Månedens HMT

Takk for at du fortsatt holder på!

Jeg gliser bredt og slipper ut flere lette puff gjennom nesa når jeg leser postene dine, og elsker hvor gjennomført det er til tross for at det er snakk om ... finurligheter, som entrer klokkeboksen.
 
@Larsnie – send meg en PM med adressen din, så sender jeg deg en klokke slik at du selv kan sjekke presisjonen. Den går som bare det, men jeg lurer på om den ikke er utenfor indisk COSC.

Dette er jo et tilbud man ikke kan si nei til etter å ha fulgt denne tråden fra starten.
I dag dukket det opp en pen pakke i posten. Den ble behørig åpnet og inne i den befant det seg en svært praktisk klokkeboks vi kan kjenne igjen fra november 2016. Den inneholdt ikke bare en men to HMT'er.

En gul HMT Janata og en metallic-brun og guacamole-grønn HMT Pilot. Kjappe iphonebilder ble knipset
2017-02-21 18.35.47.jpg


2017-02-21 18.36.03.jpg


Jeg må si at begge var riktig fine på en sær måte.
De lot seg lett trekke og tikket fint avgårde.
jeg må innrømme at det første jeg gjorde etter dette var å snuse på remmene. Og det var ikke godlukt akkurat.
Jeg bestemte derfor at PJO har gått grundig nok inn på den siden av saken.

Nå starter testperioden hos Bjölzen Chronometer Labor pluss min egen tolkning av klokkebloggeres mørke gjerninger. Men jeg tror jeg skal legge dette til en egen tråd, så følg med etter hvert.

Lars Birger
 
Redigert:
November 2017

HMT Surya
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Det er helt klart ikke alt som glimrer som er gull, og månedens gullglimrende HMT er et eksempel på dette. Det er bare å konstatere at det er mang en HMT-modell som glimrer som bare det, men det er ikke snakk om at det blir noen dårligere klokker av den grunn. Nok en gang er håpet stort om at skiva er original, og det helt klart at klokkekassa er av riktig type.
DSC00590a.jpg


Som vanlig er det lite å si om baksiden, men i motsetning til de foregående månedene sier jeg i hvert fall noe om baksiden, nemlig at det er lite å si om nevnte bakside. Kan jo for ordens skyld nevne at klokka visstnok skal tåle en skvett vann eller fem, men som vanlig er det ikke snakk om å finne ut om dette stemmer – og jeg tviler på at det stemmer.
Da det kommer til reima er mønsteret på baksiden noe vi kjenner igjen fra mang en klokke, og som var første gang å se på novemberklokka i fjor. Men forsiden er veldig forskjellig. Men som vanlig for denne type reimer er den stiv og hard og kjip, noe som er veldig merkelig da dagens reim bærer preg av å være brukt. Tror forresten dette er første klokka som ikke har en flunkende ny reim.
DSC00591a.jpg


Skiva er litt småslitt, og brekker litt ned mot kanten på innsiden av timemarkørene, men for kroner 119,37 synes jeg det er et veldig godt kjøp.
DSC00592a.jpg


Kassa er både elegant og klumpete på en gang.
DSC00595a.jpg


I dag er det vår sedvanlige venn 0231 som sørger for at viserne beveger seg, og som man kan se er justeringspinnen dyttet rimelig langt over mot minus. Klokka går på tross av dette fortsatt litt for fort, men det virker som at den berger seg innenfor indisk COSC.
DSC00593a.jpg


Ytterringen funkler fint i sola, men reima er en tragedie uten like.
DSC00596a.jpg


Nok en gang gjør en NOS Hirsch susen. Kan opplyse om at "bandstiften"/"spring bars" (kan noen hjelpe meg med å fortelle hva disse kalles på norsk!) som satt på klokka var ekstremt møkkete og uspenstige. Hvis denne mengden møkk og slitasje ikke har fulgt med fra en tidligere reim, men hadde blitt akkumulert ved bruk av reima som fulgte med, vil jeg påstå at den aldri noen gang ville blitt myk og fin siden den mengde med møkk tar år å akkumulere. Såfremt man ikke er gjørmebryter...
DSC00598a.jpg
 
Redigert:
Selv om jeg ikke akkurat får hundrevis av henvendelser hver dag regner jeg med at det er horder der ute som lurer på om det ikke finnes HMT-klokker med lenke. Hvis man ser på bildene på HMT-sidene (som fortsatt er oppe) er det bare å slå fast at det er ekstremt vanlig med lenke. På eBay er det et godt stykke mellom hver lenke, men det som selges er tross alt klokker som ofte er 30-40 år gamle, og lenke var kanskje ikke så vanlig den gang. Før jeg kjøper en klokke jeg håper har en original skive prøver jeg å google modellen, og på bildene jeg da får opp som kommer fra klokkeblogger er det bare å konstaterer at det er langt mellom lenkene. Jeg har 2 bilder liggende av samlinger folk har av HMT Pilot med henholdsvis 15 og 17 klokker, og begge har bare en klokke med lenke.

Min første klokke en gang i forrige årtusen var en digital Seiko med lenke. På tross av at jeg ikke pådro meg noen traumer fra den gang har det vært reim for alle pengene siden, og per dato er det ikke noe som tilsier at jeg skal pådra meg en lenke av typen ny. Men det har ikke hindret meg i å kjøpe HMT-klokker med lenke, men grunnen er selvfølgelig at det er selve klokka som er det viktige, og hvis klokka skulle vise seg å ha en lenke så blir det kjøp uansett. Og hvis man ser på hva jeg har kjøpt til nå er det bare å slå fast at lenke er ekstremt overrepresentert i forhold til hva som er å få kjøpt på eBay. Uansett - jeg tenkte at siden månedens HMT for desember var neste ut kunne det være en fin anledning til å velge en klokke med lenke, men hvilken skal man velge:
IMG_0459[1].JPG
 
Desember 2017

HMT Vijay
Mekanisk
Manuelt opptrekk

Sort skive med lærreim:
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Sort skive med lenke:
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 39mm, og mellom dem er det 16mm

Gullskive med lærreim:
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Det nærmer seg jul med en rasende fart, men her hviler man seg ikke verken på sine laurbær eller på andre hvileredskaper. Dagen i dag er dedikert HMT Vijay, og igjen har jeg en (naiv?) tro på at vi snakker om original vare. Jeg har lagt klokkene i den rekkefølgen jeg tror de er laget, men da det gjelder de to svarte synes jeg bare at den ene føles eldre enn den andre. Med andre ord ikke den mest vitenskapelige tilnærmingen.
DSC00600a.jpg


Det står «Genuine leather» på den sorte reima, men som alltid lurer jeg på om det virkelig er noe lær å finne. Innsiden har kanskje et lærlag, men på utsiden er lærfølelsen fraværende. Uansett – hvis det er noe lær noe sted er kvaliteten noe dårligere enn ønskelig.
For de som leste forrige post og lurer – det ble den øverst til venstre, noe som er litt irriterende da det virker veldig opplagt at det var den klokken som skulle bli valgt. Jeg skulle planlagt dette litt bedre og "tilfeldigvis" plassert denne i rad nummer to.
Den brune reima er nok en UK-reim... ...kommer ikke på noe å si som ikke er sagt ved tidligere anledninger.
DSC00601a.jpg


Småslitt skive med et par kjedelige flekker mellom kl 13 og 15, men ikke verre enn at jeg kjøpte klokka uten videre, og den ser hakket bedre i virkeligheten enn på bilder.
DSC00621a.jpg


Relativt strøken skive.
DSC00623a.jpg


Lenka klarer ikke å gå helt ned i spagaten. Eller at klokka leviterer.
DSC00605a.jpg


Ligner på logoen til Enicar der et par visere er lagt til. Logoen er helt ukjent for meg, så jeg aner ikke om dette er et genuint merke eller bare et vittig påfunn. Bortsett fra "Stainless steel" står det fint lite på lenka.
DSC00606a.jpg


Denne designen var å få tak i inn i det siste. Klokka er fra 2000-tallet (håper ikke at jeg i framtiden må bite i meg slik et kategorisk uttalelse), og med litt flaks er klokka fra 2010-tallet. Men det vil jeg sannsynligvis aldri finne ut av – redd jeg ikke gidder å bruke tid på det.
DSC00607a.jpg


Tre blad 0231.
DSC00608a.jpg


Ikke lett å ta bilder når glasset er buet. Nok en gang en reim som man kan kalle for søppel uten å risikere at man blir liggende søvnløs om natten og lure på om man var for hard i karakteristikken.
DSC00614a.jpg


Det er litt fiklete å få på lenka. Ikke at det tar mange sekundene, men man vipper den ikke på i farta. På den annen side er låsen innbruddssikker så det holder, og jeg kan ikke skjønne hvordan den skal kunne sprette opp ved et uhell. Hånda forsvinner sannsynligvis lenge før låsen spretter opp. Lenka har for øvrig en lei tendens til å lugge. En uke med denne på hånda, og jeg vil ha et område jeg vil slippe å barbere hvis jeg var en elitesvømmer.
DSC00617a.jpg


Denne typen UK-reim er fortsatt blant det beste jeg har fått fra India, men som jeg nevnte i oktober 2017 faller den totalt gjennom i forhold til de gamle Hirsch-reimene jeg har skaffet, så selv om klokka er mye nyere enn de reimene blir det helt klart et bytte. Selv om man muligens ikke skal snakke om snøen som falt i går, så falt det en god del i går, og med litt flaks blir den liggende slik at det blir en hvit jul.
DSC00618a.jpg


Det ble mye rar tekst denne gang, men noe får jeg skylde på narrativet (at det er desember), og resten på at jeg virkelig er i ferd med å gå tom for ting å si. Men jeg får se om jeg kommer tilbake på sporet igjen neste år (det er fortsatt desember) og skrive om månedens HMT uten å tenke på hva jeg har sagt tidligere. God jul og godt nytt år.
 
Redigert:
Januar 2018

HMT Shrawan
Mekanisk
Manuelt opptrekk

Gullkasse med lærreim:
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Stålkasse med lenke:
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Det er ett nytt år, og dermed er det nye muligheter. Vil begynne året med et smell, noe som kan være litt dumt da det er fare for at jeg dermed begynner på toppen slik at det bare kan gå en vei etter dette. Mer senere om hva smellet består av.

Da det gjelder HMT-klokker på eBay kan man dele disse salgsmessig inn i tre grupper:
* Det er virkelige auksjoner der startprisen er lav, dvs oftest 1 EUR/USD/GBP. Vanligvis er det noen veldig få hver dag som legges ut med startpriser som dette, men i de siste par ukene har det stort sett blitt lagt ut over 10 hver dag med lav startpris.
* Fastpris, og ikke uvanlig at man kan komme med et tilbud på de litt dyrere objektene. I dette øyeblikk ligger 27% av HMT-klokkene ute med fastpris.
* Auksjon der startprisen er fra rundt 80 kroner og oppover, og der det å by i prinsippet betyr at du vinner.

Klokka med gullkasse og lærreim er det eneste innkjøpet jeg har gjort der jeg tok kontakt med selger på forhånd, og grunnen er at han/hun hadde lagt inn feil slik at man tilsynelatende bare ble sendt til USA, noe som selvfølgelig ikke stemte. Jeg la så inn et passende bud noe høyere enn vanlig da dette er en uvanlig strøken klokke for en billig penge, og regnet med å (som vanlig) vinne. Redd jeg forregnet meg kraftig der, så mens jeg spilte litt melk for å ha noe å gråte over la jeg inn et bud på klokka med lenke – og vant som sedvane strengt tatt er. Men så viste det seg at vedkommende som vant den klokka jeg tapte var av typen som ikke betaler for seg, så siden jeg hadde vært i kontakt med selger på forhånd tok han/hun kontakt meg og lurte på om jeg fortsatt var interessert, noe jeg var – ikke bare pga urskiva og gullkassa.
DSC00625a.jpg


Her ser dere grunnen til at året starter med et smell – original lenke OG original reim. Kan det bli bedre enn det?
DSC00629a.jpg


Litt mer dveling over det originale.
DSC00637a.jpg


Ikke så verst skive på denne selv om den havner helt i skyggen av den andre.
DSC00627a.jpg


Man kan selvfølgelig ikke kalle denne skiva for mint, men du verden hvor fornøyd jeg er med det jeg ser.
DSC00626a.jpg


Vi begynner å bli godt kjent med 0231 som driver begge klokkene.
DSC00631a.jpg


Baklokket satt noe så helt utrolig på den ene, så jeg lot klokka vinne den kampen da den ikke akkurat var så veldig viktig å vinne.
DSC00630a.jpg


Den forrige klokka med lenke lugget så det holdt, mens dagens lenke er veldig snill på det området. Har brukt den i en god del timer nå, og trives ikke så verst med det. Den er ikke så veldig tung, og den skrangler knapt i det hele tatt. Mye velstand med andre ord.
DSC00634a.jpg


Hvor mange av klokkene som ligger på eBay har en reim fra HMT tør jeg ikke si, men siden det knapt er noe annet enn nye reimer som følger med klokkene må det være langt mellom dem. Selv om det er fullt mulig at denne reima ikke satt på klokka da den var ny er det utrolig kult å ha en originalreim. Kvaliteten ikke akkurat kva man kan kalle for utsøkt, men den er i hvert fall bedre enn alt det andre jeg har fått av reimer fra India, og mere skal det ikke til for at jeg kan si meg fornøyd så det holder.
DSC00635a.jpg
 
Redigert:
Godt nytt år :)! Send meg gjerne en pm om du vil selge en - må få prøvd en slik selv snart!
 
Redigert:
Det er noen som har bursdag i dag, og selv om man ikke lenger er 7 år er det hyggelig med en gave eller to. Hva kan pakkene inneholde (at jeg bruker denne tråden KAN jo være tilfeldig)?
DSC00639a.jpg

DSC00640a.jpg
DSC00642a.jpg
DSC00643a.jpg


Dette er helt klart de beste bursdagsgavene jeg har fått på lenge. Det er bare å slå fast at de som bare får kjedelig massevare som Rolex nå er grønne av misunnelse.
DSC00644a.jpg

DSC00650a.jpg


HMT Quartz – har ikke den minste anelse om hva modellen heter
Kassa er 41mm
Inklusive krone er den 44mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 49mm, og mellom dem er det 20mm

Det ligger overraskende få quartzklokker fra HMT for salg på eBay – 22 i skrivende øyeblikk. Og omløpshastigheten er sannsynligvis nokså lav da det ikke er så ofte at jeg ser nye lagt ut for salg. Nå og da legges det ut en med utropspris på en euro/pund/dollar som jeg prøver å hanke inn for en 30-lapp eller så, men har til nå ikke hatt hellet med meg å vinne noen. Selv i januar da en selger i løpet av noen uker la ut godt over 100 stykker føyk alle godt over det jeg orket å betale. Det er en selger som stort sett alltid har en og annen ny inklusive boks til salgs for en drøy hundrelapp, og det er en av disse jeg er den heldige eier av.
DSC00651a.jpg


Intet mindre enn "Ion steel plated".
DSC00654a.jpg


Aner ikke hvem som har laget urverket. Jeg vet at man har brukt Miyota 8205 på fancy D/D-klokker, men om de generelt brukte Miyota-verk har jeg ingen formening om. Men – siden Citizen var tungt inne i bildet da HMT ble startet vil det ikke være unaturlig at Miyota var hoffleverandør av quartzverk til HMT.
DSC00655a.jpg


Klokka sitter bra på hånda. Med sine 96 gram er den ikke alt for tyngende. Lenka er overraskende tight, så det er ikke mulig å kalle den for en skranglelenke.
DSC00657a.jpg


HMT Shakti
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 16mm

Selv om størrelsen ikke akkurat er imponerende, er det ingen tvil om at det er en ny konge i HMT-skuffen min.
DSC00646a.jpg


"Water & dust protected" var en ny variant. Jeg måtte sjekke om jeg hadde misset &-tegnet ved tidligere anledninger, men det hadde jeg heldigvis ikke. Uansett ekstra tegn eller ikke – HMT-klokker og vann tror jeg uansett er en ekstremt dårlig kombinasjon.
DSC00647a.jpg


Orker ikke å åpne denne, men etter skiva å dømme er det vår gamle venn 0231 som sørger for at tiden går.
DSC00648a.jpg


Reima er tynn og, etter indisk målestokk, utsøkt, men uheldigvis litt tørr slik at den går litt opp i limingen et par steder.
DSC00659a.jpg

Det ble (heldigvis?) ikke så mye tekst denne gang, men det skyldes at jeg skal rekke og feire dagen med en Cola og litt potetgull.
DSC00662a.jpg
 
Redigert:
Denne fikk være med på nattevakta! Og ja, det er lume på tall og visere :) Takk til @PJO som sendte meg denne for å prøve. Gjør seg bra på marineblå- og rød nato, synes jeg

 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og PJO
Februar 2018

HMT Jubilee
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

Som dere husker fra månedens HMT for januar begynte året med et smell. Og som om det ikke var nok ble det også bursdag og gavedryss der kvaliteten på gavene ikke stod tilbake i forhold til det beste man kan få fra utlandet. Så derfor er det naturlig å tro at februarklokka ikke kan toppe dette. Eller kan den det?
DSC00664a.jpg


Svaret er nok nei, men selv om vår venn HMT Jubilee ser litt stusselig ut er den et eksempel på rev i hønsefjær. Jubilee er en av de vanligste modellene man finner på eBay. I skrivende øyeblikk ligger det 253 stykker for salg. Vanligvis finner man ingen med originalskive, men for øyeblikket er det faktisk en for salg til GBP 39,13. Min kostet det halve, og er flere hakk bedre forfatningsmessig sett enn den som ligger for salg. I januar fortalte jeg om en traumatisk historie der jeg ble overbydd på et bra eksemplar av HMT Shrawan, noe som var overraskende, for klokker som ligger med minstepris fra 80 kroner og oppover vinner man stort sett alltid hvis man legger inn et bud. Nå endte det heldigvis bra i dette tilfellet da vinneren ikke betalte for seg. Det andre tilfellet der det å by ikke resulterte i klokke var en HMT Jubilee. Dette var i november 2016. Klokka hadde samme design som dagens klokke, og lå med en startpris på rundt 105 kroner. Jeg var alt annet enn sikker på at skiva var original da jeg slet med å finne ut av dette, men den skilte seg noe ut i forhold til de andre. Uansett – da budene passerte 140 kroner hoppet jeg av, men jeg tolket interessen i etterkant dithen av skiva nok var original.
DSC00666a.jpg


Som dere kan se på bildene over er reima sort og glinsende, og jeg tror ikke jeg har hatt den varianten før. Har hatt et par sorte og glinsende før, men der var enden butt. Uansett, baksiden ligner på mang en reim vi har sett før. Som mange ganger før skrytes det av at det er "genuine leather", og som vanlig er jeg usikker på om det stemmer eller ikke. Med tanke på at reima er både tynnere og smidigere enn vanlig lar jeg allikevel tvilen komme tiltalte til gode.
DSC00665a.jpg


Et rent og pent eksemplar av 0231 som vi alle etter hvert har blitt så glad i.
DSC00669a.jpg


De som husker tilbake til november 2016 husker at jeg mumlet noe om at et av premissene med prosjektet var å bruke de reimene som fulgte med klokkene. Men dette ble kastet på båten etter at jeg fikk veldig nok av alle mulige drittreimer som kom min vei. Men dere skal ikke se bort i fra at dagens reim vil leve videre, selv om jeg forbeholder meg retten til å endre mening ved en senere anledning.
DSC00671a.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo og netrom71
Mars 2018

HMT Deepak
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Månedens klokke er faktisk den jeg har hatt liggende lengst uten at den har blitt funnet verdig til å bli månedens klokke. Det er fullstendig uvisst hvilke tanker og prioriteringer som ligger bak rekkefølgen klokkene blir lagt ut i, men det er i hvert fall ikke noe FIFO her i gården.
DSC00672a.jpg


Det er bare å konstaterer at HMT Deepak er en ikke så verst utseende klokke. Med alle mulige forbehold spekulerer jeg i om dette ikke er en klokke fra 2000-tallet. Klokka er lett å trekke opp, og ser ut til å holde seg pent innenfor indisk COSC. (Jeg bør vel slutte å bruke det begrepet da jeg sannsynligvis vil ligge dårlig an hvis en HMT-fan oppdager det – eller enda verre – en tidligere HMT-ansatt.)
DSC00673a.jpg


Orket ikke å åpne denne klokka da det ble for mye pes med lenke og alt, men jeg regner med at en ren og pen utgave av 0231 er å finne der. Og forregner jeg meg angående det rene og det pene er det like greit at jeg ikke vet om det da det fort kan bli dårlig stemning.
DSC00674a.jpg


Klokka sitter på alle måter bra på armen. Lenka er stram og fin og lett og luggefri. Hva mer kan man egentlig begjære?
DSC00676a.jpg
 
Redigert:
Begrepet "Fuck you money" comes to mind...
Redd jeg ikke er der i det virkelige livet, men så lenge jeg ikke ryker på de litt dyrere HMT-klokkene kjøper jeg på uten å tenke på pengene. Dessuten bruker jeg generelt sett bare bingo-penger da det gjelder klokker. (Fakta f.. – stikkord er Blå.)

Denne fikk være med på nattevakta! Og ja, det er lume på tall og visere :)
Det var da som bare. Jeg kjøpte klokka pga lenka som fulgte med, som jeg trenger til en senere anledning, men sjekket ikke om den virkelig hadde lume. Vel, tanken slo meg strengt tatt ikke i det hele tatt, og den må vel slå før man sjekker noe som helst. "Heldigvis" (bare vent til dere ser den) har jeg en annen klokke med lume, men den vil ikke komme i denne tråden men en kuriositettråd som jeg vil opprette ved anledning. Dere er herved advart.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og netrom71
April 2018

HMT Farah
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Det er første april i dag noe som strengt tatt betyr at jeg burde lagt ut en spøk av en HMT-klokke – dvs en med en fantasiskive som denne, men det får bli med tanken. Kjører videre med originalskiver, noe som kanskje er mindre spennende, men det får stå sin prøve.
DSC00701a.jpg


Deler av skiva har mistet litt av glansen, men det lever jeg fint med. Det litt rare er at jeg synes skiva er litt kjedelig på tross av at det er uvanlig mange designelementer på skiva. To farger, ytterringen hevet fra den sorte bunnen, gullfarge med minuttmarkører på kanten av ytterringen mm, men allikevel kjedelig. Det må være kombinasjonen sort og grått som dreper det spenstige ved skiva. Men for all del – jeg er veldig fornøyd med klokka.
DSC00703a.jpg

Klokka kommer med en type reim vi ikke har sett før. Liker godt den blå sømmen, selv om vi her ser den hvite undertråden. La oss for letthetens skyld tro at G-Leather betyr at det er ekte lær. (Jeg kom ikke på noe morsomt men relevant som "G" kan stå for.) Men mellom de relativt tynne lærlagene er det noe stive greier, og en titt i hullene for spenna avslører at det er noe stive greier av en veldig lys type. Mulig at dette ikke akkurat var dagens mest informative informasjon, men de som føler seg snytt får igjen pengene ved utgangen.
DSC00702a.jpg


0231 driver også dagens klokke. Den er uvanlig lett og fin å trekke opp, og er uvanlig presis. Et prakteksemplar av arten med andre ord.
DSC00705a.jpg


Siden reima er belemret med noen stive greier type lys er den kjip på hånda. Faktisk gnagende kjip.
DSC00706a.jpg


Heldigvis har jeg fortsatt en bunke med NOS Hirsch-reimer liggende, så på tross av sine feiende flotte blå sømmer havner India-reima i skammekroken.
DSC00707a.jpg
 
Palmesøndag

HMT Sudeep
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

Det er Palmesøndag og påsken står og banker på døra. Og siden gult visstnok er kult rundt disse tider av året er det på sin plass med gul(l)este klokka jeg har.
DSC00728a.jpg


Siden vi denne gang er tilgodesett med en klokke som både har «Para shock» og er «Water Resistant» snakker vi om den perfekte påskeklokke – fargen er innenfor, og man kan gå på trynet i skiløypa uten å være redd for at klokka går fløyten. Legg dessuten merke til at jeg nok en gang har blitt beriket med en originalreim.
DSC00732a.jpg


Nærmest som vanlig fikk jeg litt støv på skiva på kjøpet, så dette måtte fjernes. Men oppdaget ikke før jeg hadde fjernet baklokket at klokka har samme tre-delte konstruksjon man kjenner fra HMT Sona – som jeg vil komme tilbake til ved en senere anledning. Men ikke prøv å holde pusten til det skjer, for det kan ta litt tid.
DSC00723a.jpg


Selv om kassekonstruksjonen er veldig forskjellig fra det vi er vant til er det vår kjenning 0231 som tikker av gårde. Vanligvis holder det med å fjerne kronen før man får ut urverket. Litt mer pes med denne konstruksjonen:
* Vekk med kronen.
* Skru ut de to skruene som er ca kl 6 og kl 12.
* Åpne fronten og ta ut det hele den veien.
Men resultatet er selvfølgelig en konstruksjon som er mye mer fast og solid.
DSC00722a.jpg


Vanligvis pleier jeg å si at klokker fra HMT og vann sannsynligvis går dårlig sammen uansett hva det måtte reklameres for i vannveien på baklokket. Men på dagens klokke var både fronten og baklokket så stramt tilpasset at jeg tipper at klokken motstår en vanndråpe eller tre. Men konsekvensen er at jeg ikke var i stand til å få lokkene med vanlig fingerkraft, så en blå dings måtte kjøpes inn.
DSC00727a.jpg


Dagens klokke har litt mer feiende flotte visere enn det vi har sett til nå, men de blir litt spede. De burde vært en smule bredere, og kanskje så lite som 0,5mm ekstra hadde vært nok.
DSC00731a.jpg


Som jeg sa ved en tidligere anledning er ikke kvaliteten på denne typen originalreim det man kan kalle utsøkt, men helt klart best i test i forhold til den vanlige søpla som følger med. Og utsøkt eller ikke – det kommer selvfølgelig ikke på tale å forvise en originalreim til skammekroken. Og siden det er påske på gang skinner solen, og markøren kl 6 funkler som bare det.
DSC00734a.jpg
 
Redigert: