Klokkelandslaget – vår podcast om klokker!

Ny episode! Fra dag 2, med Lange & Söhne, Roger Dubuis, Montblanc, Ferdinand Berthoud og Piaget!
 
9EAA5E5E-FEC3-44C1-B20E-0A8A0653FEE6.jpeg


I går intervjuet vi Lange-sjefen. Kommer som bonusepisode etter Watches and Wonders!
 
FYI: Rolex har ikke noen "egen stållegering". "Oystersteel" er rett og slett AISI 904L, som er en omforent standard stålkvalitet. :)

Noe annet ville bare vært tullete, selvsagt. :)

Har du fått dette bekreftet 100%? Før opplyste de jo 904L, før de endret det til Oystersteel, som mange av oss tenkte kunne være ren markedsføring, men som av flere kunnskapsrike hevdes å ikke være standard 904L. Rolex selv ønsker ikke kommentere, av konkurransehensyn.
 
Har du fått dette bekreftet 100%? Før opplyste de jo 904L, før de endret det til Oystersteel, som mange av oss tenkte kunne være ren markedsføring, men som av flere kunnskapsrike hevdes å ikke være standard 904L. Rolex selv ønsker ikke kommentere, av konkurransehensyn.

Nei, selvsagt ikke, men hvorfor alle dager skulle de ha sin egen legering? Forøvrig kan de gjøre små justeringer i metallurgien og fremdeles oppfyllle AISI 904L-standarden, så alt er mulig. ...Men det er i mine øyne svært lite sannsynlig at det er noe annet enn standard handelsvare med et fint produktnavn og marketing. Hva skulle vitsen være? Men jeg *vet* ikke, selvsagt. Jeg ser at innlegget muligens så litt belærende ut. Det var ikke meningen. :)

Litt det samme med "RLX" Titan, forresten.

Jfr. Coca Colas "Bonaqua" som sikkert hadde solgt mindre hvis de markedsførte det som "Vann". :)

...Noe som gir meg en fin overgang til at "Titanium" og "Platinum" heter titan og platina på norsk. ;) (Ja, jeg har blitt en sånn en.) ;)
 
Her står det svart på hvitt:

...innpakket i et tjukt lag marketing-babble. ;)

 
Redigert:
Det kunne strengt tatt være veldig interessant å gå "Their own foundry", "Produced for Rolex" og "Perfected it for watchmaking purposes" litt etter i sømmene også, men for den ivrige forbruker-klokkejournalist er det sikkert masse mer lavthengende frukt å gå etter først. Ymse "in-house" urverk, f.eks. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Uhrmeister
Nei, selvsagt ikke, men hvorfor alle dager skulle de ha sin egen legering? Forøvrig kan de gjøre små justeringer i metallurgien og fremdeles oppfyllle AISI 904L-standarden, så alt er mulig. ...Men det er i mine øyne svært lite sannsynlig at det er noe annet enn standard handelsvare med et fint produktnavn og marketing. Hva skulle vitsen være? Men jeg *vet* ikke, selvsagt. Jeg ser at innlegget muligens så litt belærende ut. Det var ikke meningen. :)

Nei, jeg er definitivt ingen metallurg, men tenkte de kanskje falt utenfor standarden dersom de f.eks blandet i litt ekstra. Det gjøres jo hele tiden i gullegeringer for å endre egenskapene, men er kanskje mindre vanlig i stål.

...Noe som gir meg en fin overgang til at "Titanium" og "Platinum" heter titan og platina på norsk. ;) (Ja, jeg har blitt en sånn en.) ;)

Her føler jeg at jeg stort sett leverer meget bra :mrgreen:
 
Nei, jeg er definitivt ingen metallurg, men tenkte de kanskje falt utenfor standarden dersom de f.eks blandet i litt ekstra. Det gjøres jo hele tiden i gullegeringer for å endre egenskapene, men er kanskje mindre vanlig i stål.



Her føler jeg at jeg stort sett leverer meget bra :mrgreen:

Wikipedia kan hjelpe med det også. Man kan selvsagt kjøpe standarden, men dette stemmer sikkert:

AISO 904L eller NS EN 1.4539 som det heter her på berget, inneholder:

D3403F1A-1AF5-4DF9-A74E-96392C935EBF.png

Det er mykere enn 316L, men er enda mer motstandsdyktig mot rust, og kan poleres blankere.
 
Siste dag på Watches and Wonders, dag 4, oppsummert!

Vi håper dekningen fra messen har falt i smak :) Tilbake med vanlige episoder på tirsdag!

dere behøver ikke håpe - dekningen falt i smak - takk! (y)

…men fikk dere noe egentid til å bare nyte? mye å ta inn for en stakkars hjerne!

min favoritt: cartier tank normal platina.