Klokkeplaner 2023 - >

Ingen andre planer enn å stikke innom salget hos Bjerke i mars, så får vi se hva som skjer;)
Alt maset om priser, vente-lister og vekting av verdighet - for kanskje aller nådigst få lov til å betale store summer for en totalt unyttig gjenstand. Nei, dette har dessverre drept litt av min interesse for klokker.


Mye mas de siste årene ja. Planen for 2023 er å sitte forholdsvis rolig i båten og kjenne klokkeinteressen sakte men sikkert ta seg opp igjen. Speedy og noe fra Nomos er et stadig tilbakevendende tema når det tenkes nytt.
 
Hiver meg på! Er møkkalei selv:cry: Litt trist egentlig. Følelsen av å få kick av en klokke for så starte research og jakt er bare herlig, men fullstendig borte. Mye av samme årsaker som nevnt over. Men jeg selger sjeldent klokker så ingen skal ut forhåpentligvis. Eneste som får det til å rykke litt til er Tudor FXD. Her er det samma f*** hvilket tall som står på baklokket. Kanskje til sommeren. Hvis ikke sykkel- og herresko-budsjettet spiser opp det som skulle gått til klokker. Det kan det egentlig gjerne bare gjøre…
Men jeg innser at jeg er en avhengighetens mann. Manien bare flyttes til andre områder:mrgreen:
 
CE732F72-07C9-4298-A638-6A626C31E064.jpeg


(Såfremt jeg får kjøpt den hos min lokale forhandler :cool:)
 
Godt innlegg. Kjenner meg langt på vei igjen.
Eskil (d) kan drite og dra, heldigvis er han ikke overrepresentert her, men oftest sett på Klokkeriet.

Savner de gode nerdediskusjonene. Holdt på å poste en ny og helt egen tråd for å informere og diskutere Rolex bruk av tallet 7 sist i serienummeret. Aldri skjedd før og representerer noe nytt for en høyst konservativ produsent. Det er et nerdenivå jeg liker, men jeg gjorde det ikke fordi det ville stått ut som et rart innlegg i havet av pris og liker-ikke-finn-annonsen-innlegg.

Min respons er vintage (transitional/semi-vintage):
Vis vedlegg 315387

Men, jeg står også på venteliste på 124060, for jeg syns det er en fantastisk klokke!
Litt Rolex-tungt innlegg dette. Bær over med det.
Det er akkurat dette jeg snakker om. Savner nerdingen, oppdagelsene, forståelsen og lidenskapen… Men det er gledelig å se flere og flere jobber med motivasjonen for å komme tilbake
 
2022 var året jeg for alvor erkjente klokkeinteressen etter en del år med et par fine klokker. Jeg lyttet litt til noen podkaster om klokker, logget meg på TS, og interessen skjøt fart i takt med det jeg leste og så her. Jeg koser meg med nerdingen når jeg har tid til det, og føler med de av dere som er i den andre enden av skalaen i disse dager. Bare vent, gleden med klokker og klokkejakt kommer sikkert tilbake. Jeg tror forresten det er et sunnhetstegn at interessen svinger gjennom livet.
Jeg var overbevist om at jeg kun skulle kjøpe nytt, men har fått sansen for bruktkjøp.

Planen for 2023 heller i retning av en GMT, der jeg er fristet av detaljene på skiva og kvaliteten på Longines Spirit Zulu Time med grønn bezel, men også fasinert av den blå og røde aluminiumsbezelen og detaljene på Tudor Black Bay GMT (storebroren tror jeg ikke jeg tar meg råd til). For ikke å snakke om Grand Seiko, men der har jeg ikke god nok oversikt blant alle modellene enda.

Er bare mer og mer fornøyd med min Seiko-kronograf som jeg kjøpte brukt i høst, men skulle en pilot-kronograf fra Sinn eller IWC dukke opp kan det fort bli veldig fristende med et kjøp. Foreløpig er drømmekronografen Zenith Chronomaster Original, men den haster det ikke med.

Om en veldig pen eldre Omega eller Zenith fra 60-70-tallet med "small seconds" dukker opp, så kan det bli et kjøp. Men følger også med på King Seiko her og på finn.

Og etter mange gode innspill her på forumet, så får vi se om ikke samboeren får seg en mer sporty klokke i 2023.
 
Redigert:
2022 ble året jeg fant tilbake til gleden igjen! Ikke at det har vært noe dypp av voldsom karakter, men en har etter ti år "vært rundt nullen" i det prissegmentet jeg kan handle (kunne handle, i mange tilfeller) Jeg har solgt meg opp, og ned et par ganger. Fulgt mye med, følgt mindre med. Ettersom en har prøvd det en kan strekke seg til, er jeg for første gang svært tilfreds med boksen. Det er lite som frister mer enn det jeg har, og jeg føler jeg får brukt det som er. Basen er vertfall på plass, så kan en kanskje kjøpe seg noe litt gøy på siden, så ikke trenger å koste en formue. Så planen min, er og ikke ha noe plan utover å kose meg.
 
Redigert:
Jeg har ett lite håp om å få butikkjøpt en yacht-master med blå skive iløpet av 2023. Jeg kan virkelig se den for meg blinke i sola til sommeren å synes jeg har vært misunnelig på en venn lenge nok nå, å dessuten så passer det inn i min plan om to stk arvegods til døttrene mine.. Ellers ga jeg vekk en grønn seiko alpinist til en konfirmant å kjøpte en halios fairwind til bruk i lugubre områder iløpet av året som gikk. Så jeg håper å gå fra en som kun bruker en klokke til å hvertfall bruke en annen klokke om sommeren :) 116600 - 126622 :unsure: kanskje det lar seg gjøre med høy rente å inflasjon?
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Planene for 2022 gikk skeis, så viderefører til 2023.
En vintage Rolex må inn igjen!
F.eks en sånn en? :love:
1671747313499.png

Fryktelig lik den jeg har fått tak i. Litt kulere patina på din gamle bezelinsert. Litt penere visere på min. Skive, kasse, lenke og krone omtrent likt. "Din" 5513 var inspirasjon for jakta jeg satt i gang etter den jeg har nå:) Bruker den hver dag, superkul!

EDIT 1: Lykke til i jakta, hva ser du for deg?
EDIT 2: Morro det bildet ditt, kjenner meg igjen hvordan armen av og til må i snodige posisjoner, som f.eks. inni en plante:mrgreen:
 
Redigert:
Klokke interessen vil for min del alltid være der. Flippere og invistorer skal ikke ødelegge den gleden. Innleggene om priser, ventelister, prioriteringer hos ad tar jeg ad notam. Men ser poenget mange nevner angående den frustrasjonen det gir. Men interessen og gleden består!

Planer 2023:
Beholde 124060
Anskaffe en Nomos 38mm

God jul
image.jpg
 
Redigert:
2022 ble en vekker på flere måter. Boksen ble byttet ut med rull, og samlingen er halvert til en flott trio som brukes regelmessig.

Jeg har gjort meg noen erfaringer etter snart fem år med daglig klokkenerding:
- Interessen svinger fra besettelse til å være nærmest uinteressert.
- Tanken på å bli OWG treffer fra tid til annen, men går heldigvis over!
- 3 klokker er passe hvis de skal få nok armtid.
- Å si at en klokke er en keeper viser seg ofte å bli "famous last words".
- 70 t gangreserve (eller mer) er veldig praktisk når man har mer enn én klokke.
- 1 Rolex er nok, og 124060 må være så nært den perfekte klokken man kommer. Den skal "aldri" selges ;)
- Nye Speedmaster Moonwatch gir faktisk mer klokkeglede enn Daytona 116500LN, det hadde jeg ikke trodd.
- Det tok meg nesten 4 år å innse at Panerai i 44mm er hakket for stort for meg.
- Hvorfor oppdaget jeg ikke JLC tidligere? For noen klokker de lager!
- En skikkelig dressklokke "må" man ha.
- Selv om jeg har vært nære mange ganger, klarer jeg ikke kjøpe brukt klokke. Det er litt upraktisk når man har lyst på vintage...
- Impulskjøp er dyrt da de gjerne selges med stort tap etter kort tid.
- Brorskapet i SP bidrar til å holde fokus de gangene klokkeinteressen er inne i en bølgedal.

Med dette bakteppet går jeg planløs inn i 2023. Men, det betyr ikke at det ikke blir kjøp. Kanskje noe sprekt med farget skive? Har hørt at 3 i rullen og 1 på hånden er riktig oppsett, så da er det plass til en til :mrgreen: