Kokkekniver

Hvor ofte sliper dere dagligknivene deres? Gjør dere det selv, eller bruker dere proffe?
Jeg sliper også selv og har 2 stener med totalt 4 ulike korninger. Range fra såpass grov at man kan sette opp ny egg, til såpass fin at den egentlig bare polerer kantene av eggen. Jeg har slipt selv en del år, men sverger fortsatt til slipeguide som klypes over ryggen på kniven. Denne gjør det enklere å holde tilnærmet eksakt samme vinkel mot slipesten gjennom hele slipe bevegelsen. Som enkelt vedlikehold ukentlig benyttes et brynestav av keramikk.

Når det er sagt, så er de japanske håndsmidde knivene så harde og holder skarphet så lenger at det går måneder mellom hver gang jeg sliper. Litt trist, for det er balsam for hodet å få fikle med knivene en ettermiddag. Eksempelvis Global og Edge må slipes omtrent ukentlig, ved normal bruk, så dette med intervall avhenger av hardhet på stålet og kvaliteten på kniven.
 
  • Liker
Reaksjoner: AamundSH og Ivar
Hvor ofte sliper dere dagligknivene deres? Gjør dere det selv, eller bruker dere proffe?

Sliper selv med Wicked Edge Pro, se mer info/bilder i dette innlegget.
Skal vel være litt over snittet interessert for å investere i et slikt kit, men det finnes mange løsninger for å slipe selv, men vil definitivt anbefale utstyr der vinkel holdes konstant. Ved manuell sliping med steiner er det dette som er en kunst å gjøre uten hjelpemidler, og krever en stø hånd og god trening. Jeg tipper resultatet blir bedre, mer konsekvent og raskere med rett utstyr som holder samme vinkel enn bare å stole på sin hånd.

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg slipte kjøkkenknivene, så de holder fint et år eller 2, men jeg bruker de veldig forsiktig og vasker/tørker og henger de opp etter bruk. Å ha de slengende rundt i en skuff og vaske i oppvaskmaskin unngås for enhver pris.

I tillegg skjerper jeg de innimellom en gang i uken eller måneden forsiktig med en keramisk skjerpe-stav.
 
Takk for tips alle. Har ikke noe veldig fancy, men har en shun santoku som jeg bruker til hverdags, samt en kokkekniv fra en gang Ikea hadde en ganske grei serie. Har så langt hatt en slektning til å slipe de en gang i året, men det går ikke lenger. Har sett det er et lokalt foretak som sliper for under hundrelappen per kniv (men kanskje det er for billig?). Mulig jeg tester ut, selv om det er jo litt gøy å fikle med sånt selv.
 
Noen som har vært borti TAKAMURA Migaki som Gyoto? Bestilte og tror jeg får den nå før helga. Er første skikkelige Japaner jeg eier, vært litt borti når jeg jobbet i restaurant og catering bransjen som ungdom. Virket som det var den "billigste" kniven å oppdrive med pulverstål. Har prøvd andre stål før men aldri vært borti pulverstål så er veldig spent. Fruen kjøpte fult sett med Global kniver i fjord men de harmonerer ikke med meg og liker ikke stålet på de, føler de er veldig "vanlig rustfritt stål" feeling for min smak. Håper jeg skal klare meg me Gyoto til det meste, ellers har vi jo Global og noen Victorinox midt på treet kniver. Kjøpte meg ny tykk skjærefjøl igjen også, ikke hatt det siden min forrige sprakk for noen år siden. Så håper å få gang på mat interessen min igjen med godt verktøy :) Sliper forresten knivene selv men fant fort ut at kjøkkenkniver ikke er storsjangse for å slipe på kniv slipe systemet jeg bruker på lommekniver og arbeidskniver, så jobber litt med å få skikkelig kontroll på våtsliping.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Glas Thomsen selger ut sine masahiro kniver til 70 % nå! Hadde bl.a disse ——>


 
Har hatt disse knivene her et halvt år nå og er strålende fornøyd. En fryd å jobbe med, lette og fine.
Litt mer vedlikehold krever de i form av renhold/tørking men det er en liten pris å betale. Relativt rimelige karbonstål kniver, men mer enn gode nok for mitt bruk.
Anbefales!

IMG_2311.jpeg
 
Har hatt disse knivene her et halvt år nå og er strålende fornøyd. En fryd å jobbe med, lette og fine.
Litt mer vedlikehold krever de i form av renhold/tørking men det er en liten pris å betale. Relativt rimelige karbonstål kniver, men mer enn gode nok for mitt bruk.
Anbefales!

Vis vedlegg 354677
Har noe lignende, helt topp. Det tynne bladet gjør det til en fryd å kutte grønnsaker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sindregb
IMG_20240229_202103312.jpg


Er ganske fornøyd med disse Satake "Kuro" laget i Seki, og fikk min siste 10 dager siden: Kosantoku (femte fra venstre).
De gjør en god jobb, og har nå vært i kjøkken i litt over et år, brukt omtrent hver dag.
Jeg liker at håndtaket (i brent rosentre) gir godt grep, tørr som våt.
 
Vis vedlegg 363011

Er ganske fornøyd med disse Satake "Kuro" laget i Seki, og fikk min siste 10 dager siden: Kosantoku (femte fra venstre).
De gjør en god jobb, og har nå vært i kjøkken i litt over et år, brukt omtrent hver dag.
Jeg liker at håndtaket (i brent rosentre) gir godt grep, tørr som våt.

Helt enig med deg! Har et par av disse selv, pluss noen Satake «Ame». Fantastiske kniver. Hyggelig priset også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Ser bra ut, hvilken brukes mest?
Her kuttes det en del rotgrønnsaker og løk på regelmessig måte, og Nakiri(tredje fra venstre) er mest brukt.
Petty(syvende fra venstre) er også ofte brukt for finhakket løk eller hvitløk.
Nykommeren Kosantoku(femte fra venstre) er også veldig bra for løk, og ofte brukt nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen og BigT
Her kuttes det en del rotgrønnsaker og løk på regelmessig måte, og Nakiri(tredje fra venstre) er mest brukt.
Petty(syvende fra venstre) er også ofte brukt for finhakket løk eller hvitløk.
Nykommeren Kosantoku(femte fra venstre) er også veldig bra for løk, og ofte brukt nå.
Bruker også mye Nakiri selv. Mye rotgrønnsaker, men også på løk og hvitløk. Det meste i grunn. Har noen andre kniver, men brukes ikke like mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Bruker også mye Nakiri selv. Mye rotgrønnsaker, men også på løk og hvitløk. Det meste i grunn. Har noen andre kniver, men brukes ikke like mye.
Ja, Nakiri er et perfekt "allround" grønnsaker kniv.
Men kutter du harde grønnsaker med sterke fibre som gresskar eller kålrot, er Sakata (fjerde fra venstre) helt perfekt.
Sakata har litt mer fokusert tyngde enn Nakiri, noe som gjøre at man kan skjære mye uten å slite.
Da er det også sånn at man må lære seg til å bruke disse på riktig måte.
Der anbefaler jeg skjærebord laget av furutre med vertikale klosser.
Altså man skjærer ikke inn på lengden av treverkets fibrene, men på tvers av fibrenes tuppen, for å unngå rask slitasje på bladene.

Nå er det en del som kan lure hvorfor man trenger 8 kniver for matlaging (jeg skal ha mer faktisk).
Men når man lager mat fra grunnen av, blir det sånn at filetering, kutting, hakking, grov og fin skjæring etc, kan bare bli optimale med verktøyene som er tilpasset til oppgaven.
-Og i tillegg har jeg en del Tramontina brasilianske kniver jeg bestandig bruker på en 1/4 elg jeg får hver høst fra jegere i området og andre grilling oppgaver.
Det helle, er en filosofi jeg er godt kjent med, etter mesteparten av livet mitt brukt på feltet med top verktøy tilpasset til hver enkelt jobb.

Og mat er hellig.
Lager du mat med lidenskap og spiser du med glede, skal du bestandig ha en bedre dag.
Mange bedre dager, blir til et bedre liv.
 
Ja, Nakiri er et perfekt "allround" grønnsaker kniv.
Men kutter du harde grønnsaker med sterke fibre som gresskar eller kålrot, er Sakata (fjerde fra venstre) helt perfekt.
Sakata har litt mer fokusert tyngde enn Nakiri, noe som gjøre at man kan skjære mye uten å slite.
Da er det også sånn at man må lære seg til å bruke disse på riktig måte.
Der anbefaler jeg skjærebord laget av furutre med vertikale klosser.
Altså man skjærer ikke inn på lengden av treverkets fibrene, men på tvers av fibrenes tuppen, for å unngå rask slitasje på bladene.

Nå er det en del som kan lure hvorfor man trenger 8 kniver for matlaging (jeg skal ha mer faktisk).
Men når man lager mat fra grunnen av, blir det sånn at filetering, kutting, hakking, grov og fin skjæring etc, kan bare bli optimale med verktøyene som er tilpasset til oppgaven.
-Og i tillegg har jeg en del Tramontina brasilianske kniver jeg bestandig bruker på en 1/4 elg jeg får hver høst fra jegere i området og andre grilling oppgaver.
Det helle, er en filosofi jeg er godt kjent med, etter mesteparten av livet mitt brukt på feltet med top verktøy tilpasset til hver enkelt jobb.

Og mat er hellig.
Lager du mat med lidenskap og spiser du med glede, skal du bestandig ha en bedre dag.
Mange bedre dager, blir til et bedre liv.

Tar gjerne imot gode tips til skjærebord :)
 
Tar gjerne imot gode tips til skjærebord :)
kjøp deg likegodt først som sist gode fjøler av hinoki, japansk sypress. mine er fra trær eldre enn 250 år og er 3 cm tykke så de kan høvles ned ved behov. fjølene er meget lette og naturlig selvdesinfiserende. rengjør alle sider samtidig med varmt vann etterfulgt av kaldt og tørk umiddelbart. kan rengjøres grundig innimellom med litt grovt havsalt i treets lengderetning. min forrige tilsvarende varte i over 10 år uten at treet krummet seg.

9C1B8926-BDBB-4CDB-A6B6-FAFD5D90D3B2.jpeg

479650A9-5296-416A-AD01-A856F1A2E3C2.jpeg

D921096B-E379-494D-8BEE-4173113EAE44.jpeg

21F7945D-E0F2-461A-8C47-31F296EBA05E.jpeg

5B8D4F0B-6A45-45C8-8D0C-5D3E37516BB9.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og BigT
Tar gjerne imot gode tips til skjærebord :)
Treverket trenger selvfølgelig å bli litt mykt for å unngå å slite for fort bladet, og treverk fra furutre familie er også bra fordi det forhindrer bakterievekst.
Eik, bambus eller oliventre er litt hardt og skal fortere slite eggen.
Med et skjærebrett som har horisontal trefiber, må du skjærer i samme vei som trefiberen for å spare eggen.
Skjærer du motvei av fiberen, skal kniveggen slite seg fortere.
-Man trenger ikke å være fysiker for å forstå det, tenker jeg.
For å unngå problemet, blir det best med et skjærebrett laget med treklosser, og dermed en loddrett trefiber, som gjør at eggen splitter trefibrene istedefor å kutte gjennom disse.
Jeg har et Kockums Jernverk furubrett (i svensk furu) og er veldig fornøyd (følg linken men du kan også finne det i andre nettsider).
Når jeg vasker brettet, skyller jeg bestandig begge sider for å minimalisere påvirkningen (bøyingen) på treverket.
Man kan også olje brettet (i tørr tilstand selvfølgelig) noen ganger i løp av året.
kockums-skarbrada-furu-45x31.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og BigT