Hvilke komplikasjoner er dine favoritter?

Det må bli GMT komplikasjon, rett og slett fordi det er ekstemt hendig. Spesielt Jeager sin versjon med 2 pushere for å legge til /trekke fra timer. Og home time på egen side ;)


 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og Tommen
Dato her også, dobbeltsjekker alltid dato før jeg signerer papirer. Når det er sagt, så synes jeg en ren skive med minst mulig dilldall er penest. Alle mine klokker har dato, er rett og slett avhengig.
 
Husker ikke hva det heter, men hadde vært kult å ha en mekanisk klokke med påminnelse/vekkefunksjon.

Ellers bruker jeg aldri mine "komplikasjoner", hverken Chrono, GMT, tachymeter eller dato.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Equation of time, som viser forskjellen mellom sann soltid og middelsoltid.
Det er kun 4 dager i løpet av 1 år, at døgnet er nøyaktig 24 timer. Ellers varierer lengden på et døgn med mellom -16 og +14 minutter.
Hvorfor? - skyhøy nerdefaktor!:D
EDIT: minutter ikke sekunder.

panerai-equation-of-time-2015-12.jpg
 
Redigert:
Jeg bruker overraskende ofte kronograf (eller fattigmannsvarianten vridbar bezel), så fra et fornuftig ståsted får denne min stemme.

Når det er sagt har jeg en fullstendig irrasjonell fascinasjon for dead seconds. Hvis jeg hadde hur mycket penger som helst hadde jeg nok brukt en andel av dem på en sinnssykt dyr mekanisk klokke som oppfører seg som en quartz :)
 
Månefase. Komplikasjonen som skaper et diskret(Sett bort fra Arnold & Son HM Perpetual Moon) kunstverk på enhver urskive. Grunnen til at dette er en favoritt, har jeg ikke svar på, men hver gang jeg ser en månefase vekker det en fascinasjon. Derfor vet jeg ikke helt om jeg vil finne ut av hvorfor jeg liker denne komplikasjonen, men heller bare fortsette å la meg fascinere.

En komplikasjon jeg synes er cool, som i übercool, er Seconde Morte. En komplikasjon ingen* har bruk for, men som noen konstruerte for at de kunne. Det er ingeniørkunst, det! En ekte WIS komplikasjon!

*citation needed
 
Mange interessante svar :)

Personlig er jeg fan av dato, GMT og kronograf.


Andre litt mer kompliserte favoritter:

Decimal minute repeater – et fantastisk konsept som er mye mer intuitivt enn tradisjonelle minute repeaters. Her slår første gong hele timer, andre gong antall 10-minutter (istedet for typiske 15), og siste gong minutter.

Splittsekundkronograf – komplisert mekanikk, kan ofte forveksles med en vanlig chrono for det som ikke vet, og heller ikke helt ubrukelig i praksis.

Seconde morte – ganske ubrukelig, men ganske så kult.

Evighetskalender + kronograf – klassisk kombinasjon med historisk tyngde.
 
Nå går det vel ikke under kategorien "komplikasjon", men tourbillion er blant mine favoritter.
Hvorfor? Fordi du får et smil om munnen hver gang du skal sjekke klokken :D
 
Registrere at ingen har nevnt gangreserve indikator.
Tar det som en bekreftelse på mitt eget syn at det er bortkastet å ha på skiven og som oftest bare roter til.
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Evighetskalender + kronograf – klassisk kombinasjon med historisk tyngde.

Hva er egentlig en evighetskalender? En annual + perpetual? Som IWC sin perpetual calender? Ettersom jeg forstår slipper du å stille den (hos urmaker vel å merke) før det har gått noen hundre år (577,5) for da har månenfasen forskjøvet seg med et døgn? Finnes noe mer evighet i klokkeverdenen enn som så?

http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW5034/

Dette er isåfall min favoritt komplikasjon per fascinasjon:)
Og dato er min favoritt komplikasjon per hverdag!
 
  • Liker
Reaksjoner: Xalle