Kryptovalutatråden

Interessant tema. Jeg har investert i minere, da jeg tenker kostnad opp mot dagens kurs på Bitcoin. Kan kjøpe en miner som driftes av Digital Gruveindustri, sjekk opp sidene til www.digitalgruve.no som er et Norsk selskap. De er også på FB. Her får du 1,46 Bitcoin i året for halvparten av kosten om du kjøper en Bitcoin (til dagens kurs) Foreslår de som er interesserte i å sjekke ut dette. Dette vil ta av neste år ifølge Norsk Bitcoin og Blockchain forening. Jeg gleder meg ihvertfall

Glemte å nevne i farten at jeg har solgt klokker for å investere i minere

(Disclaimer: Jeg kan egentlig ikke det jeg snakker om her, og jeg driver definitivt ikke finansiell rådgivning! Men, jeg synes det er veldig bra å ha et sted å lufte tanker og diskutere med mer og mindre likesinnede.)

Takk for tips!
Jeg har sjekket en del, og også sendt mail direkte til digital gruveindustri, og må si at jeg er litt usikker på om dette er det jeg ville gått for. Ikke at ikke det er potensiale der, jeg tror bare at det finnes bedre og mer bærekraftige løsninger.
Grunnen som følger:
Digital gruve oppgir ca 0,6BTC pr miner, gitt dagens vanskelighetsgrad. Dvs at du betaler ca 20k og får igjen 0.6 BTC. Når BTC ligger på over $13k, er jo dette god butikk og sånn sett er det bare å kjøre på. Jeg tror det kommer korreksjoner til prisen, men generelt er jeg kryptooptimist og tror ikke vi er i nærheten av å se taket enda. Ergo, gitt status quo er det bare å gønne på!
Jeg tror imidlertid at den mainstream-oppmerksomheten som gis krypto og mining om dagen, fører til at vanskelighetsgraden på å løse "mattestykkene" vil gå så mye opp at å eie en eller ti miners ikke egentlig vil svare seg. Derfor tror jeg at å være med på en eller annen form for fellesutvinning er en bedre deal. Har sjekket littegrann rundt genesis mining, men er veldig langt fra overbevist om at dette er veien å gå. Derfor sjekket jeg hvilke ICOer som er i emning. En jeg tente veldig på, men som dessverre er over og som man derfor må vente til de går live med (og dermed mister pre-sale rabatter), er hydrominer.org. De legger utvinningen sin til vannkraftverk, plugger ledningen inn i veggen og får tilnærmet gratis, grønn, strøm. Dette er viktig (både lav pris og at den er grønn)!
Men, siden denne er over sjekket jeg litt mer, og fant noe som jeg etter veldig mye lesing har enda mer tro på: envion.org.
Ønsker ikke å si så mye, dere får lese dere opp selv og gjøre opp deres egen mening. Personlig har jeg klokketro (pun not intended), og kommer til å gå så tungt inn som jeg klarer (ikke PP, men kanskje Sub).
I tillegg synes jeg dette var en interessant variant, der man binder tokens/CC opp mot en reell verdi (bolig): https://tokensale.caviar.io/?ref=134

Som nevnt i disclaimer: jeg kan ikke det jeg snakker om her, men fordelen er at det er det ikke så mange andre som kan heller:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos og Catch22
(Disclaimer: Jeg kan egentlig ikke det jeg snakker om her, og jeg driver definitivt ikke finansiell rådgivning! Men, jeg synes det er veldig bra å ha et sted å lufte tanker og diskutere med mer og mindre likesinnede.)

Takk for tips!
Jeg har sjekket en del, og også sendt mail direkte til digital gruveindustri, og må si at jeg er litt usikker på om dette er det jeg ville gått for. Ikke at ikke det er potensiale der, jeg tror bare at det finnes bedre og mer bærekraftige løsninger.
Grunnen som følger:
Digital gruve oppgir ca 0,6BTC pr miner, gitt dagens vanskelighetsgrad. Dvs at du betaler ca 20k og får igjen 0.6 BTC. Når BTC ligger på over $13k, er jo dette god butikk og sånn sett er det bare å kjøre på. Jeg tror det kommer korreksjoner til prisen, men generelt er jeg kryptooptimist og tror ikke vi er i nærheten av å se taket enda. Ergo, gitt status quo er det bare å gønne på!
Jeg tror imidlertid at den mainstream-oppmerksomheten som gis krypto og mining om dagen, fører til at vanskelighetsgraden på å løse "mattestykkene" vil gå så mye opp at å eie en eller ti miners ikke egentlig vil svare seg. Derfor tror jeg at å være med på en eller annen form for fellesutvinning er en bedre deal. Har sjekket littegrann rundt genesis mining, men er veldig langt fra overbevist om at dette er veien å gå. Derfor sjekket jeg hvilke ICOer som er i emning. En jeg tente veldig på, men som dessverre er over og som man derfor må vente til de går live med (og dermed mister pre-sale rabatter), er hydrominer.org. De legger utvinningen sin til vannkraftverk, plugger ledningen inn i veggen og får tilnærmet gratis, grønn, strøm. Dette er viktig (både lav pris og at den er grønn)!
Men, siden denne er over sjekket jeg litt mer, og fant noe som jeg etter veldig mye lesing har enda mer tro på: envion.org.
Ønsker ikke å si så mye, dere får lese dere opp selv og gjøre opp deres egen mening. Personlig har jeg klokketro (pun not intended), og kommer til å gå så tungt inn som jeg klarer (ikke PP, men kanskje Sub).
I tillegg synes jeg dette var en interessant variant, der man binder tokens/CC opp mot en reell verdi (bolig): https://tokensale.caviar.io/?ref=134

Som nevnt i disclaimer: jeg kan ikke det jeg snakker om her, men fordelen er at det er det ikke så mange andre som kan heller:)


Har heller ikke greie på det ;). Derfor greit at Digital Gruveindustri ordner alt. Eneste jeg vil kommentere at du nevner 0.6BTC, men det er pr år. Sett at mineren varer i 3-4år så blir vel bildet annerledes. Jeg vil ikke drive med dagtrading etc, men ser heller noen år frem i tid.......... ingen som vet hva fremtiden vil bringe? Den som lever får se ;)
 
Fortsatt spent på denne varslede korreksjonen som kan trekke ned verdien på alle coins 20-80 %, @Hagen90.
Ja alle venter i spenning på den du!!
Er ikke slik at jeg er spåmannen bak krypto, men nå er det en upcomming fort 10 Desember
Etter det er det ingen som hvet helt sikkert hva som vil skje, men mye tyder på en korreksjon.

Ville holdt 40% BTC 30% LTC resten i Ethos ;)
 
Inntoget av BTC futures på børsen kan vel slå begge veier. Blir særs interessant å se hvordan det går.
 
Ja alle venter i spenning på den du!!
Er ikke slik at jeg er spåmannen bak krypto, men nå er det en upcomming fort 10 Desember
Etter det er det ingen som hvet helt sikkert hva som vil skje, men mye tyder på en korreksjon.

Ville holdt 40% BTC 30% LTC resten i Ethos ;)
Nettopp. Og å begynne å snakke om at en stor korreksjon har startet, med doble utropstegn, gjør ikke annet enn å spre frykt.

Jeg solgte nettopp ut litt BTC, og porteføljen består nå av 41 % BTC, 12 % ETH og de resterende 47 % er fordelt på 76 altcoins, inkludert Vertcoin, IOTA, Dash, Voxels, Litecoin, Lisk, Ethos, osv.
 
Bitcoin er selve grunnpilaren i crypto. Går den gjennom gulvet, følger alle andre.

Har lenge hatt BC, Ethereum og Litecoin. Har fylt på litt med IOTA.

Får håpe IOTA tar seg en 1000x i løpet av noen måneder :)
 
  • Liker
Reaksjoner: space og Mulliner
Nettopp. Og å begynne å snakke om at en stor korreksjon har startet, med doble utropstegn, gjør ikke annet enn å spre frykt.

Jeg solgte nettopp ut litt BTC, og porteføljen består nå av 41 % BTC, 12 % ETH og de resterende 47 % er fordelt på 76 altcoins, inkludert Vertcoin, IOTA, Dash, Voxels, Litecoin, Lisk, Ethos, osv.


Beklager om den var litt brå, men jeg fikk høre noen rykter om at en korreksjon muligens ville bli mer alvorlig enn den ble.
Bitcoin blir nok å få seg en smell etterhvert, men jeg skal ikke spre noe FUD her i det hele tatt.

Nå som Bitcoin toppe rekord etter rekord, kan jeg ikke annet enn ta av meg hatten.
Jeg personlig har holdt ALTcoins for lenge å tapt meg 60% mot BTC value.
Ingen stigning i dollar, men heller redusert nedgang.

På sikt tror jeg nok Altcoins tar seg opp, men da vil vi nok se at mangen av tokens som vises på topp 100 faller ut.
 
Hva oppnår en ved å diversifisere på tvers av kryptovalutaer?
Det er bare småbeløp per valuta, typisk 30-40 dollar, så det er vel egentlig bare et forsøk på å treffe på noen som får seg en mangedobling i verdi. Jeg holder disse langsiktig. Det verste som kan skje er at valutaen går mot 0, da har man tapt 40 dollar, mens det beste som kan skje er at man treffer en som øker med 1000-10000 %. Min beste til nå er Vertcoin som har økt med 913 % siden kjøp i slutten av september.
 
Bitcoin er selve grunnpilaren i crypto. Går den gjennom gulvet, følger alle andre.

Enig, spesielt siden man som oftest må gå via BTC når man handler andre kryptovalutaer. Og ved et stort krakk vil høyst sannsynlig de fleste børser gå ned for telling pga. overbelastning når ekstremt mange brukere har panikk og vil selge seg over til "normale" fiat-valutaer som dollar, won, euro, osv. Og for de som ikke har valutaene sine på børsen allerede vil det bli en ekstrem overføringskø fra lommebok til børs. Med mindre man har en skuddsikker plan rundt dette så er det etter min mening ekstremt viktig å følge regelen om å ikke investere mer enn man har råd til å tape.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Blir ikke overrasket over å se BTC på $20000 i løpet av kort tid.
Egentlig ingenting overrasker nå!
 
Spørsmålet er hvor lenge dette varer? Noen fler som ser likhetstrekkene med IT-bobla på starten av 2000-tallet? Uansett spennende å se hvor mange coins som overlever innen 3 år!

Jeg synes det begynner å bli litt vel hett nå, ville nok vurdert å gevinstsikre litt hvis jeg satt med mye krypto nå.
 
Har prøvd å lese meg litt opp på bitcoin nå og tror jeg har skjønt følgende:
for å tjene/lage bitcoin så må jeg sette en pc til å mine, dvs løse matematiske oppgaver (brukes disse mattestykkene til noe eller er de bare tallgenererende?), og en kan da få betaling i bitcoin etter en (lang) stund. Mining er grunnpilaren i bitcoin fordi det er tid og energikrevende og i teorien blir det da laget få bitcoins. Det ville jo være helt håpløst om man fikk bitcoins ved å bare trykke dem liksom (slik som dumme vanlig valutaer lages), helt klart verdiskapende å sette pc'en til å mine. Verdien går opp fordi det er få bitcoins og alle kjøper seg inn (supply er lavt og etterspørsel høy), verdien skal jo bare videre oppover da, ikke sant?

Har jeg gått glipp av noe vesentlig så langt?

Hvis så er tilfellet så skjønner jeg ikke hvorfor det skal stoppe på 15-20k usd? Herregud, det realøkonomiske perspektivet tilsier jo at det skal være evigvarende vekst siden etterspørelen bare vil øke og tilbudet øker jo mindre enn etterspørselen...

o_O
 
Herregud, det realøkonomiske perspektivet tilsier jo at det skal være evigvarende vekst siden etterspørelen bare vil øke og tilbudet øker jo mindre enn etterspørselen...

o_O

Men hvor kommer denne etterspørselen egentlig fra. Hvis jeg skal investere fem millioner kroner i en utleieleilighet vil jo fremtidsutsikter, produksjonvekst, boligboble, oljepris, inntektsgrunnlag osv avgjøre om jeg vil gjøre det i Norge eller veksle til Euro og kjøpe noe for samme sum. Hvis mange faller ned på at Tyskland og andre Euroland har bedre fremtidsutsikter og potensial enn Norge, vil etterspørselen etter kroner synke og Euroen stige. Dette kan forklare en slik kursutvikling vi har hatt i det siste, basert på de realøkonomiske størrelsene jeg nevnte.

Hva er den realøkonomiske verdien på Bitcoin?

  1. Det vil slå gjennom som et allment akseptert, smidig, pålitelig og effektivt betalingsmiddel som er bedre enn våre eksisterende valutaer, paypal, visa osv som tross alt fungerer bra og at dagens bitcoinmengde er altfor liten til å dekke behovet?
  2. Kredittkilder???
  3. Verdien på narkotika, skatteunndragelser og annet snusk???

Nå klarer jeg ikke se noe annet enn en spekulativ boble og tror at mange kun prøver å treffe toppen. Når onkelen din vil investere i Bitcoin, selg deg ut!

Jeg beholder Rolexen på armen og betaler ned på huslånet mitt inntil videre og tror at dette toget har gått.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og fredskijj
Interessant tema og jeg har lært masse om Bitcoin av å skumlese tråden og litt annet!

Dagens pengesystem hvor myndighetene enten trykker penger eller klipper de i stykker litt som det faller det inn, har nok endel egenskaper som Bitcoins-fansen undervurderer:

Når flippesyken inntar markedet her kan ulike ting skje:

Dag 1. Person A med en skuff full av Seikoer får lyst på en Rolex, samme dag som person B ser på Rolexen sin og tenker på hvor mange kule Seikoer han kunne fått for en slik og gremmes over sin egen forfengelighet.

Dag 2. Person A finner ingen med Rolex som vil bytte, men en haug av folk har lyst på seikoene hans og kjøper de, slik at han kan kjøpe en Rolex av person B som sparer til en Patek men som angrer umiddelbart og tar ut en samme Rolex hos Bjerke som han hadde. Venteliste, sa du!?

Dag 3 Person H må mellomfinansiere det nye giganthuset sitt mens han bor i sitt gamle, selger 5 ubergrailer for å finansiere det, snubler over et titalls Rolexer med plasten på i en bankboks i samme slengen og sender ut et sjokk som forplanter seg når alle grailene til alle plutselig dukker opp samtidig. I tillegg ankom Pateken til B Bjerke slik at rolexen han tok ut ny forrige uke, selges med litt av plasten på før han innser at han må ha Rolex allikevel og kjøper en på kreditt. På gitarsonen oppdager kommer plutselig en sjelden gitar på markedet fordi gitaristen har lyst på en skuff full med Seikoer. På gitarsonen utløser dette en bølge av salg

I vårt "utdaterte" kronesystem vil jo penger inndras fra markedet på dag 1, øke litt på dag 2 og pengebehovet vil eksplodere på dag 3 uten at kronen verken synker eller stiger i verdi fordi sentralbanken utsteder alle kontantene som trengs eller trekker inn når H betaler det tilbake samtidig som B betaler ned sitt lån. Sentralbanken setter jo rentene slik at småsparere kjøper Rolexer med plasten på istedenfor å sette de i banken, fordi sentralbanken mener det er best akkurat nå.

Hvis tidssonen utgjorde hele verdensøkonomien ville Bitcoin eksplodert i verdi dag 3 etter å sunket i verdi på dag en fordi veksten er bitteliten og ganske lineær uansett hva som skjer, mens det bare er det nye huset til H og Pateken til B som utgjør verdistigningen. Dette ville kvelt mye av handelen og gjort det svært vanskelig for H å mellomfinansiere huset sitt

Mitt tåpelige eksempel over her er en av årsakene til at gullstandarden ble forlatt for 46 år siden, ved siden av arbitrasjemuligheter i internasjonale markeder som var umulig å regulere.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska og Pippen
Dagens internasjonale pengesystem er forresten full av feil, bitcoin er en genial oppfinnelse men kanskje ikke rett medisin. I USA har en håndfull rike og innflytelsesrike donorer akkurat banket gjennom en katastrofal skattereform full av slurvefeil pga hastveri fordi de er mektige nok til å bestemme omtrent alt. Hvis jeg eide bitcoin hadde jeg fortet meg å finne ut hva de samme mener om dette...
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Jeg vil ikke si jeg har skjønt dette fullt ut enda og jeg sliter særlig med å forstå verdien av blockchain uten bitcoin eller annen belønning for kodeknekkerne, men for de som gidder å bruke noen minutter vil jeg anbefale disse 3 klippene:

Hva er blockchain:

Hva gjør miners:

Og etter å ha sett denne har jeg selv foreløpig konkludert med at Bitcoin ikke er bærekraftig (energien som går med til dette måles nå i 0,x % av jordens energiforbruk!):