Klokkeplaner 2023 - >

Samme plan som for 2019-2022
Men nå kommer den i oppdatert utgave.
Rexhep Rexhepi Chronomètre Contemporain II
1671697768692.jpeg
 
Redigert:
Ingen andre planer enn å stikke innom salget hos Bjerke i mars, så får vi se hva som skjer;)
Alt maset om priser, vente-lister og vekting av verdighet - for kanskje aller nådigst få lov til å betale store summer for en totalt unyttig gjenstand. Nei, dette har dessverre drept litt av min interesse for klokker.
 
Heller ingen store planer, men savner å eie en Tudor.
Kommer stadig tilbake til å like BB58 i blå, men leker også med tanken på BB Pro. Førstnevnte vet jeg sitter som et skudd, mens sistnevnte må prøves og føles litt mer på :unsure:
 
Som i 2022 (som ikke ble så mye av), er planen å minke samlingen pga. andre prioriteringer.
Har merket at det er vanskelig både å velge hvem som skal ut og gjennomføre annonsering, samt ikke minst å akseptere bud man føler er lave, særlig når man ikke har det travelt med å selge. Men må vel ta meg selv i nakken på begge deler, hehe... :)
Det vil nok si å selge et par av de mest hypede modellene (selv om det er dårlig timing), og kanskje en eller to 5-sifret Rolex også.

EDIT: Helt enig med Gin, interessen er liksom ikke helt den samme lenger, men det handler ikke bare om selve markedet, hyping og flipping, men det handler vel så mye om at dette blir oppmerksometen og at det blir tema i veldig mange tråder... Jeg synes fortsatt Rolex er fantastiske klokker, men dessverre når det er blitt så dyrt og gjenkjennbart også for mennesker uten reell klokkeinteresse, så bruker jeg de ikke like mye som før. Men vil også legge til at vi alle har startet et sted(ofte med Rolex?), og selv de mest hardbarkede klokkentusiastene her inne har vel solgt noen Rolexer med fortjeneste. Det blir litt som at man heller ikke selger huset eller bilen til langt kompiser under markedspris bare fordi man er kompiser. Og så er det vel bare å ignorere de litt mer shady dealerne/flipperne uten å vie de (eller uvitende kjøpere) for mye oppmerksomhet. Uff nå ble jeg revet med av meg selv i markedspris diskusjonen. Beklager. Ha en riktig fin julefeiring folkens! :)
 
Redigert:
Håper det blir mindre inn og mer ut enn i 2022, men impulskontroll har jeg ikke, så tviler.
Dornbluthen kommer hvert fall i mars/april også får vi se om CW Bel Canto kommer i 2023 eller om det blir 2024.
 
Redigert:
Ingen andre planer enn å stikke innom salget hos Bjerke i mars, så får vi se hva som skjer;)
Alt maset om priser, vente-lister og vekting av verdighet - for kanskje aller nådigst få lov til å betale store summer for en totalt unyttig gjenstand. Nei, dette har dessverre drept litt av min interesse for klokker.

Er veldig enig. Hysteriet har drept all interesse. Tidligere var klokker en stor del av hverdagen min. Min og par-tre andre på jobben. Vi beundret, byttelånte, og drømte om hverandres klokker. Når en av oss hadde kjøpt en ny var høydepunktet å vise den til de andre. Etter hvert kom det flere som hadde skaffa seg grønne og blå versjoner av våre klokker og ble med i «gjengen.» Det var jo forsåvidt hyggelig det, men på et tidspunkt føltes det som om alle gikk rundt med en eller annen versjon med skjult krone i glasset. Og de hadde ikke betalt allerede overprisede butikkpriser. Nei, de hadde betalt en halv formue og to nyrer for ‘pent brukte’ og ‘ubrukte’ klokker som var ‘tatt ut’ hos forhandleren bare noen dager før. Jeg møtte meg selv i døra da mine argumenter, som jeg i sin tid brukte mot samboeren, ble brukt mot meg; «Det er jo ikke sånn at man kaster bort hundretusener når man kjøper klokker. Man kan når som helst selge og få igjen pengene.»

Forskjellen fra tidligere var at de nye i gjengen ikke lenger snakket om fascinasjon av urverk, eller historikk som fikk pulsen til å øke. De snakket om verdi. Ikke affeksjonsverdi. Men verdi i kroner og øre. De snakket om hvor mye de allerede hadde tjent på krona, og hvor mye de kunne få for den om de solgte i dag.

Etter hvert førte pengefokuset til at vi opprinnelige i gjengen sluttet å delta. Vi sluttet å dra opp skjorteermet til hverandre for å se hva de andre hadde på håndleddet i dag. Klokkegjengen på jobben bestod etter hvert av overambisiøse herrer i lyseblå skjorter. Interessen dalte og klokkeboksen ble stadig slankere.

Da siste mekaniske uret som hadde klamret seg fast i boksen gikk ut sammen med noen tilgjorte tårer, tok et eple over plassen på armen. Og det jeg fryktet mest av alt skjedde. Komforten med et eple som fortalte meg alt jeg trengte, alt jeg ikke trengte, hvem som ringte, hva de ville, og at det var lenge siden jeg hadde trent sist, ble rett og slett for stor.

På jobben hadde nyfrelste kroneentusiaster fått kroner i alle regnbuens farger. Flere hadde fått samlinger på verdi med et gjennomsnittlig hus i Lørenskog. Nå ville alle snakke klokker. De snakket om nye ukjente tall på nye modeller. Fargekombinasjoner som vi hadde før hadde kommet tilbake. Rød skrift på skiva hadde også blitt vanlig. Nei, ikke de originale. Nye klokker med rød skrift. Og de var myyyye kulere enn originalen. Der satt jeg altså med et eple på armen og lyttet til de fantastiske investeringene folk hadde gjort. Og han Eskil uten D på økonomi hadde f… meg kjøpt en svart/hvit greie for 495k. Han var råkul!

MEN, så begynte ting å skje. Prisene begynte å gå feil vei. Gutta tjente ikke lenger på kronene sine. Eskil uten D fikk panikk og kastet seg ut på bruktmarkedet, først med et forsøk på 650’, så med 550’ og solgte til slutt for 300’. Jeg må innrømme at jeg koste meg litt. Jeg vet, skadefryd osv. osv… men det var litt gøy for det.

Poenget er… 2023… jeg begynte å kjenne at det rykket litt i foten, og tok en runde på K/S her og på Finn. En runde ble til flere, og før jeg visste ordet av det hadde jeg sendt titalls meldinger. Det resulterte i noen utrolig hyggelige dialoger, og noen litt rare. Nå er K/S-siden igjen satt som startside på nettleseren, og varsler på Finn ble skrudd på. I går kjøpte jeg min store kjærlighet Panerai 312. Nå ser jeg på mulighetene for å finne igjen min Franck Muller chrono. Jeg drømmer om tiden jeg hadde med den, og forbanner meg selv for at den ble altfor kort. Og Tudor. Herregud for noen spennende modeller de har fått. Der skal det leses, læres, prøves, luktes…gleder meg til jakten starter.
 
Redigert:
Planer for 2023

Jeg venter fremdeles på en Tudor Black Bay Pro og en Omega Speedmaster Snoopy 3.

Utover dette våger jeg meg på et ønske om en Nomos-trio; :oops:

69CD5276-9C92-4648-BF9C-F999FF47BE17.jpegDDF639EF-A455-4911-A32B-E2DC751794F7.jpegD61FA547-3B46-4908-B7BA-B5B8FDFFA39D.jpeg
Hvordan dette skal gå aner jeg ikke….
Men jeg har googlet og lest altfor mye i mange år uten å ta steget, så nå er det på tide!

Puh….
 
Jeg har for så vidt ingen konkrete planer, men ønskelisten er som følger:
  1. Rolex 126710BLRO
  2. Rolex 126711CHNR
  3. Lange 1815 Up/Down
  4. Cartier Santos Large WSSA0018
I og med at jeg ikke har tenkt å selge noe som helst, og tilgangen på stål-Rolex fortsatt er dårlig, innser jeg dermed at Cartier er det eneste som er innenfor rimelig rekkevidde - kanskje til og med å anse som en konkret plan :unsure:
 
Samlingen skal snaues ned til det som har vært brukt de siste x månedene, jeg får så dårlig samvittighet når noe blir liggende :(

Ellers så skal min kjære monopusher på service og kanskje få en oppgradert reim, Camille Fournet?

Hvis stjernene liner opp og Seamaster 300 60 år bringer noe ala 165.024 så skal jeg hoppe på det med glede.

Jeg må også begynne å tenke på milepælklokke for bachelorgrad desember 2023. Her er jeg over hele fjøla med romantiske tanker om en Credor GLCP995, GS SBGJ201, Datejust 41 brun/rosegold Octo Finissimo, Chopard LUC, og maaange andre.

Ett spennende år i møte altså!:mrgreen:
 
Ingen planer om kjøp i 2023, faktisk tømte jeg sparekontoen og fylte på rammelånet, helt nylig. Etter først ha kjøpt en Longines retrograde. Det er dyrtid så nå blir det å være forsiktig.

Skal jeg kjøpe noe over 10k må noe ut først.
 
2022 stod i Grand Seikos tegn, i så stor grad at det ikke er plass til flere i boksen. Spesielt ikke siden det snek seg inn en IWC i et svakt øyeblikk...

Et par av dem må derfor ut.

2023 burde inneholde en 126710BLRO til retail, men det skjer vel ikke før i 2033, if ever.
 
Er veldig enig. Hysteriet har drept all interesse. Tidligere var klokker en stor del av hverdagen min, og par-tre andre på jobben. Vi beundret, byttelånte og drømte om hverandres klokker. Når en av oss hadde kjøpt en ny var det høydepunkt å treffes og vise den. Så kom det fler som hadde skaffa seg grønne og blå versjoner av våre klokker og ble med i gjengen. Det var jo veldig hyggelig. Men plutselig, nærmest over natta, ble det veldig mange, og alle gikk rundt med en eller annen versjon med skjult krone i glasset. De betalte ikke allerede overprisede butikkpriser. Nei, de hadde betalt en halv formue for ‘pent brukte’ og ‘ubrukte’ klokker som var tatt ut hos forhandleren bare noen dager før. Jeg møtte meg selv i døra da mine argumenter som jeg i sin tid brukte mot samboeren ble brukt mot meg; «Det er jo ikke sånn at man kaster bort hundretusener når man kjøper klokker. Man kan når som helst selge og få igjen pengene. Det meste i hvert fall.»

Forskjellen fra tidligere var at de nye i gjengen ikke lenger snakket om fascinasjon av urverk, eller historikk som fikk pulsen til å øke. De snakket om verdi. Ikke affeksjonsverdi. Men verdi i kroner og øre. De snakket om hvor mye de allerede hadde tjent på krona, og hvor mye de kunne få for den om de solgte i dag.

Det førte til at vi opprinnelige sluttet med våre tradisjonelle møter og solgte etter hvert ned. Vi sluttet å dra opp skjorteermet til hverandre for å se på håndleddet hver dag. Det gikk jo ikke an å kjøpe noe nytt uten å være med på priskarusellen. Interessen dalte og siste mekaniske som hadde klamret seg fast i boksen gikk ut etter noen tilgjorte tårer, og et eple tok plass på armen. Og det jeg fryktet mest av alt skjedde. Komforten med et eple som fortalte meg alt jeg trengte, alt jeg ikke trengte, hvem som ringte, hva de ville, og at det var lenge siden jeg hadde trent sist, ble rett og slett for stor.

Å møte nyfrelste kroneentusiaster på jobb, som etter hvert hadde fått samlinger på verdi med et gjennomsnittlig hus i Lørenskog, ble vanlig. De ville snakke klokker. De snakket om nye ukjente tall på nye modeller. Fargekombinasjoner som vi hadde før hadde kommet tilbake. Rød skrift på skiva hadde også blitt vanlig. Nei, ikke de originale. Nye klokker med rød skrift. Og de var myyyye kulere enn originalen. Der satt jeg altså med et eple på armen og lyttet til de fantastiske investeringene folk hadde gjort, og han Eskil uten D på økonomi hadde f… meg kjøpt en svart/hvit greie for 495k. Han var kul!

MEN, så begynte ting å skje. Prisene begynte å gå feil vei. Gutta tjente ikke lenger på kronene sine. Eskil uten D fikk panikk og kastet seg ut på bruktmarkedet, først med et forsøk på 650’, så med 550’ og solgte til slutt for 300’. Jeg må innrømme at jeg koste meg litt. Jeg vet, skadefryd osv. osv… men det var litt gøy for det.

Poenget er… 2023… jeg begynte å kjenne at det rykket litt i foten, og tok en runde på K/S her og på Finn. En runde ble til flere, og før jeg visste ordet av det hadde jeg sendt titalls meldinger. Det resulterte i noen utrolig hyggelige dialoger, og noen litt rare. K/S-siden er igjen satt som startside på nettleseren, og varsler på Finn ble skrudd på. I går kjøpte jeg min store kjærlighet Panerai 312. Nå ser jeg på mulighetene for å finne igjen min Franck Muller chrono. Jeg drømmer om tiden jeg hadde med den, og forbanner meg selv for at den ble altfor kort. Og Tudor. Herregud for noen spennende modeller de har fått. Der skal det leses, læres, prøves, luktes…gleder meg til jakten starter.

Godt innlegg. Kjenner meg langt på vei igjen.
Eskil (d) kan drite og dra, heldigvis er han ikke overrepresentert her, men oftest sett på Klokkeriet.

Savner de gode nerdediskusjonene. Holdt på å poste en ny og helt egen tråd for å informere og diskutere Rolex bruk av tallet 7 sist i serienummeret. Aldri skjedd før og representerer noe nytt for en høyst konservativ produsent. Det er et nerdenivå jeg liker, men jeg gjorde det ikke fordi det ville stått ut som et rart innlegg i havet av pris og liker-ikke-finn-annonsen-innlegg.

Min respons er vintage (transitional/semi-vintage):
1671717149697.png


Men, jeg står også på venteliste på 124060, for jeg syns det er en fantastisk klokke!
Litt Rolex-tungt innlegg dette. Bær over med det.