Hva leser dere om dagen?

Ble ferdig med Verden som var min-serien til Ketil Bjørnstad og Sverre Bjertnæs Mine bilder, Om kunst og alkoholisme i går og må virkelig anbefale begge. Verden som var min ble vel noen tusen sider til slutt, men hvis man interesserer seg for historie og norsk kulturliv de siste seksti årene går sidene fort.

IMG_20210222_184831835.jpg
 
Ble ferdig med Verden som var min-serien til Ketil Bjørnstad og Sverre Bjertnæs Mine bilder, Om kunst og alkoholisme i går og må virkelig anbefale begge. Verden som var min ble vel noen tusen sider til slutt, men hvis man interesserer seg for historie og norsk kulturliv de siste seksti årene går sidene fort.

Vis vedlegg 235578

Bjertnæs-boka har gått meg hus forbi. Kunne du skrevet noen ord om denne? Har hatt mine tilfeldige møter med Bjertnæs, bl.a. i hans tyngre perioder. Nå pryder et av verkene stueveggen.
 
Bjertnæs-boka har gått meg hus forbi. Kunne du skrevet noen ord om denne? Har hatt mine tilfeldige møter med Bjertnæs, bl.a. i hans tyngre perioder. Nå pryder et av verkene stueveggen.

Jeg synes at den var helt fantastisk, leste gjennom på to kvelder. Han skriver i utgangspunktet om kunstverk de har på veggene hjemme hos seg selv, men i praksis er det litt som en biografi der han skriver om de forskjellige periodene, ungdomsårene der han etterhvert blir eleven til Odd Nerdrum, og hvordan han senere går ut av det miljøet. Alkoholismen går som en rød tråd gjennom historien hans, og han skriver veldig godt om de forskjellige sidene av alkoholismen, og hvordan han kom seg ut av det. Vi har selv et verk her i stuen, og det blir nok flere. Intervjuet hos Drivkraft på NRK P2 med han anbefales også.
 
Jeg synes at den var helt fantastisk, leste gjennom på to kvelder. Han skriver i utgangspunktet om kunstverk de har på veggene hjemme hos seg selv, men i praksis er det litt som en biografi der han skriver om de forskjellige periodene, ungdomsårene der han etterhvert blir eleven til Odd Nerdrum, og hvordan han senere går ut av det miljøet. Alkoholismen går som en rød tråd gjennom historien hans, og han skriver veldig godt om de forskjellige sidene av alkoholismen, og hvordan han kom seg ut av det. Vi har selv et verk her i stuen, og det blir nok flere. Intervjuet hos Drivkraft på NRK P2 med han anbefales også.

Takk skal du ha!
Bok bestilt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Flippin
Leser Oslogjengen av Jan Christensen. Mostandsfolka gjorde mye bra for oss som er viktig å huske og som vi fortsatt bør være takknemlige for.. Interessant lesning.

432A62EB-626B-4B1F-98B9-A481252D4506.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler og Erik_SG
Ble ferdig med Verden som var min-serien til Ketil Bjørnstad og Sverre Bjertnæs Mine bilder, Om kunst og alkoholisme i går og må virkelig anbefale begge. Verden som var min ble vel noen tusen sider til slutt, men hvis man interesserer seg for historie og norsk kulturliv de siste seksti årene går sidene fort.

Vis vedlegg 235578
Bjertnæs-boka har gått meg hus forbi. Kunne du skrevet noen ord om denne? Har hatt mine tilfeldige møter med Bjertnæs, bl.a. i hans tyngre perioder. Nå pryder et av verkene stueveggen.
Jeg synes at den var helt fantastisk, leste gjennom på to kvelder. Han skriver i utgangspunktet om kunstverk de har på veggene hjemme hos seg selv, men i praksis er det litt som en biografi der han skriver om de forskjellige periodene, ungdomsårene der han etterhvert blir eleven til Odd Nerdrum, og hvordan han senere går ut av det miljøet. Alkoholismen går som en rød tråd gjennom historien hans, og han skriver veldig godt om de forskjellige sidene av alkoholismen, og hvordan han kom seg ut av det. Vi har selv et verk her i stuen, og det blir nok flere. Intervjuet hos Drivkraft på NRK P2 med han anbefales også.

Aah, takk for meget godt tips om Bjertnæs-bok! Og jeg ser gjerne bidrag fra dere i Kunsttråden om Bjertnæs-bilder :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly og Flippin
@Grendel sin bok om riktig og gal side fikk meg til å dra frem "Fra Finland til Kaukasus."

DSC_1089.JPG


Boken inneholder historiene til de som gikk i tjeneste hos Waffen SS på Østfronten. De få som overlevde får her fortelle nokså fritt.

Hva som drev dem varierer fra glødende nazisme, til at de alt hadde kjempet i Vinterkrigen og ble med videre, til ren armod og arbeidsledighet her hjemme. Når jeg leser må jeg tenke på vår tids fremmedkrigere, og at ikke bare må de stå for det de har gjort men vi som samfunn må stå for hvordan vi tar dem tilbake.
 
Akkurat ferdig med klassikeren "Høyt" av Erika Fatland (Sovjetistan, Grensen). Her reiser hun langs Himalaya, fra vestenden til østenden, og møter folk: Øst-turkistan, Pakistan, India, Nepal (inklusive det tidligere så forjettede Mustang), Bhutan, Tibet, og til sist Kina. Detter er kanskje boken hvor det kommer aller klarest frem at hun er (utdannet) sosialantropolog. Hun reiser stort sett utenom storbyene, og treffer på de rareste små såvidt-overlevende kulturene; levende eks-gudinner, sære kristne sekter midt i buddhismeland, reformivrige shanamer som minsker tiden kvinner under menstruasjon trenger å sove utenfor huset fra 9 til 5 dager, sære matrilinære samfunn, og så videre, og så videre. Kanskje et lite hint til oss som liker å reise at det fremdeles er interessante kulturer å oppleve mange steder, bare man tar seg bryet med å gjøre research, gå utenom allfarvei, og snakke med folk.

Boken kan nesten sees på en liten katalog av små sære kulturer som er på vei til å dø ut i en moderne enhetlig verden.

Fatland skriver meget bra, fokuserer abslutt ikke på seg selv, og det er ikke mange overflødige setninger i en bok på 600+ sider.

En helt herlig bok, som Grensen og Sovjetistan. Terningkast 6.

hoyt.jpg


En annen liten bok som jeg akkurat er ferdig med er "The Shadow of the Sun: My African Life" av den berømte
polske journalisten Ryszard Kapuscinsky. Boken inneholder endel korte kapitler fra ulike deler av Afrika, skrevet
over en lang tidsperiode, fra Ghana i 1958 til nesten våre dager. Som sagt, korte kapitler fra mange ulike steder, Ghana, Uganda, Somalia, Zanzibar, Liberia, Eritrea, og så videre. I motsetning til Fatland er fyren journalist, og han skriver endel om politiske skikkelser,
og har glimrende korte oppsummeringer av f eks forløpet til Rwanda'94 (beste kortoppsummeringen jeg har lest av denne), og Liberia-opplegget. Kort-biografier av hyggelige folk som Idi Amin. Men fyren tar
seg også gjerne en tur til en landsby og prøver å forstå "afrikaneren". Ikke i nærheten så episk som "Høyt",
men sympatisk og velskrevet og med endel kjappinnsikt i den nære historien til endel land i Afrika.

Jeg var litt skeptisk til fyren etter kjapt å ha lagt hans "Shah of Shahs" til side for senere anledninger, men "The Shadow of the Sun: My African Life" var en behagelig overraskelse. Terningkast 5. Ser forresten at den heter "Ibenholt" på norsk.

the-shadow-of-the-sun.jpg