Hvilke komplikasjoner er dine favoritter?

Gangreserve. Bare så utrolig få som klarer å få det fint. DB22 er den eneste jeg kommer på i farten, muligens Lange.
 
Datum och bezel här. Hade jag djupa fickor hade jag haft en månfas också, på grund av utseendet.
 
Apropos fiffig komplikasjoner. Satt og tenkte på hvordan hundredelsekunder skulle la seg gjøre i mekaniske ur da jeg så Svindal vinne i dag:

Tag Heuer har en kronograf med en komplikasjon som kan måle helt ned i hundredels sekund. Det krever en helt spesiell balanse. En normal sådan svinger 28800 ganger i timen. I denne klokken svinger balansen hele 360.000 ganger i timen. Hentet herfra: http://www.tu.no/t2/2013/04/22/selv...aktig-enn-en-mekanisk-klokke-i-millionklassen

Noen som har sett en mekanisk klokke med hundredelssekunder? Jeg har ikke. Innmari ubrukelig og kult! :)
 
Dato er et must. Liker også chronographer.

Ellers kommer det mye an på designet.
En chronograph kan være det vakreste i verden på en klokke, og se helt jævlig ut på en annen.
Proporsjoner er nøkkelordet her.
Sitter f.eks. små sub-dials for tett sammen på en alt for stor skive blir det helt feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Newbie
Jeg har helt klart en chrono-fetish. Særlig Seiko sine vintage 6138/9 og zenith el primero. Men det er først og fremst en mekanisk og teknologisk fascinasjon. Rent estetisk tror jeg retrograde-visere stikker av med seieren. Rett og slett nydelig, men krevende å få pent.
 
Redigert:
Etter en nylig anskaffelse har jeg fått stor sans for dead beat seconds. Liker også veldig godt månefase.

Er skeptisk til datohjul, det er så få som får det til pent. Klassisk dato eller big date, derimot...
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Kan helium escape valve anses som en komplikasjon? Jeg tenker i og med at det ikke er en del av selve verket, men heller en konstruksjon i urkassen.
 
Dato er et must. Liker også chronographer.

Ellers kommer det mye an på designet.
En chronograph kan være det vakreste i verden på en klokke, og se helt jævlig ut på en annen.
Proporsjoner er nøkkelordet her.
Sitter f.eks. små sub-dials for tett sammen på en alt for stor skive blir det helt feil.

Hva er det å lure på @UJU ? Det er jo denne du skal ha:

Kc6d6HM.png


Og når den i tillegg er i platinum og har denne baksiden:

0cxAEa5.jpg


Kan også nevne inhouse kolonnehjulkrono, første på 20 år i 1999. Flyback, jumping minutes:) I know what I want for christmas;)
 
Min topp 5:
1. Sekundviser - digg å vite hva klokka er.
2. Dato - kjekt å kunne sjekke dato opp kjapt.
3. GMT - liker å ha kontroll på hva klokka er andre plasser.
4. Regatta Timer - så stilig med 10-minutters nedtelling. Perfekt til matlaging.
5. Chronograph - kjekt under langdryg matlaging.
 
Min topp 5:
1. Sekundviser - digg å vite hva klokka er.
2. Dato - kjekt å kunne sjekke dato opp kjapt.
3. GMT - liker å ha kontroll på hva klokka er andre plasser.
4. Regatta Timer - så stilig med 10-minutters nedtelling. Perfekt til matlaging.
5. Chronograph - kjekt under langdryg matlaging.

Bare lurer, men kan du ikke se hva klokka er uten sekundviser?
 
I et filosofisk hjørne tidligere i år gjorde jeg meg noen tanker rundt komplikasjoner (www.tidssonen.no/forum/threads/tanker-rundt-komplikasjoner.28084/#post-409416). Sakset fra den tråden:

Det har vært litt traffikk i klokkeboksen i det siste og i den forbindelse gjør jeg meg alltid tanker om hvilke komplikasjoner jeg setter pris på. Deles her til felles glede og hoderysting:

Tid: Praktisk, og strengt tatt alibiet for at vi holder på med dette jåleriet. Dersom korrekt tidsangivelse hadde vært svært viktig for oss, hadde vi vel diskutert radiokontrollerte klokker her inne.

Dato: Dette er en komplikasjon jeg setter stor pris på, bortsett fra når jeg til stadighet må stille den pga misforholdet mellom antall klokker og antall håndledd/windere. Spesielt stor datovisning fra Lange eller Glashütte er så hypnotiserende stilig at jeg gleder meg til å få så dårlig syn at det kvalifiserer som kjøpsgrunn.

Kronograf: Jeg elsker utseende på klassiske kronografer i 3-9 og 3-6-9 konfigurasjon og ender derfor ofte med å kjøpe slike. Selve komplikasjonen bruker jeg imidlertid nesten aldri.

Månefase: For mange år siden hadde jeg en kollega i Tyskland som alltid måtte ut og drikke øl når det var fullmåne. Ikke noe grøftefyll og nevekamp, men bare ut å drikke øl. Han trengte ikke månefaseklokke – han kjente det ganske enkelt på øltørsten. Månefasekomplikasjonen er ganske morsom, men helt uten praktisk funksjon - forutsatt at man ikke har behov for å vite når Dieter (eller hva han nå het) glir silkebrisen fra bar til bar. Kanskje noe for kona hans? Uansett – komplikasjonen ødelegger etter min mening nesten alltid utseende på en urskive. En av få unntak er Zenith 410 Ltd som jeg kronidiot klarte å selge i forrige uke. Duh!

Ukedag: Veldig sjelden jeg har bruk for det. Da skal det ha vært temmelig mye fullmåne dagen før, men morsom komplikasjon.

Måned: Det har sjelden vært så mye fullmåne dagen før at jeg bommer på måneden.

Dag/Natt-indikator: Sikkert praktisk for huleforskere, nordlendinger i mørketiden og house-party-gjengere. Bommer jeg på måned og ukedag, skal du se at jeg nok også har lite bastante meninger rundt natt/dag. Med Reverso Grande GMT 8 Days som hederlig unntak, synes jeg også denne komplikasjonen roter til en skive.

GMT: Denne kan være nyttig. Jeg har minst to klokker med dette og har hatt enda flere, men jeg kan vel telle på en minerydders hånd hvor mange ganger jeg har brukt funksjonen. Det henger kanskje sammen med at jeg misliker lange flyturer så sterkt at jeg går fra trivelig medpassasjer til potensiell flykaprer etter ca tre timer på krøtterklassen.

Bezel: Dette er vel streng tatt ikke en komplikasjon (?), men en av de få funksjonene i tillegg til tid som jeg faktisk bruker. Timing av parkering, når kjørte vi hjemmefra, satte jeg på eggene, la pjokken, etc? Kan gjerne dreies begge veier, men med godt grep og litt motstand.

Mekanisk dybemåler: Jeg vet ikke om andre enn Oris har dette, men det er jo kjempetøft! Jeg ville sikkert brukt det opptil flere ganger, men om det forsvarer kjøp av enda et dykkerur?

Mekanisk alarm: Det er fantastisk å våkne til syngende mekanikk i dagens overdigitaliserte verden. Spesielt JLC har laget en alarm som virkelig høres ut som en stor gammeldags vekkerklokke. De andre lager mer vibrerende buzz-lyd som man ikke alltid våkner av, men det er nok til at man i møter kan opplyse om at noen har brukt opp sin tilmålte taletid på en helt fantastik usympatisk måte.

Heliumsventil: Dette er vel en av de funksjonene som overhodet aldri er i bruk. Spesielt Omega sin som ikke gjør stort annet enn det man hadde oppnådd ved å skru ut krona? Min er i hvert fall ikke utslitt enda. Men det jo litt tøft med en ekstra krone, da.

Regatta-nedtelling: Dette er en ganske morsom og estetisk interessant komplikasjon, men for meg hvis største utskeielse med ror i hånd er å kullseile Optimist-joller vha overvekt (hver gang), er det av liten praktisk nytte.

Kronograf-aktivert-indikator: Dette er det vel bare JLC Deep Sea Chronograph som har. Jeg kan ikke se noen som helst praktisk nytte av denne funksjonen, men det ser kjempetøft ut med det lille hvite/hvite-røde/røde på skiven som ikke legges merke til av en utenforstående, men som en WIS vil kunne diskutere en hel kveld.

Annual eller Perpetual Calendar: Det er fascinerende med verk med slike komplikasjoner, spesielt sistnevnte, men når det gjelder funksjon er vi strengt tatt tilbake til ukedag/måned-resonnementet fra tidligere. Noen har i tillegg årstall med på skiven og det trenger man vel kun dersom man kjører en DeLorean?

Minute repeater, tourbillon, Equation of Time, etc.: Nå er vi over i klokkeverdenens Formel 1. Dette er verk som kun kan komme som resultat av at man gir man flinke urmakere frie tøyler til å vise hva de kan. Og ved å vise hva de kan imponerer de oss såpass at vi kjøper brød-og-smør modellene med ETA verk. Funksjonene har knapt praktisk nytte, koster en formue og er neppe noe selskapene tjener stort på. Muligens er det heller slik at vi klokkenerder sponser en eller annen sjeiks Grand Platinum Perpetual Tourbillon Equation of Minute Repeater GMT Chrono Alarm Moon Phase 18 Days hver gang vi kjøper en overpriset masseprodusert hverdagsklokke? Fascinerende uansett:).

Jeg har sikkert glemt mange. Noen som har noen andre å tilføye eller andre tanker/erfaringer om de jeg har husket?
 
Fin oppsummering @morini . Det slår meg nå at dag/natt-indikator faktisk kan være praktisk sammen med dato, når man plukker opp en stanset klokke fra boksen og lurer på om timeviseren skal stilles tre eller femten timer fram.

Et marginalt snev av bruksområde for andre enn huleboere, der altså.
 
Spørsmål: GMT er kult, men hvor stor praktisk nytte har det i hverdagen sånn egentlig jo mindre du flyr ekstremt mye mellom tidssoner? Blir det ikke fort en litt gimmick-/novelty-komplikasjon?