Jakt

Flott bilde! Hvor er det?
Takk for det. Bildet er tatt i heiene helt sør i Rogaland; ikke langt fra bildene fra forrige side: https://www.tidssonen.no/forum/threads/jakt.9275/page-17#post-635080

Det er bratt opp, men vel verd turen.
309AA037-79D7-46B6-98FF-854F17DCE450.jpeg



Nero har vært her mye, men sist sesong ble turene for hans del ikke så lange som før. Dette er fra en vellykket ettermiddag fra noen år siden.

7C8E3467-04EA-4DC2-B569-C2037689126A.jpeg
[
 
Redigert:
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Hopalong
Høsten blir preget av mye bookinger og full kalender. Slik er livet som utøvende kunstner (slik det heter hos Skatteetaten). Får forsøke å få jakta noen få dager, om ikke annet. Det er i alle fall gledelig at gårsdagens tur på skytebanen viste at jeg er i stand til å bestå storviltprøven. Faktisk både i 6.5 og .375 H&H (åpne sikter på denne). Så var det bare å få skutt opp, da....
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong og Ompalompa
Fatastisk! :)
Gleder meg selv til helgen. Vi skal prøve oss på et ukjent territorium, det blir telting og forhåpentligvis noen duer og kanskje noen ender om vi er heldige. Det gledes!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Har kommet meg hjem etter ei fantastisk langhelg på Stord. Av en kvote på fem hjort så ble fire med hjem i bagasjen. Tre skutt når det var igjen 10 min av skuddlys og den siste på drev. I tillegg ble flere dusin flott selvfølgelig med hjem. Noen av de små jævlene er ikke synlige før de har livnærte seg en stund. Det å kunne gå på jakt uten Gore Tex er bare med på å spisse opplevelsen.
IMG_20180907_120223.jpg
 
Jeg ser sjøfugl- og vinterhagla får være med på høstjakta også - er du fornøyd med Rugeren?
Ja, den er god å skyte med, etter at jeg fikk på en kolbeforhøyer, og har en ujålete, solid kvalitetsfølelse, om den ikke er spesielt vakker. Etter å ha variert hyppig mellom forskjellige hagler til forskjellig bruk i årevis, har jeg denne sesongen bestemt meg for å prøve noe nytt: Jakte med samme våpen hele høsten. Valget falt på den rustfrie amerikaneren, så får vi se hvor lenge det holder..
 
D157DE6A-3376-4566-8F06-283321900268.jpeg
3677BF61-4BDA-432B-BC87-AE215627A0F7.jpeg
24995AD9-E401-43A5-9602-E93C9A2AC5EF.jpeg
AE0EBC37-337B-4AC6-B206-44686AE723DD.jpeg
For første gang på mange år har jeg vært på skogsfugljakt uten hund. Det gikk åt skogen. Første halvtimen går man i helspenn, det kan jo ligge fugl under hver busk og alle halvråtne tyrirøtter ligner på hønsefugl. Når jeg endelig dristet meg til å hekte hagla over skulderen og riste litt løs for å unngå bilateral supraspinatustendinitt, lettet selvsagt tiuren.

Men fint vær var det, og en litt spesiell rikule på en gammel furu fikk meg raskt i bedre humør.
 
Har fått vinger av både rype og skogsfugl som skal brukes til trening på min irske settervalp. Skal vingene tørkes eller lignende? Alle tips tas imot med glede.