Jakt

0FE9D944-155C-459F-99C2-28E310C3D191.jpeg
Et par ryper, en hare og to slitne hunder: Fin formiddag

Jeg ser sjøfugl- og vinterhagla får være med på høstjakta også - er du fornøyd med Rugeren?
Ja, den er god å skyte med, etter at jeg fikk på en kolbeforhøyer, og har en ujålete, solid kvalitetsfølelse, om den ikke er spesielt vakker. Etter å ha variert hyppig mellom forskjellige hagler til forskjellig bruk i årevis, har jeg denne sesongen bestemt meg for å prøve noe nytt: Jakte med samme våpen hele høsten. Valget falt på den rustfrie amerikaneren, så får vi se hvor lenge det holder..

D157DE6A-3376-4566-8F06-283321900268.jpeg
3677BF61-4BDA-432B-BC87-AE215627A0F7.jpeg
24995AD9-E401-43A5-9602-E93C9A2AC5EF.jpeg
AE0EBC37-337B-4AC6-B206-44686AE723DD.jpeg
For første gang på mange år har jeg vært på skogsfugljakt uten hund. Det gikk åt skogen. Første halvtimen går man i helspenn, det kan jo ligge fugl under hver busk og alle halvråtne tyrirøtter ligner på hønsefugl. Når jeg endelig dristet meg til å hekte hagla over skulderen og riste litt løs for å unngå bilateral supraspinatustendinitt, lettet selvsagt tiuren.

Men fint vær var det, og en litt spesiell rikule på en gammel furu fikk meg raskt i bedre humør.

Har fått vinger av både rype og skogsfugl som skal brukes til trening på min irske settervalp. Skal vingene tørkes eller lignende? Alle tips tas imot med glede.

Har fått vinger av både rype og skogsfugl som skal brukes til trening på min irske settervalp. Skal vingene tørkes eller lignende? Alle tips tas imot med glede.
Kan ikke så mye om det, men når jeg har gitt bort dette til folk med hund har jeg vakumpakket dem enkeltvis med tanke om St lukten kan vare lenger og at de kan «bruke opp» en om gangen.

• Liker
Reaksjoner: BigT
Som fersk rypejeger lurer jeg på hvordan man kommer på tettere hold før de støkker? Bikkja gjør jobben og finner de men hele tiden drar de opp på 30-40 meter. Svære flokker men kommer ikke på skuddhold. Har været betydning? Tid på dagen? Går selvsagt mot vinden.

Som fersk rypejeger lurer jeg på hvordan man kommer på tettere hold før de støkker? Bikkja gjør jobben og finner de men hele tiden drar de opp på 30-40 meter. Svære flokker men kommer ikke på skuddhold. Har været betydning? Tid på dagen? Går selvsagt mot vinden.

Fjellrype eller lirype? Min erfaring er at fjellrypa ofte trykker dårlig for hund, men letter når de merker fare uavhengig om hunden står skikkelig eller ikke. Lirypa bør bli liggende hvis hunden står i skikkelig stand, men vind/vær, tidspunkt osv. påvirker selvfølgelig fuglens adferd.

Siste jakttur jeg hadde forrige helg var svært varierende med tanke på fuglens adferd. På lørdag trykket fuglen noe helt utrolig, det var nokså fint vær med en del vind. Jeg skjøt en orrhane som lå ca. 20 meter fra pauseplassen, den trykket lenge før den gikk. Barna tustet rundt i en halvtime, og jeg hadde vel gått forbi fuglen 2-3 ganger før den lettet (uten hund). Søndag var helt håpløst, lite vind med mye regn - all fugl gikk opp utenfor skuddhold.....

• Liker
Reaksjoner: Entropy og twt2

Det er nok hverken din eller hundens feil. Fuglene pleier flokke seg utover i sesongen, og da blir de veldig skye. I år har det skjedd mye tidligere enn vanlig. Jeg har snakket med mange erfarne rypejegere med flinke hunder som har opplevd det samme denne ssongen: Mye ryper å se, men store flokker som forvinner lenge før skuddhold.. Løsningen er bare å gå mer - du finner ofte mindre grupper av fugl eller enkeltindivider som blir skilt fra flokken; spesielt dersom flokkene har blitt skremt opp et par ganger. Ellers er det bare å nyte opplevelsen av å se alle rypene som plutselig spruter opp av fjellandskapet og drar avgårde.

• Liker
Reaksjoner: twt2