Hva er egentlig så spesielt med Rolex?

Nå er ikke en TT særlig anonym, men at noen skal føle seg så provosert at de melder til rektor, sier meg at jante sitter i ryggmargen til mange kjipe nordmenn der ute. Skal man skamme seg fordi man har noe fint? Nei, huff! Bær klokkene dine med stolthet og la de politisk korrekte og fordomsfrie (lol) irritere seg.

Morsomt som faen @Callahan... Hvor har du vokst opp? I rike områder av den ny rike Norge ?
Der jeg har vokst ble de små "rikinger" rundjult, utpresset og frastjålet sko, jakke og dyrt bukser rett på gatene og åpen lys.
Der var det ingen plass for de myke som hadde vokst opp med sølvskje i munnen.
Rolex kunne du bare bruke i private skoler reservert for de rikeste familier: På andre plasser var du dømt til å dra hjem halvkledd.
Du må gå ut i verden: Norge er et lite land.
 
Redigert av en moderator:
Rolex Submariner = evig klassiker
Det samme er for så vidt sant om Pizza Grandiosa.....
 
Morsomt som faen @Callahan... Hvor har du vokst opp? I rike områder av den ny rike Norge ?
Der jeg har vokst ble de små "rikinger" rundjult, utpresset og frastjålet sko, jakke og dyrt bukser rett på gatene og åpen lys.
Der var det ingen plass for de myke som hadde vokst opp med sølvskje i munnen.
Rolex kunne du bare bruke i private skoler reservert for de rikeste familier: På andre plasser var du dømt til å dra hjem halvkledd.
Du må gå ut i verden: Norge er et lite land.

Der har du meg. Fikk min første Rolex til 10års dagen. Siden ba jeg pappa kjøpe Patek, for gullsub ble for alminnelig i gaten. Patek sine sporsmodeller tåler forresten overraskende godt vibrasjoner fra helikopteret jeg bruker til hytta. Men som beater når man skal drikke skumpa på rivieraen foretrekker jeg en simpel TT Rolex; billig, best og solid.
Skåål :)
 
Redigert av en moderator:
Men ærlig talt, altså. Synes Patek har blitt såpass vanlig blant Hvermansen - at det er litt Patetisk. Vurderer å skifte til (gjett) når jeg flyr til den ene av hyttene. Synes det etterhvert har blitt vanskelig å velge hytte. Å velge klokke er jo trivielt i forhold.

Skål. :)

wysiwyg_image-medium-4.jpg
 
Rolex Submariner = evig klassiker
Det samme er for så vidt sant om Pizza Grandiosa.....

Grandioza er den ultimate fornæmelse til fattigmanns mat fra Italia: Nemlig Pizza
Det ser ut som du har ingen smak for de gode tingene som fins: Du bare følge massene i landet ditt.
 
Der har du meg. Fikk min første Rolex til 10års dagen. Siden ba jeg pappa kjøpe Patek, for gullsub ble for alminnelig i gaten. Patek sine sporsmodeller tåler forresten overraskende godt vibrasjoner fra helikopteret jeg bruker til hytta. Men som beater når man skal drikke skumpa på rivieraen foretrekker jeg en simpel TT Rolex; billig, best og solid.
Skåål :)

Der var jeg 25 år siden @Callahan, rett i møkka. Nå har jeg råd til en god del Rolex men vil ikke eie noen av de...
Du kan også se at jeg brukte ingen klokke der og da.
Snakk for deg selv med din ironi: "Street credibility" har du absolutt ingen hos meg.

 
Redigert av en moderator:
Grandioza er den ultimate fornæmelse til fattigmanns mat fra Italia: Nemlig Pizza
Det ser ut som du har ingen smak for de gode tingene som fins: Du bare følge massene i landet ditt.

Go easy on Bruno, Hammerfjord. Den kommentaren var en støtteerklæring, ikke en krigserklæring.
 
Jeg har bestandig lurt på hvorfor folk skal på liv og død må forsvare sine handlinger. Argumentene skal bestandig bygges opp med rasjonalitet og logikk. Når kona spurte hvorfor jeg skulle bruke 45.000kr på en kjedelig klokke (i 2012..) så var svaret veldig enkelt: Fordi jeg hadde lyst.

Jeg er en enkel person som har lyst til å gjøre enkelte ting mens jeg ennå lever. Jeg har lyst å kjøpe de tingene jeg liker. Å gå inn i seg selv for å finne en dypere mening med alt en gjør eller kjøper seg er bortkasta tid.

En liten (overtrøtt) tankerekke:
I bunn og grunn vet ikke folk sitt eget beste. Personlig er jeg inneforstått med at jeg gjør mye rart (kjøper meg en Rolex). Mennesker er kollektivt sett ikke smarte. Eksempelvis hvis påbudet om bruk av bilbelte ble fjernet, ville flere eller færre brukt bilbelte? Vi vet jo at sannsynligheten for at færre ville brukt bilbelte er høyere enn at flere hadde gjort det. Samtidig vet hver enkelt av oss at å bruke bilbelte er smart. Bilbelte redder liv. Kollektivt sett vil andelen som bruker bilbelte bli mindre og antall dødsulykker vil statistisk sett øke. Derfor mener jeg at vi kollektivt sett er dumme. Et annet eksempel er hvis vi hadde adoptert et USA-liknende skattesystem. Vi betaler ikke 36% skatt, men eksempelvis 10%. Men da må befolkningen selv ordne helseforsikringer privat. Denne kostnaden må hver enkelt dekke med de pengene de har spart på ikke betale like mye skatt. Hadde alle gjort dette? Hvis dette var frivillig hadde noen valgt å bruke pengene på forbruk istedet for å kjøpe disse forsikringene. Igjen, hver enkelt forstår at det er smart å tegne disse forsikringene, men det er totalt sett færre som gjør det. Kollektivt sett vet vi ikke hva som er det beste for oss.

Det jeg egentlig mener med hele paragrafen ovenfor er at vi burde alle betale 0,5% ekstra skatt hvert år og få utlevert hver vår Rolex Submariner når vi fyller 30år. Og kanskje muligens en datejust når vi går av med pensjon. Siden vi ikke vet vårt eget beste burde regjeringen ta ansvar slik at alle må eie en Rolex. Også du, @Hammerfjord.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har bestandig lurt på hvorfor folk skal på liv og død må forsvare sine handlinger. Argumentene skal bestandig bygges opp med rasjonalitet og logikk. Når kona spurte hvorfor jeg skulle bruke 45.000kr på en kjedelig klokke (i 2012..) så var svaret veldig enkelt: Fordi jeg hadde lyst.

Jeg er en enkel person som har lyst til å gjøre enkelte ting mens jeg ennå lever. Jeg har lyst å kjøpe de tingene jeg liker. Å gå inn i seg selv for å finne en dypere mening med alt en gjør eller kjøper seg er bortkasta tid.

En liten (overtrøtt) tankerekke:
I bunn og grunn vet ikke folk sitt eget beste. Personlig er jeg inneforstått med at jeg gjør mye rart (kjøper meg en Rolex). Mennesker er kollektivt sett ikke smarte. Eksempelvis hvis påbudet om bruk av bilbelte ble fjernet, ville flere eller færre brukt bilbelte? Vi vet jo at sannsynligheten for at færre ville brukt bilbelte er høyere enn at flere hadde gjort det. Samtidig vet hver enkelt av oss at å bruke bilbelte er smart. Bilbelte redder liv. Kollektivt sett vil andelen som bruker bilbelte bli mindre og antall dødsulykker vil statistisk sett øke. Derfor mener jeg at vi kollektivt sett er dumme. Et annet eksempel er hvis vi hadde adoptert et USA-liknende skattesystem. Vi betaler ikke 36% skatt, men eksempelvis 10%. Men da må befolkningen selv ordne helseforsikringer privat. Denne kostnaden må hver enkelt dekke med de pengene de har spart på ikke betale like mye skatt. Hadde alle gjort dette? Hvis dette var frivillig hadde noen valgt å bruke pengene på forbruk istedet for å kjøpe disse forsikringene. Igjen, hver enkelt forstår at det er smart å tegne disse forsikringene, men det er totalt sett færre som gjør det. Kollektivt sett vet vi ikke hva som er det beste for oss.

Det jeg egentlig mener med hele paragrafen ovenfor er at vi burde alle betale 0,5% ekstra skatt hvert år og få utlevert hver vår Rolex Submariner når vi fyller 30år. Og kanskje muligens en datejust når vi går av med pensjon. Siden vi ikke vet vårt eget beste burde regjeringen ta ansvar slik at alle må eie en Rolex. Også du, @Hammerfjord.

Haha, digger din resonnering @ErikR. Bra skrevet :)
 
Redigert av en moderator:
Hva det angår hvor vidt Rolex er så mye mer spesielt eller bedre enn f.eks Omega eller IWC, skal jeg ikke uttale meg om. Men etter å ha lest noen sider bakover i denne tråden hvor folk sier de frykter litt at folk kan komme med utsagn som "er den fake eller?" "hva koster den?" om du har på Rolex, kan jeg bekrefte du vil få. Hvertfall hvis du er ung, noe jeg er.
Jeg går på folkehøgskole med et mangfold av mennesker fra forskjellige steder i landet, og sikkert bakgrunn. Ved flere anledninger hvor jeg har gått med TT Rolex, har folk greid å se det er en Rolex og da brutt ut med en kommentar. Spesielt ved matbordet er dette skjedd flere ganger, hvor man sitter tett i tett. For å kutte historien kort endte det med at jeg etterhvert fikk et stempel som den rike drittsekken fra Nordstrand, og rektor anbefalte meg å la være å gå med den flere ganger da han hadde fått en klage fra en jentegjeng som mente det var sjenerende :confused:

Nå derimot går jeg med Certina, Breitling, Hamilton og andre mer anonyme klokker og jeg har ikke fått en eneste kommentar bortsett fra "kul klokke" :)
@Andreaskh: Opplevde noe av det samme selv tilbake i 1993. Kjøpte meg Datejust (16234) for egne penger, mens gikk på høyskole i Oslo. Husker blant annet en studieveileder som helt klart reagerte negativt på at en 21-åring satt der foran ham med et slikt ur.. :(

MEN, nå som man er mer oppe i "åra" kan jeg ikke huske sist noen kommenterte min Explorer eller GMT-master. Unntaket er ei på jobb som selv har TT Datejust da.

Hva er så spesielt med Rolex? Det var det første "ordentlige" merket jeg kjøpte, og selv om jeg ikke lenger føler "behov" for å kjøpe fler vil jeg ALDRI kvitte meg med de 2 jeg har. Sånn er det visst bare :) Da jeg kjøpte Explorer i fjor sa også min far noe som "nå får du ta vare på den nå da, ikke selge og angre igjen..."
 
Redigert av en moderator:
Denne tråden har medført at lysten på en skikkelig gullklump er blitt større enn noen sinne. Og vi snakker ikke smurf, det må være gult eller rosé - skikkelig "in your face". Det å irritere på seg noen som følge av klokkevalg blir en ren bonus spør du meg :mrgreen:
 
Jeg vil jo bare si at dersom man ofte sliter med å få kommentarer på hvorvidt klokken er ekte eller ei, så må man vurdere hvilken utstråling man har! Jeg synes flere av Rolexene er dritlekre, og kommer sikkert til å kjøpe meg en, men da skal jeg bære den med en "Damn right it's real, fuck you"-holdning. :D

Overnevnte må ikke blandes med "HARDUSETTROLEXENMIN"-holdningen som ofte forekommer når man ser en idiot stå og vifte frenetisk med et overtrukket MasterCard på hvilken som helst utested på Solli plass....
 
Den eneste klokka jeg ikke "skjønner" er Panerai. Verdens dyreste osteklokke.
Smaken varierer selvfølgelig, men jeg skjønner det bare ikke.
 
Den eneste klokka jeg ikke "skjønner" er Panerai. Verdens dyreste osteklokke.
Smaken varierer selvfølgelig, men jeg skjønner det bare ikke.

Haha, må le litt av dette. "Osteklokke" ja. :p @Klokkomaniac

Ja, men det er akkurat det jeg tenker når jeg ser de fleste av dem.

+1, aldeles utenfor min fatteevne

Nei - det er kun skikkelige mannfolk som forstår poenget med Panerai;)
Det hadde ikke vært det samme og vært Paneristi hvis "alle" skjønte dette.
 
Redigert av en moderator:
Den eneste klokka jeg ikke "skjønner" er Panerai. Verdens dyreste osteklokke.
Smaken varierer selvfølgelig, men jeg skjønner det bare ikke.


Noen liker milfen, men de fleste liker dattera ;) eller smaken er som baken.
Panerai bærer på en god og tung historie. Gamle Paneraier begynte å oppnå høye priser å fattet samlernes interesse Lenge før Rolex. De store samlerne fikk først opp øynene for Rolex når størrelsen på klokker begynte å ha noe å si. Rolex var tidlig ute med å lage store Klokker. Men de hadde ingen komplikasjoner som fattet interesse i samler kretser. Når de kompliserte Patekene var 33 mm så var Rolex allerede oppe i 36 og 40 mm.
På 80 tallet solgte Sothebys,bonham og Christies 5517 billigere enn en 5513. Mens Paneraiene som var en sjeldenhet å faktisk med Rolex urverk, for 3 dobbel pris av 5517.
Når store klokker begynte å bli populært så kunne man plukke opp gmt,sub,exp og Daytona for 1 fjerdel av nyprisen i butikk på auksjoner og second hand dealere. Men store klokker ble viktigere og viktigere og prisene på de brukte Rolex Sportsmodellene gikk sakte men sikkert oppover og oppover. Å den trenden ser ut til å fortsette :).
Jeg forstår absolutt fasinasjonen for Panerai, å jeg var selv en Skikkelig Paneristi for 10-15 år siden. Panerai er super dupert i mine øyne. Alle skjønner greia med Rolex, å att ikke alle skjønner greia med Panerai er bare bra.
 
Redigert: