Hva leser dere om dagen?

Fikk meg endelig et e-ink lesebrett der jeg kan låne e-bøker fra biblioteket rett inn på brettet. Så nå skal det bli fart på lesingen igjen etter maaaaaange års opphold. Begynner rolig med lettfordøyelig underholdning fra Wilbur Smith, så får jeg avansere etter hvert.

En ny verden som åpnet seg her nå!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og DrDoppler
image.jpg

Jeg har alltid vært svak for kryptografi og -analyse, så det var veldig moro å endelig ha denne - den fokuserer mest på den tidlige delen av arbeidet med å knekke enigma-systemet - utført av en håndfull polakker med ryggen mot veggen.
 
Fikk meg endelig et e-ink lesebrett der jeg kan låne e-bøker fra biblioteket rett inn på brettet. Så nå skal det bli fart på lesingen igjen etter maaaaaange års opphold. Begynner rolig med lettfordøyelig underholdning fra Wilbur Smith, så får jeg avansere etter hvert.

En ny verden som åpnet seg her nå!

Selv om det er noe eget med ordentlige papirbøker, er det ingen tvil om at lesebrett senker terskelen for lesing, ikke minst hvis man reiser en del.
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH
I haven't read through many chapters of this novel to date. In reading the beginning of this novel one has a choice, to put it down and think deeply. I wanted to read on. I could be right in saying that the author has opened the first chapter telling us that he wants to get straight to the point, putting all the cards on the table, surely before he starts to explain why.

It's said that one shouldn't judge a book by its cover. On the reverse side there is a picture that I feel is worth more than a thousand words.
IMG_20210824_114638.jpg
IMG_20210824_114607.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG og Grendel
F...... Begynner rolig med lettfordøyelig underholdning fra Wilbur Smith, så får jeg avansere etter hvert.

En ny verden som åpnet seg her nå!

Wilbur Smith er en av mine favoritter. I studietiden ble det litt mye. Da oppdaget jeg at gleden ved å lese bøkene ble en 'mani'. Da måtte jeg pense over til noe annet...

8

Edit: Wilbur Smith har hatt sin renesanse og er fortsatt en favoritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH
I haven't read through many chapters of this novel to date. In reading the beginning of this novel one has a choice, to put it down and think deeply. I wanted to read on. I could be right in saying that the author has opened the first chapter telling us that he wants to get straight to the point, putting all the cards on the table, surely before he starts to explain why.

It's said that one shouldn't judge a book by its cover. On the reverse side there is a picture that I feel is worth more than a thousand words.
Jeg har lest den. Jeg føler forfatteren har funnet en god balansegang med å beskrive det vonde, uten å bli for eksplisitt. Dette er temaer som er ubehagelige for folk flest, og som vi vanligvis unngår. Boken gir en innsikt i hva som faktisk skjer rundt om i verden, fortalt av en som har lang erfaring i politietterforskning på dette området. Det er bra at mer søkelys rettes på dette.

Jeg vil absolutt anbefale å lese denne.
 
Dante Alighieris Guddommelige komedie, som ble ferdig i 1321, finnes selvsagt i mange oversettelser og tolkninger. Jeg var spent på Kristin Floods nylig utgitte versjon av bokens første del, Inferno. Tidligere har jeg lest andre utgaver, ikke minst Magnus Ullelands verk som inneholder alle tre delene, Inferno, Skjærsilden, og Paradiset. Ulleland skrev en imponerende god tolkning, som også inneholder et høyt antall fotnoter og referanser.

Inferno er utvilsomt den mest kjente delen av Dantes tredelte verk, selv om jeg i høyeste grad vil oppfordre til å lese de to etterfølgende delene, ikke minst for beskrivelsen av Dantes gjenforening med sin avdøde ungdomskjærlighet Beatrice. Ullelands versjon anbefales for de som vil lese hele Komedien på (ny-)norsk.

Jeg opplever Floods tolkning av Inferno som en svært god og lettlest versjon. Utfordringen med mange andre utgaver er språk og kompleksitet i henvisninger/tolkninger. Denne utfordringen har hun løst på en forbilledlig måte gjennom forenkling og forkorting, som gjør boken tilgjengelig for et bredt publikum. Det er ingen enkel oppgave hun har gått løs på, men det er svært godt utført. Hun har valgt å ikke inkludere fotnoter, men har en god oversikt med det mest sentrale persongalleriet bakerst i boken.

Ser man bort fra de groteske beskrivelsene av datidens kjente personligheters evige og graderte pine i Helvetes ni sirkler, før Dante og Vergil møter den falne engel selv, er ferden også en fascinerende opplevelse av gjeldende moral, holdninger og politiske kirkekonflikter (blant annet hans religiøse oppgjør med Pavekirken).

Kristin Flood skal ha stor honnør for for sin bruk av 1800-tallskunstneren Gustave Doré sine fascinerende illustrasjoner. Disse gir boken en stor merverdi i seg selv, og kompletterer Floods gode tolkning.
2F849BA3-7744-4D06-9D37-373386FFCB73.jpeg
 
Redigert: