Klokkelandslaget – vår podcast om klokker!

Spørsmål til hjørnet, inspirert av den nylig opprettede tråden om kronprinsens pulsklokke.

Gud ga feil beskjed til storken, dere skulle begge være født under taket på slottet. Null stress, Gud retter opp.

Som to prinser av kongeriket Noreg, hvilket merke og modell bruker dere for dress og uniform?

#Flere capser igjen? :)

Vi spilte faktisk inn en bonusepisode om dette temaet i går, som kommer ut i morgen :cool:
 
Ukens episode er med Leonard Celegin i studioet på Smestad! Leonard er svensk, bosatt i Norge, og startet for et par år siden eget klokkemerke under eget navn. Verdt å lytte til!


1684225793071.png
 
Dagens episode er live! De feteste klokkene fra de mange vårauksjonene i Genève, samt høydepunktene fra Blomqvists klokkeauksjon (som avsluttes i morgen).
 
Apropos Perezcope vs. Phillips - i går etterlyste han bilder av innmaten til den keiserlige Pateken, fikk svar via en artikkel hos SJX, og takket for det. Så tonen er ikke like skarp.
Om dere ikke får ham som gjest i podcasten, så kan jeg anbefale Scottish Watches #429.
Perezcope om franken-Panerai og Rolex, og lite fordelaktig omtale av Phillips.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Spør oss om ALT!!

Klokkelandslaget skal teste ut noe nytt, og vi søker store eller små spørsmål som Nicolai og undertegnede kan svare på.

Er der noen som noen gode klokkespørsmål på lur? Hør fra deg her eller på PM :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Cltklok og Nicolai
SPM (spørsmål) til JHH (Jon Henriks Hjørne):
Hvor vrient er det å få service på klokker som ikke har forhandler i Norge og har inhouse urverk. Sikler selv på en Ulysse Nardin.
Vrient nok til å styre unna?
Vh. John
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Tirsdag betyr fersk episode! Og dagens tema er klokketrender. Er vi ferdig med dyre sportsklokker i stål med integrert lenke og blå urskive nå?
 
Ang. Christopher Ward 12:

Jeg var også litt lunken til den da jeg først så den, men nå er den nesten på "MÅ HA!"-nivå. ;)

Ja, den likner på mye annet. Tissot PRX, Nautilus, Royal Oak, Zenith Defy Skyline, VC Overseas, IWC Ingenieur, GP Laureato, Maurice Lacroix Aikon, Czapek Antarctique, m.fl, men alle de likner jo på hverandre også, og CW er i det minste ærlige om at de er inspirert av Genta-design, og pakker det ikke inn i lyrisk tåkeprat som de andre. Ja, den låner litt fra Czapek, men det er ikke sååå rart når man vet at Adrian Buchmann, designsjef hos CW, er samme mann som designet Antarctique for Czapek. ;) Og da er det jo ganske fett at 12 vel koster 1/20 av det Antarctique gjør. :)

12 later til å ha en alldeles fantastisk passform og finish, er tilgjengelig i titan, med COSC-sertifisert SW-300 og tykkelse på UNDER 9mm, i tillegg til i stål, til bare "litt over PRX-pris" med SW-200 og fremdeles ganske nette 10mm tykkelse.

Jeg har blitt en fan. :)

Som Jon Henrik er inne på, (vel, nesten) har dette designet nesten blitt et standarddesign som mange har sin variant av i porteføljen, så man kan nesten ikke lenger snakke om at det ene er en kopi av det andre. Kall det Genta-inspirert søttitalls-design med integrert lenke. F.eks. GP er ikke noe mer eller mindre kopi av Royal Oak enn det 12 er. :) ...Og det må vel være helt greit? Ingen kjeftet på Genta da Ingenieur liknet på Nautilus? (Men da fantes selvsagt ikke YouTube heller.) ;) Ellers måtte vi vel mene at hver eneste dykkeklokke er en Submariner- eller Fifty Fathoms-kopi også. ;)
 
Redigert:
Ang. Christopher Ward 12:

Jeg var også litt lunken til den da jeg først så den, men nå er den nesten på "MÅ HA!"-nivå. ;)

Ja, den likner på mye annet. Tissot PRX, Nautilus, Royal Oak, Zenith Defy Skyline, VC Overseas, IWC Ingenieur, GP Laureato, Maurice Lacroix Aikon, Czapek Antarctique, m.fl, men alle de likner jo på hverandre også, og CW er i det minste ærlige om at de er inspirert av Genta-design, og pakker det ikke inn i lyrisk tåkeprat som de andre. Ja, den låner litt fra Czapek, men det er ikke sååå rart når man vet at Adrian Buchmann, designsjef hos CW, er samme mann som designet Antarctique for Czaptek. ;) Og da er det jo ganske fett at 12 vel koster 1/20 av det Antarctique gjør. :)

12 later til å ha en alldeles fantastisk passform og finish, er tilgjengelig i titan, med COSC-sertifisert SW-300 og tykkelse på UNDER 9mm, i tillegg til i stål, til bare "litt over PRX-pris" med SW-200 og fremdeles ganske nette 10mm tykkelse.

Jeg har blitt en fan. :)

Som Jon Henrik er inne på, (vel, nesten) har dette designet nesten blitt et standarddesign som mange har sin variant av i porteføljen, så man kan nesten ikke lenger snakke om at det ene er en kopi av det andre. Kall det Genta-inspirert søttitalls-design med integrert lenke. F.eks. GP er ikke noe mer eller mindre kopi av Royal Oak enn det 12 er. :) ...Og det må vel være helt greit? Ingen kjeftet på Genta da Ingenieur liknet på Nautilus? (Men da fantes selvsagt ikke YouTube heller.) ;) Ellers måtte vi vel mene at hver eneste dykkeklokke er en Submariner- eller Fifty Fathoms-kopi også. ;)

Dette er et godt poeng, som jeg ikke var klar over!
 
Hei

jeg har et spørsmål som nok hører til i “store spørsmåls”-kategorien:

Hvorfor samle?

Forslaget er kanskje av det mere eksistensielle slaget, men jeg hadde satt pris på å få deres tanker om hvorfor dere tror vi samler (på klokker)?

Jeg er ikke et sekund (pun intended) i tvivl om at jeg faktisk vil samle på klokker, allerede fra tidlig alder. Jeg liker å se på dem, lese om dem, føle dem, “jakte”/spare sammen til den neste, mm. Kan fristes til å ta lån el pantsette fruen for klokker… Alligevel klarer jeg ikke å sætte ord på hvorfor.

Kanskje vi er noen som egentlig ikke samler, men kanskje mere er på en utforskende sti?

Hva gir denne “reisen” oss/dere, kan dere sette ord på det?

Har vi noe til felles med andre som samler på andre ting og hvorfor?

Kan man tenke seg at det er noe å lære fra andre type samlere (kniv/bil/vin/kunst/frimerker)? Kan man muligvis vurdere å invitere en ekspert i studiet?

Mens jeg er på meta-planet må jeg bare takke dere for en allerede guddommelig podcast, keep up the good work!
 
En liten fredagsbonus! Vi etterspurte nylig flere spørsmål til podden, hvilket resulterte i masse materiale. I denne episoden er det et spørsmål (om indy-merker) fra @Callahan som @Jon Henrik besvarer.
 
Det virker som oppjustering av priser har blitt normalen over hele linjen. Så her kommer det et spørsmål til hjørnet:

Hvor går smertegrensen for mainstream merkene? Eller vil det alltid være nok kjøpere i det neste prissegmentet til å rettferdiggjøre justeringen?

Sikter da etter bread & butter modellene til merkene, uten edle metaller. Her ønsker jeg å høre synsingen deres.

Eksempler:
50k for en Longines Spirit?
70k for en Tudor BB?
100k for en Omega Seamaster?
130k for en Cartier Santos?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
En liten fredagsbonus! Vi etterspurte nylig flere spørsmål til podden, hvilket resulterte i masse materiale. I denne episoden er det et spørsmål (om indy-merker) fra @Callahan som @Jon Henrik besvarer.

Svarer er nei.
Indies er den nye vinen!
 
E9. Den nye vinen er så sjelden og dyr at den kommer aldri til å bli mainstream.

Man kan få ganske mye indie-snacks til prisen av run-of-the-mill Rolex. Og det begynner å bli ganske mange Instagram-samlinger som inneholder både en neve moderne Rolex, og diverse indies.

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva vi skravlet oss frem til i podden :D – men dette er to av flere momenter jeg tenker peker i retning av at independent-sjangeren både har potensiale og begynner å bli temmelig mainstream innenfor "klokkemiljøet".
 
Man kan få ganske mye indie-snacks til prisen av run-of-the-mill Rolex. Og det begynner å bli ganske mange Instagram-samlinger som inneholder både en neve moderne Rolex, og diverse indies.

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva vi skravlet oss frem til i podden :D – men dette er to av flere momenter jeg tenker peker i retning av at independent-sjangeren både har potensiale og begynner å bli temmelig mainstream innenfor "klokkemiljøet".
Mulig - men er det ikke ofte slik at de indie-merkene som er priset lavt nok for vanlige folk ofte eksploderer i annenhåndsmarkdet nå de blir "oppdaget" og plutselig er de umulig å få tak i, eller idiotisk priset på brukten (eks. MB&F). I andre enden har man jo den enda nyere vinen som produserer like mange klokker i året som hønsetenner og aldri ser dagens lys. F.eks RR, FPJ, osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Edzilla
Mulig - men er det ikke ofte slik at de indie-merkene som er priset lavt nok for vanlige folk ofte eksploderer i annenhåndsmarkdet nå de blir "oppdaget" og plutselig er de umulig å få tak i, eller idiotisk priset på brukten (eks. MB&F). I andre enden har man jo den enda nyere vinen som produserer like mange klokker i året som hønsetenner og aldri ser dagens lys. F.eks RR, FPJ, osv.
michaelscott-wink.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Paradokset er at independent - hvis man tolker ordet i rett kontekst - ønsker å gå egne veier, men paradoksalt snubler i det man kritiserer mainstream for; pris og hype.

ios-10-shrug-emoji.png
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper