Kokkekniver

Fikk lyst på en herfra. Selv om det går mest i spagettikoking til småbarn for tiden. Noen knivkyndige som kan forklare litt mer rundt de ulike ståltypene?
Og gjerne andre betraktninger rundt disse knivene.
Bestilte en 15 cm «universal» i super aogami, så får vi se! Var et hull fra 12 cm Kai Shun til Yaxell Ran og stor Kai Shun som Mac ikke helt kunne fylle.

• Liker
Reaksjoner: Mulliner
Mye råe kniver her og veldig artig lesing.
Jeg har 2 kokkekniver som fungerer fint. Skjerper de ofte men skal snart få ut fingern og kjøpe slipestein. Den ene er stor og den andre er veldig stor.
95822B9B-4C62-4364-92F2-8BE01C0F9ED3.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Mulliner
Det er en Yu Kurosaki 15 cm «universalkniv» i super aogami. Bare fiklet med den så langt, og følelsen er god! Rett oktagonalt håndtak syns jeg var veldig fint å holde i. Lett, uten å føles skjør, og god balanse. Får kokkelere noe med kuttebehov til lunsj eller middag i morgen.

Her er min «starting lineup». Har vurdert å kjøpe japanske greier, men etter jeg gikk til innkjøp av slipestein har jeg ikke følt behovet. Sylkvasse kniver til enhver tid. Skjærefjøla er fra ei gammel benkeplate og er pusset ned å satt inn i olje! F066E7C8-6626-4A70-86EF-09ADEED3D4E9.jpeg

• Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Her er min «starting lineup». Har vurdert å kjøpe japanske greier, men etter jeg gikk til innkjøp av slipestein har jeg ikke følt behovet. Sylkvasse kniver til enhver tid. Skjærefjøla er fra ei gammel benkeplate og er pusset ned å satt inn i olje!
Hvordan var læringsprosessen på sliping? Tok det lang tid og mange feilskjær, eller det ganske rett frem å lære seg?

• Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Hvordan var læringsprosessen på sliping? Tok det lang tid og mange feilskjær, eller det ganske rett frem å lære seg?
På Praktisk info med Jon Almaas var det en fra Skarpe Kniver som demonstrerte våtsliping. Det så ut som at det var veldig rett fram, men som med alt håndtverk så tar det vel tid å perfeksjonere kunsten. Handler vel å ha litt forståelse for vinkler på stålet? Jeg har ikke slipt kniver før så jeg er spent på svar fra en med erfaring :mrgreen:

Jeg syns det var ganske rett frem å lære seg. Jeg bruke YouTube hvor det ligger mange kanaler dedikert til sliping. Jeg tror det viktigste er at man tør å prøve og bruker tid på å øve. Det er ganske gøy når man får det til. Er enda en nybegynner så er masse jeg ikke vet. Sliter selv med å få en fin finish, men så lenge kniven kutter er jeg fornøyd ;)

Er det noen som har testet å slipe pizzahjul?
@papphund
Jeg har gjort et forsøk på det. Opplevde at mitt pizzahjul ikke akkurat skjærte så mye lenger. Forsøkte å bruke siden på en bryne jeg vanligvis bruker til kjøkkenknivene. Forsøk å dra den, hold samme vinkel og samtidig la hjulet løpe litt slik at den slipes jevnt. Mitt ble mye bedre, men å få det sylskarpt og perfekt må det annet utstyr til.

tenkte å gi vekk en kniv til julegave til bruttern , litt pga eg er lei dei korte eller sløve knivane hans når eg er på besøk. Noken med anbefalinger for en god mindre kokkekniv rundt 21cm blad og 1500kr . Den kan bli brukt til utskjæring av vilt so bør ikkje ha et løvtynt blad. Tenkte kanskje en litt finere gave en Victorinoxene som eg vanligvis bruker.