Kokkekniver

Jeg er på utkikk etter en god santoku-kniv, men aner ikke hvilken type jeg skal gå for. Jeg ser flere modeller har luftlommer i bladet for å forhindre at mat fester seg. Er dette et must? Jeg trenger nok en med et smalt egg og godt grep.
Noen som har noen anbefalinger her? :)
Noe verdt å tenke på er at en god japansk santoku kniv har ikke disse utdypningene fordi bladet allerede er veldig tynt. Og er av den grunn lett å kutte med.
Disse luftlommene ser jeg heller på som fjerning av vekt enn at de har noen annen praktisk nytte.
Skarpekniver.no har jo et godt utvalg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
Jeg er på utkikk etter en god santoku-kniv, men aner ikke hvilken type jeg skal gå for. Jeg ser flere modeller har luftlommer i bladet for å forhindre at mat fester seg. Er dette et must? Jeg trenger nok en med et smalt egg og godt grep.
Noen som har noen anbefalinger her? :)

Jeg har vært innom mye forskjellig opp gjennom årene, og har således gjort meg noen erfaringer. Det har vært alt fra Type 301 fra Edge, Global, Victorinox til mer "kostbare" brands som Kai Shun, Miyabi og MAC. Knivene fra de tre siste har jeg fortsatt i knivblokken, og de brukes i ny og ne, men jeg fikk meg en aldri liten åpenbaring for en tid siden. Etter at tuppen på Miyabi`en knakk, hadde jeg god grunn til å handle en ny, og denne gangen gikk jeg for en litt uvanlig type kniv fra en lokal smed i Japan. Yu Kurosaki er mannen, og Bunka heter typen. Jeg har ALDRI hatt råere kniv noen gang!! Den er rett og slett helt fantastisk, og foretrekkes nå fremfor alle andre kniver jeg har. Holder seg skarp en evighet, slipes enkelt opp igjen og ser helt rå ut. Balansen er også helt på topp og den er enkel å håndtere.

Anbefales varmt og forhandles av Skarpekniver.no. Godtebutikken deres ligger ved Mathallen, og går du inn der, går du garantert ut med ny kniv!

Lykke til i jakten.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj og Mulliner
B863D384-0203-445B-8B43-15D93C184F44.jpeg
57EC1624-15AD-44C0-A8FA-438408739102.jpeg
 
Liten oppdatering fra meg. Etter mye prøving og klåing hos Skarpekniver på Vulkan fant vi ut at den perfekte kniven for meg er en Takamura VG10 Tsuchime 210mm Gyuto. Denne kniven er som de fleste knivene til Takamura veldig lett, samtidig som den har et fantastisk tyngde- og balansepunkt. Bladet er 3-lags VG-10 stål med hamret finish. Håndtaket er et hybridhåndtak i pakkawood noe som ligger veldig bra i hånden.
Denne kniven er veldig morsom å bruke og har virkelig bang for the bucks!
91B93673-61F0-4389-961B-BB5E8747A03E.jpeg

819BEB75-0559-4BAC-96B6-E79E6049F201.jpeg

Til jul fikk jeg av min datter (på 1.5år) en Shun Classic Kiritsuke på 155mm. Dette er som navnet sier en klassisk Shun-kniv med damaskus-finish utenpå «VG-MAX» stål. Dette er en sylskarp og veldig «pen» kniv som er morsom å hakke og kutte grønnsaker med. Samtidig kan man som i likhet med en bunka-kniv gjøre mye bra finkutting med den skarpe tuppen. Håndtaket er et hvitpusset d-håndtak i pakkawood som funker veldig bra til pinch grip.
7F3EDFF5-5B06-44F9-817E-C08FB0B6B93C.jpeg
C870DB59-A926-465A-B88A-BC03321EEE53.jpeg


Samlingen begynner å ta form nå:)
Må innrømme at jo mer jeg har lest og testet, har jeg fått sinnsykt dilla på japanske kokkekniver, så enten jeg trenger det eller ikke, dukker det nok opp to-tre kniver til etterhvert:)

6AD1E798-3E78-404D-BD05-4F12991E4C9A.jpeg

Takk for titten og beklager ræva bilder:)
 
Redigert:
Hvordan er Masahiro MV 21cm kokkekniv på harde grønsaker som kålrot og søtpotet? Skjærer den lett gjennom eller setter den seg fast på midten. Jeg ser Masahiro også har en 17,5 cm kniv med luftlommer langs oversiden på eggen. Er den bedre egnet til et slikt formål?
 
Redigert:
Solid utvalg!
Kan du fortelle litt om den største (kokkekniven)?
Mangler en slik type selv og er på utkikk
Denne er vel 20 eller 20,5 cm. Kai Shun dm 0706. Utrolig skarp, god balanse og føles lett og presis, men solid. Sammenlignet med MAC-en ved siden av og en Sabatier i samme størrelse som jeg har, er dette en helt annen verden.
 
Redigert:

Fikk lyst på en herfra. Selv om det går mest i spagettikoking til småbarn for tiden. Noen knivkyndige som kan forklare litt mer rundt de ulike ståltypene?
Og gjerne andre betraktninger rundt disse knivene.
Bestilte en 15 cm «universal» i super aogami, så får vi se! Var et hull fra 12 cm Kai Shun til Yaxell Ran og stor Kai Shun som Mac ikke helt kunne fylle.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
Mye råe kniver her og veldig artig lesing.
Jeg har 2 kokkekniver som fungerer fint. Skjerper de ofte men skal snart få ut fingern og kjøpe slipestein. Den ene er stor og den andre er veldig stor.
95822B9B-4C62-4364-92F2-8BE01C0F9ED3.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
Det er en Yu Kurosaki 15 cm «universalkniv» i super aogami. Bare fiklet med den så langt, og følelsen er god! Rett oktagonalt håndtak syns jeg var veldig fint å holde i. Lett, uten å føles skjør, og god balanse. Får kokkelere noe med kuttebehov til lunsj eller middag i morgen.
 
Her er min «starting lineup». Har vurdert å kjøpe japanske greier, men etter jeg gikk til innkjøp av slipestein har jeg ikke følt behovet. Sylkvasse kniver til enhver tid. Skjærefjøla er fra ei gammel benkeplate og er pusset ned å satt inn i olje! F066E7C8-6626-4A70-86EF-09ADEED3D4E9.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Her er min «starting lineup». Har vurdert å kjøpe japanske greier, men etter jeg gikk til innkjøp av slipestein har jeg ikke følt behovet. Sylkvasse kniver til enhver tid. Skjærefjøla er fra ei gammel benkeplate og er pusset ned å satt inn i olje!
Hvordan var læringsprosessen på sliping? Tok det lang tid og mange feilskjær, eller det ganske rett frem å lære seg?
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Hvordan var læringsprosessen på sliping? Tok det lang tid og mange feilskjær, eller det ganske rett frem å lære seg?
På Praktisk info med Jon Almaas var det en fra Skarpe Kniver som demonstrerte våtsliping. Det så ut som at det var veldig rett fram, men som med alt håndtverk så tar det vel tid å perfeksjonere kunsten. Handler vel å ha litt forståelse for vinkler på stålet? Jeg har ikke slipt kniver før så jeg er spent på svar fra en med erfaring :mrgreen:
 
Hvordan var læringsprosessen på sliping? Tok det lang tid og mange feilskjær, eller det ganske rett frem å lære seg?
Jeg syns det var ganske rett frem å lære seg. Jeg bruke YouTube hvor det ligger mange kanaler dedikert til sliping. Jeg tror det viktigste er at man tør å prøve og bruker tid på å øve. Det er ganske gøy når man får det til. Er enda en nybegynner så er masse jeg ikke vet. Sliter selv med å få en fin finish, men så lenge kniven kutter er jeg fornøyd ;)