Hvilke komplikasjoner er dine favoritter?

Dato, den dobbeltsjekkes alltid mot klokka.

Tourbillon er fascinerende :)
 
Redigert:
Hva er egentlig en evighetskalender? En annual + perpetual? Som IWC sin perpetual calender? Ettersom jeg forstår slipper du å stille den (hos urmaker vel å merke) før det har gått noen hundre år (577,5) for da har månenfasen forskjøvet seg med et døgn? Finnes noe mer evighet i klokkeverdenen enn som så?

http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW5034/

Dette er isåfall min favoritt komplikasjon per fascinasjon:)
Og dato er min favoritt komplikasjon per hverdag!

Evighetskalender = perpetual calendar :)

(...og årskalender = annual calendar).
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Nå går det vel ikke under kategorien "komplikasjon", men tourbillion er blant mine favoritter.

Nei, ikke i en superstreng generell definisjon, men "alle" (inkludert Fondation de la Haute Horlogerie) er enige om at det er OK å kalle det en komplikasjon :)
 
Ikke min favoritt komplikasjon, men kanskje den jeg har ledd mest av.

The Ulysse Nardin Erotica Jarretière chimes the number of hours always at the hour and animates the erotic scene on the dial. If you wish you can also deploy the scene and chiming manually and of course you may turn off the entire mechanism.

 
Tror dato er det viktigste på jobb fra dag til dag. Bortsett fra det er det mange fete komplikasjoner :D
 
Dato og vridbar beazel er noe jeg liker.
Sekundviser er også noe jeg setter høyt! Da helst sentermontert slik at den får en estetisk lengde . I forbindelse med byggingen av klokke ble jeg hektet av liten som kunne få form av fly. Det er imidlertid en annen historie.

På min YES klokke har jeg sol og måne "rise and set". Det er veldig spennende å se på.

Men det som er must er stor sekund og dato. Og vridbar beazel.

8
 
Dato og vridbar beazel er noe jeg liker.
Sekundviser er også noe jeg setter høyt! Da helst sentermontert slik at den får en estetisk lengde . I forbindelse med byggingen av klokke ble jeg hektet av liten som kunne få form av fly. Det er imidlertid en annen historie.

På min YES klokke har jeg sol og måne "rise and set". Det er veldig spennende å se på.

Men det som er must er stor sekund og dato. Og vridbar beazel.

8
Bezel, @petterhg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og aek
Equation of time, som viser forskjellen mellom normaltid og"soltid".
Det er kun 4 dager i løpet av 1 år, at døgnet er nøyaktig 24 timer. Ellers varierer lengden på et døgn med mellom -16 og +14 sekunder.
Hvorfor? - skyhøy nerdefaktor!:D

panerai-equation-of-time-2015-12.jpg

Det er nok ikke helt riktig. Det er 3 ganger i året at en riktig klokke er lik sann soltid. Dette grunnet jordens akse på sin egen bane rundt sola og at jordas bane er elliptisk. Det skiller mellom +14 og -16 minutter mellom begynnelsen av november og midten av februar.
Uansett, kjempekul komplikasjon, bare synd du må opp i mange hundre tusen for å finne en klokke med dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fitzgerald og Grendel
Det er nok ikke helt riktig. Det er 3 ganger i året at en riktig klokke er lik sann soltid. Dette grunnet jordens akse på sin egen bane rundt sola og at jordas bane er elliptisk. Det skiller mellom +14 og -16 minutter mellom begynnelsen av november og midten av februar.
Uansett, kjempekul komplikasjon, bare synd du må opp i mange hundre tusen for å finne en klokke med dette.
Du har rett dette var ikke riktig, ser jeg skrev avviket i sekunder og ikke minutter.
Ellers er sol sanntid og middelsoltid lik kun fire dager pr. år, og varierer ellers med +14/-16 minutter ref. Wiki:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Soltid
 
Time, minutt og sekundviser er et must. Alt utover det klatter det til. Kan til nøds ha dato.
 
Jeg er så sær at jeg liker gangereserve. Gjerne skjult på baksiden (H.Moser&Cie - Monard)

3438855h_xxl.jpg


Eller overhodet ikke skjult på forsiden (MB&F - Legacy Machine).

mb-f-legacy-machine-lm1-xia-hang-18.jpg


Men noe av det kuleste (og mest meningsløse) jeg kan tenke meg av komplikasjoner er eget planetarium (Van Cleef & Arpels)

 
På min liste er Favre Leuba sine verk med dybde og høydemålere. Spesielt Bivouac-en er fascinerende med innebygget barometer (høydemåler).

113ba68ff2.jpg


FL patenterte høyde/dybdemålerløsningen i 1962, og solgte flere variasjoner av Bivouac-en gjennom hele 60-tallet. Verket er et Peseux 320-basert verk (FL 40x). Er ikke sikker på om dette regnes som en komplikasjon, men klokka står på jeg-vil-ha lista. :)

Og den funker! Her er en kar som har tatt den med opp i 5000 fots høyde:

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel