Hvilke komplikasjoner er dine favoritter?

Spørsmål: GMT er kult, men hvor stor praktisk nytte har det i hverdagen sånn egentlig jo mindre du flyr ekstremt mye mellom tidssoner? Blir det ikke fort en litt gimmick-/novelty-komplikasjon?

Sikkert riktig, men om du har bekjente/venner/arbeid i andre tidssoner kan det og være hendig ;)
 
Min liste.. Ikke helt i rangert rekkefølge, men nesten?

1. Dato - Et absolutt must for meg. Klarer ikke beholde klokker uten lengre enn 1 vanlig arbeidsdag.
2. Sekundviser - Veldig praktisk for å kunne stille klokken nøyaktig, samt at klokken "lever" mye mer. Liker å ha en stor sekundviser, noe som sjelden er tilfelle om du skal ha chronograph på samme skive.
3. Chronograph - Som nevnt i forrige innlegg har jeg et hat/elsk-forhold til denne. Ofte roter den til skiva, men den er unektelig praktisk å ha fra tid til annen.
4. Dag - Jeg er en såpass forvirret sjel at jeg til tider må tenke både 3 og 4 ganger for å huske dagen. Så dag er fint :)
5. Månefase - Det vakreste (og nært mest unyttige) man har på et ur. Men fy fader så pent på enkelte modeller (les: A. Lange & Sohne Grande Lange 1 Moon Phase).
6. På ur man må trekke er det praktisk med gangreserve. Her også, les: Grande Lange 1 Moon Phase.
7. GMT - En funksjon jeg faktisk benytter meg av fra tid til annen, men som ofte ødelegger utseende på bezel etter min mening. Men det finnes hederlige unntak!

lange-grande-lange-1-moonphase.jpg
 
I et filosofisk hjørne tidligere i år gjorde jeg meg noen tanker rundt komplikasjoner (www.tidssonen.no/forum/threads/tanker-rundt-komplikasjoner.28084/#post-409416). Sakset fra den tråden:

Mekanisk dybemåler: Jeg vet ikke om andre enn Oris har dette, men det er jo kjempetøft! Jeg ville sikkert brukt det opptil flere ganger, men om det forsvarer kjøp av enda et dykkerur?

Jeg har sikkert glemt mange. Noen som har noen andre å tilføye eller andre tanker/erfaringer om de jeg har husket?

Oris var ikke en gang først med mekanisk dybdemåler. Aquadive Time Depth 50 var vel først med den komplikasjonen, men IWC er vel den best kjente, med Deep One, Two og Three.

http://www.iwc.com/en/collection/aquatimer/IW3557/

Fun fact: Ideen til Deep Ones mekaniske dybdemåler ble unnfanget på en badeferie av Richard Habring i 1995.

Det finnes flere, JLC Diving Pro Geographic Navy SEAL, X Fathoms fra Blancpain, Sinn har vel begått en (?) med mekanisk dybdemåler, og jeg er sikker på at det finnes noen - få - flere.

 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: morini
Spørsmål: GMT er kult, men hvor stor praktisk nytte har det i hverdagen sånn egentlig jo mindre du flyr ekstremt mye mellom tidssoner? Blir det ikke fort en litt gimmick-/novelty-komplikasjon?

Sikkert riktig, men om du har bekjente/venner/arbeid i andre tidssoner kan det og være hendig ;)

Men er det ikke nettopp det, at antallet forretningsforbindelser og/eller venner som befinner seg i andre tidssoner er såpass få/fast for de aller fleste av oss at man holder den oversikten ganske greit i hodet?
 
Men er det ikke nettopp det, at antallet forretningsforbindelser og/eller venner som befinner seg i andre tidssoner er såpass få/fast for de aller fleste av oss at man holder den oversikten ganske greit i hodet?


Må aldri prøve å rasjonalisere denne galskapen ;) Da blir det bare bilder av mobiler i Dagens klokke....
 
Spørsmål: GMT er kult, men hvor stor praktisk nytte har det i hverdagen sånn egentlig jo mindre du flyr ekstremt mye mellom tidssoner? Blir det ikke fort en litt gimmick-/novelty-komplikasjon?

I min tidligere jobb samarbeidet jeg mye med India. Derfor hadde jeg klokker på skrivebordet som viste Indisk tid. Windows kan også settes opp til å vise en ekstra tid. Selvfølgelig har jeg fortsatt klokken med Indisk tid på skrivebordet og min Windows på jobben viser også Indisk tid. Jeg hadde store planer om å kjøpe en GMT-klokke, det ville vært praktisk å også ha Indisk tid på håndleddet. Beklageligvis er det en halvtime-forskjell til India. Dette gir en liten utfordring for de mekaniske/analoge GMT klokkene; de har bare hele timer.

En periode startet jeg chronografen på min Chase Durer til riktig tid. Da kunne jeg følge Indiatid på stoppeklokken. Det ble litt vanskelig i lengden å ikke kunne "bruke stoppeklokken".

Jo, GMT viseren har sin misjon. Ellers så kan jeg jo legge til at GMT-viseren på Explorer hadde sin hensikt ved utforskning av huler. Dermed kunne brukeren vite om det var AM eller PM når han hadde vært inne i grotten lenge.

Det er derfor mange bruksområder for en GMT-viser.

8
 
New York, Zürich, New Dehli, Tokyo. Hva tidsdifferansen er til et lite knippe personer rundt omkring i verden som man ofte pleier kontakten med, er lett å memorisere. Og overstiger det antall steder som gjør at dét blir vanskelig, ja, da kommer man vel ikke noe lengre med GMT? Da er det vel egentlig world timer man skal ha?
 
Tid er selvsagt, men bruker ofte andre kilder som telefon og PC uansett.

Dato er kjekt, men også hver bruker jeg telefon mye, da det er jo ofte klokken ikke har dato, så har ikke for vane å kikke (+risiko for at jeg har blingset når jeg stilte klokken eller ift månedsskifte når jeg plukke den opp fra boksen/winder).

Chrono er sjelden jeg husker å bruke når jeg trenger, igjen så er det ikke sikkert jeg har en chronograf på armen akkurat da..

Dykkerbesel bruker jeg faktisk innimellom til timing, men med min hukommelse er det som regel bedre å bruke en timer som piper...

GMT er kjekt på reise for å ha noe drive med på flyet (eller i det minste reflektere over om jeg bør stille den på flyet eller bakken pga trykkforskjeller). Men er er jo slutt på reiser i 2020... Og en klokke uten GMT må forsåvidt også stilles ved reise, hehe.. :p

MEN en komplikasjon jeg ikke har, som hadde vært kjekt for å slippe å slå opp i en kalender og lete ift dato, er ukenummer (brukes mye på jobb). :mrgreen:
 
Travel time funksjonen til patek er min favoritt!
grunn: at jeg ikke skjønner Gmt til Rolex
Moonphase er også vakkert selvom jeg må ha hjelp til å justere den inn men spot on ikveld
 
  • Elsker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Den eg bruker mest er Gmt en til Explorer 2. Den artigaste er nok Memovox sin alarm , men den eg helst vil ha er perpetual calendar. Men om Rolex hadde laga en Explorer 2 der dei klarte å lure inn en månefase sånn særdeles diskre så hadde det vært den ultimate arbeidsklokka.
 
Tenkte eg skulle skeive litt meir om GMT funksjonen. Som navigatør skal stort sett alle rapporter inneholde UTC (+0) i tillegg til Lokal tid ( vil tru dette er likt for piloter) .For så vidt greit nok å holde styr på om man kun holder seg i en tidssone . Når en derimot flytter seg mellom tidssonene er det meget praktisk å alltid ha korrekt UTC då der er frister for sending av rapporter m.m .

Månefase er også en funksjon det er viktig å ha kontroll på då Månen påvirker strømmene i havet og sjølvsagt tidevatnet . Noke som er særdeles viktig om man feks segler langs norskekysten.
Som fisker/sportfisker vil jo det også ha ganske stor betydning.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Callahan
Påskekomplikasjon må jo være det ultimate. Med en syklus på 5,7 mill. år skal det litt til å programmere dette i tannhjul.
Patek Philippes Cal 89 viser dato for påske, men den må omprogrammeres hvert 28 år ved å bytte ut en "programskive" med hakk av ulik dybde for hvert år.
1989_Calibre_89_verso.jpg
Screen_Shot_2017-04-15_at_2.10.57_PM.jpg

Bilder fra https://www.hodinkee.com/articles/patek-philippe-caliber-89-easter-problem



Det astronomiske uret i katedralen i Strasbourg beregner påsken mekanisk og skal vise riktig dato for påske så lenge den fortsetter å gå. Brian Hayes har et kapittel om denne i "Group theory in the bedroom".

Strasbourg_Astronomical_clock_Comput_ecclesiastique.jpg