Jakt

Fin sesong så langt - oppløftende mye rype å se i fjellet; store kull. Endel små kyllinger i noen av kullene. Jeg fant også endel orrfugl, men i de nærmeste terrengene virker det å være færre enn vanlig.

Ifølge jaktdagboken er jeg oppe i 91 vilt så langt i sesongen. De fleste har vært lettere å hente inn enn denne:Vis vedlegg 214094
Høres helt fantastisk ut! Hvor i landet er det du jakter?
I Troms er det så godt som tomt for rype :eek:
 
Noen bilder fra helgens jakt- og fisketur :)

Et helt fantastisk vær, kan ikke huske sist jeg gikk på jakt i t-skjorte og ble solbrent... Bra med orrfugl, men lite rype og storfugl. Fuglen trykket ekstremt hardt, og uten hund ble det vanskelige forhold. Totalt 4 orrhøner og en ørret på drøye kiloen er likevel godkjent resultat for en helg jeg sent kommer til å glemme!Vis vedlegg 213804Vis vedlegg 213805Vis vedlegg 213806Vis vedlegg 213807Vis vedlegg 213808Vis vedlegg 213809
Fascinerende lesning for en som går tre dager i rypefjellet med bikkje og kommer hjem med en stakkars rype. Har prøvd meg på dette i seks år men får ikke knekt koden, særlig ikke på skogsfugl. Tar gjerne et par gode tips om du vil dele :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Fascinerende lesning for en som går tre dager i rypefjellet med bikkje og kommer hjem med en stakkars rype. Har prøvd meg på dette i seks år men får ikke knekt koden, særlig ikke på skogsfugl. Tar gjerne et par gode tips om du vil dele :)

Tror mye kommer av seg selv med årene, øvelse gjør mester :)

Jeg har gått på småviljakt siden jeg klarte å gå selv, med eget gevær litt før det var helt etter boken - det nærmer seg snart tredve år. De siste 4-5 årene stort sett uten hund.

Har alltid hatt noen «regler», som jeg prøver å følge:
- opp tidlig, være ute i terrenget når solen står opp
- bruke litt tid på å lytte etter spill og og dyrelyder
- bli godt kjent i jaktterrenget
- ta gjerne en lengre pause midt på dagen dersom det er «dødt» - og heller gå ut igjen på ettermiddagen
- gå langt, og varier høyde og biotop - det er stort sett ikke tilfeldig hvor jeg går. Skogsfugljakt er slitsomt, mye opp og ned, ofte i tett skog
- trene litt på skytebanen gjør alltid underverker mht. treffprosent
- trene hund på utsatt fugl er en god investering
- riktig og tilpasset utstyr - og noe godt å spise/drikke hjelper alltid når været er surt og fuglen er vanskelig å finne
- gå uansett vær, selv om turene pleier å bli «noe» kortere når jaktstøvlene må tømmes for vann hver halvtime

Skitt jakt - jeg synes det er lite som slår en tur på heia eller til fjells!

8472D9A5-E51A-4206-A67D-3B2225D24901.jpeg
 
Fascinerende lesning for en som går tre dager i rypefjellet med bikkje og kommer hjem med en stakkars rype. Har prøvd meg på dette i seks år men får ikke knekt koden, særlig ikke på skogsfugl. Tar gjerne et par gode tips om du vil dele :)

Alt det @Consigliere sa.

Jeg roter det ofte til med montering av hagla på raske skudd, så jeg står hjemme og trener på å montere fort og riktig. Hagla i lankene, jaktsekk på ryggen, to 20-kroninger teipa bak på skinna. Så trener jeg på å montere fort og riktig, så jeg akkurat ser perla over myntene. I tillegg skyter jeg leirduer, men tørrtrening mener jeg er undervurdert.

På fjellrype synes jeg bikkje er litt meningsløst, har aldri fått dét til. Det som funker er å jakte nedenfra og opp, følge bekkesik og lyngrabber og se etter steder med vann, gress og litt ly. Og utsikt.

Hvis fjellrypa ser deg stikker den ikke nødvendigvis med én gang, men om du ser lenge på den eller går rett på eller den mister deg av syne så er den vekk. Kryss deg nærmere, se bort og legg inn trangboringa. Spesielt uti oktober kan skuddene bli lange. Jeg har en godt innskutt Vixen i 222 for de dagene.

Om du treffer på et kull så gå etter dem, prøv å sprenge opp kullet, så kan du ha det gøy med enklinger som flyr opp en hel dag. Men når du har fått et par i sekken lar du resten være til neste år. Skitt jakt!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og twt2
Fin sesong så langt - oppløftende mye rype å se i fjellet; store kull. Endel små kyllinger i noen av kullene. Jeg fant også endel orrfugl, men i de nærmeste terrengene virker det å være færre enn vanlig.

Ifølge jaktdagboken er jeg oppe i 91 vilt så langt i sesongen. De fleste har vært lettere å hente inn enn denne:Vis vedlegg 214094
I år har jeg en litt annen tilnærming.
jeg skal notere meg hvor mange jeg ser bomme.
Hittil i år har jeg sett 3 stk bomme.
Alle har stort sett bommet frivillig, selvom en måtte lokkes inn med gammel opland.
 
Gratulerer med solid og god hagle! Jeg holder til ikke langt unna. ;)
Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.
Tenkte å prøve meg litt i Maridalen, men blir vel fort å dra litt lengre. Noen erfaringer i området du vil dele?
 
Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.
Tenkte å prøve meg litt i Maridalen, men blir vel fort å dra litt lengre. Noen erfaringer i området du vil dele?

Jeg er også interessert i dette. Hadde min første jakttur på ca 15 år i år, dro da til Finnmark. Det var utrolig gøy selvom jaktresultatet var begredelig. Skulle gjerne hatt noen gode jaktmuligheter der jeg kan ta dagsturer hjemmefra (Bærum). Noen gode tips?
 
Takk. Det blir spennende å prøve seg. Familien har fuglehund, men den er nok mest interessert i refleksjoner og insekter.
Tenkte å prøve meg litt i Maridalen, men blir vel fort å dra litt lengre. Noen erfaringer i området du vil dele?
Tenker du på solemskogen sitt terreng?
 
Tror mye kommer av seg selv med årene, øvelse gjør mester :)

Jeg har gått på småviljakt siden jeg klarte å gå selv, med eget gevær litt før det var helt etter boken - det nærmer seg snart tredve år. De siste 4-5 årene stort sett uten hund.

Har alltid hatt noen «regler», som jeg prøver å følge:
- opp tidlig, være ute i terrenget når solen står opp
- bruke litt tid på å lytte etter spill og og dyrelyder
- bli godt kjent i jaktterrenget
- ta gjerne en lengre pause midt på dagen dersom det er «dødt» - og heller gå ut igjen på ettermiddagen
- gå langt, og varier høyde og biotop - det er stort sett ikke tilfeldig hvor jeg går. Skogsfugljakt er slitsomt, mye opp og ned, ofte i tett skog
- trene litt på skytebanen gjør alltid underverker mht. treffprosent
- trene hund på utsatt fugl er en god investering
- riktig og tilpasset utstyr - og noe godt å spise/drikke hjelper alltid når været er surt og fuglen er vanskelig å finne
- gå uansett vær, selv om turene pleier å bli «noe» kortere når jaktstøvlene må tømmes for vann hver halvtime

Skitt jakt - jeg synes det er lite som slår en tur på heia eller til fjells!
Jeg er enig med alt her, bortsett punktet med å være ute når solen står opp. Jakter man hjortevilt har det absolutt noe for seg, men på småvilt er min erfaring at det ikke har stort å si. Spesielt i begynnelsen av sesongen, når det lyst til langt på kveld, kan man fint gå ut etter lunsj og likevel jakte mange timer før solen går. Mange av mine beste jaktopplevelser med fugl har kommet sent på ettermiddagen, når fuglene samler seg for natten. Som i går, for eksempel - full dag på jobb, hjem for spise, i terrenget kl 18, og tre orrfugl i sekken.


6ECAADDE-47C6-479B-82EF-93CA493A525A.jpeg



Nå er nok min oppfatning av dette sterkt preget av at jeg ikke er glad i å stå veldig tidlig opp, men når jeg sammenlikner antall sett og nedlagt vilt med mine opp-før-fuglene-fiser-jaktkameraters opplevelser kommer min tilnærming ikke dårligere ut - heller tvert imot.

Noe av det viktigste er å gå langt og variert. Sitter de ikke lavt, finnes de i høyden. Er de ikke på første fjell, sitter de på neste.

En vesentlig faktor for å lykkes med småviltjakt over tid er å ha tilgang til samme terreng over flere sesonger. Da kan man tilpasse uttaket etter hvor mye fugl som finnes fra år til år. I gode år er det knapt mulig å gjøre innhogg i bestanden, mens man i dårlige år kan redusere den kraftig, men virkning for flere sesonger deretter. Jeg jakter i flere terrenger i området, og har hatt dem i opp mot tyve år. Flere ganger har jeg pakket sammen etter første dag fordi det har vært lite vilt i et enkelt terreng, og latt det ligge til året etter. Jeg er klar over at dette er vanskelig å gjennomføre for mange, spesielt med de høye prisene man må betale i store deler av landet for tilgang på småviltjakt, men det er både i grunneieres og jegeres interesse å få det til. Heldigvis finnes det andre ting å jakte på i de årene det er lite rype.

En siste faktor er viltstell og rovviltbekjempelse. I et av terrengene jeg jakter har vi drevet aktiv lyngbrenning over store områder i flere år, dels med støtte fra Fylkesmannen. Der hvor det tidligere var høy røsslyng med dødt underkratt som kyllingene ikke finner mat i, er det nå rene salatåkeren. Alle kull jeg så i det terrenget i høst satt i tuer vi brente i forfjor. Jeg ser også harekull i nærheten av disse tuene, og både hjort og elg beiter der.

Etter at saks ble forbudt for et noen år siden, har revebestanden tatt seg kraftig opp. (På naboeiendommen til der jeg bor - et område på ca 2500 mål - er det de siste to år felt 37 rev. Så mye vil det selvsagt ikke være utenfor bebygde strøk) Tar man ut litt rev i jaktområdet, vil det etterhvert gjøre utslag på småviltbestanden. Revejakt med fløyte er både spennende og krevende, og er mest effektivt på den tiden av året man ikke kan jakte på noe annet likevel. Feller man en rev eller to blir man garantert godvenner med grunneier. Noen mårfeller i trærne som man kan sjekke når man er ute på jakt likevel er også lurt, spesielt i skogsfuglterreng. Har man ikke anledning selv, kan det godt hende det finnes noen lokale ungdommer som gjerne vil hjelpe til.