Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Jeg skjønner hva du mente, men selv om du ikke vil diskutere noe du personlig ikke liker, er det ikke dermed sagt at ingen andre kan gjøre dette. Om man ikke vil høre begge sider av en sak, kan man like greit avstå fra diskusjon.

Someone+is+wrong+on+internet.png
 
Det spesielle med Rolex er tydeligvis at det engasjerer. De som liker Rolex - og paradoksalt nok også de som ikke liker Rolex. Jeg kunne ikke engasjert meg i å diskutere et gitt klokkemerke hvis jeg ikke likte det. Jeg konsentrerer meg om det jeg liker, så kan andre kanskje fokusere mer på det de liker.

Det er sikkert din mangel av interesse for de andre enn Rolex som gjør at du har ikke så mye kunnskap i de andre.
Jeg er ikke ensidig: For å bli konstruktiv i kritikken, man må kjenne en del av produkten.
Debatter er interessant: Uansett at det gjelder det jeg er interessert i, eller ikke.
Nei, jet bruker ikke Rolex hver dag som deg og nei jeg kjenner meg ikke i helle tatt om serienummer, modellnummer etc som deg.
Men jeg har gjort mine lekser om mekaniske fakta.
Ikke fordi jeg elsker Rolex, men fordi jeg er interessert i alt uansett: Det gjelder innovasjon og fremgang i klokkeindustri.
Hvis Rolex kommer med banebrytende fremgang og innovasjon, jeg skal lese meg om det med stor kunnskapstørst.
 
Flere her på forumet sier at man ikke skal blande økonomiske interesser i denne hobbyen. Man kan være enig - eller uenig. Fakta er at økonomi er en stor del av hobbyen. Rolex er lett omsettelig. Rolex minimerer økonomisk tap i hobbyen og man kan prøve ulike modeller. Like det - eller ikke. Rolex gir nå i alle fall de som ønsker å prøve / eie en Rolexklokke en mulighet for å gjøre det uten for stor økonomisk risiko. Så, kan man jo i disse tider se på Rolex som en potensiell sikring av kontanter. Avkastning på innskudd i bank gir nå snart negativ avkastning. Selv om det ikke er den lureste måten å flytte penger på, så kan det muligens være gunstig for visse modeller - og ei klokke på armen er kjekkere enn 50 lakser på kontoen.

Og en presisering til de som vil sakse i setningene over: Nei, det betyr ikke at man skal kjøpe Rolex primært for å satse på verdistigning og at man skal legge økonomiske begrunnelser i bunn for å kjøpe seg ei Rolexklokke.
 

Hvis det hadde utviklet seg svært positiv for Rolex sin side i tråden, hadde du vært med og uten å bli "små irritert" over debatten:rolleyes:
Som du sagt "Jeg konsentrerer meg om det jeg liker..."
Og du liker ikke at noen kritiserer for mye det du elsker, fordi det kaster litt sand i den velsmurte maskinen du har bygget rundt deg angående din favorite varemerke.
 
Det er sikkert din mangel av interesse for de andre enn Rolex som gjør at du har ikke så mye kunnskap i de andre.
Jeg er ikke ensidig: For å bli konstruktiv i kritikken, man må kjenne en del av produkten.
Debatter er interessant: Uansett at det gjelder det jeg er interessert i, eller ikke.
Nei, jet bruker ikke Rolex hver dag som deg og nei jeg kjenner meg ikke i helle tatt om serienummer, modellnummer etc som deg.
Men jeg har gjort mine lekser om mekaniske fakta.
Ikke fordi jeg elsker Rolex, men fordi jeg er interessert i alt uansett: Det gjelder innovasjon og fremgang i klokkeindustri.
Hvis Rolex kommer med banebrytende fremgang og innovasjon, jeg skal lese meg om det med stor kunnskapstørst.

Jeg innrømmer at jeg ikke har forferdelig mye klokkekunnskap generelt, og spesielt ikke utover overfladisk å kjenne til de mest omtalte merkene her på forumet. Og personlig er det kanskje disse merkene jeg har vurdert mest: Rolex, Omega, Sinn, Oris og Tudor (samt endel i nedre prissjikt).

Menjeg bytter gladelig ut både SubC, GMT BLNR og Explorer 2 med tilsvarende klokker fra andre merker, forutsatt at de er like bra eller bedre på følgende områder (i min prioriterte rekkefølge!):
-Lavere/samme pris (gjerne brukt)
-Holder verdien like godt (og lett å selge)
-Opplevd kvalitet på lenke/kasse! (hvordan den føles på armen)
-Størrelse/proporsjoner
-Reel kvalitet på alt
-Specs og funksjoner
-Tilgjengelig på bruktmarkedet
-Design (trenger ikke være likt/sub-kopi, men må likes)
-Merke/historie og generell annerkjennelse fra klokkeentusiaster

OK, suben finnes det uttallige alternativer til (har sett på mange, spesielt i lavere prissjikt), men hvor lavt kan man gå i pris før kvalitetsfølelsen blir dårligere enn Rolex? Og hvor mye penger taper man isåfall på f.eks. 1 år hvis man vil selge? Hva med de andre modellene?Hvilke finnes tilgjengelig på bruktmarkedet av og til (mer enn 1stk i året)?

Kanskje off topic å få masse svar på dette i denne tråden (spesielt siden eventuelle forslag blir veldig spesifikke, og folk har forskjellige prioriteringer av egenskaper).
 
Jeg skulle ønske det kom en ny trend på TS. "Hva er spesielt med xxx". Der kunne folk delt kunnskap om klokkemerker de liker, klokker de har eid eller skulle ønske de eide. Man kunne postet reviews, tekniske spesifikasjoner eller bare fantastiske bilder. Tenk så jovialt det hadde blitt da folkens.
 
Jeg innrømmer at jeg ikke har forferdelig mye klokkekunnskap generelt, og spesielt ikke utover overfladisk å kjenne til de mest omtalte merkene her på forumet. Og personlig er det kanskje disse merkene jeg har vurdert mest: Rolex, Omega, Sinn, Oris og Tudor (samt endel i nedre prissjikt).

Menjeg bytter gladelig ut både SubC, GMT BLNR og Explorer 2 med tilsvarende klokker fra andre merker, forutsatt at de er like bra eller bedre på følgende områder (i min prioriterte rekkefølge!):
-Lavere/samme pris (gjerne brukt)
-Holder verdien like godt (og lett å selge)
-Opplevd kvalitet på lenke/kasse! (hvordan den føles på armen)
-Størrelse/proporsjoner
-Reel kvalitet på alt
-Specs og funksjoner
-Tilgjengelig på bruktmarkedet
-Design (trenger ikke være likt/sub-kopi, men må likes)
-Merke/historie og generell annerkjennelse fra klokkeentusiaster

OK, suben finnes det uttallige alternativer til (har sett på mange, spesielt i lavere prissjikt), men hvor lavt kan man gå i pris før kvalitetsfølelsen blir dårligere enn Rolex? Og hvor mye penger taper man isåfall på f.eks. 1 år hvis man vil selge? Hva med de andre modellene?Hvilke finnes tilgjengelig på bruktmarkedet av og til (mer enn 1stk i året)?

Kanskje off topic å få masse svar på dette i denne tråden (spesielt siden eventuelle forslag blir veldig spesifikke, og folk har forskjellige prioriteringer av egenskaper).

Kanskje er Panerai 40-42mm ? Fins mer i utland på brukt markedet: Nordmenn kjøper vanligvis de 44mm tror jeg.
Men det kan bestilles i butikken.
 
Jeg har nesten sluttet med å kommentere andres klokker fordi jeg nesten utelukkende for rare blikk tilbake.. Litt sånn, mind your own damn business blikk..

Tok meg friheten til å kommentere en PAM 305 (en flott Submersible: http://www.paneraisource.com/watch_details/Manifattura_245.html) til en pappa på min sønns fritidsaktivitet da jeg tenkte at en som har kjøpt en såpass spesiell klokke vet hva han har gjort. Jeg, pekende på klokken: "Flott 305". Han: "Hæ? Det er en Panerai".

Uken etter spottet jeg en AP ROO Diver (15707?) på en annen pappa. Jeg holdt klokelig kjeft, men hadde lyst å komplementere en meget sjelden og meget flott klokke, i håp om en liten nerdesamtale mens vi venta på kidsa.

De 10-20 Rolexene i samme foreldregruppe* har jeg aldri hatt noen interesse av å kommentere. Men glo som en ekte nerd, ja det gjør jeg! * ja jeg bor ikke så langt fra Wangensten:p
 
Tok meg friheten til å kommentere en PAM 305 (en flott Submersible: http://www.paneraisource.com/watch_details/Manifattura_245.html) til en pappa på min sønns fritidsaktivitet da jeg tenkte at en som har kjøpt en såpass spesiell klokke vet hva han har gjort. Jeg, pekende på klokken: "Flott 305". Han: "Hæ? Det er en Panerai".

Uken etter spottet jeg en AP ROO Diver (15707?) på en annen pappa. Jeg holdt klokelig kjeft, men hadde lyst å komplementere en meget sjelden og meget flott klokke, i håp om en liten nerdesamtale mens vi venta på kidsa.

De 10-20 Rolexene i samme foreldregruppe* har jeg aldri hatt noen interesse av å kommentere. Men glo som en ekte nerd, ja det gjør jeg! * ja jeg bor ikke så langt fra Wangensten:p

Panerai har jo også blitt en litt mote greie for de som kanskje vil unngå harry stempelet som Rolex kan gi.
Mange som er fornøyd bare det heter Panerai. Han pappaen med AP han vil jeg tippe er litt mer bevisst på hva han eier ;)
 
Panerai har jo også blitt en litt mote greie for de som kanskje vil unngå harry stempelet som Rolex kan gi.
Mange som er fornøyd bare det heter Panerai. Han pappaen med AP han vil jeg tippe er litt mer bevisst på hva han eier ;)

Tja, kanskje. Tenkte nemlig på min hard-core-finans-kammis da jeg ikke kommenterte Diveren: "dø, skal jeg kjøpe Panerai eller Ådemars"? Oppfatter at begge disse merkene er mer status, i alle fall flashestatus, enn Rolex i området jeg bor. Rolex er nesten å klassifisere som så trad at det er dem med "gamle-penger" som kjøper (som er et annet statusjag enn flashestatusen).
 
Tja, kanskje. Tenkte nemlig på min hard-core-finans-kammis da jeg ikke kommenterte Diveren: "dø, skal jeg kjøpe Panerai eller Ådemars"? Oppfatter at begge disse merkene er mer status, i alle fall flashestatus, enn Rolex i området jeg bor. Rolex er nesten å klassifisere som så trad at det er dem med "gamle-penger" som kjøper (som er et annet statusjag enn flashestatusen).


Det minner meg litt om min hardcore finanskompis som etter 4 år i utlandet skulle flytte hjem igjen til Oslo.
Han ringte å spurte om j kunne kjøpe leilighet,bil og klokke for han. Jeg fikk budsjett og det må være sentralt, ellers så vet jo du hva som gjelder, det var den enkle instruksen jeg fikk. Engasjert og sofistikert fyr.
Tell me whats cool and i like it.

Hva slags klokke kjøpte jeg ???
 
Det minner meg litt om min hardcore finanskompis som etter 4 år i utlandet skulle flytte hjem igjen til Oslo.
Han ringte å spurte om j kunne kjøpe leilighet,bil og klokke for han. Jeg fikk budsjett og det må være sentralt, ellers så vet jo du hva som gjelder, det var den enkle instruksen jeg fikk. Engasjert og sofistikert fyr.
Tell me whats cool and i like it.

Hva slags klokke kjøpte jeg ???

Polar pulsklokke for å gi det rette "birken-look" i finanskretser?
 
Polar pulsklokke for å gi det rette "birken-look" i finanskretser?



He he dette er ca. 8-10 år siden, kjøpte selvfølgelig en Submariner Gull og stål med blå skive,bezel og en Audi A8.
Han trodde han hadde det rette å var kul. Mens alle vennene våre lo å trodde at han var blitt Torpedo. ;)