Hvilke komplikasjoner er dine favoritter?

307568E6-68A0-45C8-B0B9-4850E35ECCF1.jpeg

De har variasjoner av kaliberet i mer klassisk kasse og. Her Leman tourbillon semainier.
Drømmeklokke..

Tenkte eg skulle skeive litt meir om GMT funksjonen. Som navigatør skal stort sett alle rapporter inneholde UTC (+0) i tillegg til Lokal tid ( vil tru dette er likt for piloter) .For så vidt greit nok å holde styr på om man kun holder seg i en tidssone . Når en derimot flytter seg mellom tidssonene er det meget praktisk å alltid ha korrekt UTC då der er frister for sending av rapporter m.m .

Månefase er også en funksjon det er viktig å ha kontroll på då Månen påvirker strømmene i havet og sjølvsagt tidevatnet . Noke som er særdeles viktig om man feks segler langs norskekysten.
Som fisker/sportfisker vil jo det også ha ganske stor betydning.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Callahan
Påskekomplikasjon må jo være det ultimate. Med en syklus på 5,7 mill. år skal det litt til å programmere dette i tannhjul.
Patek Philippes Cal 89 viser dato for påske, men den må omprogrammeres hvert 28 år ved å bytte ut en "programskive" med hakk av ulik dybde for hvert år.
1989_Calibre_89_verso.jpg
Screen_Shot_2017-04-15_at_2.10.57_PM.jpg

Bilder fra https://www.hodinkee.com/articles/patek-philippe-caliber-89-easter-problem

Det astronomiske uret i katedralen i Strasbourg beregner påsken mekanisk og skal vise riktig dato for påske så lenge den fortsetter å gå. Brian Hayes har et kapittel om denne i "Group theory in the bedroom".

Strasbourg_Astronomical_clock_Comput_ecclesiastique.jpg

Vet ikke om jeg har svart før (kan jo søke i tråden, men gjør det ikke), men det er uten tvil chronograph som får meg til å smile.
En klassiks monopusher, og kanskje til og med pusheren på krona. MMmmm.
Montblanc+1858+Monopusher+Chronograph+Limited+Edition+1858

Kronograf - en av ytterst få komplikasjoner, foruten dato, som har reell bruksverdi for meg.
Månefase er nydelig å se på, særdeles meningsløst (for meg), noe som gjør det ekstra pirrende.

• Liker
Reaksjoner: Trifide og Edzilla
Kanskje ikke den som er mest aktuell nå om dagen, men GMT/tidssone er det jeg syns er mest nyttig. Og av de jeg har vært borti er det PP i form av 5164 som har løst det på den mest elegante måten. Rett og slett en ekstremt brukervennlig og pen GMT.

...men samtidig er det nok kronograf og månefase som er de to funksjonene jeg syns er penest å se på en klokke, selv om jeg personlig ikke benytter meg veldig mye av disse til daglig :)