Hva leser dere om dagen?

Fra Babel til Abel - likningens historie. Torgeir Unstad.

Anbefalles ikke for de av dere som ikke er over middels mattenerdete.
... viste dere foresten at Babylonene brukte et tallsystem med basen 60 og at allerede de gamle egyptene regnet seg frem til at π ~3.16
Skulle det dog være noen som er det så gi lyd :)

...noe som er grunnen til at timer/minutter har 60 minutter/sekunder den dag i dag! Den boken skulle jeg gjerne ha lest, merker jeg:)

... men timen derimot har du vistnok Egyptene å takke for:
Why is a minute divided into 60 seconds, an hour into 60 minutes, yet there are only 24 hours in a day?: Scientific American
Ikke sikker på om det er riktigt at de skal ha haft et base-12-system med posisjoner.
Leste meg til at de hadde et additivt system.

This division reflected Egypt's use of the duodecimal system--the importance of the number 12 is typically attributed either to the fact that it equals the number of lunar cycles in a year or the number of finger joints on each hand (three in each of the four fingers, excluding the thumb), making it possible to count to 12 with the thumb

... så har vi jo maya-gutta som telte både tær og fingre til 20 :)
http://www.michielb.nl/maya/math.html
http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/HistTopics/Mayan_mathematics.html

Redigert:
Innimellom "Winds of Destruction" har jeg nettopp lest ferdig "More than my share of it all" av Clarence L. "Kelly" Johnson.

Johnson er mannen bak Lockheed Skunk Works, som har gitt oss P-80, F-104, U-2, SR-71 og helt sikkert fler andre flymaskiner vi antakeligvis ikke vet om. Det er en interessant bok som går fra hans guttedager og frem til sine dager som pensjonist ved ranchen sin. Anbefales for alle som har interesser i den retning.

Jeg har nå lest ferdig "More than my share of it all" og "Winds of destruction" - sistnevnte bok ble litt mye politisk sutring mot slutten (som det stort set alltid blir i alle biografier som omhandler Rhodesia). Gode og interessante bøker!

Har nå begynt på boken "Jet Age Man: SAC B-47 and B-52 Operations in the Early Cold War" av Earl J. McGill. Det er biografien til en kar som begynte å fly på B-47 (forløperen til B-52). Enn så lenge har jeg ikke lest lenger i boken enn at han fortsatt flyr på B-47. B-47 var et farlig fly, konstruert i en periode hvor man akkurat hadde begynt å ta i bruk tilbakestrøkne vinger, og man fikk som følge av det en del uheldige flyegenskaper. Så langt en meget interessant bok.

Videre har jeg også, i anledning min fødselsdag (i dag faktisk) fått boken "Et liv i isen" som omhandler Adolf Henrik Lindstrøm - mannen bak bl.a Biff Lindstrøm. Lindstrøm var kokk på opptil fler arktiske ekspedisjoner og var mange ganger helt avgjørende for stemningen og helsen ombord i Fram! Så langt en svært interessant bok.

Redigert:
Väinö Linna - Okänd soldat.
Ikke lest allt for mye, men frisk direkte fortelling om Finlands "fortsettelseskrig" mot russerne fra 1941 og utover.

Hornblower-serien av C. S. Forester. En fengende leseopplevelse. Man nærmest kjenner lukten av saltvann og hører lyden av treskuter som knirker. Totalt 11 bøker, og jeg er halvveis i bok to. Mye moro gjenstår.

Men jammen glad det er ordbok på Kindle, for her er det mange faguttrykk man aldri før har hørt!

@braza2013 jeg har ikke funnet motivasjonen til å lese bøkene enda, men tror jeg så serien 3 ganger da jeg var i marinen. Fantastisk underholdning!

Redigert av en moderator:
@braza2013 jeg har ikke funnet motivasjonen til å lese bøkene enda, men tror jeg så serien 3 ganger da jeg var i marinen. Fantastisk underholdning!

TV-serien som ledet meg til bøkene også. Kan ikke annet enn å si at bøkene er enda bedre enn TV-serien (det sier jo litt).

Vær trygg på at du har mange timer med moro foran deg når du en gang begynner å lese de:)

Redigert av en moderator:
Hornblower-serien av C. S. Forester. En fengende leseopplevelse. Man nærmest kjenner lukten av saltvann og hører lyden av treskuter som knirker. Totalt 11 bøker, og jeg er halvveis i bok to. Mye moro gjenstår.

Men jammen glad det er ordbok på Kindle, for her er det mange faguttrykk man aldri før har hørt!

Når du er ferdig med den serien må du lese den enda bedre serien av Patrick O'Brian som begynner med "Master & Commander". 20 bøker som er helt fantastiske. Leser bok fire nå, på vei gjennom serien for tredje eller fjerde gang! :)

Master and Commander: Patrick O'Brian: 9780393325171: Amazon.com: Books

Jeg er litt skapfantasyfan, i alle fall i perioder. En bekjent kastet The Final Empire etter meg for kort tid siden. Den er første del av Mistborn-trilogien, skrevet av ikke ukjente Brandon Sanderson, mannen som fullførte Jordans Wheel of Time. De to første i trilogien gikk som en vind, er nå i gang med treern. Anbefales til alle som har et fantasygen eller to.