheten av å vinne noen – før markedet tydeligvis plutselig var mettet og jeg vant en skokk. For ordens skyld – absolutt alle klokkene har nye skiver. Til slutt – jeg står for portoen, så dette er ikke noe Nigeriainspirert opplegg der klokkene er gratis men jeg trenger 150’ for å få dem frigitt fra noen kjipe myndigheter.

Klokkene er som følger:
1. Premiert! HMT Janata med Devanagaritall. Skiva er veldig lik en original skive, men disse kom ikke i andre farger enn hvit. Riktige visere for denne klokka er de man ser på klokke nummer 7, men av stål.
2. Premiert! HMT Janata med Devanagaritall. Fantasiskive av det fine slaget. Riktige visere for denne klokka er de man ser på klokke nummer 7, men av stål.
3. Premiert! HMT Janata med Devanagaritall.
4. Premiert! HMT Janata med Devanagaritall.
5. Premiert! HMT Pilot. Designen på skiva er veldig nær tilsvarende originalvariant – som man finner i en rekke farger, men sannsynligvis ikke denne.
6. Premiert! HMT Military – fullstendig fantasiprodukt. Burde ha visere tilsvarende de på nummer 5.
7. Premiert! Kasse og visere fra en HMT Sona, men skiva er generisk som bare det og minner ikke det minste på en HMT Sona.
8. Premiert! Kasse fra en HMT Sona, men "riktige" visere for skiva som er et fantasiprodukt.
9. Premiert! HMT Jawan. Veldig lik originalen, men tall og prikker burde ha lume. Riktige visere.
DSC00934a.jpg


Jeg kommer til å merke de klokkene som noen har stukket av med, noe som betyr at så lenge noen ikke er vunnet er det bare å sende inn svar. Håper dog at det går rimelig raskt å lukke konkurransen, for hvis ikke betyr det at 1. denne tråden har få lesere, og/eller 2. lesere av denne tråden er ikke spesielt interessert i klokker, og/eller 3. man synes det er morsomt å se på HMT-klokker, men man vil ikke røre dem selv med en ildtang.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og netrom71
Her kommer fasiten på konkurransen, og i klassisk PJO-tradisjon kunne nok denne posten med hell vært kortere.

Først ut er HMT Saathi som ble presentert 1. juledag 2016. Denne klokka skal ha klassiske sverdvisere, og ikke de rektangulære greien som dere kunne se sist. Viserne ble etter hvert byttet, og resultatet kan dere se under.
DSC01202a.jpg


Ingen tvil om at disse viserne er riktige for denne modellen.
DSC01203a.jpg


Neste ut er HMT Priya som var månedens klokke i Juli 2017. Også her er sverdvisere riktig medisin, selv om de andre ikke er det verste man kunne puttet på - hadde de vært en del smalere. Siden klokka er såpass liten blir de rektangulære gullviserne i kraftigste laget. Som dere kan se kjøpte jeg like godt nok en klokke da jeg omsider kom over en. Det pleier å gå uker og måneder før noen eksemplarer av arten har det med å dukke opp.
DSC01205a.jpg


Som sist er det bare å konstatere at den er veldig liten selv på mitt veldig moderat store håndledd.
DSC01207a.jpg


Reima som fulgte med var, nær sagt som vanlig, søppel av det mest utsøkte slaget, så det var bare å bytte til noe annet først som sist.
DSC01209a.jpg


Neste ut er HMT Yuvak som var månedens klokke i mai 2017. Jeg kjøpte like greit nok et eksemplar på tross av feil visere, men den var alt for billig til å ikke kjøpes, og denne type visere, om enn feil, passer ikke så verst. Jeg har bare sett HMT Yuvak med denne type visere samt de som er korrekte for modellen, så for alt jeg vet kan også disse være korrekte - selv om jeg tviler så det holder.
DSC01211a.jpg


Riktige visere er de som man finner på HMT Trisul - alternativt - ekstremt like. Jeg har faktisk klart å pådra meg to eksemplarer av arten - dog med en annen design på skiva - med korrekte visere, men de klokkene er så strøkne at de vil komme som månedens HMT ved en ekstremt passende anledning.
DSC01212a.jpg


Til slutt har vi klokka med feil kasse. Desember 2017 var HMT Vijay månedens HMT, og det var tre av dem, og de hadde alle forskjellige kasser. Det var den sorte i midten som hadde feil kasse. Siden den gang har jeg pådratt meg en HMT Vijay med samme design på skiva, om enn i en annen farge, men med riktig kasse. Forvirrende nok er designen på denne kassa forskjellig fra de to andre med riktig kasse, så dette er et godt eksempel på at dette med klokker fra HMT ikke er det letteste man kan begi seg inn i.
DSC01188a.jpg


Sett forfra er denne foreløpig siste eksemplaret i arten kasser på HMT Vijay den jeg liker minst, men sett fra andre vinkler synes jeg den er relativt vellykket.
DSC01189a.jpg


Designen på skiva er det lite å si på. Enkel og effektiv, og sannsynligvis effektiv også for designavdelingen på HMT da de nok en gang kunne ta tidlig kveld.
DSC01198a.jpg


Som om det ikke var nok har jeg pådratt meg et femte eksemplar av arten HMT Vijay - den til høyre. Siden den kostet bare 53,48 kroner kjøpte jeg den like godt, men ikke bare fordi den var usedvanlig billig (var en auksjon få var interesserte i), men pga forskjellene mellom dem. Utførelsene på teksten er forskjellig, en har logo mens den andre ikke har det, og at kassa til venstre er børstet mens den til høyre er av det polerte slaget.
DSC01192a.jpg


Mine 5 HMT Vijay på ett brett. Det er bare å konstatere 3 forskjellig kassedesigner som (forhåpentligvis) er originale, 3 forskjellige design på skivene, og 3 forskjellige typer visere. Lett skal det ikke være. Og det er sikkert flere varianter der ute som jeg ikke har sett til nå, men forhåpentligvis er det bare forskjellige design på skivene, for det er tross alt ikke vanlig med flere forskjellige typer kasser på den samme modellen - selv om det finnes nok av andre eksemplarer på dette. Som sagt - lett skal det ikke være.
DSC01196a.jpg
 
Redigert:
Januar 2019

HMT Akash
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 19mm

Nytt år, og nye muligheter, som f.eks til å bruke klisjeen "nytt år, og nye muligheter". Siden fjoråret ble avsluttet med det største smellet av en HMT-klokke som jeg til nå har klart å tuske til meg er jeg ikke i stand til å starte året med et smell, men for at landingen skal bli så myk som mulig til de litt mer hverdagslige klokkene starter jeg året med en rimelig strøken klokke. Akash betyr visstnok "himmel", så det er i hvert fall ikke noe i navnet som indikerer at det har blitt noen som helst landing – myk eller ikke.
DSC00970a.jpg


Vi kan vel trygt slå fast at designen av urskiva går under betegnelsen "dusinvare". Jeg synes den er veldig innenfor, men det er ingen tvil om at designavdelingen hos HMT nok en gang brukte kopimaskinen slik at de kunne gå tidlig hjem for dagen. Legg merke til at HMT-logoen mangler på urskiva, og det på tross av at klokka er laget lenge etter at logoen ble introdusert.
DSC00971a.jpg


Det eneste jeg kan si om kassa er at den er enkel og effektiv. Mulig jeg er en enkel mann, men jeg liker denne typen kasse veldig godt.
DSC00972a.jpg


Lenka er original fra HMT, og man kan lett tenke seg at det var den som satt på klokka da den forlot fabrikken. Men de skarpøyde kan se på det første bildet at lenka er én mm for smal, så jeg vet ikke helt, men jeg tillater meg å ikke bli det minste overrasket hvis det viser seg at klokka ble levert med for smal lenke.
DSC00973a.jpg


Den savnede HMT-logoen kan man finne på baklokket. Dagens tallkombinasjon er 5 09 005. Det første 5-tallet betyr at den ble produsert på Ranibaghfabrikken i Uttaranchal. 09 forteller at den ble produsert i 2009, og 005 skal visstnok bety kassetype, men siden jeg har sett 005 på en annen klokke med en helt annen kassetype vet jeg ikke helt hvor logikken i dette er. Mulig det bare var en som mente det måtte står for kassetype, men egentlig hadde han ingen anelse.
DSC00975a.jpg


Regner med at ingen ble overrasket over at en så strøken klokke har et såpass strøken utgave av 0231 som man hvile øynene på.
DSC00977a.jpg


Sitter perfekt på hånda. Beste lenka til nå.
DSC00978a.jpg
DSC00979a.jpg
DSC00980a.jpg
 
Redigert:
Februar 2019

HMT Vivek
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 39mm
Tykkelsen er 10,5mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 16mm

Det er ikke mange av HMT-klokkene mine jeg vet hva navnet betyr, men dagens Vivek betyr visstnok "visdom".
DSC00981a.jpg


For de som aldri blir lei av gul(l)fargede urskiver er HMT en gullgruve (årets tynneste ordspill?), men for undertegnede, som strengt tatt sjelden får fot for en gullklokke av typen gult gull uansett produsent, tar jeg meg selv mystisk ofte i å like HMT sine gul(l)fargede varianter, og dagens klokke faller lett i kategorien av gul(l)fargede klokker som jeg liker. Selv om jeg ikke har for vane å kommentere det – dagens klokke er nok en klokke med lumeprikker ved timemarkørene samt lume i viserne. Under dyna kan jeg så vidt skimte viserne, men prikkene er fullstendig døde. Men ville man hatt noe særlig glede av lumen selv da klokka var ny med tanke på hvor utrolig små lumeprikkene er?
DSC00983a.jpg


Nok en kasse av den enkle og effektive typen. Selv om jeg er svak for børstet stål har jeg ikke noe problemer med at denne er polert rund baut.
DSC00985a.jpg


"Genuine leather" proklamerer reima, og jeg er villig til å tro på den. Vi har sett denne typen flere ganger før, og selv om reima er relativt bra i forhold til mye av den vanlige dritten jeg blir tilgodesett med, er problemet denne typen reimer at de er i stiveste laget, og det hjelper heller ikke at den er i overkant krevende å jobbes myk. Den blir ikke vist i skammekroken i dag der mang en reim allerede er å finne, men kjenner jeg meg rett havner den der neste gang jeg skal bruke klokka.
DSC00982a.jpg


Dagens baklokk er veldig gjerrig på tallfronten – 03 98. 03 betyr at klokka er produsert på Chinarfabrikken som lå i Jammu and Kashmir. Da det gjelder 98 er jeg ekstremt usikker. Man kunne tro at dette betød at 1998 var produskjonsåret, men problemet er, hvis jeg har forstått dette riktig, noe det ikke er noen garantier for, at Chinarfabrikken hadde det med å bruke denne tallkoden helt til de la ned i 2016.
DSC00986a.jpg


Nok en gang må vi døyve skuffelsen over ubegripelige tallkoder med vår nære og kjære venn 0231 som aldri har det med å skuffe noen.
DSC00987a.jpg


Var ikke lett å ta bilder i sola for å vise den feiende flotte gullaktige skiva.
DSC00993a.jpg


Et desperat forsøk i skyggen på å fange det gullaktige i skiva resulterte i at fargen på skiva ble noe i retning blåaktig. Helt klart både interessant og spennende.
DSC00995a.jpg
 
Redigert:
Mars 2019

HMT Arjun
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Er det mulig å kalle dagens modell for sportslig? Sportslig eller ikke kan jeg presentere to eksemplarer av arten, og grunnen til at jeg har to er er (som vanlig) at de var for billige til ikke å kjøpes.
DSC00997a.jpg


Dette er den eldre av de to, og den klart mest slitne, men heldigvis ser man ikke hvor dårlig stelt det er ved vanlig bruk. Oppblåste nærbilder er ikke akkurat flatterende overfor skavanker.
DSC01000a.jpg


Den nyere av de to er heller ikke strøken, men er mange hakk bedre. Og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg liker fargen.
DSC01002a.jpg


Nok en reim der «G Leather» står å finne på innsiden. Som vanlig er jeg skeptisk til om det er noe lær i finne eller ikke, men tvilen kommer tiltalte til gode da det både kjennes og luktes noe læraktig.
Lenka er av det mer solide slaget av de som har tatt turen fra India til hit på Vestli.
DSC00999a.jpg


Begge klokkelokkene er av det informative slaget der man kan bruke opptil flere sekunder på å lese seg gjennom det som måtte finnes av informasjon.
Tallkoden på den eldre klokken sier 05 02 86, og selv om det ene ikke utelukker det andre er jeg rimelig sikker på at 1986 er produksjonsåret.
DSC01003a.jpg


05 05 91 står det på den nyere klokka. Det er naturlig å tro at begge klokkene er laget på samme sted da dette visst ikke var uvanlig praksis, så det første tallparet på begge forteller oss i så fall at de ble produsert på Ranibaghfabrikken i Uttaranchal. Hva tallparet i midten står for skal visstnok en av den mange indiske gudene vite, men det vi i hvert fall kan slå fast er at produksjonsåret for den nyere klokka er 1991. En annen interessant ting er den grønne etiketten som man har funnet det for godt å plante på baklokket. Nå vet vi hvor Rolex har hentet den idéen fra.
DSC01005a.jpg


To stykk 0231 som er med på å berike livene våre med sin passe funklende tilstedeværelse.
DSC01007a.jpg


Det er bare å slå fast at denne reima er uvanlig bra kvalitet for å ha kommet meg i hende fra India. Den er fast og fin, men samtidig myk og smidig. Og den ser ikke så verst ut heller, så det er bare velstand å spore. Men misforstå meg rett – det er ingen grunn til å løpe og kjøpe, for bra i vestlig forstand er den på ingen måte.
DSC01008a.jpg


Nok en lenke som jeg ikke har problemer med å bruke bortsett fra en liten detalj – den løse lenkeenden har det med å gnage litt hvis jeg legger hånda på bordet som f.eks i dette øyeblikk mens jeg skriver dette. Jeg får tydeligvis slutte med den slags.
DSC01009a.jpg


Dette er den føste originallenka av denne typen jeg har blitt beriket med. Låsemekanisme er av typen vil-aldri-i-livet-sprette-uventet-opp, men den er også utrolig knotete å få på og av.
DSC01010a.jpg
 
Redigert:
April 2019
HMT Kanchan
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 37mm
Inklusive krone er den 39mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 16mm

I dag går jeg for gull. Ikke at jeg ikke har gjort det opptil mange ganger før, men denne gang er det med et modellnavn som faktisk betyr «gull». De observante ser at designen ligner veldig på HMT Rajat. Hvis jeg har oppfattet dette riktig ble den opprinnelige day/date-klokka kalt for Automatic, og så ble den byttet ut med en trio med navnene Rajat (som betyr «sølv»), Kanchan («gull») og Kajal (som sikkert også betyr noe). For alt jeg vet kan det være ytterligere arvtakere slik at det ikke er en trio som nevnt i setningen før, men dette er i hvert fall det jeg p.t. har å komme med på arvtakerområdet.
DSC01012a.jpg


Mønsteret er den samme som i den ene av Rajat-klokkene jeg presenterte ved en tidligere anledning. Viserne er av en slankere type enn de på Rajat-ene, men den samme kraftigere typen av visere er, basert på det jeg har sett til nå, en mye vanligere variant.
DSC01015a.jpg


Jeg vet ikke helt hva jeg synes om klokkekassa. Jeg vet at jeg før ikke likte denne typen spesielt godt, men siden jeg nå ikke helt vet hva jeg synes om den er det en viss fare for at jeg vil synes mye godt om den en eller annen gang i framtiden. Jeg har med andre ord spennende tider i møte.
DSC01019a.jpg

DSC01017a.jpg


Dagens reim har det mer kortfattede «Leather» preget på innsiden. Den lyse greia på innsiden er litt ru med litt stusselig lærpreg, så jeg tillater meg til å tro at det er noe annet, men resten har et bedre lærpreg. Reima er også uvanlig tynn til å komme fra India, og gir også et kvalitetsmessig solid inntrykk i Indisk reimmålestokk slik at jeg har en følelse av at reima kan brukes lenge og vel uten at den faller fra hverandre som de vanlige søppelreimene har det med å gjøre. Man har for øvrig klart kunststykket å skvise på en 18 mm reim der 16 mm hadde værtå foretrekke, men siden den er såpass tynn er dette relativt uproblematisk i tilleggg til at det knapt synes.
DSC01013a.jpg


Baklokket på klokka bærer ikke akkurat preg av å være mye brukt noe som nok forklarer hvorfor klokka er i såpass bra stand. Dagens tallkode er 65 01 96. Jeg mener å ha lest at 65 er kassenummeret, men siden jeg ikke klarer å finne dette igjen får man ta den opplysningen med en bøtte salt. 01 betyr at klokka har blitt produsert i Bangalore, og 1996 er årstallet.
DSC01016a.jpg


Dagens urverk er fra 65-serien - uvisst hva de to siste sifrene er. Vel, nest siste er en null, men siden de som kommer fra det landet klokka ble produsert i kaller det 65-serien og ikke 650-serien, og dermed kan man vel si at man ikke vet hva de to siste sifferne er? Men dette er i hvert fall en kjærkommen pause fra vår gode venn 0231, for uansett hvor glad vi er i den kan det fort bli litt ensformig på urverkfronten.
DSC01028a.jpg


Reima er veldig innenfor å bruke, så den får leve videre på klokka en stund til. Siden klokka er feiende flott, på tross av det uavklarte i forhold til hva jeg synes om kassa, blir det opptil flere bilder med den på håndleddet.
DSC01023a.jpg
DSC01024a.jpg
DSC01025a.jpg
 
Redigert:
Mai 2019

HMT Mahavir
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 33mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Til nå i år har jeg bare lagt ut de litt større klokkene fra HMT på denne tråden – klokker der urkassa er massive 35 mm og oppover i størrelse, så det er på tide med en litt mindre klokke. HMT Mahavir er mildt sagt ikke en vanlig klokke å se på de indiske HMT-forumene på Facebook. Selv om jeg er medlem av opptil flere er det den klart største jeg forholder meg til, og der fikk jeg bare 8 treff der min, som jeg la ut tidligere i dag, var en av dem. Men – de lokale har det med å henvise til Mahavir Jayanti når de legger ut bilder av sin HMT Mahavir, men jeg har ingen anelse om det bare er fordi navnene er de samme, eller om klokka er oppkalt etter nevnte festival.
DSC01029a.jpg


Man kan vel, basert på erfaring til nå, driste seg til å si at dagens kloke er litt uvanlig med tanke på at kassa er gullfarget uten at skive også er det, spesielt med tanke på hvor mange gullfargede skiver jeg har presentert der kassa er av stål. Jeg synes de har lykkes ganske bra med designen, og at trykken er i en sober blåfarge trekker ikke akkurat ned på helhetsinntrykket.
DSC01033a.jpg


Gad vite hva "LWL" står for, men "Genuine Leather" vet jeg hva betyr. Ser ut til at jeg har hatt bedre hell med reimene fra India i det siste, for dagens reim gir, på tross at den er rimelig tynn, et solid inntrykk, og jeg har ingen grunn til å tvile på budskapet om at det er lær med i bildet.
DSC01030a.jpg


Skikkelig fancy tannhjulsformet detalj på dagens urkasse.
DSC01034a.jpg

DSC01035a.jpg


Dagens budskap på baklokket, i tillegg til masse tekst om hva klokka er god for, er 05 70 98. Som vanlig forteller 05 oss at klokka er produsert på Ranibaghfabrikken i Uttaranchal, og året er 1998.
DSC01031a.jpg


Dagens eksemplar av vår gamle, men kjære venn 0231, må være en av de mest strøkne eksemplarene vår del av verden har beskuet.
DSC01036a.jpg


Kan man si at denne klokka bærer stort på tross i sin litt stusselige størrelse siden lugsene er såpass lange? Man kan fort tro at jeg prøver å lure meg selv her, men siden jeg liker klokker av moderat størrelse kan jeg forsikre dere om at så ikke er tilfelle.
DSC01037a.jpg


Det er bare å slå fast at reima ikke helt er meg, men jeg har ikke noe problem med å gå rundt med den. Desto større er problemet med klokka, for den er alt for "parfymert" for at jeg skal føle meg helt bekvem med den. Men trikset er kanskje bare å gi f... og bruke den slik at man glemmer hva den utstråler – helt til man ser på den for å sjekke hva klokka er. Fortsettelse følger ikke.
DSC01038a.jpg

DSC01040a.jpg

DSC01043a.jpg
 
Redigert:
Juni 2019

HMT Vikas
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 16mm

Forrige måned kunne vi studere HMT Mahavir i all sin lille prakt, men siden klokkeskuffen min ikke akkurat bugner av små klokker fra HMT blir det igjen en som er i området normalstørrelse. Men uoriginalt nok blir det nok en klokke med stålkasse og gul(l)farget urskive – selv om det ikke akkurat ser slik ut på bildet under.
DSC01057a.jpg


Jeg vet det er klokkefolk der ute som direkte misliker romertall på klokker, men redd jeg er en av dem som har veldig sansen for romertall på klokker. Det er ikke helt uten grunn at min første klokke etter at jeg begynte å bruke den slags igjen etter 20+ år har romertall. Uansett – som ofte før har designavdelingen gjort det lett for seg, men jeg synes designen er veldig innenfor med de små, spisse, opphøyde indeksene, og at romertallene er velbalanserte i størrelsen.
DSC01062a.jpg


Også denne gang skryter reima av at den er av "Genuine Leather", om enn litt diskré ved at budskapet er lett preget inn i reima. Jeg er helt klart på en positiv bølge da det gjelder reimene fra India da jeg nok en gang har blitt tilgodesett med noe som faktisk er av lær, og har en kvalitet som er veldig innenfor da det gjelder bruk. Jeg orker ikke å gå tilbake for å sjekke, men dette kan faktisk være den beste jeg til nå har fått. For de som er bekymret over at tiden med søppelreimer er over kan jeg berolige med at jeg har plenty med klokker liggende i køen med reimer av utsøkt tvilsom kvalitet.
DSC01058a.jpg


Dagens klokkekasse er enkel og effektiv, og jeg liker den veldig godt. Finnes det noe å mislike her?
DSC01064a.jpg


For andre gang har vi et baklokk som indikerer hvor Rolex kan ha fått ideen om å klistre noe grønt på nevnte baklokk. Lenge siden jeg har kommentert dette, men som alltid er det absolutt ingen grunn til å sjekke om budskapene "Para shock" og "Water resistant" stemmer. Jeg er redd man kan få en lei overraskelse hvis man setter dem på prøve. Dagens tallkode forkynner 04 02 81. Klokka er helt klart ikke fra 1981, noe som betyr at jeg ikke kan si noe sikkert her. 04 og 02 kan begge bety hvilken fabrikk klokka kommer fra, og følgelig er 2004 og 2002 mulige årstall klokka har blitt produsert.
DSC01059a.jpg


Ingen overraskelser bak baklokket. En ren og pen utgave av 0231 lyser opp hverdagen til oss alle.
DSC01065a.jpg


Siden reima er veldig innenfor vil den leve trygt videre, og siden jeg synes at klokka er veldig innenfor kommer den til å bli brukt ved passende anledninger.
DSC01066a.jpg
DSC01068a.jpg
DSC01070a.jpg
 
Redigert:
Imponert over utvalget og variasjonen i samlingen din! :)

Ser at HMT Kanchan har en "U" på urskiven, og ikke HMT-merket, vet du hva det betyr?
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Ser at HMT Kanchan har en "U" på urskiven, og ikke HMT-merket, vet du hva det betyr?
Du spør mer enn én vis kan svare - som er meg. Vel, som jeg skrev finnes det (minst) tre etterkommere av HMT Automatic, nemlig HMT Rajat, HMT Kanchan og HMT Kajal. Med forbehold for HMT Kajal - alle modellene finnes i en rekke varianter av standardversjonene (det finnes også en og annen luksusversjon) der logo mangler, logo finnes, eller logo mangler men man har plantet en U på skiva i stedet for. Logo og U samtidig tror jeg ikke finnes. Et kjapt søk i den største HMT-gruppa på Fb gav dette: "U"ni-directional automatic movement, så U-en har med andre ord et budskap, selv om det er umulig å skjønne hvis man ikke er blant de aller mest innvidde.
 
IMG_0265.JPG
IMG_0263.JPG
Jeg drister meg til å legge bilder av min nye HMT i denne tråden, som på sett og vis er "HmT- tråden" her på TS.

HMT Sandeep er den modellen som jeg liker best av de som er presentert her, og for 99kr, inkludert porto ble jeg eier av et ur fra en tradisjonsrik produsent i en av verdens ledende kultur og teknologinasjoner.

Uret er bortimot strøkent, dessverre så vil ikke timeviseren riktig henge med. En indisk time er ca tre norske, det er vel derfor lønningene er så lave der nede.

Remmen er ny, lukter neopren/ våtdrakt. Småfrekk med røde sømmer.

Alt i alt, fornøyd. :)
 
Vis vedlegg 50522 Vis vedlegg 50521 Jeg drister meg til å legge bilder av min nye HMT i denne tråden, som på sett og vis er "HmT- tråden" her på TS.

HMT Sandeep er den modellen som jeg liker best av de som er presentert her, og for 99kr, inkludert porto ble jeg eier av et ur fra en tradisjonsrik produsent i en av verdens ledende kultur og teknologinasjoner.

Uret er bortimot strøkent, dessverre så vil ikke timeviseren riktig henge med. En indisk time er ca tre norske, det er vel derfor lønningene er så lave der nede.

Remmen er ny, lukter neopren/ våtdrakt. Småfrekk med røde sømmer.

Alt i alt, fornøyd. :)

Gratulerer med flott klokke. Godt jobbet å finne den varianten du var ute etter uten at det gikk år og dag. 99 kroner er en veldig anstendig pris. Jeg måtte ut med stive 136,70.
Det er selvfølgelig veldig innenfor å poste på denne tråden. Kult at det ikke bare er jeg holder tråden i live.
Jeg har vel skrevet en og annen gang at det uten tvil er en risikosport å kjøpe klokker fra India, men dette gjelder vel alltid da det gjelder brukte klokker. Heldigvis er HMT-klokkene stort sett billige. For egen del har jeg nå 2 klokker som nekter å virke, samt 3 klokker med forskjellige problemer med viserne - føler at jeg har kommet veldig heldig ut av det.
 
Redigert:
Juli 2019
HMT Chetak
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 39mm, og mellom dem er det 18mm

Juli går mot sin slutt, så det er i grevens tid at jeg legger ut månedens klokke. Skulle tatt seg ut hvis jeg hadde hoppet over en måned. Dagens klokke er av det mønstrede slaget, og på Fb ble denne kalt for Cobra pga det kobraskinnlignende mønsteret. HMT Chetak er ikke spesielt vanskelig å få tak i, men har bare sett én av denne typen. Vanligvis er skivene litt mer tradisjonelle med flate farger.
DSC01074a.jpg


Skiva på dagens klokke er håpløs vanskelig å ta bilder av. Jeg var heldigere med noen av bildene lenger ned, men å få til et bra nærbilde som dette var utenfor min kompetanse – og utstyret kunne også vært noen hakk bedre. Men som man kan se har designavdelingen på HMT gjort en solid innsats der man, i tillegg til selve mønsteret, har spandert fancy indekser samt en raff og småsnirklet font på tallene.
DSC01084a.jpg


Reima på dagens klokke har vi sett før, om enn med en annen farge på sømmene. Selv om fargen er enn annen enn den @chrgod fikk på sin klokke med tilsvarende reim, drister jeg meg til å stjele hans karakteristikk å si at min også er småfrekk med frisk farge på sømmene. Selv om reima er langt unna en katastrofe kvalitetsmessig sliter den med å være ørlite for brei for spenna, og det er i tillegg et slit å få reima gjennom løkkene da disse er alt for myke – noe som er godt gjort da reima i seg selv ikke akkurat kan kalles myk. Her har produsenten mye å jobbe med.
DSC01075a.jpg


Nok en klokkekasse uten horn som stikker ut, og formen er behagelig avrundet. Plenty med tomler opp med andre ord.
DSC01078a.jpg
DSC01079a.jpg
DSC01081a.jpg


I tillegg til det sedvanlige skrytet av hva klokka tåler av vær og vind kan man lese 03 01 90 på baklokket, og dette er en skikkelig irriterende kode da 03 og 01 kan være fabrikknummere, og alle tre kan være årstall. Men jeg satser tungt på at årstallet som vanlig er til sluttnoe som betyr at klokka er fra 1990, og at fabrikknummeret står først slik at den er produsert på Chinar-fabrikken..
DSC01076a.jpg


Hva kan man si om dagens urverk av typen 0231 som ikke er sagt før?
DSC01077a.jpg


Dagens reim vil havne i skammekroken sammen med mange av sine artsfrender, men jeg orket ikke å foreta et bytte i dag. Men klokka er feiende flott på armen på tross av at den gav meg hodepine da jeg desperat forsøkte å få til noen bilder som rettferdiggjorde mønsteret.
DSC01090a.jpg
DSC01092a.jpg
DSC01093a.jpg
 
Redigert:
August 2019

HMT Keerti
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

Det er flere måneder siden sist vi så en klokke med både gullkasse og ditto skive, så det er helt klart på tide med den slags igjen.
DSC01094a.jpg


Nok en klokke av det enkle slaget som vi har sett mang en gang før, men denne gang har man for variasjonens skyld plantet noen knøttsmå tall på yttersiden av indeksene. Jeg synes uansett at designen på dagens klokke er veldig innenfor.
DSC01097a.jpg


Igjen har jeg blitt tilgodesett med en originalreim, noe jeg som vanlig setter veldig pris på, og akkurat denne typen originalreim er den klart beste av arten. Tynn og smidig, og ikke så verst behagelig på armen.
DSC01095a.jpg


Dagens kasse er den samme som vi fant på HMT Sudeep. Jeg synes formen er veldig innenfor, og synes det er litt stilig at den har relativt lange horn.
DSC01100a.jpg


Nok et baklokke av det informative slaget. Uheldigvis er den ikke av det skrubare slaget, så jeg orker ikke det mulige slitet med å få det av slik at vi alle kan beundre en, forhåpentligvis, feiende flott utgave av vår alles kjære venn 0231. Redd livet er full av skuffelser. Men heldigvis har vi en tallkode som jeg kan tyde - 05 70 99. 05 forteller at klokka er laget på Ranibaghfabrikken i Uttaranchal, og året er 1999.
DSC01098a.jpg


Jeg orker ikke å sjekke om jeg har nevnt det før, men for egen del, dvs på egen hånd, er jeg ikke så glad i noe som er gull eller gullaktig, men etter en uendelig mengde mer eller mindre gullaktige greier fra HMT begynner jeg å sette pris på den slags. Nå har jeg ikke hatt problemer med noe av det gullaktige fra HMT, bortsett fra HMT Mahavir som er den eneste jeg kommer på i farten, men klokkene fra HMT er tross alt relativt små slik at man ikke får det gullaktige slengt i trynet på samme måte som på en klokke på 40mm.
DSC01102a.jpg
DSC01104a.jpg
DSC01102a.jpg
 
Redigert:
September 2019

HMT Sona
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

Jeg hater å ta bilder av klokker. Hvorfor skal det være så j.. vanskelig?

Månedens klokke er sannsynligvis det ultimate beviset på at jeg ved ett eller annet tidspunkt har slått hodet ganske så kraftig. Rundt årsskiftet 20016/17 var det en selger som hver dag la ut en del HMT Sona for salg på eBay med lav lav startpris – USD 1. Som jeg har sagt ved tidligere anledninger har de fleste auksjonene en startpris som medfører at bud fører til at man vinner auksjonen. Det er vanligvis veldig få HMT-klokker med lav startpris som blir lagt ut, men nå og da er det tydeligvis noen som rydder kraftig i varelageret. Uansett – jeg la inn bud på en mengde HMT Sona gjennom de 2-3 ukene flommen av klokker varte, og hanket inn en grei bunke til veldig greie priser. Alle disse klokkene var selvfølgelig med ny urskive som ikke har noe med HMT å gjøre, men jeg har heldigvis klart å karre til meg tre originale klokker i tillegg, noe jeg ikke akkurat er misfornøyd med å ha fått til.
DSC01148a.jpg


Sona betyr visstnok gull, så det er derfor naturlig at kassa har den fargen. HMT Sona er en ekstremt populær modell som alle må ha i sin samling – etter at man har kjøpt en HMT Janata som alle må ha i sin samling fra den dagen samlingen består av én klokke. Min første HMT var faktisk en Janata, men det var tilfeldig så det holdt. Kunne blitt hva som helst annet. Min andre HMT var dog ikke en Sona (husk at jeg på ingen måte legger ut klokkene i den rekkefølgen jeg har kjøpt dem, så det nytter ikke å se på hvilken klokke som var den andre jeg la ut), så jeg bommet litt da der gjaldt den videre progresjonen etter den første klokka. Men siden denne tråden startet med å kjøpe klokker med ettermarkedskiver i til dels morsomme farger, kan man si at jeg mer snublet inn i samlingen av HMT-klokker enn at det var noen plan eller naturlig progresjon å skimte noe sted. (Det var da voldsomt til skriving i dag. Jeg må få opp farten ved å skrive mindre hvis man skal klare å komme seg gjennom posten før oktober regner inn.)
DSC01149a.jpg


Det er klokka i midten som er den originale. Kvaliteten på de 2 andre er i toppskiktet, men den letteste måten å se at de ikke er originale er at tekstene ikke er trykket rett på mønsteret, men man har laget en slags plakett i mønsteret der tekstene trykkes. Jeg har ikke sett noen originale klokker med denne typen plaketter, så jeg er rimelig sikker på at hvis en klokke har dette er den ikke original. Men selvfølgelig - det finnes selvfølgelig kopier uten disse plakettene. Et par andre ting som skiller er er timemarkørene, og at mønsteret i den indre sirkelen er noe enklere på kopiene. Men det siste er ingen sikker metode å skille klokkene på da de litt eldre variantene har dette litt enklere mønsteret - som den med gullskive lenger ned. Til slutt har timemarkørene på den originale en sort stripe på seg, men jeg har ikke sett noen kopier der markørene ikke er ensfarget gull.
DSC01150a.jpg


Skikkelig dustebilde med alt gjenskinnet, men slik ble det nå en gang.
DSC01151a.jpg


Den originale er til venstre. Her er det lettere å se de forskjellene jeg nevnte for de hvite klokkene - plakett, farge på timemarkørene, mønsteret i den indre sirkelen, og formen på timemarkørene.
DSC01152a.jpg


Litt mindre gjenskinn her, men ikke lite nok. Jaja.
DSC01153a.jpg


Original klokke til høyre. Dette er en eldre klokke, og som man kan se er mønsteret her noe enklere, og at mønsteret på kopien er rimelig nær den som er på originalen. Men plakettene avslører uansett denne kopien. Dessuten kan man se at timemarkørene er ensfarget gull på begge klokkene, så fravær av sort stripe trenger ikke å bety at skiva er en kopi.
DSC01154a.jpg


Tre blad originale klokker med enorme mengder gjenskinn.
DSC01158a.jpg


Nå kan man sitte med det inntrykket at det er lett å skille originaler fra kopier, noe det er i 99% av tilfellene - mest fordi de fleste er opplagte kopier, men nå og da ser jeg klokker der jeg ikke er i stand til å se det ene eller det andre. Dette gjelder ikke såpass nye klokker som den hvite og sorte, men de litt eldre fremstår (foreløpig) som et mareritt.
DSC01160a.jpg


I gamle dager hadde jeg store problemer med å finne ut hva som var originalt eller ikke, noe som har medført i noen feilkjøp på de originale klokkene, men jeg visste hva slags visere en HMT Sona skulle ha da det var rimelig opplagt når man så på utvalget. På tross av dette klarte jeg å kjøpe to klokker med feil visere. Men budene ble slengt inn med en solid dose harelabb, og jeg så litt for mye på fargen på urskiva da jeg var ute etter en solid bukett klokker med forskjellige farger, og alt for lite på hva slags visere klokkene hadde.
DSC01155a.jpg


Rimelig opplagt hvilke to klokker som har feil visere. I tillegg har uverket på den røde klokka tatt kvelden, så det er mye elendighet blant klokkene på bildet. Som man kan se er teksten på den røde klokka trykket rett på mønsteret, så her mangler de plakettene som de andre kopiene mine har. Man kan også si at kvaliteten på alle 8 kopiene mine er av bra kvalitet da mønsteret er preget inn i skiva. På de sletteste kopiene har man bare brukt en trykkfarge for å lage mønsteret.
DSC01157a.jpg


En litt kjedelig ting er at skiva på den originale klokka er litt på skeiva. Gad vite hvordan det kan ha skjedd, men det virker som om man må ha hatt en litt slapp dag på jobb da man montete denne klokka. Jeg prøvde å finne ut hvordan man kan rette dette på en av de andre klokkene, men det siden det ikke virker som det er noen lett måte å gjøre det på lar jeg det være. Ikke snakk om at jeg vil risikere å ødelegge en original klokke.
DSC01163a.jpg

DSC01167a.jpg


Fint lite som er feil på den sorte klokka - bortsett fra enormt dårlig støvtørking på det nedre bildet.
DSC01161a.jpg
DSC01165a.jpg


Gullklokka bærer preg av alderen og bruk, men det får man ta. Selv om HMT Sona var en populær og vanlig klokke er de ikke helt enkle å finne i god stand - såfremt man ikke er villig til å betale overpris.
DSC01162a.jpg
DSC01166a.jpg


Som forrige måneds klokke har også kassa til HMT Sona relativt lange horn, men der HMT Keerti hadde flatt glass har HMT Sona buet glass noe som gjør det rimelig håpløst å ta anstendige bilder gitt hva jeg har av utstyr. Uansett – det er rene og pene linjer kassa til HMT Sona, noe jeg har det med å like.
DSC01168a.jpg


To blad originale reimer, og ett stykk uoriginal lenke av den typen som er et herk å få på og av. De originale reimene er av den typen som tydeligvis er den vanligste. De er veldig innenfor å bruke, men kan på ingen måte måle seg med det septemberklokka hadde blitt belemret med på reimfronten.
DSC01169a.jpg


Som det vel er mulig å se er baklokket på den eldste klokka i midten rimelig forskjellig fra de to andre. Den er litt mer buet og litt smalere, selv om kassa virker å være helt like. Tallkoden på den hvite og sorte er helt like - 5 11 005. 5-tallet forteller oss at det er Ranibaghfabrikken i Uttaranchal som står for produksjonen, og året er 2011. 005 skal visstnok stå for kassetype, men som tidligere nevnt skjønner jeg ikke hvordan dette henger sammen da min HMT Akash har samme kassekode. Mulig det er noe jeg har misforstått her.
Baklokket på klokka med gullkasse avslører tallkoden 05 18 87. 05 forteller at fabrikken er den samme for alle tre klokkene, og at 1987 er året den dro ut i den store verdenen på egen hånd.
DSC01170a.jpg


Er det noe jeg ikke orker så er det å åpne baklokket på alle klokkene, men jeg er rimelig trygg på at man finner vår kjære venn 0231 på alle klokkene man måtte finne på å ta en titt.
DSC01133a.jpg


I epistelen jeg skrev om HMT Sudeep skrev jeg med største selvfølge selv om jeg ikke hadde lagt ut noen HMT Sona: «Men oppdaget ikke før jeg hadde fjernet baklokket at klokka har samme tre-delte konstruksjon man kjenner fra HMT Sona.» Men som dere kan se for jeg ikke med tant og fjas.
DSC01172a.jpg


Da nærmer vi oss slutten for denne måneden. Dere får se gjennom resten av bildene, og passe på å myse litt slik at refleksene ikke ser alt for ille ut. Burde det vært forbud mot buet glass?
DSC01173a.jpg
DSC01174a.jpg
DSC01175a.jpg
DSC01180a.jpg
DSC01182a.jpg
DSC01183a.jpg
DSC01184a.jpg
 
Redigert: