Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Alle i bransjen vet at Rolex lager de beste klokkene - de er mest nøyaktige, lengst serviceintervall, de er mest robuste, det beste stålet, best urverk, de er mest innovative, har den beste historie, de mest legendariske modellene. Alle som har peiling vet dette, innerst inne.

Det er sjanseløst å argumentere mot dette, spar kreftene.

Så slik jeg ser det kan og bør Rolex doble prisene på ny, uten at man kan si noe på det
Punktum.

Man får jo så mye for pengene...

Rolex er jo ganske billige klokker, egentlig - når man tar de fleste faktorer i betraktning. Så, jeg støtter tanken på at prisstigninger de siste årene er forsåvidt insignifikante i totalbildet.



Trolling på høyeste nivå dette her gutter :mrgreen:

:D
 
Ikke'no spes med Rolex. En smule overpriset i forhold til hvilken kvalitet som leveres ift andre klokker i samme prisleie.
Det som derimot er spesielt er menigheta rundt Rolex. Der er det mye rart.......

Bare så det er sagt, har jeg fått dårligere opplevd kvalitet fra merker som både er høyere priset, og høyere på den horologiske stigen enn Rolex. Rolex er i mine øyne en driftsikker klokke, enkelt ettermarked både mtp service og salg. Det er ikke det mest spennende merke, men jeg ryker nok snart på en igjen.
 
Rolex er ganske enkelt verdens mest kjente high end klokke.
Da snakker jeg ikke om hva klokkekjennere mener, men mannen i gata.
Prismessig så er de bunnsolide å kjøpe.
Og de er også en touch harry.
De er også verdensmestre på å finne opp den samme klokka om og om igjen,
til endeløs jubel fra fansen. Endre farge på bezel eller viser, og folk faller over av beundring.

Jeg har en, men må ikke.
 
Personlig synes jeg litt av sjarmen med såkalte Limited Editions (e.g. Hublot og Panerai) er usjarmerende, og glad for at det finnes kjedelige Rolexklokker. :)
 
ingen kan si at rolex er overpriset. Verdien på en gjenstand er hva du kan selge den for. Du kan kjøpe en ny, og selge den dagen etterpå med et lite tap.

Samtidig er det bunnsolid, og har et klassisk design. Jeg liker det, og derfor kjøper jeg det. Om noen heller vil ha gerhard perre ettellerannet, super dupert for de...

Skål!
 
Ser enkelte mener Rolex er dyr på service. Kan ikke helt forstå det. For 5000kr får du full service på cal 3135 som er i de fleste 3-handed klokkene deres. I mine øyne er dette en overkommelig pris. Ja, faktisk rimelig.

Hvor mye koster en service på en 3-handed fra en annen produsent i samme prissjiktet (JLC, GO)?

Skal ikke nevne hva det koster å få service på en Royal Oak.

Noen ser Rolex design som kjedelig, jeg ser på det som tidløst og klassisk. Ser jo ingen som klager over JLC Master serien, Patek Nautilus/Calatrava, AP Royal Oak serien, Omega Speedmaster m.m.

Haters gonna hate I guess...?

Hvis man ser litt tilbake i tid:

Rolex har vel bare hatt 4-5 direktører/CEO/Presidenter (hva enn tittelen er). De ansatte en ny direktør i fjor hvis jeg husker riktig. Forrige der igjen satt kun i noen år. Så Rolex har hatt 2-3 direktører over 50-60år. De har hatt samme konservative syn, men de to siste direktørene derimot har tatt Rolex inn i den moderne klokkeverden. Ila ett 10-år (ish) har Rolex oppdatert nesten hele kolleksjonen. De siste to-tre årene har de kommet ut med helt nye modeller med komplikasjoner som ikke har vært tilgjengelig på en Rolex på evigheter. Tenker på Sky-Dweller og Cellini med månefase. Rolex har virkelig utviklet seg mer de siste 10 år enn de har gjort siste 40 år.

Nei, synes ikke Rolex er kjedelige. kanskje litt for vanlig på Tidssonen, ja, men betyr det at Rolex er kjedelig eller har kjedelige klokker?

Er Rolex overpriset? Det er vel subjektivt. Men kan jo se hvor godt de holder seg i pris. Kan nevne at jeg kjøpte en ny LVc hos forhandler for tre uker siden for 59k. Se hva de siste LVc har gått for de siste mnd.

Penger har jo i grunn lite med denne interessen å gjøre, men når man først skal snakke om det så synes jeg ikke Rolex er overpriset.
 
Rolex? A bit kinky and dirty. :mrgreen:

10593424_345255922342416_1527279500_n.jpg
 
Jeg sammenligner Rolex kanskje mer med Porsche, har stort sett hatt samme design siden 60 tallet om ikke før. Noen mener og syns det er kjedelig mens andre mener det funker. Ja de går istykker som alt annet iblant, men det er fortstatt det det er og folk vil fortsatt kjøpe dem. Vil jeg ha en, ja det vil jeg.. Altså begge deler... :)
 
Rolex = harry for hvermansen

Hva det angår hvor vidt Rolex er så mye mer spesielt eller bedre enn f.eks Omega eller IWC, skal jeg ikke uttale meg om. Men etter å ha lest noen sider bakover i denne tråden hvor folk sier de frykter litt at folk kan komme med utsagn som "er den fake eller?" "hva koster den?" om du har på Rolex, kan jeg bekrefte du vil få. Hvertfall hvis du er ung, noe jeg er.
Jeg går på folkehøgskole med et mangfold av mennesker fra forskjellige steder i landet, og sikkert bakgrunn. Ved flere anledninger hvor jeg har gått med TT Rolex, har folk greid å se det er en Rolex og da brutt ut med en kommentar. Spesielt ved matbordet er dette skjedd flere ganger, hvor man sitter tett i tett. For å kutte historien kort endte det med at jeg etterhvert fikk et stempel som den rike drittsekken fra Nordstrand, og rektor anbefalte meg å la være å gå med den flere ganger da han hadde fått en klage fra en jentegjeng som mente det var sjenerende :confused:

Nå derimot går jeg med Certina, Breitling, Hamilton og andre mer anonyme klokker og jeg har ikke fått en eneste kommentar bortsett fra "kul klokke" :)
 
Hva det angår hvor vidt Rolex er så mye mer spesielt eller bedre enn f.eks Omega eller IWC, skal jeg ikke uttale meg om. Men etter å ha lest noen sider bakover i denne tråden hvor folk sier de frykter litt at folk kan komme med utsagn som "er den fake eller?" "hva koster den?" om du har på Rolex, kan jeg bekrefte du vil få. Hvertfall hvis du er ung, noe jeg er.
Jeg går på folkehøgskole med et mangfold av mennesker fra forskjellige steder i landet, og sikkert bakgrunn. Ved flere anledninger hvor jeg har gått med TT Rolex, har folk greid å se det er en Rolex og da brutt ut med en kommentar. Spesielt ved matbordet er dette skjedd flere ganger, hvor man sitter tett i tett. For å kutte historien kort endte det med at jeg etterhvert fikk et stempel som den rike drittsekken fra Nordstrand, og rektor anbefalte meg å la være å gå med den flere ganger da han hadde fått en klage fra en jentegjeng som mente det var sjenerende :confused:

Nå derimot går jeg med Certina, Breitling, Hamilton og andre mer anonyme klokker og jeg har ikke fått en eneste kommentar bortsett fra "kul klokke" :)
.
 
Redigert:
Nå er jo TT Rolex ikke akkurat anonymt.

Ser jeg selv noen med flashy Rolex, så går egen hjerne automatisk i fordømme-modus - så, når jeg har tenkt meg litt om så kanskje de er hyggelige mennersker tross alt. :)
 
Hva det angår hvor vidt Rolex er så mye mer spesielt eller bedre enn f.eks Omega eller IWC, skal jeg ikke uttale meg om. Men etter å ha lest noen sider bakover i denne tråden hvor folk sier de frykter litt at folk kan komme med utsagn som "er den fake eller?" "hva koster den?" om du har på Rolex, kan jeg bekrefte du vil få. Hvertfall hvis du er ung, noe jeg er.
Jeg går på folkehøgskole med et mangfold av mennesker fra forskjellige steder i landet, og sikkert bakgrunn. Ved flere anledninger hvor jeg har gått med TT Rolex, har folk greid å se det er en Rolex og da brutt ut med en kommentar. Spesielt ved matbordet er dette skjedd flere ganger, hvor man sitter tett i tett. For å kutte historien kort endte det med at jeg etterhvert fikk et stempel som den rike drittsekken fra Nordstrand, og rektor anbefalte meg å la være å gå med den flere ganger da han hadde fått en klage fra en jentegjeng som mente det var sjenerende :confused:

Nå derimot går jeg med Certina, Breitling, Hamilton og andre mer anonyme klokker og jeg har ikke fått en eneste kommentar bortsett fra "kul klokke" :)

Nå er ikke en TT særlig anonym, men at noen skal føle seg så provosert at de melder til rektor, sier meg at jante sitter i ryggmargen til mange kjipe nordmenn der ute. Skal man skamme seg fordi man har noe fint? Nei, huff! Bær klokkene dine med stolthet og la de politisk korrekte og fordomsfrie (lol) irritere seg.
 
@Loevhagen; De moderne er nok ikke anonyme av seg nei, men den jeg har gått med er jo fra før Breitling begynte med helpolerte klokker.. Og nei TT er nok ikke anonymt, men likevel.. Folk går her med gullklatter til 100 kr fra Ebay, for å prøve å vise seg frem/ha noe kult på håndleddet (hvor vidt det er kult når klokken stopper etter en halv dag, er en annen sak), men det er min som blir kommentert og spottet.

@Callahan; Du har et godt poeng. Nordmenn er opptatt av janteloven, men jeg orker likevel ikke å gå nesten et halvt år på skolen og ha "fiender". Forresten har jeg jo gått med Tag Heuer Carrera, og den har blitt spottet, men av en annen fyr som også har Tag Heuer. Han er egentlig ikke klokkeinteressert, men fikk den til myndighetsalder :p Heldigvis er det ikke flere som har lagt merke til den.

@Torjus; Bare å kjøpe seg Rolex, om du ønsker det. For det meste har folk kommet med kommentarer som: "Er det Rolex? Fake kjøpt i utlandet da?" så svarer jeg bare: "Nei, den er nok ekte." Så kommer det ofte tilbake: "Det tror jeg ikke noe på!", da svarer jeg: "Jeg bryr meg ikke hva du tror", og smiler. Det virker som folk tror jeg skrøner når jeg svarer på om den er ekte, men når de skjønner jeg er alvorlig, spør de om de kan få titte på den. Merkelig det der :p
 
Redigert av en moderator:
Som endel andre her sier; jeg opplever svært sjelden at noen legger merke til hva jeg har på armen. Jeg tror den oransje Seiko Monsteren er den som har fått flest kommentarer fra klokkeuinteresserte. Men nå bor jeg også i en liten by hvor definisjonen på en Playboy er en som sitter oppe to kvelder på rad for å se på kveldsnytt, så det er kanskje ikke så rart.

Men dere som lever i områder hvor man i større grad uttrykker status gjennom eiendeler: Er det virkelig slik at Rolex fremdeles er merket for den som gjerne vil demonstrere sin nyvunne rikdom på vulgært vis? For tyve år siden var det kanskje slik, men idag? Den nyrike som tar med hundre tusenlapper for å kjøpe en klokke å vise frem, velger vel neppe en upolert 40mm stålmodell som forsvinner under skjortemansjetten? Selv i lille Norge er det nå et stort utvalg av digre, flashy armbåndsur som knapt lar seg gjemme under et frakkeerme, og som formelig roper "jeg koster masse penger!" Mulig jeg ser med fordomsfulle briller, men de fleste Rolexer jeg ser henger på håndleddet til menn på min egen alder eller eldre, som stort sett ikke har behov eller ønske om å vise seg frem men har kjøpt en Rolex "fordi det er en god klokke", på samme måte som de kjøper en Mercedes "fordi det er en god bil". Kjedelige folk, altså. Ellers ser jeg dem på yngre mennesker, og da er det stort sett klokkeinteresserte og antrekksbevisste mennesker i kreative bransjer; ikke åpenbare statusflashere.

Det hender jeg ikke kan unngå brautende mennesker med stort markeringsbehov, gjerne storkarer fra oljebransjen. For femten år siden brukte de kanskje TT-suber. Idag bruker de svære Breitlinger, AP ROOer eller noe annet stort. Selv om Rolex de siste år (dessverre) har blitt stadig mer blingete, er de fleste modellene idag relativt sobre og diskrete sammenliknet med konkurrentene. Jeg tror at nettopp den konservative designen er det som har gitt merket en helt annen status enn det hadde for tyve år siden, og er grunnen til den fortsatte voldsomme populariteten blant interesserte på alle verdens klokkefora. Det er ihvertfall min småstedsteori, kanskje svært farget av egen oppfatning.

Jeg har en 116660 Deepsea som koster nesten 100tusenlapper som du så pent sier det, men føler ikke at jeg hverken har den, eller trenger den, for å demonstrere min nyvunnen rikdom. Jeg liker rett og slett uret. Hadde jeg skulle brukt så "mye penger" på å vise rikdom, hadde jeg kjøpt noe annet enn ei klokke, som det meste av tiden er usynlig, gjemt under ett plagg:cool: