Klokkeplaner 2023 - >

Årets miss er denne her. Tenkte og vurderte, klokken var verifisert av kyndige, GG-selger og alt på stell. Takket nei, og 10 min etter var den solgt. Lurer på om den er avbildet et snnet sted i tråden her. I så fall; gratulerer til den heldige eieren :)

82430D7D-2D33-4403-9F59-499FD463DB5D.jpeg

Utover det har det vært et aktivt år, litt tilfeldig, siden ting jeg ikke trodde jeg skulle få tak i dukket opp på radaren. Ut av boksen røk tre Paneraier. Og inn kom 6 nye… jepp, galskap. Og de to siste var nok en stressimpuls etter at 5513 ikke ble noe av.
Har solgt Pam 968 Bronzo til en særdeles hyggelig kjøper, og 249 solgt til en god venn av meg. 1389 havnet i Rogaland. Inn har det kommet følgende; i rekkefølge: Panerai alt sammen. 064C fra 2000, 671 Bronzo, 001Q Firenze fra 2014, 004 Pre-A fra 97, enda en(den impulskontrollen ja) 001Q(ubrukt) og en 390(ubrukt). Dukker det opp en fin 5513 igjen, så ryker nok de to siste. Muligens selger jeg også 673. Bildene er av mine. De to siste er fra annonsen når jeg kjøpte. De er på vei over dammen om noen dager.
2DA71A5B-39CB-47B9-97B5-000CF948D150.jpeg
D4A7F60D-584C-404A-8D0C-F45061D321CB.jpeg
39B03FD9-F506-4DD0-B019-FEF8706FF28F.jpeg
3429E31B-ED9B-49D1-B7DE-A47B74566765.jpeg
2A393C89-A6B4-49A5-94CC-013E635306D2.jpeg
0A1FC678-E922-4906-8729-69ACDE3C303C.jpeg
M
Må neste skylde på @Gin sin avhending av Paneraisamlingen sin for denne galskapen. Og samtidig takke for å ha vekket lidenskapen til live igjen. Var kun Rolex før 2019, og som dere andre ble jeg ufattelig lei av investorperspektivet. Paneraier kjøpes ikke for å gjøre butikk. Her er det bare glede å finne.
 
Ut: Ingen, håper jeg.
Inn: Tror ikke det blir noen store klokkekjøp i år, fornøyd med hva jeg har og "sitter rolig i båten" mens jeg venter på at bruktprisene kanskje synker litt mer. Regner med at jeg ryker på et par lavrisiko impulskjøp i kategorien Casio, da G-Shock har jubileum i 2023 og de forhåpentligvis vil pumpe ut diverse modeller i forbindelse med dette.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og MikroKrone
Egentlig ingen konkrete planer, bortsett fra en klokke som kanskje kommer inn i starten av januar;)
Men...tenker mer og mer på å snu om på alt for å sitte med 2-3 litt dyrere klokker. Det er et par av klokkene det sitter litt inne å kvitte seg med ,så vi får se:rolleyes:
 
Jeg har gjort mye dumt i løpet av min klokkekarriere. Har angret både kjøp og salg så mange ganger at jeg ikke har tall lengre.
Og jeg har planer om å fortsette med det i 2023.

Jeg kommer til å selge 1-2 klokker, og har planer om det samme inn. Hvis ikke fler inn enn ut.

Det er et par merker/modeller som har hjemsøkt meg i flere år nå, og som jeg aldri har eid. Jakten fortsetter, og jeg lister opp i ikke prioritert rekkefølge:

- Speake-Marin (med oversized officers lugs, og fra den gang Peter selv drev sjappa)
- Linde Werdelin (gjerne en karbon 3DTP Oktopus)
- Blancpain Fifty Fathoms (hvis ryktene om 43mm lansering i 2023 stemmer, så er jeg på plass på Bjerke samme morgen)

Ellers så tilhører jeg den gruppen som ikke mistet interessen av prisgaloppen. Jeg hadde nok mistet endel entusiasme i forkant av det, men merker nå at den faktisk er på vei tilbake. Heldigvis.

Og for guds skyld 2023, kan @Edzilla få den klokka fra Rexhep Rexhepi snart, uansett om den heter Akrivia eller noe annet. Han går snart fra vettet, og vi som følger han på insta også.
 
Fikk en liten boost igjen i klokkeinteressen de siste par mnd av 2022 da en sjarmerende 16528 kom inn i samlingen. Den ble faktisk på resten av året og gjorde meg mer bevisst på hva jeg liker og ikke liker.
Det tar jeg med meg inn i 2023 og planen er å bytte ut 124270 og 116520 med en 16520 og/eller en 5513. La jakten begynne :D
 
I fjor gikk det ut en mecaqartz kronograf og kom inn en marginalt dyrere mekanisk flyback.
De konkrete planene for i år er enkle: Kjøpe deler for å fikse Tutimaen.

9A7D677D-6389-4AD6-B54B-9F5DC230EA1F.jpeg


så kan jeg vurdere litt mer om jeg vil ha en Bond-Seamaster. Jeg håper å få elget meg inn på noen som har i 41 og/eller 36 mm for å sjekke forskjellen. Ellers har jeg en åpning om det dukker opp noe gøy som jeg ikke har planlagt. Men jeg føler jeg har nok klokker egentlig. Og så har jeg ikke lyst til å selge noen heller.

Utover det skal jeg logge kvartsur i regneark utover året, men det er en annen tråd

LarsB
 
Ingenting ut - aldri, men forhåpentligvis kommer en 126710BLNR inn og hvis jeg er riktig heldig også en Royal Oak.... Sistnevnte tipper jeg at jeg kan copy paste for "Klokkeplaner 2024 -25 -26 osv osv....
Litt avhengig av når overnevnte kommer tipper jeg det kommer inn noe annet også, men listen er for lang og revideres løpende ala rainman, så umulig å si så mye mer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Grendel
Jeg har en slags kongstanke. Den innebærer at jeg ikke skal kjøpe noen flere klokker i år. Eller neste år. Eller året etter. Men de siste årene har vært ganske heftige på klokkefronten, og jeg vet ikke om jeg klarer å oppfylle det.

Det jeg derimot har planer om er å skrive mer på tidssonen. Jeg har lenge beklaget meg over "forumdøden", hvor mye av entusiasmen flyttes til facebook, discord etc. Jeg syns ikke disse plattformene er like godt egnet, og har klaga litt på det. Men det nytter ikke å bare klage, man må være endringen man vil se i verden. Derfor er min klokkeplan for 2023 å bidra mer til å holde Tidssonen aktiv.
 
Har ingen grand plan for 2023, men kanskje mer langsiktige drømmer. :) Skal noe inn, må uansett noe ut, da boksen er full.

Har veldig sans for Zenith sin chronomaster i 38mm. Liker datoplasseringen bedre på 42mm utgaven, men den blir for stor for meg. Zenithen er utenfor rekkevidde per nå, men kanskje en vakker dag.

03.3200.3600.69.c902.png

Så er det Grand Seiko sin flotte SBGM221. Jeg har aldri eid hverken GS eller gmt, så en slik kombinasjon ville vært flott. Har kikket på en slik i flere år, og kanskje en dag så skjer det ;)
SBGM221.png

Jeg liker også veldig godt Seiko sin SPB297, og den er vel den mest realistiske i overskuelig fremtid.

SPB297J1-SQ-RGB-OPT-11238_1080.jpg
 
2022 ble en vekker på flere måter. Boksen ble byttet ut med rull, og samlingen er halvert til en flott trio som brukes regelmessig.

Jeg har gjort meg noen erfaringer etter snart fem år med daglig klokkenerding:
- Interessen svinger fra besettelse til å være nærmest uinteressert.
- Tanken på å bli OWG treffer fra tid til annen, men går heldigvis over!
- 3 klokker er passe hvis de skal få nok armtid.
- Å si at en klokke er en keeper viser seg ofte å bli "famous last words".
- 70 t gangreserve (eller mer) er veldig praktisk når man har mer enn én klokke.
- 1 Rolex er nok, og 124060 må være så nært den perfekte klokken man kommer. Den skal "aldri" selges ;)
- Nye Speedmaster Moonwatch gir faktisk mer klokkeglede enn Daytona 116500LN, det hadde jeg ikke trodd.
- Det tok meg nesten 4 år å innse at Panerai i 44mm er hakket for stort for meg.
- Hvorfor oppdaget jeg ikke JLC tidligere? For noen klokker de lager!
- En skikkelig dressklokke "må" man ha.
- Selv om jeg har vært nære mange ganger, klarer jeg ikke kjøpe brukt klokke. Det er litt upraktisk når man har lyst på vintage...
- Impulskjøp er dyrt da de gjerne selges med stort tap etter kort tid.
- Brorskapet i SP bidrar til å holde fokus de gangene klokkeinteressen er inne i en bølgedal.

Med dette bakteppet går jeg planløs inn i 2023. Men, det betyr ikke at det ikke blir kjøp. Kanskje noe sprekt med farget skive? Har hørt at 3 i rullen og 1 på hånden er riktig oppsett, så da er det plass til en til :mrgreen:
Tack för att Du delar insikter -
Särskilt bra att med idén att gå ner till 3+1 - det vore nog bra för mig att göra :)
Spännande med Ditt inspel att Speedmastern ger mer glädje än 116500LN. Jag ska nu sälja min 116500LN och tittar just på Speedmaster. Tack igen //Peder
 
  • Liker
Reaksjoner: jorol og KentOve
Med familieforøkelse og andre utgifter ble den nette sum av 0 av planene for 2022 realisert (med unntak av en SARB017 Alpinist som ble et morsomt bekjentskap). Men kanskje 2023 er året man kan få noe nytt inn.

En 2022 birthyear-klokke til den førstefødte ville vært gøy, eller kanskje en eldre Explorer I/II nå som prisene forhåpentligvis roer seg litt. Explorer II 16570 var den første skikkelige klokken jeg kjøpte, så å få en sånn tilbake i samlingen hadde vært utrolig fint, kanskje spesielt om man fant en fra sitt eget fødeår.
L1020587.jpg
 
Planer for 2023: Ingenting. Og å holde meg unna den svært fristende Seiko SSK003.

Jeg har en Grand Seiko SBGW283 i siktet, men den skal først inn når noe stort skal markeres.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
I 2023 (og fremover) har jeg lyst til å redusere / spisse samlingen. Jeg har ikke helt knekt koden for hvilke jeg skal selge og hvilke jeg skal beholde, men ser for meg en blanding fra det enkle til det kompliserte, fra ulike produsenter med ulike bruksområder. Og gjerne noe av edelt metall