Kokkekniver

Noen her som har erfaringer med knivene fra Yaxell, serien Super Gou?
Evt noen som har prøvd noe fra Nesmuk? De virker heeelt rå, men prisen er jo også dessverre drøy... som alt annet!
Noen som har noen rå biffkniver å anbefale? lyst på noen fra Bob Kramer...

Er veldig fornøyd med Premier knivene fra Shun, men man har jo alltid lyst på noe nytt :p
 
Har vært litt borti Yaxell, vurdere de selv også (2stykker) sykt bra kvalitetsfølelse og skarpe lenge. Prisen er derimot annen. Vurderer dra til Seki City som en del av ferien for å kjøpe meg noen kniver der! Noen som har vært der kanskje?
 
Sjølv er eg vandt til å sjå på kniver som forbruksvare , ca 1-2 år på kniven heime er ok.
Bryner for hånd og retter av eggen på slipestein når nødvendig. Bruk av stål er nok noke dei fleste bør la være då det er slik at kan en det ikkje so ødelegger en berre eggen og må bryne igjen.
Eg har 3 stk Victorinoxkniver 1 28cm 1 24 fillet og en 20cm.
Det mange av dei dyre knivane bommer på , etter mitt syn, er feil vekt , for tynt håndtak og for tykt blad over eggen.
 
Sjølv er eg vandt til å sjå på kniver som forbruksvare , ca 1-2 år på kniven heime er ok.
Bryner for hånd og retter av eggen på slipestein når nødvendig. Bruk av stål er nok noke dei fleste bør la være då det er slik at kan en det ikkje so ødelegger en berre eggen og må bryne igjen.
Eg har 3 stk Victorinoxkniver 1 28cm 1 24 fillet og en 20cm.
Det mange av dei dyre knivane bommer på , etter mitt syn, er feil vekt , for tynt håndtak og for tykt blad over eggen.
Da kan du se på japanske kniver, da typiske europeiske kniver er oftest tykke over egget slik du nevner.
Jeg sverger bare til japanske kniver hjemme.
 
Har for ikke lenge siden skaffet meg en Kai Shun brødkniv med damask og en hamret Kasumi grønnsakskniv (av den kantete typen).. svært fornøyd med begge to!

74017.png

dm-0705.jpg
 
Redigert:
Fin Deba.
Hvorfor står det internasjonal sushi etc ???hmm
Deba er jo ikke sushikniv.

Var på Sushi Vm i Tokyo for et par uker siden. Kjøpte denne håndlagde kniven av en fyr der. Håndtak laget etter str på mine hender. Og bladet er smidd mtp at jeg er høyrehendt. Komisk skarp.



 
*megabump*

Deba brukes til partering av kjøtt/fisk, hvor man må skjære i gjennom bein eller skråg. Man bruker som oftest 'hælen' på debaen til dette, ettersom den er tykkest der. Man kan selvfølgelig bruke en 'vanlig' gyuto til dette også, men disse pleier å ha mye finere blader som kan knekke om du prøver å skjære noe hardt med de. Jeg bruker selv en ikea-kniv når jeg skal skjære opp sånne ting. :)

Har fra før en 26cm Mac Pro 'slicer' og 15cm Mac Pro pairing knife. Disse ble kjøpt på nettet uten å prøve de først, som var dumt, siden jeg har endt opp med å nesten aldri bruke den førstnevnte. Mac-kniver koster heldigvis ikke allverden. Sistnevnte har jeg brukt forholdsvis ofte til de fleste jobber siden den ligger fint i hånda. Problemet med den har bare vært av bladet ikke er høyt nok. Gikk derfor til anskaffelse av en skikkelig allrounder nå nylig, siden jeg nå ikke kommer til å flytte på en god stund. En Misono UX10 18cm gyuto:

9cDfjXD.jpg


Skulle ha kjøpt denne til å begynne med, men er vel sånn man lærer. Fantastisk kniv.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
For å ta opp tråden frå «De andre er verre», så er dette mi noverande samling beståande hovudsakleg av Yaxell Gou 101, samt kløyver og fileteringskniv frå Mac. Måtte ha knivar med symmetrisk egg og skaft, sidan eg er venstrehendt og kona er høgrehendt. Hatt dei i drøyt tre år, og er veldig fornøgd! Held dei skarpe med Edge Pro og skjerpestropp.

C03FF1CF-DFC3-4AD3-BC7D-D8599C424AEA.jpeg
 
Redigert:
Er det noen her inne i Bergen som har Whetstone og driver en liten slipe-business på si? Jeg kunne tenkt meg å få slipt noen kniver, men jeg vegrer meg litt for å bruke slipestein selv, og gjøre vondt verre
 
Er det noen her inne i Bergen som har Whetstone og driver en liten slipe-business på si? Jeg kunne tenkt meg å få slipt noen kniver, men jeg vegrer meg litt for å bruke slipestein selv, og gjøre vondt verre
Tror det skal mye til for å gjøre det verre, man kommer langt med en dobbeltsidig bryne og en stødig hånd. Jeg anbefaler deg å prøve selv. Bruk en billig kniv til å trene på.
 
Jeg har en stein, og en spacer i 15graders vinkel @Oskar .. Denne kan du få overta for en rimelig penge. Jeg skjerper mine kniver på andre måter nå.

Har i hovedsak MAC og Victorinox , og en Sunnecko Nakiri kniv kjøpt på eBay. Snakker meg om bang for the buck, ala Seiko SKX!

(PS: Min favoritt er Santoku.. Beste allround knivfasong i mine øyne! )
 
Jeg er på utkikk etter en god santoku-kniv, men aner ikke hvilken type jeg skal gå for. Jeg ser flere modeller har luftlommer i bladet for å forhindre at mat fester seg. Er dette et must? Jeg trenger nok en med et smalt egg og godt grep.
Noen som har noen anbefalinger her? :)
 
Jeg er på utkikk etter en god santoku-kniv, men aner ikke hvilken type jeg skal gå for. Jeg ser flere modeller har luftlommer i bladet for å forhindre at mat fester seg. Er dette et must? Jeg trenger nok en med et smalt egg og godt grep.
Noen som har noen anbefalinger her? :)

Jeg er veldig fornøyd med min Hellstrøm Santoku med luftlommer. Er vel De Buyer som produserer. Finnes garantert mye spennende japansk å velge i, men jeg er meget imponert over denne. Hellstrøm-branden er vel utgått, men mener De Buyer fortsatt produserer. Sist sett på Gastronaut i Asker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner