Jakt

Jeg planlegger kjøp av hagle til min datter på 15 år og satser på at hun skal kunne bruke denne i mange år fremover. Jeg har foreløpig ikke sett på noe spesielt, men siden det er så mye kompetanse her inne så tenkte jeg å begynne her :)
Det eneste jeg foreløpig har tenkt på er at det skal være o/u, kaliber 12 og at prisen ikke skal tøyes så veldig mye over 10K.
Skal i all hovedsak brukes på rype og skogsfugl.
 
Jeg har prøveskutt Churchill-haglene fra Jakt & Friluft. De gav valuta for pengene og fremstod som kvalitet for prisen. Verdt å sjekke ut nærmere. Finnes flere alternativer fra Churchill. Ellers har en kompis av meg brukt en Yildiz de siste 16 åra. Funka feilfritt og greit.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Jeg jakter småvilt (rype/skogsfugl) og er på utkikk etter kilder til telling, rykter og snakk rundt bestand og områder. Hvilke kilder benytter folk seg av?
 
Nå jakter vi på det samme stedet år etter år, så egentlig ser jeg lite på takseringsrapporter.
Men jeg har kikket litt på dette nettstedet uten at jeg vet om det er det beste eller ikke:
Kikket selv på denne i fjor uten at jeg fant særlig mening i den selv etter august mnd. Hvordan er antatt bestand i år i deres område?
 
Takk for tipset @West .Sauer er utvilsomt et merke jeg har stor tillit til. Har hatt en 202 i 7 år og fungerer i alle forhold. Slik jeg forstår det er det ikke Sauer som har produsert denne hagla, men Fausti Stefano. Sauer har sikkert hatt noen meninger om utførelse og kvalitet, men det kommer ikke frem at de har brukt sine folk til produksjon. Jeg har tidligere sett på Silver Pigeon, men når denne fra Sauer har dukket opp så klarer jeg ikke helt å legge den fra meg. Testet den i butikken og den satt som støpt i skuldra. Kjentes meget bra ut og trenger trolig ikke noe justering. En engelsk sideligger hadde vært helt supert, men fornuften sier noe annet. Hagla skal bruks på fjellet i møkkavær. Halvauto hadde vært stas, men av erfaring så har jeg sjelden bruk for mer en to smell pr rypeflokk.

Edit: også ser finishen helt rå ut.
Sauer_Apollon.jpg

Sauer_Apollon_5.jpg
 
Redigert:
Jeg laget en Bolas for en kompis for et par år siden på bestilling. Tviler på at han skal jakte med den da han nok ville drept seg selv først. Bolas har røtter tilbake til før koloniseringen av Sør-Amerika og er et enkelt våpen med vekter knytet enden av 2 eller flere sammenknytede tau.
Denne ble laget med 2" stålkuler og paracord og var drit tung. Turde ikke teste den selv, men det er flere videoer på youtube hvor en ser effekten av dette våpene med relativt lette kuler i enden.

11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg


16.jpg
 
Er litt i tenkeboksen @West. Røyk på noen kroner på bildeler nå i ferien og må vri kontoen litt. Klarer ikke helt å slippe tanken på ny hagle. Skal ha noen dager i Lierne i gamle Nord-Trøndelag, og av erfaring er det nok rype til å varme seg på løpet i pausene.
 
Har heldigvis klart å skru alt selv og holdt kostnaden nede. Div lager, stag, foringer, clutch og regreim så røyner det på, men i god ånd så opererer man jo med forskjellige kontoer til forskjellige hobbyer.
 
Andejakta har levert brukbart. Hardskutte jævler da...Har måttet gå ned til full trang og 3ere for å i det hele tatt føle at jeg bedriver human jakt. Men god skytetrening er det definitivt.Noen som har noen bra oppskrifter?

6A6A000F-881E-4F00-9E4F-B72EC2AB89BB.jpeg

6A8F5B6D-11A5-413F-8083-A5F87F068D27.jpeg

5D7ABB71-E73C-4045-A99E-B032E6A3FA31.jpeg

8F965723-31C3-4BD5-9AAD-3A391256D755.jpeg
 
Noen bilder fra helgens jakt- og fisketur :)

Et helt fantastisk vær, kan ikke huske sist jeg gikk på jakt i t-skjorte og ble solbrent... Bra med orrfugl, men lite rype og storfugl. Fuglen trykket ekstremt hardt, og uten hund ble det vanskelige forhold. Totalt 4 orrhøner og en ørret på drøye kiloen er likevel godkjent resultat for en helg jeg sent kommer til å glemme!
5A6BE47C-CCFA-4CA3-9948-5F05B251CB8A.jpeg
6DF5D521-94C9-4833-8EB8-35056C0E33B2.jpeg
08FC3178-BFA5-498D-8534-7B503E7BF8CB.jpeg
B4DB2371-D65A-43F2-853D-E7BE074142BC.jpeg
CA98B37C-3FB6-4B75-8C9F-C462BB49CBF2.jpeg
610DF074-E6FB-4F4A-BE87-56436AD6A5A5.jpeg
 
Fin sesong så langt - oppløftende mye rype å se i fjellet; store kull. Endel små kyllinger i noen av kullene. Jeg fant også endel orrfugl, men i de nærmeste terrengene virker det å være færre enn vanlig.

Ifølge jaktdagboken er jeg oppe i 91 vilt så langt i sesongen. De fleste har vært lettere å hente inn enn denne:
E4F1046E-EB2F-4449-8259-8C86D15A67E0.jpeg