Hva leser dere om dagen?

Snart ferdig med "Aldri fucke opp" av Jens Lapidus. Enkel underholdning, men opplagstallene forteller mer om mediedekningen enn kvaliteten etter min mening...

"Snabba cash" var jo underholdende, så jeg får vel lese denne oppfølgeren også.
 
Ferdig med Karl Ove Knausgårds "Min kamp 3" for en ukes tid siden, og kan konstatere at nr. 4 i må kjøpes inn. Bøker som er verdt å lese.

Fått en liten haug av bøker de siste dagene, men for øyeblikket virket ikke alle titlene like innbydende.

Har begynt på Anthony Bourdains oppfølger til Kitchen Confidential, "Medium Raw", og er så langt fornøyd. Stilen er relativt forskjellig fra Kitchen Confidential, og har visse fellestrekk med en del av de korte men vittige betraktningene og tankene Bourdain deler i "No Reservations". Anbefales uansett til alle Kitchen Confidential fans!
 
Training and racing with a powermeter - av Hunter Allen og Andrew Coggan PhD :)
 
Nå leser jeg House to House av David Bellavia. Forfatteren var squad-leader for ett amerikansk infanterilag og forteller om da amerikanerene tok Fallujah i November 2004. Helt sinnsykt spennende bok som jeg snart er ferdig med. Neste blir Blackwater - The rise of the world's most powerful mercenary army av Jerem Scahill
 
Lengdegraden

Lengdegraden er den utrolige historien om den engelske klokkemakeren John Harrison, som fra midten av 1700-tallet viet sitt liv til å konstruere en skipsklokke som kunne ta nøyaktig tid til sjøs. I mange hundre år hadde sjøfarende funnet breddegraden ved hjelp av sol- og stjernevinkler, men lengdegraden forble en hemmelighet så lenge en ikke kunne finne korrekt lokal tid, relatert til middeltiden(GMT). Det var dette Harrison ville - og klarte - med sine urverk.

Boken er vakkert illustrert og fascinerende lesning; for alle som interesserer seg for sjøfart og navigasjon, klokker og vitenskapshistorie. Den illustrerte Lengegraden er utgitt på en rekke språk, og har vakt stor oppmerksomhet både for innhold og design. Sobel er prisbelønt forskningsjournalist i New York Times, Andrewes er konservator ved Harvard University Museum


Godt skrevet og boken kan anses som pensum litteretur for dette forumets disipler..?

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1748540
 
Ferdig med "Medium Raw" i går, og til tross for en bra start føler jeg ikke den levde opp til forventningene. Skrivingen er tidvis på et svært lavt nivå, og mye resirkulert stoff. Tror fortsatt Bourdain fans kan la seg underholde, men det er ingen tvil om at mannen egner seg best på TV (ny episode av No Reservations er ute i dag).

Er nå i gang med Graham Famellos biografi om Paul Dirac, "The Strangest Man". Meget interessant lesning som gir et godt innblikk i både vitenskap og samtid. Boken har fått gode kritikker i alt fra New York Times Book Review til New Scientist og The Economist.
 
Skal til å begynne på "Dødsranet" som handler om NOKAS-ranet. Denne har jeg blitt anbefalt av flere venner, og gleder meg til å begynne på den.

Noen som har lest den?
 
Har nylig hatt en lydbok opplevelse av de sjeldne,- nemlig hørt Anker Ousdal lese om fiskeren Markus av Gabriel Scott.
En så utrolig beskrivende fortelling om livet på sørlandet (Lillesandsomr.?) til en fisker og hans sambygdinger rundt 1915.
Måten enkle dagligdagse hendelser blir beskrevet på, med en ekte sørlandsstemme, har vært en nytelse å høre på, i tilsammen godt over 4 timer.
Anbefales! :D
 
Begynte på The Kraken Wakes av John Wyndham i går. Apokalyptisk/postapokalyptisk (science-)fiction er en av mine favorittgenre, og Wyndham fører en elegant penn. Dermed klarte jeg ikke å legge fra meg boka før langt utpå natta.

51mkDD-yXPL._BO2,204,203,200_PIsitb-sticker-arrow-click,TopRight,35,-76_AA300_SH20_OU02_.jpg
 
Lest "Papillon" av Henri Charriére på nytt, siden jeg fant fortsettelsen "Banco" på brukthandelen her om dagen. Førstnevnte er en særdeles lesverdig beretning, angivelig selvbiografisk (men antagelig med noen kunstneriske friheter), om forfatterens vanvittige opphold i straffekoloni i Fransk Guyana etter å ha blitt dømt for mordet på en hallik i moderlandet. Anbefales, både for de som er glade i røverhistorier og for de med litt interesse for historie generelt.

papillon.jpg
 
Nettop ferdig med Wonderboy av Henrik Langeland. En fantastisk bok!

Anbefaler også Langelands siste, Francis Meyers Lidenskap.

Jeg har nettopp begynt på Min Kamp av Karl Ove Knausgård, etter å ha utsatt det i det lengste. Er livredd for å bli skuffet, Knausgård er en gammel favoritt - jeg elsket hans to første. Ellers har ferielektyren vært en del magasiner, Hodejegeren av Jo Nesbø og Dr Jekyll and Mr Hyde (!) av Robert Louis Stevenson.
 
Lenge siden denne ble lest til meg.. Men likevel, den har jo en viss klokkerelevans ;)

photo-34.jpg
 
Etter tre uker på hytta er disse bøkene lest:

"Med kaldt blod" av Truman Capote. Svært velskrevet og lesverdig doku-roman om to døgenikters drap og mislykkede ran av en hvetefarmer og familien hans i 1959, og hvordan denne hendelsen påvirket både gjerningsmennene, lokalsamfunnet og etterforskerne. Om ikke den første, så er boken ett av de beste tidlige eksemplene på dramatisert dokumentar. Boken er basert på mengder av intervjuer over flere år, med alle involverte og spesielt med gjerningsmennene mens de satt på death row og ventet på galgemannen.

"Dypet" av Tom Kristensen. Thriller om Nordsjødykkere, storpolitikk og senkede oljeplattformer som etter min mening aldri når over det middelmådige. Kristensen skriver greit, men lykkes aldri i å få karakterene troverdige, og historien er dels usammenhengende og usannsynlig inntil til det komiske. Grei og lettlest tidtrøyte på svaberget, men det er maaaaaaaaaaaaaaange bøker i samme genre jeg heller ville brukt tiden på.

"Forsvunnet" av Daniel Mendehlsson. Fascinerende beretning om en amerikansk jøde som undersøker skjebnen til en fjern grandonkel og dennes familie som ble drept av nazistene i Ukraina i 2. verdenskrig. Han reiser verden rundt for å snakke med mennesker som kanskje vet, eller husker hva som skjedde, i et evig kappløp med alderdom og død, og finner fragmenter som tilslutt gir noen ufullstendige svar. Boken gir et godt bilde av enkeltmenneskenes skjebne i massakrene, men for meg var den mest en veldig lesverdig påminnelse om hvor lite som blir igjen av oss når alle som kjente oss er borte. Mange digresjoner, innskytninger og detaljer gir boken et fortellende og personlig preg, men gjør den også noe tunglest. Anbefales.

"Little Big Man" av Thomas Berger. Cappelen Damm begynte i fjor å gi ut de beste westernromaner i pocketutgaver i serien "Western Star". Jeg er redd seriens navn, Bill og Ben-aktige bokomslag og kioskdistribusjon skremmer enkelte fra å kjøpe disse bøkene. I så tilfelle er det synd. Det som hittil er gitt ut tilhører kremen av romaner med tema fra Vesten, og overgår det meste av hva man ellers finner i bokhandelen. "Little Big Man" er nyeste utgivelse. Mange har sikkert sett filmen basert på boken, men - som vanlig - er boken langt bedre. Det er en morsom, underholdende og ikke helt usannsynlig historie om en ung hvit manns opplevelser før og under indianerkrigene, sett mye fra indianernes synspunkt.

"Cash" av Jens Lapidus. Tøff og hardokt thriller om dop og raske penger i et Stockholm langt fra det svenske folkhemmet. Jeg kjøpte boken etter å ha lest filmanmeldelsene (!) og ble ikke skuffet. Neste bok er innkjøpt og blir vel å lese i neste uke.
 
"Little Big Man" av Thomas Berger. Cappelen Damm begynte i fjor å gi ut de beste westernromaner i pocketutgaver i serien "Western Star". Jeg er redd seriens navn, Bill og Ben-aktige bokomslag og kioskdistribusjon skremmer enkelte fra å kjøpe disse bøkene. I så tilfelle er det synd. Det som hittil er gitt ut tilhører kremen av romaner med tema fra Vesten, og overgår det meste av hva man ellers finner i bokhandelen. "Little Big Man" er nyeste utgivelse. Mange har sikkert sett filmen basert på boken, men - som vanlig - er boken langt bedre. Det er en morsom, underholdende og ikke helt usannsynlig historie om en ung hvit manns opplevelser før og under indianerkrigene, sett mye fra indianernes synspunkt.

Den filmen var årsaken til at jeg gikk med fjærpryd store deler av barndommen, og ukontrollert utøste great vengeance and furious anger over nabogutter som var dristige nok til å påta seg rollen som kåbbåis. Det er heller ikke få plastcowboys som ligger gjennomhullet av knappenålpiler i kjelleren...

Flott film, nå må jeg lese boka også! :D