Kunsttråden

Jeg var innom en utstilling i Ålesund og så Ørnulf Opdahl sine malerier. Wow! Jeg har ikke betydelig kunnskap eller særlig til overs for landskapsmalerier men hans malerier var fantastisk flotte. Er det noen her inne som har litografier eller etsninger?
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
20170929_214808.jpg

Handgun er så rått at jeg måtte skaffe meg en til i orange, fornøyd!
 
Takker. "Dessverre" byttet den og et annet lerret i noe annet. Ser at den ligger på finn.no, bare å slå til :)
 
Nettopp kjøpt main Punk, så må nok nøye meg med den inntil videre ;)
 
Da fikk man handlet inn noe.
Endte opp med en vebjørn sand litografi trykket på aluminium. 9/125 "svevende"
Fikk det til en god pris, og verket er ca 17 ganger penere i virkeligheten en på bilde med tanke på det metaliske spillet mot blåfargen.

Jeg er iaffal storfornøyd

y73CLmF.jpg


Kan skrive under på dette. En større versjon av samme bilde hang av alle steder i et kollektiv hvor jeg og to av mine nærmeste venner bodde tidligere. Vi syns alltid at bildet var litt rart, men det hang litt rundt omkring i leiligheten gjennom årenes løp. Sto på gulvet osv. En god stund sto det opp ned bak en puff, fordi ingen hadde tenkt tanken at pingvinen skulle være på ryggen.. Men det ble på en måte maskoten vår, siden bildet var så stort og dominerende.

Da eieren av leiligheten ønsket å cashe inn på prisstigningen i Oslo ble en av disse meglerne som nylig var nevnt i en viss Brennpunkt-dokumentar hyret inn. På en privatvisning jeg holdt for en fyr som etter eget utsagn hadde kjøpt "et par hundre enheter" i det siste og vanligvis handlet "hele gårder i stedet for enkelt-leiligheter", reagerte jeg på at han brukte mer tid på å studere "pingvinbildet" enn selve leiligheten. Han lurte veldig på om det var mulig å få det med på kjøpet, for "det var orntli' stilig".

Det slo meg da selv om pingvinen hadde hengt i "vår" leilighet i flere år, så var likevel ikke bildet vårt. Alle vi skulle flytte til hver våre leiligheter med våre respektive kjærester, og "maskoten" så ikke ut til å bli med.

I et anfall av sentimentalitet sendte jeg en mail til huseieren og spurte om han kunne være interessert i å selge "pingvinbildet" til meg. Han svarte at ja, jo, det kunne han kanskje, men det var jo et veldig fint bilde som han hadde betalt 18 500,- for...så hva ville jeg tilby? Siden jeg har lært forhandlingsteknikk av Pantelånerne i Las Vegas skrev jeg en mail tilbake hvor jeg begynte med å tilby 16 000,- - men i det jeg skulle skrive sekstallet så jeg på en av de andre jeg bodde med og spurte retorisk "Helvete, skal jeg prøve meg på 15?"

Jeg visste at huseier bodde i Kristiansand og han forhåpenligvis ville synes det var litt pes å få bildet med dit. 15 ble da mitt mottilbud. Om det var en god pris eller ikke hadde jeg ikke gjort research på, men jeg så det lå et ute på Finn til en noe høyere pris i et mindre format og tok sjansen. Bildet skulle jeg ha uansett.

Etter ca. en halvtime fikk jeg tilbake at 15 000,- var greit, og overførte pengene umiddelbart for å komme eventuelle andre sleipe bolighaier i forkjøpet. Vi tok et siste Friends-aktig gruppebilde som er laminert og teipet på baksiden av ramma, sammen med det gamle postkasseskiltet vårt - som kan bli et mysterium for barnebarna å nøste opp om 60 år. Et par dager senere flyttet jeg bildet inn på kjøkkenet hos dama, og uka etter ble leiligheten solgt til en boligflipper som pusset opp og la den ut for nesten to millioner mer et par måneder senere. Nå henger bildet på kjøkkenet, hvor fruen riktignok syns det ruver litt, men jeg har sagt ganske bestemt at "pingvinen fra Uranienborg skal aldri selges."


DSC_0002.JPG
 
Redigert:
Det er tid for trekning i diverse kunstforeninger i rundt om i landet. Kunstforeninga jeg er tilknytta har nettopp lagt ut bilder av alle verkene, og jeg har så vidt starta med å lage ei liste over hvilket jeg skal velge når min tur kommer. Hvis du er interessert så finner du bildene fordelt på 15 album her: https://www.facebook.com/KvKlepp-Bedriftskunstforening-1856315401353499/?fref=ts

Er det noen som har kommentarer til kunstnerne og kunstverkene?

Foreninga har verk av bl.a Pahr-Iversen, Pøbel, Egil Bjørnestad, Atle Østrem, Ørnulf Opdahl, Rolf Nerli, Odd Geir Hadland, Lise Birkeland, Ivan Storm Juliussen, Anu Alikas, Kjetil Finne, Stanley Stornes, Arne Kleng Dahle, Bjørn Drivdal, Anne Valen Næss...
 
Jeg er helt fersk innen kunst, og gjorde mitt første kjøp i dag. "Fyrtøyet" av Håkon Bleken. Jeg har ikke inntrykk av at det på noen måte er hans mest ettertraktede litografi, men jeg liker det! Jeg kjøpte det ferdig innrammet av en eldre dame, dog med en sprekk i glasset. Ellers er det i tipp topp stand.
Jeg ser at Fineart ber om 7850 inkl. ramme, men jeg antar at det ikke omsettes for det samme på bruktmarkedet. Jeg klarer ikke å finne noen reelle salgssummer.
Selv betalte jeg rett over tusenlappen, så jeg lurer på om dette var en god deal?
For ordens skyld er ikke målet avanse, jeg tenker det skal få henge på veggen en god stund.
 
Nå som dessverre Pushwagner har gått bort, flytter vel kanskje #invistorene fokus bort fra Rollies.

Trist dag for alle som kjente Terje. Fikk æren av å bli litt kjent med han da han spiste to måltider om dagen på Beach Club, og som "kunde". Selv tror jeg ikke at tiden er inne for å preppe Push!

Her er gaven jeg fikk av Terje. Tegnet på et Wacom-brett. Så vidt jeg vet, det eneste illustratorbildet han har tegnet ;)
Screen Shot 2018-04-24 at 15.31.32.png
 
Redigert:
Trist. Tidligere i dag var forrige bilde av Push som ble lagt ut på Finn.no for to dager siden. Ramlet inn åtte annonser av Push-verk de siste 90 minuttene. En kan synse..
 
Trist. Tidligere i dag var forrige bilde av Push som ble lagt ut på Finn.no for to dager siden. Ramlet inn åtte annonser av Push-verk de siste 90 minuttene. En kan synse..

Nu skarre innvisteres!!!
Dessverre er disse invistorene like dyktige på kjøp og salg av Rolex som med pop-art.
Bare følg bjellesauen, eller fløyta til rottefangeren fra Hameln så går det så fint så...
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare