Hva leser dere om dagen?

4D8F2C06-5ACB-4A95-9988-9499B7C541C3.jpeg
Tom Egeland, Kongen;)
 
Leser denne, om mannen som gikk lenger enn Scott mot syd, men akkurat ikke langt nok, før Amundsen (og Scott!) gikk hele veien kort tid senere.

Så ville Shackleton krysse Antarktis, men heller ikke dette gikk: For som hadde skjedd flere ganger før (blant annet med vår egen Larsen), frøs Shakletons skip «Endurance» fast i uutforsket isøde. Det ble kommentert ombord, mens «Endurance» lå fast i isen, at hun ikke var noen «Fram», ikke konstruert for å fryse fast og drive med isen. Dette er altså biografien om en mann som passer det herlige engelske begrepet «also ran».

670C6C7C-63FF-46CC-AD36-6086D1748428.jpeg

Underveis i biografien kom jeg over en artig liten passasje skrevet av ekspedisjonens fotograf:

F9CC0FA2-AAB0-40EE-B3A9-9F30B459DAF0.jpeg


Boken ble publisert i 1985 - dermed kunne selvsagt ikke biografen kommentere at fotografen, han hadde jo helt rett (om enn ikke hva gjelder ernæring og varme, så i alle fall hva gjelder telefoner!)
 
Vis vedlegg 207053

Holder på med Erika Fatlands "Grensen", hvor hun reiser gjennom landene rundt Russland (Ishavskysten, Nord-Korea, Manchuria, Mongolia, Øst-tyrkistan, Kazakhstan, Georgia, osv), og gikk oss en kort men veldig bra introduksjon i historien til disse stedene, og herlig beskrivende reiseskildringer om folk hun møter på veien som virkelig lar oss få inntrykk av stedene. Skriver veldig bra og ujålete, fremhever ikke seg selv i det hele tatt (boken er ikke om henne; dette er herlig). Fortjener helt klart terningkast 6, og veldig forståelig at den oversettes til flere språk. Merk: Jeg syntes at de første kapitlene, om nordøst-Russland/ishavet, ikke holdt forventet Fatland-kvalitet, men etterpå blir boken glimrende; kanskje til og med bedre enn den likeledes glimrende "Sovjetistan". Anbefaler begge disse på det varmeste.

Vis vedlegg 207054

Har nylig også lest en bok jeg så veldig frem til, Gunnar Garfors "Ingenstad: på tur til verdas minst besøkte land", hvor han beskriver et utrolig kult prosjekt: reiser til verdens (visstnok) 20 minst besøkte land. Høres herlig ut, og boken er helt grei, men et stykke unna Fatland-nivå.
Vis vedlegg 207055

Holder også på med med Daniel Immerwahrs "How to Hide an Empire" Vis vedlegg 207056 om USA's (tidligere og nåværende) kolonier, som Hawaii, Filippinene, Puerto Rico, etc.). Hadde trodd at det ville dreie seg mer om andre steder enn USAs anerkjente områder, men det ligger mye god forskning bak denne. Bekrefter nok engang at det absolutt ikke er noe gøy å være "okkupert" av et annet land. Greit (men ikke altfor godt) skrevet og absolutt en grei bok som jeg nok vil lese ferdig, men jeg tror det finnes en god andre bøker om historie/politikk jeg ville anbefalt før denne.
Ut i fra lesestoffet, regner jeg med du kjenner til podcasten "Globusrulett" med Garfors? Hvis ikke kan den trygt anbefales. Fatland er gjest i flere av episodene
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette har vært min litteratur siste tiden.
En meget god bok jeg kjøpte på museet ved Lista Flystasjon.

Det er to separate fortellinger. Den ene broren valgte å kjempe for Finland mot Soviet under krigen. Dette bragte han selvfølgelig over på tysk side.

Den andre broren hadde reist til USA i mellomkrigstiden. Han havnet blant amerikanske soldater på Omaha Beach etc.

Det er påfallende like detaljer i de to fortellingene. Konklusjonen er i alle fall ganske klar; I en konfliktsituasjon bør man sørge for å holde seg på vinnersiden. Ordtaket "Det er vinneren som skriver historien" slår til.

20210203_101000.jpg


Boken er i alle fall god.

8
 
Den første novellesamlingen med historier fra Wyoming var så pass bra, at det er bare å kjøre på med nummer to i serien.
Og nummer tre ligger å venter.

Jeg som har sett etter ranch i Montana en stund, begynner å lure på om jeg skal åpne min søken til å inkludere Wyoming og Idaho også ;)

Vis vedlegg 234326

dersom du trenger hytte i Montana kan jeg anbefale det koselige området Lincoln

www.nydailynews.com/life-style/real-estate/unabomber-secluded-1-4-acre-montana-property-market-69k-article-1.469948
 
Kjørte vestover fra Chicago for noen år siden, turen gjennom South Dakota var et høydepunkt! Stor fascinasjon for badlands og endeløse sletter!
 
Skal du bli cattle rancher eller vinbonde? ;)

Idaho er fantastisk. Helt rått landskap, fra flat ørken til høyfjell. Mye bra folk og en blanding av bondeland og high tech (jeg jobbet noen år for Micron Technology) og jeg følte meg mer hjemme i Boise enn i Pasadena.
 
Er ingen lesehest men har nylig lest boka om Frode berg som heter «I grenseland» av Morten Jentoft, spennende bok som anbefales!