Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Alle vet jo at en Torpedo gjerne foretrekker en Breitling. Mye større skråg på kasse og lenke som gjør det til et bedre våpen. A8 er innafor i miljøet, det skal jeg være enig i selvom i våre dager er det ganske poppis med Range Rover eller suv generelt.
 
Alle vet jo at en Torpedo gjerne foretrekker en Breitling. Mye større skråg på kasse og lenke som gjør det til et bedre våpen. A8 er innafor i miljøet, det skal jeg være enig i selvom i våre dager er det ganske poppis med Range Rover eller suv generelt.


Dette har du rett i, men tror ingen sier meg imot når jeg sier at dette var for 10 år siden, å da var det ingen over og ingen ved siden av blå twotone. Men det er Breitling Super Avenger som har regjert frem til 2010, men den er nå avløst av?????
 
Dette har du rett i, men tror ingen sier meg imot når jeg sier at dette var for 10 år siden, å da var det ingen over og ingen ved siden av blå twotone. Men det er Breitling Super Avenger som har regjert frem til 2010, men den er nå avløst av?????

Dette er forøvrig riktig så kostelig:)

Min finanskammis (god kamerat og beina på jorda!) som trenger ny gangbar klokke på Brygga har jo faktisk en ca åtte år gammel blå TT sub som snart må skiftes...!
 
@Lemen - trenden er her, ref. den smått klassiske "Hva f. er poenget med AP" og spinoffs av den.

@Loevhagen - alle tråder med XKCD er vinnertråder!

........
On toptopic, er det lov å tenke høyt?

Er Rolexen det samme som ditt første par Levi's 501 i 6. klasse, første Sony MiniDisc på ungdomsskolen , Ray-Ban på tur til Hellas, BMW'n når du tatt lappen?
Dine stapplende trinn mot å være, om ikke kul så, en av "gutta.
Du vil at tingen du eier og bærer definerer deg som person, viser at du har pejl/smak/stil.

Ref. min påstand om at jeg er en påfugl, jeg kan med hånden på hjerte si at det selvsagt til hvis grad spiller inn. Så er det selvsagt more to it than that.

Sett deg selv som en Robinson Crusoe på en øde øy hvor det flyter i land to esker, den ene er en hvit boks med krone-logo den andre generisk sort og merket Gshock Solar Atomic et.c. Du ser også en lapp (her vakkler historien noe) at den esken du ikke velger tilintetgjøres når du åpner den andre. Visst fankern ville det vært logisk å gå for Gshocken.
 
Redigert av en moderator:
Haha, det er jeg smertelig klar over @adamskater . Men poenget er der enda, til tross for trend. Alle trender har ikke livets rett, jmfr. Buffalo sko og bukser med sleng.
 
Redigert av en moderator:
Som endel andre her sier; jeg opplever svært sjelden at noen legger merke til hva jeg har på armen. Jeg tror den oransje Seiko Monsteren er den som har fått flest kommentarer fra klokkeuinteresserte. Men nå bor jeg også i en liten by hvor definisjonen på en Playboy er en som sitter oppe to kvelder på rad for å se på kveldsnytt, så det er kanskje ikke så rart.

Men dere som lever i områder hvor man i større grad uttrykker status gjennom eiendeler: Er det virkelig slik at Rolex fremdeles er merket for den som gjerne vil demonstrere sin nyvunne rikdom på vulgært vis? For tyve år siden var det kanskje slik, men idag? Den nyrike som tar med hundre tusenlapper for å kjøpe en klokke å vise frem, velger vel neppe en upolert 40mm stålmodell som forsvinner under skjortemansjetten? Selv i lille Norge er det nå et stort utvalg av digre, flashy armbåndsur som knapt lar seg gjemme under et frakkeerme, og som formelig roper "jeg koster masse penger!" Mulig jeg ser med fordomsfulle briller, men de fleste Rolexer jeg ser henger på håndleddet til menn på min egen alder eller eldre, som stort sett ikke har behov eller ønske om å vise seg frem men har kjøpt en Rolex "fordi det er en god klokke", på samme måte som de kjøper en Mercedes "fordi det er en god bil". Kjedelige folk, altså. Ellers ser jeg dem på yngre mennesker, og da er det stort sett klokkeinteresserte og antrekksbevisste mennesker i kreative bransjer; ikke åpenbare statusflashere.

Det hender jeg ikke kan unngå brautende mennesker med stort markeringsbehov, gjerne storkarer fra oljebransjen. For femten år siden brukte de kanskje TT-suber. Idag bruker de svære Breitlinger, AP ROOer eller noe annet stort. Selv om Rolex de siste år (dessverre) har blitt stadig mer blingete, er de fleste modellene idag relativt sobre og diskrete sammenliknet med konkurrentene. Jeg tror at nettopp den konservative designen er det som har gitt merket en helt annen status enn det hadde for tyve år siden, og er grunnen til den fortsatte voldsomme populariteten blant interesserte på alle verdens klokkefora. Det er ihvertfall min småstedsteori, kanskje svært farget av egen oppfatning.
 
Så av 749 ord, så fokuserer du på 1,3% av dem. Kanskje litt fokusert på detaljer du også? Kanskje du egentlig liker Rolex innerst inne. ;)

Jeg har bestandig vært veldig fokusert på detaljer: Det gjelder alt, absolut alt.
Men jeg trenger ingen Rolex pga det.
Jeg tror at det er du som alt for fokusert på Rolex: Du burde forstørre din horisont...
 
Møt Jonny 'Rolex' Larsen : Når lykken er en dyr klokke
Som nevnt over: Rolex er «folke-Mercedes-en»

c=1543,1169,2111,1931;w=316;h=289;200999.jpg
 
Alle i bransjen vet at Rolex lager de beste klokkene - de er mest nøyaktige, lengst serviceintervall, de er mest robuste, det beste stålet, best urverk, de er mest innovative, har den beste historie, de mest legendariske modellene. Alle som har peiling vet dette, innerst inne.

Det er sjanseløst å argumentere mot dette, spar kreftene.

Så slik jeg ser det kan og bør Rolex doble prisene på ny, uten at man kan si noe på det
Punktum.
 
Redigert:
Rolex er jo ganske billige klokker, egentlig - når man tar de fleste faktorer i betraktning. Så, jeg støtter tanken på at prisstigninger de siste årene er forsåvidt insignifikante i totalbildet.
 
Ikke'no spes med Rolex. En smule overpriset i forhold til hvilken kvalitet som leveres ift andre klokker i samme prisleie.
Det som derimot er spesielt er menigheta rundt Rolex. Der er det mye rart.......