Kunsttråden

Medlem
7. okt. 2013
Innlegg
32
Hei.

Noen her som samler eller interesserer seg for kunst?

Personlig har jeg verk fra Push, Pøbel og Dolk.
 
Har en viss form for interesse, dog ikke kjøpt noe. Har dog mest lyst på foto..
 
Ikke veldig interessert i kunstnere og epoker og stilretninger osv, men liker å ha kunst på veggene hjemme, og går gjerne på kunstmuseer. Er vel ikke mye kjent på veggene hjemme, men har et par av Erró som sikkert er den kjenteste her til lands.

ERRO_Gudmundur_La_guerre_des_etoiles_Lithographie_sur_papier_Arches_1246.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Anbefaler Aros museet i Århus hvertfall.

Har ikke så mye i mitt eie enda, men har en voksende interesse.
Tror jeg kommer til å gå for innfallsvinkelen der jeg kjøper det jeg liker, og ikke tenker på mulig investering.

Det jeg gjerne vil ha inn er B.la Silvia Papas, Arne Tveter og Ron Mueck om det er gjennomførbart..
 
Jeg har generelt litt interesse for billedkunst uten at jeg skal skryte på meg den store kunnskapen. Det er lite pop art men mer i kategorien Kyst, Stein og Vidde på veggene her i gården (Espolin, Vottestad, Bakke og så bortetter). Av klokkerelaterte "kunstverk" har jeg en original morotegning fra Martin Kellerman som dessverre ligger uinnrammet i en skuff fortsatt, samt denne fra Dusteforbundets far og mangeårig avistegner i Dagbladet Fredrik Stabel. Det var klokkereferansen og ikke det nydelige motivet som lå bak dette innkjøpet, for å si det sånn. :)

IMG_8190.jpg


Angivelig et utkast til takdekorasjon i "Urmakernes Hus" i Oslo...
 
Skulle gjerne både kjøpt mer og kunnet mer :) Det er riktignok stor forskjell på kunst jeg liker å ha på veggen og kunst jeg liker å se på museer og gallerier. Synes alltid det er stas med samtidskunst, jeg liker kunst som gir meg sterke følelser, være seg avsky eller latter. På veggene hjemme foretrekker jeg dekorativ abstrakt kunst, trur eg. Heldigvis har jeg en 3-åring, så utover innkjøp av vannfarger og innramming behøver det ikke bli så dyrt ... ;)

Kjøpte et maleri av Magnus Petterson for en 10 års tid siden, synes han er flink med farger.

Ellers synes jeg det er kult å blåse opp gamle slektsbilder og portretter i svart-hvitt, det er ikke så vanskelig å fake kunstfoto :rolleyes:
 
Haha @Anders... Pics or you cannot state it.

OM, du vil ha sort hvitt "kunst foto" så råder jeg deg til å gå for analog mørkeromskopi...
 
Redigert av en moderator:
Er litt på flyttefot, men kanskje jeg kan poste når jeg er på plass igjen ;)

Ellers så er Rolex-reklamer kunst! Åpenbart :D
 
Denne tråden fikk meg til å tenke gjennom om jeg egentlig er interessert i kunst?
Jeg har vel en 35-40 verker - mest malerier og grafikk av mer eller mindre kjente kunstnere. Det meste er ervervet gjennom arv og gaver.
Jeg går aldri i gallerier / på auksjoner med det for øye å kjøpe noe mer, men jeg er glad i å gå i museer bare for å se.

Jeg har opp gjennom tiden kun solgt ett maleri, som med sine 2,5x3m ikke var mulig å finne vegg plass til. Tror dette endte opp i resepsjonen til et reklamebyrå, motiv: en diger fargerik "blink" fordelt over 12 lerreter - noen som har sett noe slikt?

Så konklusjonen må vel være at jeg ikke er en samler, men at jeg er interessert i å se kunst og gleder meg over de verk vi har funnet veggplass til i heimen.
 
Jeg er også veldig glad i street art / urban art
Har blant annet noen flotte Dolk-trykk på veggen. Blant annet Bomb Suit, Vandal og en av mine favoritter Circus.
Av Dolk-trykk jeg skal ha, men enda ikke har fått tak i, tenker jeg Teddy Riot, Grenade Lovers og Zooicide.
Ellers står Push sitt Cosmos og MW sitt Eternal Reflection høyt på listen.
Her er det jo så mye å velge mellom at man burde legge fra seg "klokkesyken". Eventuelt selge all kunst til fordel for nye ur og henge opp alle tegningene til småen istedetfor.

Klokker, kunst, biler og motorsykler. Vi skal vel alle ha noe å gjøre på ...
 
Kunst ja, det er jo like individuelt som klokker. Og like morsomt. Jeg har en ganske bred samling med kunst, bla to originale kulltegninger fra Bjarne Melgaard sin debututstilling i 1994 (snakker om flaks), flere fotografier av Ole Marius Jørgensen, maleri av Henrik Uldalen og Terje Uhrn. Grafiske trykk fra Dolk og Pure Evil. Har også to mindre skisseskulpturer av Andrew Barton.

Jeg startet med kunst før jeg startet med klokker, og jeg kjøper stort sett unge norske ukjente kunstere til en relativt billig penge. Jeg kjøper ting jeg liker, men som utfordrer. Bjarne Melgaard sine tegninger og et av fotoene til Ole Marius Jørgensen henger i stuen. De fleste som kommer på besøk synes de bildene er såpass forstyrret at de helst sitter på kjøkkenet :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaysky
Elsker dette:


Kunstneren lager selv lerret av tremasse. Var på utstillingen for et par år siden og bare måtte ha det. Kunstneren fikk Aust-Agders kunststipend under Håkon Bleken sin utstilling i Arendal 2013.

www.magnielivnilsen.com
 
Redigert:
Tips til gode fotografer? Hva selve fotoet viser er ikke så viktig.. Ser etter litt inspirasjon til hva jeg skal ha på veggen!
 
Har en gryende streetart fetisj. Har pøbel, bandit og div andre ukjente på veggen. Er på jakt etter dolk og Sandra cheviere