Hvilke komplikasjoner er dine favoritter?

Nå går det vel ikke under kategorien "komplikasjon", men tourbillion er blant mine favoritter.
Hvorfor? Fordi du får et smil om munnen hver gang du skal sjekke klokken :D

Registrere at ingen har nevnt gangreserve indikator.
Tar det som en bekreftelse på mitt eget syn at det er bortkastet å ha på skiven og som oftest bare roter til.

• Liker
Reaksjoner: uret
Evighetskalender + kronograf – klassisk kombinasjon med historisk tyngde.

Hva er egentlig en evighetskalender? En annual + perpetual? Som IWC sin perpetual calender? Ettersom jeg forstår slipper du å stille den (hos urmaker vel å merke) før det har gått noen hundre år (577,5) for da har månenfasen forskjøvet seg med et døgn? Finnes noe mer evighet i klokkeverdenen enn som så?

http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW5034/

Dette er isåfall min favoritt komplikasjon per fascinasjon:)
Og dato er min favoritt komplikasjon per hverdag!

• Liker
Reaksjoner: Xalle
Dato, den dobbeltsjekkes alltid mot klokka.

Tourbillon er fascinerende :)

Redigert:
Hva er egentlig en evighetskalender? En annual + perpetual? Som IWC sin perpetual calender? Ettersom jeg forstår slipper du å stille den (hos urmaker vel å merke) før det har gått noen hundre år (577,5) for da har månenfasen forskjøvet seg med et døgn? Finnes noe mer evighet i klokkeverdenen enn som så?

http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW5034/

Dette er isåfall min favoritt komplikasjon per fascinasjon:)
Og dato er min favoritt komplikasjon per hverdag!

Evighetskalender = perpetual calendar :)

(...og årskalender = annual calendar).

• Liker
Reaksjoner: Genta
Nå går det vel ikke under kategorien "komplikasjon", men tourbillion er blant mine favoritter.

Nei, ikke i en superstreng generell definisjon, men "alle" (inkludert Fondation de la Haute Horlogerie) er enige om at det er OK å kalle det en komplikasjon :)

Ikke min favoritt komplikasjon, men kanskje den jeg har ledd mest av.

The Ulysse Nardin Erotica Jarretière chimes the number of hours always at the hour and animates the erotic scene on the dial. If you wish you can also deploy the scene and chiming manually and of course you may turn off the entire mechanism.

Tror dato er det viktigste på jobb fra dag til dag. Bortsett fra det er det mange fete komplikasjoner :D

Dato og vridbar beazel er noe jeg liker.
Sekundviser er også noe jeg setter høyt! Da helst sentermontert slik at den får en estetisk lengde . I forbindelse med byggingen av klokke ble jeg hektet av liten som kunne få form av fly. Det er imidlertid en annen historie.

På min YES klokke har jeg sol og måne "rise and set". Det er veldig spennende å se på.

Men det som er must er stor sekund og dato. Og vridbar beazel.

8