Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Panerai er opprinnelig en ren "tool watch" for undervann militær styrker som senere ble gjort allminelig: Ingen gammel Panerai design ble skapt for de sivile.
Den 60mm Egiziano modell også skapt av Panerai etter den spesielle ønske av den egyptiske marine er akkurat det også: En 50 taller beist akkurat som den russiske 60mm Vodolaz klokke som er nå laget av Agat i Zlatoust. De er bokstavelig talt /undervann tids verktøy/.
Panerai har gjort sin evolusjon på den sivile marked som vi vet: Til og med sine 47mm eldre design.
Agat lager også nå noe mindre versjoner av den Vodolaz klokke: 53 og 46mm.
Der er det ikke snakk om å sammenligne kvalitet mellom Agat og Panerai men mer å snakke om 2 store militær klokker som fant senere sin vei i sivile marked.
Man liker eller ikke disse verktøy klokker: Man kan kalle disse for ost eller pizza...
De var planlagt til å bli brukt utover dykkedrakter, de måte ha stor lesbarhet i mørke vann og ha solide urverk. Ikke noe mer.
Jeg syns at for de som liker den 40-42mm størrelse, kan sikkert bli fornøyd med noen ny Panerai klokker.
Ikke alle kan eller vil ha en 47mm og det kan alle forstå.
Som det for eks: http://www.hodinkee.com/blog/panerai-radiomir-1940-42mm-pam00512-the-panerai-many-were-waiting-for

Ikke noe ost det: 42mm og elegant etter min mening. Men fortastt med en militær duft: Er det ikke litt tøff det også?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Panerai er opprinnelig en ren "tool watch" for undervann militær styrker som senere ble gjort allminelig: Ingen gammel Panerai design ble skapt for de sivile.
Den 60mm Egiziano modell også skapt av Panerai etter den spesielle ønske av den egyptiske marine er akkurat det også: En 50 taller beist akkurat som den russiske 60mm Vodolaz klokke som er nå laget av Agat i Zlatoust. De er bokstavelig talt /undervann tids verktøy/.
Panerai har gjort sin evolusjon på den sivile marked som vi vet: Til og med sine 47mm eldre design.
Agat lager også nå noe mindre versjoner av den Vodolaz klokke: 53 og 46mm.
Der er det ikke snakk om å sammenligne kvalitet mellom Agat og Panerai men mer å snakke om 2 store militær klokker som fant senere sin vei i sivile marked.
Man liker eller ikke disse verktøy klokker: Man kan kalle disse for ost eller pizza...
De var planlagt til å bli brukt utover dykkedrakter, de måte ha stor lesbarhet i mørke vann og ha solide urverk. Ikke noe mer.
Jeg syns at for de som liker den 40-42mm størrelse, kan sikkert bli fornøyd med noen ny Panerai klokker.
Ikke alle kan eller vil ha en 47mm og det kan alle forstå.
Som det for eks: http://www.hodinkee.com/blog/panerai-radiomir-1940-42mm-pam00512-the-panerai-many-were-waiting-for

Ikke noe ost det: 42mm og elegant etter min mening. Men fortastt med en militær duft: Er det ikke litt tøff det også?

Jeg må faktisk innrømme at akkurat denne kasseformen på Panerai er utrolig lekker @Hammerfjord ! Men så skal faktisk en Panerai etter min mening være 44-47mm :p Er på ingen måte en fan av store klokker generelt, men for Panerai som alltid har laget de store gjør jeg et unntak på grunnlag av historie! Spesielt Radiomir bærer ganske diskret på armen til tross for sine 45mm, noe jeg aldri ville trodd bare ut fra bildene på nett! :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg må faktisk innrømme at akkurat denne kasseformen på Panerai er utrolig lekker @Hammerfjord ! Men så skal faktisk en Panerai etter min mening være 44-47mm :p Er på ingen måte en fan av store klokker generelt, men for Panerai som alltid har laget de store gjør jeg et unntak på grunnlag av historie! Spesielt Radiomir bærer ganske diskret på armen til tross for sine 45mm, noe jeg aldri ville trodd bare ut fra bildene på nett! :)

Jeg har sett en lignende hos Bjerke i 2014: Den var nydelig;)
Ja 47mm det kan jeg bruke og jeg har prøvd på en 372 også i Paris: Jg likte den veldig mye.
Men ja, det kan bli for mye "ost" for noen folk. Heldigvis, Panerai hørte på den asiatiske marked sin tørst etter mindre klokker...
 
Redigert av en moderator:
Panerai er opprinnelig en ren "tool watch" for undervann militær styrker som senere ble gjort allminelig: Ingen gammel Panerai design ble skapt for de sivile.
Den 60mm Egiziano modell også skapt av Panerai etter den spesielle ønske av den egyptiske marine er akkurat det også: En 50 taller beist akkurat som den russiske 60mm Vodolaz klokke som er nå laget av Agat i Zlatoust. De er bokstavelig talt /undervann tids verktøy/.
Panerai har gjort sin evolusjon på den sivile marked som vi vet: Til og med sine 47mm eldre design.
Agat lager også nå noe mindre versjoner av den Vodolaz klokke: 53 og 46mm.
Der er det ikke snakk om å sammenligne kvalitet mellom Agat og Panerai men mer å snakke om 2 store militær klokker som fant senere sin vei i sivile marked.
Man liker eller ikke disse verktøy klokker: Man kan kalle disse for ost eller pizza...
De var planlagt til å bli brukt utover dykkedrakter, de måte ha stor lesbarhet i mørke vann og ha solide urverk. Ikke noe mer.
Jeg syns at for de som liker den 40-42mm størrelse, kan sikkert bli fornøyd med noen ny Panerai klokker.
Ikke alle kan eller vil ha en 47mm og det kan alle forstå.
Som det for eks: http://www.hodinkee.com/blog/panerai-radiomir-1940-42mm-pam00512-the-panerai-many-were-waiting-for

Ikke noe ost det: 42mm og elegant etter min mening. Men fortastt med en militær duft: Er det ikke litt tøff det også?

Jo, meget tøft. Om det var en tilfeldighet eller ikke, når de laget det som skulle være et militært ur, klarte de å lage en av de estetisk sett mest tiltalende urkassene jeg kan tenke meg. Jeg tror det må bli en Panerai på meg en dag, bare ikke i dag, jeg har andre hobbyer og prioriteringer. Men jeg kan se den skinne et sted i horisonten.
 
Jo, meget tøft. Om det var en tilfeldighet eller ikke, når de laget det som skulle være et militært ur, klarte de å lage en av de estetisk sett mest tiltalende urkassene jeg kan tenke meg. Jeg tror det må bli en Panerai på meg en dag, bare ikke i dag, jeg har andre hobbyer og prioriteringer. Men jeg kan se den skinne et sted i horisonten.

Det er sagt at den første "wrist-watch" ble skapt av Patek Philippe i 1868: Det var for kvinner og den ble solgt senere til en grevinne i Hungaria som et smykke.
Der kan man lese det på en del plasser og den "Guinness world records"

The first wristwatch was made for a woman, Countess Koscowicz of Hungary, by Swiss watch manufacturer Patek Philippe in 1868. Although it was the first timekeeping device to be designed specifically for use on the wrist, it was intended primarily as a piece of decorative jewellery. It has been claimed that pocket watches were adapted to be worn on wrist bracelets prior to 1868, perhaps as early as the 1570s. However, there is no concrete evidence to support this, and Patek Philippe’s design for Countess Koscowicz was the first true wristwatch in the modern sense of the word. Wristwatches were a natural progression from pocket watches, but men did not initially take to the idea, preferring to rely on the larger, more traditional (and masculine) timepiece. However, the practicalities of the wristwatch, which could be operated with one hand rather than two, eventually won over popular opinion, appealing especially to those in the military, who needed to be able to monitor the time while also operating machinery and weaponry. Consequently, the first wristwatches to be produced in large quantities were those manufactured specifically for the German military in the 1880s by Swiss watchmaker Girard-Perregaux.


Her er kanskje den eldeste bilde av noen man som bruker en "wrist-watch": Fra 1879 (andre afghansk krig)


Cartier og sin Santos-Dumont modell som stemmer fra 1904 er allerede nær den "cushion case" som vi kjenner bra fra Panerai.
De "cushion-cases" ble veldig populær gjennom den første verdens krig: Altså "grøfte krigen".
Men der fant jeg en Patek-Philippe 95-79 som stemmer fra 1911 eller 3 år før starten av -WW1.


Den er veldig nær den velkjente Radiomir kasse som var egentlig bygget av Rolex og som kommer mange år senere.
Bra forklart i linken under!
Der også kan vi se at den russiske Vodolaz "Zlatoust" skapt i 50taller er egentlig inspirert av en tidligere Longines HS modell fra 40taller.
http://www.timezone.com/2012/07/07/the-military-divers-watch-a-revisionist-view-by-james-dowling/
 
Jeg må si du har imponerende kunnskaper, der lærte jeg noe nytt både om PP, om Rolex og om Panerai. Og jeg ser likheten mellom PP's cushion case og de senere Panerai-casene.

Drivkraften bak masseproduksjon av "nyvinningen" armbåndsur kan forstås med bakgrunn i krig - og behovene for å kjenne tiden uten å slippe våpenet sitt mer enn grevinners behov for smykker. Ingen krig ingen ur som allemannseie slik vi kjenner det i dag?
 
Jeg må si du har imponerende kunnskaper, der lærte jeg noe nytt både om PP, om Rolex og om Panerai. Og jeg ser likheten mellom PP's cushion case og de senere Panerai-casene.

Drivkraften bak masseproduksjon av "nyvinningen" armbåndsur kan forstås med bakgrunn i krig - og behovene for å kjenne tiden uten å slippe våpenet sitt mer enn grevinners behov for smykker. Ingen krig ingen ur som allemannseie slik vi kjenner det i dag?

Takk! Ja, krig er ofte de som fremmer utvikling i mange sektor...
Uten den andre verdenskrig hadde vi ikke vært i helle tatt der vi står angående teknologi.
Det er basert på at utenom krigstid, ingen regjering satser så mye penger på utvikling: Der og da, de er åpen til alle prosjekter...
Til og med de meste synnsyke.
 
Tror det var Breguet som lagde den første armbåndsuret.

http://www.breguet.com/inventions/montre-bracelet/

Ja... Men den er ikke registret på en offisiell måte: Som den fra droning Elisabeth I fra 1571(?) som er egentlig den første?
De forsvant begge 2.
Men ikke den Patek: Den er i Patek sin museum.
http://www.watchtime.com/wristwatch...ne-patek-philippe-watches-from-1868-to-today/

Som mange ting: Man tror at de var den første men den var den ikke... Men den første forsvant og bevisene er tynn og man kan ikke gjør det offisiell.

Da egentlig jeg ble første "lurt" av den registrering basert på at -den fins fortsatt-.
Men den fra Elisabeth I burde bli den første. Eller?
http://www.vintagewatchstraps.com/wristwatches.html
 
Redigert:
Ikke vet jeg hva som er så spesielt med akkurat Rolex, men jeg hadde meg en tur innom en butikk i Stavanger i går og fikk mitt første møte med en Sub. Gudene skal vite at kredittkortet begynte å brenne i lommen når jeg stod der med den i hånda. At jeg i etterkant var smått skjelven og omtrent gliste rundt bekreftet det jeg allerede visste: Min første skikkelige klokke blir en two- toned Sub!

Det skal sies at det blir en stund til før det lar seg gjøre rent økonomisk, men en dag...En dag! :cool:
 
Kjøp den Submarineren med kredittkortet - og litt til - og kjøp den med penger du ikke har. Det er viktigere å få en Rolex - enn å ha råd til en. Not.
 
Har hatt helgull Breitling Chronomat(tidlig i klokkefasen) og helgull Rolex Daytona. Hva folk mener om hva jeg bærer gir jeg blanke i. Jeg har alltid bært de urene jeg vil, og aldri fått en "klage".

Ser jeg noen med en kul klokke, flashy eller ikke så kommenterer jeg den gjerne dersom anledningen byr seg. Gjerne et kompliment altså.

Bar Rolex gjennom hele studietiden(tidlig tyveårene) med egne oppsparte midler. De som kommenterte det syntes det var kule klokker.

Til slutt: Jeg er fascinert av Rolex, og kommer alltid til å eie en. Syntes det rett og slett er helt bak mål å kommentere negative ting om folk som bærer slike. Voks opp.
 
Hehe får meg bare til å tenke på Archieluxury sin review kommentar om gullsub'en si han dro opp... It's KIND OF TACKY... men med et glis likevel! Har man det som føles riktig ut for en selv, betyr kommentarer midt i r. Vet hvertfall selv at når jeg får min første ønskeklokke så skal folk gjerne få kalle meg både klisje og smakløs, og jeg skal smile så stort tilbake. Hvis det føles ut som at de har et poeng, er det ikke deres feil men kanskje du som allerede tviler litt selv på valget fra før.

archieTACKY.png


Etter at klokkeinteressen har tatt litt fatt, har jeg automatisk begynt å se hva andre folk går med. Jeg velger å bruke det positivt, som f.eks. en samtalestarter. Samme interesser bringer folk sammen, og det er en god ting.
 
Vi skjønner det nok alle sammen innerst inne: Det nytter ikke å forvirre diskusjonen med rasjonelle argumenter bår det gjelder mekaniske klokker. Deres funksjon er å tilfredsstille emosjonelle behov, og hvis klokken din tilfredsstiller dine fungerer den perfekt!

For meg er det andre ting enn Rolex som skal til, men hvis det er en Daytona "african dictator" eller en fiolett diamantbesatt Hublot Backdoor Bang (eller hva det heter) som gjør deg lykkelig er det bare å kjøre på ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi og oets
La oss se hva @Tom Henriksen mener og om det er et mic-drop.

Juling?

Nei. Rolex tåler ikke mer "juling" enn andre mekaniske urverk. Alt annet er bare romantisk tull og ikke bundet i noen fakta

Vedlikehold?
Tja. AP er jo en skandale. Patek likedan. Rolex derimot er jo relativt jordnære.

Bra design?
Ja. Kan ikke argumentere mot det faktum

Merkevare som beholder verdien?
Tja - og her vil mange fans flyte rundt. Noen av den eldre garde vil påstå at det med verdi ikke er så viktig. Yngre vil påstå det motsatte. De med eldre Rolex i samlingen vil selvsagt aldri funnet på å flagge at verdi er en del av opplevelsen.
 
Redigert: