Månedens HMT

4. søndag i advent

Siden jula nærmer seg dramatisk tenkte jeg at en presentasjon av klokker med 4 vise menn er på sin plass.

HMT Janata - Ghandi
HMT Janata – Narendra Modi
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 43mm, og mellom dem er det 18mm

HMT B. R. Ambedkar (aner ikke hvilken modell som er basisen for denne)
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 18mm

HMT Jawaharlal Nehru (aner ikke hvilken modell som er basisen for denne)
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Tykkelsen er 11mm

Og nei – jeg har ikke glemt å stille klokkene, men satt viserne slik at de dekker til minst mulig av motivet.
DSC00305a.jpg

DSC00307a.jpg

Regner med at Ghandi ikke trenger en nærmere presentasjon. Om HMT noen gang produserte urskiver med Ghandi på tør jeg ikke uttale meg om, men jeg tillater meg å tvile. Tipper det er noen som har tatt en ikonisk figur og laget en populær ettermarkedsskive.
DSC00314a.jpg

Reima er av samme type som den fra 1. søndag i advent, dvs et slags ikke alt for gummiaktig gummiprodukt, og helt grei å bruke.
DSC00341a.jpg

Narendra Damodardas Modi er nåværende statsminister i India. På høyre side ser man logoen til kampanjen Make in India som ble dratt i gang i 25. september 2014 for å oppmuntre næringslivet i inn- og utland til å produsere varer og tjenester i India. Kan HMT ha produsert denne skiva? Vanskelig å si, men med tanke på at de knapt produserte mekaniske klokker de siste årene har jeg mine tvil, spesielt med tanke på at det er relativt mange tilgjengelig av denne. Men der må sies at urverket på mitt eksemplar ser usedvanlig bra ut, men regner med at jeg var heldig med klokka, og ikke at den ble laget i 2014 eller 2015.
DSC00309a.jpg

Reima påstår å være «Genuine leather», og denne gang holder jeg en knapp, om enn ørliten, på at det stemmer. Det er en svak lukt av lær av reima, men jeg er allikevel ikke ikke villig til å banne på at det ikke er imitert lær. Det er vel mulig å kjøpe lærlukt på sprayboks. Men den sitter uansett bra på hånden, og gir et solid inntrykk i forhold til andre reimer jeg har fått fra India.
DSC00333a.jpg

Bhimrao Ramji Ambedkar var en økonom og jurist som var justisminister fra da Nehru ble statsminister i 1947 og fram til 1951. Men før det gjorde han en formidabel jobb mot diskrimineringene av Dalitene, og var en motstander av hele kastesystemet. I tillegg jobbet han bl.a for kvinners rettigheter. I 2012 ble han kåret til The greatest Indian der 20 millioner deltok i avstemningen.
Kan HMT ha produsert denne klokka? Siden den ble laget hundre år etter Ambedkar sin fødsel, som var 14. april 1891, var dette på en tid da HMT fortsatt hadde grei fart i produksjonen. Det finnes en quartz-utgave som HMT helt klart produserte, så det er fullt mulig at denne klokka er original, eller original der skiven er byttet i etterkant. Det er uansett en god del av denne i markedet, så den er lett å få tak i.
DSC00317a.jpg

Reima er fra Banlon. Klarer ikke å finne noen hjemmeside, men det er i hvert fall mulig å kjøpe reimer, belter og annet fra Banlon. Den lukter veldig klart av lær, og alt ved den gjør at jeg tar sjansen på å slå fast at den er av lær. Og om reima på Modi-klokka ga et solid inntrykk (husk at lista settes fryktelig lavt på reimene jeg får fra India), så gir denne reima et formidabelt inntrykk. Og klokka sitter dermed veldig bra på hånda.
DSC00323a.jpg

Jawaharlal Nehru trenger selvfølgelig ingen presentasjon da han var Indias første statsminister fra 1947, og satt sammenhengende til sin død i 1964. HMT produserte klokker av denne typen i 1989 til minne om at det var hundre år siden Nehru ble født. Om mitt eksemplar er original, eller en med skiven byttet ut tør jeg ikke si.
DSC00321a.jpg

Siden reima er den samme som sitter på Modi-klokka får dere scrolle opp for å se hva jeg skrev der.
DSC00331a.jpg

En generell betraktning til slutt – selv om det er fullstendig umulig for meg å si om noen av disse skivene er original eller ikke tar jeg det faktisk for gitt at de er byttet ut ved en eller annen anledning. Om man har brukt skiver fra HMT (forutsetter selvfølgelig at HMT originalt produserte den enkelte modell), eller skiver produsert av noen i en eller annen bakgate har jeg absolutt ingen formening om.

Julaften

HMT Sourab
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm

Siden det er julaften er det på sin plass med en klokke som, ved å henge den i juletreet, hadde fått ethvert tre til å glitre enda mer.
DSC00346a.jpg

Litt vanskelig å få riktig inntrykk av hvor gullglitrende klokka er.
DSC00357a.jpg

Mye informasjon på baklokket. Jeg vet ikke helt dette med "water resistant". Jeg tror at klokka vil trives med utsikten over et vann, men vil komme i en eksistensiell krise hvis den kommer innenfor en meter av nevnte vann.
DSC00354a.jpg

Siden dette er den første klokka med automatisk opptrekk som legges ut er det på sin plass med en titt på urverket.
DSC00359a.jpg

DSC00362a.jpg

Uansett hva reima måtte være laget av snakker vi om den verste dritten av en reim jeg noen gang har fått gleden av å kjenne på. At paddingen er myk som skumgummi er med på å underbygge påstanden i forrige setning. Men sola skinner i hvert fall, og 12-markøren glitrer som en julestjerne.
DSC00368a.jpg

1. juledag

HMT Saathi
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Tykkelsen er 10mm

En litt mer sjelden klokke i dag. Av de 8436 HMT-klokkene som i skrivende øyeblikk er til salgs på eBay er det bare to stykk HMT Saathi tilgjengelig – dog dobbelt så mange som antall tilgjengelig av gårsdagens HMT Sourab.
DSC00379a.jpg

Gjenskinn og skygge om hverandre. Nok en gang har jeg fått litt støv på kjøpet. Virker som jeg må få tatt meg en kurs slik at jeg lærer hvordan jeg får ut urverk og skive slik at den kan bli støvsuget.
DSC00405a.jpg

Nok en "Water dust protected" klokke. Får ikke testet om dette stemmer da man tydeligvis har gått tom for tåke, noe som ikke er overraskende med tanke på den voldsomme mengden tåkedager det var før jul, men regner med at klokka står i mot en tåkedag eller tre.
DSC00375a.jpg

Samme drittreima som på gårsdagens klokke. Men i motsetning til gårsdagens klokke som bare har en svak, men kjip odør, oser dagens klokke så det holder. Aner ikke hva det lukter, men reima må ha ligget i en sekk med hønsegjødsel eller noe.
DSC00393a.jpg

Siden reima uansett må i søpla får vi finne ut hva den håpløst myke paddingen består av.
DSC00396a.jpg

Om det sorte ikke er skumgummi så er det helt klart en (indisk?) slektning.
DSC00399a.jpg

@PJO Herlige bilder, beskrivelser/historikk og innblikk i en "urverden" de færreste nok har kunnskap om :)!

2. juledag

HMT Sherpa
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm

En av selgerne på eBay har det med å putte på en Nato-reim av denne typen på (så godt som) alle klokkene vedkommende selger, i motsetning til alle andre som setter på en reim av ekte lær, "ekte lær" eller imitert lær – såfremt det ikke sitter en lenke på klokka. Og en sjelden gang kan en brukt reim observeres. Uansett – jeg holder meg vanligvis unna de med Nato-reimene, men tenkte at på en Sherpa, som er det naturlige valget når man skal opp på fjell høyere enn 8000 meter, er en Nato-reim mer passende enn alternativene. Og la oss tro at fargene på reima ikke er tilfeldig valgt - blå skive, hvit trykk og rød sekundviser.
DSC00409a.jpg

En frisk farge på skiva som dette vil jeg tro at HMT ikke noen gang hadde som original, men designen er for øvrig en tro kopi av originalen. Dette er for øvrig den klokka jeg nevnte i en post lenger opp som man må finne riktig posisjon på kronen for å få den trukket opp.
DSC00414a.jpg

Kanskje litt dumt at klokka bare er "Water dust protected" hvis man skal opp på høye fjell, men det får stå sin prøve.
DSC00410a.jpg

Siden jeg ikke har noen Nato-reimer av noe slag aner jeg ikke hvordan en av god kvalitet er på hånden, men denne reima er helt grei å bruke. Ikke noe ubehag å spore noe sted. Men siden jeg ikke har testet den hengende i en fjellside tør jeg ikke si om man tar med seg denne godfølelsen uansett sted, tid, vær- og føreforhold.
DSC00411a.jpg

Som opptil flere har sett har jeg ved et par anledninger påpekt et tilleggsgode som HMT visstnok er kjent for å gi sine kjøpere - støv. Her er en liten epistel som en selger på eBay har skrevet:

Even the new HMT watches do not come with any tags. HMTs production methods are labour intensive involving a lot of hand operations for case polishing, lume application and watch assembly. No two watches are alike due to the minor variations in hand work and operator skills. HMTs are designed and sold as rugged, long lasting mechanical watches for the working man/woman that gets the timekeeping job done, their attention to details and fit and finish is not as high. Buyers kindly note that the Newer HMT watches are expected to have a harder than usual crown movement due to improved sealing towards water resistance in the crown area. Pls expect some dust specks on the dial/inside the watch, HMT is not very fastidious about cleanliness.

Desember 2016

HMT Kohinoor
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 37mm
Inklusive krone er den 39mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 19mm

Kom på at jeg ikke har lagt ut noen desemberklokke. Skulle tatt seg ut om jeg skulle glemme det slik at "Månedens HMT" havarerte allerede i måned nummer 4.
DSC00417a.jpg

Skiva på denne klokka er muligens original. Jeg er ikke villig til å holde pusten inntil det er bekreftet, men alt virker i hvert fall riktig med original design og det hele. Hvis skiva er byttet har det skjedd for en del år siden med en som er, eller ser ut som, en original skive.
DSC00421a.jpg

For første gang har det fulgt med noe som ligner en skikkelig reim. Veldig overraskende, for man forventer ikke noe spesielt med tanke på hva klokkene koster. Aner ikke hva USA har med reima å gjøre (dere får holde øynene åpne etter en tilsvarende reim ved en senere anledning), og om den er antiallergisk har jeg ingen formening om, men det både kjennes og lukter som lær, Litt synd bare at den ikke er 19mm. Aner ikke hva en reim som dette koster i India, men med tanke på at jeg hanket inn klokka for 48 kroner og 30 øre kan det ikke vært noen god handel for selgeren, Men heldigvis for meg var budmotstanden av det slappere slaget. Dette er uansett den billigste klokken jeg til nå har kjøpt.
DSC00419a.jpg

Reima gjør at dette er den, til nå, beste klokka å bære.
DSC00423a.jpg

Siden jeg ikke har noen Nato-reimer av noe slag aner jeg ikke hvordan en av god kvalitet er på hånden, men denne reima er helt grei å bruke. Ikke noe ubehag å spore noe sted. Men siden jeg ikke har testet den hengende i en fjellside tør jeg ikke si om man tar med seg denne godfølelsen uansett sted, tid, vær- og føreforhold.
Vis vedlegg 22654
Så ut til å ha det litt trangt, den NATO-remmen :)

Fantastisk tråd!
Her er det ekte klokkeglede uten fokus på pris og status!
Håper denne tråden fortsetter.

Januar 2017

HMT Franken
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 36mm
Tykkelsen er 11mm

Siden jeg var veldig nær fadesen i desember ved å nesten glemme månedens klokke, tar jeg ingen sjanser nå i januar ved å være kjapt ute med januarklokka.
@Suften brukte ordet "klokkeglede" i posten over. Må innrømme at ordet "klokkefrustrasjon" til tider er mer beskrivende. Det er naturlig at den enkelte modell fra HMT over tid har kommet i forskjellige urkasser, og at man har jobbet seg gjennom opptil mange varianter av urskiven, men jeg sliter med å finne ut hva som er hva. Men selvfølgelig - hadde jeg brukt litt mer tid på dette hadde jeg sikkert funnet ut av dette. Uansett, jeg har ikke hatt problemer med å kjøpe klokker med en farge som ikke er original, og heller ikke der skiva er fri fantasi, men generelt sett vil jeg gjerne ha klokker som i det minste har en urskive lik en av originaldesignene, og at urkassa stemmer med modellen. Dagens klokke det motsatte av alt dette.
DSC00425a.jpg

Det er veldig sjelden jeg ser frankenklokker som dette, og derfor kjøpte jeg denne. Vel, hadde ikke dagen vært på hindi hadde jeg styrt klar av den.
DSC00429a.jpg

Dagene ligger annenhver gang på hindi og engelsk. Man stiller dagen til det ene eller det andre, og så spretter dagen to hakk fram rundt kl 24. Og dag og dato skifter overraskende presist og kjapt når tiden er inne.
DSC00432a.jpg

Nok en gang genuine leather. Det lukter faktisk lær av reima, så la oss tro at det stemmer. Og la oss tro at baklokket er originalt slik at det i det minste er noe som kommer fra HMT.
DSC00427a.jpg

Men hvis det er lær snakker vi om et syltynt lag. På det første bildet i denne posten, rett før første hull, er det ingen misfarging, men lærlaget er slitt bort. Mellom lærlagene er det en litt seig gummiaktig masse. Og som dere ser ligger løkkene (hva kalles de egentlig på norsk?) løse. De falt av da jeg tok på meg klokka. Endene på løkkene var ikke sydd sammen, men limt. Søpla neste.
DSC00445a.jpg

Hva kan man si om urverket? Det er i hvert fall en annen enn den som var i den D/D jeg la ut tidligere. Og for ordens skyld – jeg har en D/D til liggende, og den har samme urverket som den forrige jeg la ut. Kan HMT virkelig hatt to så forskjellige urverk for å fylle samme funksjon? Jeg aner ikke, men synes det er veldig rart.
DSC00441a.jpg

DSC00440a.jpg

Reima er stiv og kjip. Heldigvis falt løkkene av da jeg tok på meg klokka slik at jeg med god samvittighet kunne slenge hele dritten i søpla.
DSC00438a.jpg

Edit: Klarte å legge inn nærbilde der begge klokkene viste dagen på hindi, mens hindi og engelsk var det jeg håpet på fra start.

Redigert:
Februar 2017 (tiden går fort her på Vestli)

HMT Chirag
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 42mm, og mellom dem er det 18mm

Etter foregående måneds mellomspill av en tulleklokke er det igjen tid for skikkelig vare. Det eneste ikke skikkelige ved denne klokka er at den er litt treg å trekke opp.
DSC00446a.jpg

Skiva har ikke akkurat mine favorittnyanser av brunt, men merker at jeg liker den veldig godt. Mulig jeg har blitt veldig ukritisk da jeg liker påfallende mange av HMT-klokkene jeg har kjøpt, men jeg lever fint med det. Det er en veldig stor sjanse for at skiva er original, men er som vanlig ikke villig til å holde pusten på det.
DSC00454a.jpg

Er ikke klokkene fra HMT "Water dust protected" så er de "«Water resistant" som dagens klokke, men som vanlig tror jeg det er veldig greit å ikke teste den påstanden. Dagens reim er av typen «Genune leather», og kjennes veldig grei ut. Lukter også svakt av lær. Men hvis man ser ved lugsene ser man noe grått. Hvis det er lær er det syltynt med et lag av grå masse mellom lærlagene. Får se hvor lenge reima varer før den går i oppløsning. Enda en grunn til å holde klokka unna vann.
DSC00450a.jpg

Nok en klokke som sitter bra på hånden. Litt stiv reim dog, men et par minutter med bearbeiding, og den vil være som en drøm. Såfremt den ikke går i oppløsning under prosessen...
DSC00455a.jpg

DSC00456a.jpg

Jeg turoperatører denne til den hittil kuleste HMTen!

Fortsett med dette er du snill

Lars Birger

Dette er veldig artig lesing!
Det er mye glede i en rimelig klokke!

Det blir gøy å følge med å fortsettelsen!

8

Mars 2017

HMT Trisul
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Tykkelsen er 9mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Nok en klokke som ikke er så vanlig på eBay. Av de 9655 HMT-klokkene som er listet akkurat nå er det ingen av HMT Trisul. 9655 klokker er for øvrig det klart høyeste antallet jeg har sett.
DSC00457a.jpg

Lys og skygge om hverandre. Har stor tro på at skiva er original. Kan faktisk ikke skjønne annet, men på den annen side er det helt umulig for meg å vite hva de finner på i en bakgate i Mumbai. Det er dessuten fullt mulig at klokka er fra 2000-tallet. Og på tross av at gull ikke helt er min greie synes jeg den er fin som få.
DSC00468a.jpg

At reima er ny er det liten tvil om, men jeg vet ikke dette med Nagata og Spania. Man får kjøpt reimer fra USA for USD 7,99 med samme lappen på, så kanskje det er mulig å plukke dette opp i India for halvparten av dette? Problemet er at selv om det lukter noe i retning av lær får jeg ikke den store lærfølelsen av yttersiden av reima. Innersiden virker bedre, men jeg tror det lukter imitert lær lang vei.
DSC00461a.jpg

Klokke er litt treg å trekke opp, og konstruksjonen av kassa rundt kronen gjør det mildt sagt vanskelig å trekke opp klokka. Må faktisk bruke neglene for å få det til.
DSC00471a.jpg

Et, i hvert fall det man kan se før man eventuelt demonterer det, rent og pent urverk.
DSC00462a.jpg

Som vanlig en klokke som sitter bra på hånden. Og som vanlig en litt stiv reim, men medisinen mot det er som alltid et par minutter med bearbeiding i godstolen.
DSC00470a.jpg

April 2017

HMT Tareeq
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Tykkelsen er 11mm

På tide med en klokke med dato. Nå har jeg ikke akkurat lagt ut så mange klokker med D/D, men når det kommer til stykket har HMT laget en god del flere modeller med D/D enn bare med dato. På min liste over HMT-modeller (kun mekaniske) er det per i dag ca 180 modeller. Av dem er 18 D/D, og kun to har bare dato.
DSC00473a.jpg

Som i forrige måned har jeg også denne måneden stor tro på at skiva er original, men som vanlig lurer bakgatene i Mumbai slik at jeg ikke klarer å være kategorisk. Skiva har noen småslitasjer, men jeg synes uansett at den er veldig innenfor. Time- og minuttviserne er ikke helt enige om hva klokka er, så nå er det ikke bare støv som gjør at jeg må finne ut hvordan man får urverk ut av kassa.
DSC00478a.jpg

Vi har sett denne typen reim før, nærmere bestemt 2. søndag i advent, og jeg har ikke noe nytt å melde på den fronten. (Jeg begynner virkelig å gå tom for ting å si!)
DSC00474a.jpg

Hva kan man si om urverket? Det ligner da veldig på 0231-verket vi så forrige måned? På urskiva står det 1809. Google er min venn, og jeg fant noen bilder av den andre date-modellen, og det står 1809 der også, så jeg antar at dette betyr at det er forskjellige urverk når det kommer til stykket, men forskjellen ligger litt lenger ned i urverket.
DSC00476a.jpg

Det er april, vår og strålende sol, klokka er behagelig på armen og alt ser lysegønt ut, men snøen ligger fortsatt.
DSC00479a.jpg